x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand

2
Autor: Robert Veress 08 Mai 2012 - 11:36
Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand


Tocmai am scapat de calvarul inmatricularii. Am cheltuit 612 euro, 15 ore si vreo 200.000 de neuroni. Asta pentru ca traiesc in Romania. Daca as fi trait in Germania, de pilda, cheltuiam circa 100 de euro, 10 minute si zero neuroni, pentru aceeasi procedura.

Cu aproximativ o luna in urma, mi-am vandut masina, fiindca am nevoie de bani. Am obtinut 2.000 de euro. Am constatat ca, totusi, fara masina e mult prea greu. Pe urma am vazut un anunt care mi-a atras atentia – o masinuta nemteasca, neinmatriculata, dar in conditie ok. Pret de strigare 850 de euro. Taxa de poluare foarte mica - 300 de euro. Mi-am facut socoteala ca pot negocia la 700 de euro pretul masinii si apoi, adaugand taxa de prima inmatriculare, tot raman cu 1.000 de euro.

Cata naivitate! Am cumparat, e drept, masina cu 700 de euro. Mai bine n-o faceam. Nu pentru ca masina are unele hibe (care masina, la pretul asta, nu le are?!). Ci pentru ceea ce a urmat.

Taxa de poluare este doar o parte a problemei cu care se confrunta romanul cu posibilitati limitate, care nu isi permite o masina noua. Statul roman a avut grija sa teasa un sistem sinistru de descurajare a achizitiilor de masini second-hand. Spre profitul producatorilor si importatorilor de masini, pe de o parte si spre al unora dintre functionarii care intervin pe lantul inmatricularii, pe de alta parte.

Dar sa developez filmul procesului de inmatriculare.

Primul pas este autentificarea masinii la Registrul Auto Roman (RAR)

Teoretic, suni la RAR sa te programezi; programarea se face pentru a doua zi sau pentru urmatoarea; te duci avand la tine actele masinii (contractul de vanzare-cumparare sau alt act de proprietate, certificatul de inmatriculare) si actul de identitate; se verifica autenticitatea seriilor inscrise pe masina si in certificatul de inmatriculare, se face o inspectie tehnica si estetica sumara, iar daca totul e in regula, achiti taxa de 410 lei si 80 de bani (!!!) si primesti certificatul de autenticitate si cartea masinii.

Practic, inspectorul RAR este un fel de zeu, cu puteri depline. Cheia paragrafului de mai sus este in propozitia conditionala 'daca totul este in regula'. Daca te duci ca 'simplu cetatean', fara o 'recomandare', sunt sanse foarte mari sa se gaseasca ceva in neregula, chiar daca, de fapt, chiar totul este in regula. Cunosc un cetatean care s-a dus la RAR cu o masina relativ noua, verificata, in prealabil, din toate punctele de vedere, la un service auto. Autentificarea a fost refuzata de RAR, pe motiv ca masina emana MAI PUTINE noxe decat cele prevazute in cartea tehnica. S-a dus omul la reprezentanta si a fost asigurat ca masina este 100% in parametri de fabricatie. S-a intors la RAR si, de data asta, a primit certificatul de autenticitate. Acelasi inspector i-a spus: 'Vedeti, ati putut rezolva problema!'. Omul nu facuse nimic, decat sa se plimbe de la RAR la service si inapoi. Probabil, intre timp, nivelul noxelor o mai fi crescut, ajungand in parametri...

In aceste conditii, ce faci cand ai o masina cu vechime de 14 ani, cu inevitabilele imperfectiuni estetice si de functionare?

Ai la indemana doua variante: fie investesti dublul sumei pe care ai cheltuit-o cu achizitia masinii si o aduci la parametri, fie... suni un prieten.

Cum n-aveam nici putinta, nici dorinta de a investi in masina o asemenea suma, am intrat pe filiera speciala de la RAR (e foarte simplu, majoritatea soferilor stiu cum se face sau afla usor, intreband 'in stanga si in dreapta'). Evident, ceea ce spun acum aduce cu un autodenunt. Dar, avertizez eventuale persoane interesate ca nu voi da amanunte nici 'in fata marii adunari nationale'. Fiindca traiesc in Romania si stiu foarte bine ca marturia mea n-ar schimba nimic in bine. De asta am si ales sa nu ma folosesc de o camera ascunsa; s-a mai facut asta la RAR - si ce, s-a schimbat ceva in bine? Dimpotriva, a crescut nivelul spagii!

Asadar, contra unei 'suprataxe' de 400 de lei, intri la RAR cu un insotitor special, care are grija sa 'te rezolve'. Masinile de pe filiera merg la un anume stand, deservit de anumiti inspectori.

