x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Brandul de ţară, sub anchetă

Brandul de ţară, sub anchetă

de Vali Blanaru    |    Elena Stan    |    26 Aug 2009   •   00:00
Brandul de ţară, sub anchetă
Sursa foto: Bogdan Iuraşcu/Jurnalul Naţional

Ministerul Finanţelor, prin Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice (UCVAP), anchetează licitaţia organizată de  Ministerul Turismului pentru realizarea brandului de turism al României. În aprilie, aceeaşi direcţie din cadrul Finanţelor a realizat un raport dur care a dus la anularea primei licitaţii pentru brandul de ţară.  

Realizarea brandului de ţară are alocat cel mai generos buget, în va­loare de peste două milioane de euro, finanţarea fiind asigurată din fonduri europene. Poate tocmai pentru a evita un nou scandal cu fonduri europene angajaţii Finanţelor au fost atenţi cu respectarea procedurilor şi nu au permis Elenei Udrea să facă licitaţia "pe repede înainte" fără să respecte întocmai prevederile legale. Brandul de ţară ar trebui să fie gata până la începutul anului viitor. Până atunci România este promovată prin sloganul "Land of Choice", rea­lizat de o echipă de angajaţi ai Ministerului Turismului.


NEREGULI ÎN LINIE
Raportul UCVAP a identificat o serie de nereguli şi neclarităţi în derularea procedurii de licitaţie: termene nerespectate, caiete de sarcini cu cerinţe incomplete, cerinţe adresate partici­pan­ţilor din prima etapă a licitaţiei, şi nu dintr-a doua, aşa cum prevede legea.

Ministerul Turismului nu a publicat un anunţ de intenţie pentru realizarea brandului turistic de ţară, dar a transmis spre publicare spre SEAP anunţul de participare la data de 24 martie. Anunţul nu con­ţinea toate cerinţele minime de calificare şi selecţie conform menţiunilor din documentaţia de atribuire. O altă ne­re­gu­lă se referă la documentaţia de atribuire care a fost publicată pe SEAP o dată cu anunţul de participare, deşi ar fi trebuit transmisă doar candidaţilor admişi în cea de-a doua etapă a licitaţiei restrânse.

Alte neconcordanţe au rezultat din analiza documentaţiei de atribuire şi a anunţului de participare. Anunţul de participare nu menţionează toate criteriile de selecţie stabilite. Lipsesc cerinţa privind prezentarea certificatului emis de Oficiul Registrului Comerţului şi alte documente edificatoare referitoare la obiectul de activitate al candidatului. În cazul certificatelor de atestare fiscală privind îndeplinirea la zi a obligaţiilor de plată a impozitelor şi taxelor nu este precizată nici data la care trebuie să fie valabile aceste certificate constatatoare.

Alte criterii omise sunt ultimul bilanţ contabil şi declaraţia pe proprie răspundere a candidatului din care să reiasă că nu i-a fost atrasă răspunderea în ultimii trei ani, asigurarea de răspundere profesională, descrierea modului în care candidatul intenţionează să presteze serviciile ce fac obiectul contractului sau solicitarea certificatelor care atestă implementarea standardului ISO 9001. Lipsa acestor informaţii din anunţul de participare încalcă legislaţia care precizează că selecţia se realizează utilizând "numai criteriile de selecţie prevăzute în anunţul de participare".

Nici criteriile de selecţie referitoare la capacitatea profesională, pe baza cărora ar fi trebuit să se realizeze preselecţia candidaţilor, nu erau descrise clar şi explicit în cazul modalităţii de calcul a punctajelor sau a algoritmului de calcul.

Alte cerinţe care se bat cap în cap sunt cuprinse în fişa de date a achiziţiei şi în caietul de sarcini. Astfel, în fişa de date se cere ultimul bilanţ contabil, în timp ce în caietul de sarcini se solicită bilanţurile pe 2006, 2007 şi 2008. În fişă se precizează că vor fi selectaţi maximum 15 candidaţi, pe când în caietul de sarcini numărul e de "cei mai buni cinci participanţi la licitaţie". Pentru a clarifica toate aceste aspecte, UCVAP a cerut Ministerului Tu­rismului să trimită o erată SEAP.

Altă neregulă sesizată de UCVAP se referă la solicitarea unei scrisori de garanţie bancară încă din prima etapă a licitaţiei, adică de la momentul candidaturilor. Legislaţia a fost încălcată, deoarece scrisoare de garanţie poate fi solicitată doar celor care trec de preselecţie. UCVAP a întocmit încă o notă prin care a cerut Ministerul Turismului să corecteze documentaţia solicitată.

În urma presiunilor experţilor din Ministerul Finanţelor, la data de 7 aprilie, Ministerul Turismului a publicat un anunţ pentru anulare a procedurii de atribuire, "având în vedere numeroasele neconcordanţe din cuprinsul documentaţiei de atribuire". De altfel, mai multe firme au cerut Ministerului Turismului să clarifice prevederile ambigue din do­cumentaţia de atribuire.
LICITAŢIE RELUATĂ ŞI CONTESTATĂ
După acest eşec, Ministerul Turismului a organizat o nouă licitaţie pentru realizarea brandului turistic de ţară. La data de 4 mai, noul termen-limită de depunere a ofertelor, 13 consorţii sau asociaţii se arătaseră interesate de bugetele generoase puse la dispoziţie de Elena Udrea. Ofertele au fost deschise la data de 5 mai, iar din cele 13 oferte doar trei au fost selecţionate: asocierea TBWA Bu­cu­reşti - GFK România, asocierea Saffron Brand Consultants SA - Brandient Consult - Acacia Avenue Limited şi aso­cierea THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion - Taylor Nelson Sofres. Rezultatul preselecţiei a fost imediat contestat de Landor Associates, Future Brand, Brandient şi BBDO Portugalia.

Licitaţia a fost suspendată, după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a primit plângeri legate de modul de preselecţie a companiilor care intră în procedura de licitaţie rapidă. Contestatarii cer descalificarea a două din cele trei companii calificate în a doua etapă a licitaţiei. "Vom descalifica de la început fiecare companie care nu este o firmă specializată de consultanţă de brand", se arată în caietul de sarcini. Contestatarii susţin că asocierile TBWA Bucureşti - GFK România şi THR - Taylor Nelson Sofres nu sunt specializate în consultanţa de brand, iar în caietul de sarcini se cerea explicit acest lucru.

"În documentaţie se specifică foarte clar că nu vor intra în faza a doua decât agenţiile de branding, şi s-a întâmplat altceva. În top 3 sunt două agenţii care nu sunt de branding. Mă refer la compania de consultanţă în hoteluri şi turism, care a obţinut punctajul cel mai mare, şi, doi, este vorba despre TBWA, care este agenţie de advertising full service", a explicat Zenoveiov Dochita, Managing Partner Seed Consultants. Elena Udrea, ministrul Turismului, susţine că micile probleme întâmpinate de licitaţie se vor rezolva în câteva săptămâni.

×
Subiecte în articol: special licitatiei brand de turism