Pasul doi-trei: Fiscul si inscrierea masinii la Taxe si impozite locale

La Filiala de Sector a ANAF, ca sa soliciti stabilirea taxei de poluare, trebuie sa prezinti urmatoarele documente:

  • Cerere tipizata (formularul se obtine de la ghiseu);

  • Cartea de identitate a vehiculului (in original si copie);

  • Certificatul de prima inmatriculare in original si copie, precum si traducerea in limba romana de un traducator autorizat (in mod normal, legalizarea traducerii nu este necesara, dar, pe principiul 'cate bordeie, atatea obiceiuri' la unele sedii ANAF se cere ca traducerea sa fie si legalizata; cel mai bine, daca vreti sa scapati de cheltuiala legalizarii, informati-va in prealabil la filiala de sector a Fiscului);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Cerere pentru eliberarea certificatului care atesta ca nu sunteti platitor de TVA (daca sunteti persoana juridica) si un timbru fiscal de doi lei. Tipizatul cererii se obtine de la ghiseu, timbrul se cumpara de la un oficiu postal. Atentie! La unele filiale ANAF de sector din Bucuresti, certificatul se elibereaza automat. La altele nu si riscati sa faceti, ca sussemnatul, cale intoarsa de la Politie (de la inmatriculari auto), daca nu stiti de necesitatea eliberarii acestuia si nu il cereti expres;

  • In unele cazuri, se mai solicita si actul de proprietate al masinii (original si copie),

In cazul in care e vorba de un vehicul relativ nou, cu un rulaj foarte mic, dosarul se mai completeaza cu o declaratie pe proprie raspundere cu privire la rulajul mediu anual al vehiculului (tipizatul gratuit se obtine tot de la ghiseu) si cu o expertiza tehnica efectuata de RAR, care sa certifice gradul de depreciere al masinii.

Taxa de poluare se stabileste, indeobste, in termen de doua-trei zile lucratoare.

La Taxe si impozite locale, pentru eliberarea deciziei de luare in evidenta si impunere a impozitului pe masini, sunt necesare:

  • Declaratie – formular tipizat ce se obtine de la ghiseu;

  • Actul de proprietate al masinii (in original si copie);

  • Cartea de identitate a masinii (original si copie);

  • Fisa de inmatriculare (tipizatul se poate gasi pe internet, poate fi descarcat si completat la calculator si printat pe o jumatate de hartie A4; daca nu aveti tipizatul, se 'fabrica' pe loc, la birourile de copieri acte din incinta sediilor de taxe si impozite locale, contra unei sume de 10 lei);

  • Certificat fiscal de la fostul proprietar (daca e cazul; la mine nu a fost, fiindca am cumparat masina de la un cetatean roman care a locuit in strainatate, a avut masina pe numele sau acolo si a vandut-o imediat ce a revenit in tara);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Certificat de casatorie (original si copie) – daca este cazul.

Decizia de impunere si fisa de inmatriculare parafata se elibereaza pe loc.

Pasul trei – Politia (serviciul inmatriculari auto)

Inarmati cu toate documentele precizate mai sus (originale si copii), la care adaugati dovada de plata a taxei de poluare (original si copie), decizia de impunere (original si copie), fisa de inmatriculare parafata de serviciul taxe si impozite locale al primariei (original si copie), polita de asigurare RCA (original si copie – atentie, asigurarea din strainatate nu este valabila, trebuie sa asigurati vehiculul la o societate din Romania!), chitantele CEC care atesta plata celor doua taxe aferente (functionarele CEC stiu despre ce este vorba) si placile de inmatriculare, va prezentati la serviciul de inmatriculari auto.

La sediul pentru Bucuresti si Ilfov al Serviciului misuna persoanele care, contra unei sume de 10-12 lei, va ajuta sa va puneti la punct dosarul cu care va veti prezenta in fata politistului, completandu-va inclusiv tipizatul de cerere necesar. Puteti sa faceti totul de unul singur, dar, daca nu sunteti foarte pedant din fire, exista sanse mari sa faceti cale intoarsa de la ghiseu.

O data ce ati depus actele si vechile placi de inmatriculare (ocazie cu care achitati taxa pentru noile placi de inmatriculare, care este de 40 de lei in cazul numerelor aleatorii sau de 85 de lei, in cazul celor preferentiale), termenul pentru ridicarea certificatului de inmatriculare, a cartii masinii cu parafa Politiei si a noilor placi de inmatriculare este de 3 ore. Eu am asteptat 3 ore si 45 de minute. Asta, a doua oara. Prima oara, dupa depasirea termenului de asteptare, la insistentele mele, functionarul de la biroul de eliberari certificate & placi inmatriculare s-a uitat in calculator si a aflat ca dosarul meu era 'la litigii'. Lipsea acel certificat de care am vorbit mai sus, care atesta ca nu sunt platitor de TVA. Asadar, intrebati, preventiv, la biroul litigii, dupa aproximativ o ora de la preluarea dosarului dumneavoastra, in ce stadiu se afla 'lucrarea'.

Rezumat

Cheltuiala de bani

410 lei – taxa RAR

400 lei – spaga RAR

80 lei – traducere & legalizare certificat inmatriculare

20 lei – copii Xerox documente

1.300 lei – taxa de poluare

30 lei – impozit masina

10 lei – fisa inmatriculare

80 lei – taxe CEC

170 lei – asigurare RCA

10 lei – dosar pentru inmatriculare

40 / 85 lei – taxa placute inmatriculare

100 lei – benzina

Total – 2695 lei / 612 euro

Cheltuiala de timp

4 ore – RAR

1 ora – traducere & legalizare

½ ora – copii xerox

1 ora – ANAF

1 ora – inscriere masina (Taxe si mimpozite locale)

15 minute – CEC

15 minute – RCA

4 ore – inmatriculare

3 ore – deplasari

Total – 15 ore (in zile diferite, in timpul programului normal de lucru)

Cheltuiala de nervi

Daca ai un temperament flegmatic, poti scapa cu dublul 'cheltuielii' medii zilnice, de 50.000 de neuroni distrusi. Daca esti coleric, poti ajunge, lejer, la 500.000 de neuroni pierduti pe vecie.

Citeşte mai multe despre:   inmatriculari auto second hand

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Preşedintele Iohannis a închiriat una dintre casele din Sibiu pentru firma asociatului unui penal

Preşedintele Iohannis a închiriat una dintre casele din Sibiu pentru firma asociatului unui penal
Galerie Foto Preşedintele Klaus Iohannis, al cărui mesaj public este bazat exclusiv pe un discurs „anti-penali” şi care apreciază în mod pozitiv activitatea DNA şi cea desfăşurată, până de curând, de Laura Codruţa...

Investiții la sat rămase de căruță. Cele opt minuni ale lumii din Cungrea

Investiții la sat rămase de căruță. Cele opt minuni ale lumii din Cungrea
Galerie Foto La 11 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, satul românesc a rămas tot în epoca medievală: cu 70 la sută din drumuri cel mult pietruite, cu doi din trei săteni cu wc în fundul curții și cu cea mai...

Falcon Security, o afacere socru-ginere de succes, pe banii statului

Falcon Security, o afacere socru-ginere de succes, pe banii statului
Galerie Foto Falcon Security SRL, o firmă de pază din Bucureşti, a primit milioane de euro de la instituţii de stat din Capitală, majoritatea contractelor fiind primite direct, fără licitaţie. Ascensiunea economică a...

Platfusul copiilor, spaima părinţilor

Platfusul copiilor, spaima părinţilor
Mulţi părinţi se îngrijorează că micuţii lor au platfus sau sunt crăcănaţi. Ortopedul Mihai Jianu explică, însă, că până la 4 ani, toţi copiii au platfus, apoi la 90% dintre ei se topeşte grăsimea din...

“Săgeata lui Cocoș“, spaima ANRP, şi-a pus la adăpost afacerile controversate

“Săgeata lui Cocoș“, spaima ANRP, şi-a pus la adăpost afacerile controversate
Unul dintre cei mai controversați afaceriști, Gheorghe Stelian, zis “Stelu”, apropiat al lui Dorin Cocoș și al Elenei Udrea, a demarat, încă din 2015, un plan având ca obiect punerea la adăpost a grupului de...

Moartea judecătorului Stan Mustaţă se adaugă unui şir de decese suspecte în puşcăriile din România

Moartea judecătorului Stan Mustaţă se adaugă unui şir de decese suspecte în puşcăriile din România
La fix patru ani de la pronunţarea sentinţei definitive în Dosarul “Telepatia”, judecătorul Stan Mustaţă, cel care a fost scos din proces, cu ajutorul DNA, a murit în condiţii suspecte, după ce a fost...

Firma unei apropiate a PDL, contract de 19,3 milioane de euro cu Metrorex

Firma unei apropiate a PDL, contract de 19,3 milioane de euro cu Metrorex
Metrorex SA a atribuit, la începutul acestei luni, un contract de aproape 20 de milioane de euro, pentru întreţinerea şi curăţenia în staţii, birouri, trenuri şi alte locaţii. Banii reprezintă contravaloarea...

Dorica Dan, preşedinte ANBRaRo: „Vrem să îmbunătățim accesul pacienţilor cu boli rare la o îngrijire optimă”

Dorica Dan, preşedinte ANBRaRo: „Vrem să îmbunătățim accesul pacienţilor cu boli rare la o îngrijire optimă”
Galerie Foto O persoană afectată de o boală rară are nevoie de circa șapte ani de chinuri, pentru a fi diagnosticată, şi este văzută, în medie, de cel puţin şapte medici înainte, relevă un studiu realizat la nivel...

Medicul Ovidiu Băjenaru: „Reabilitarea pacientului după un accident vascular cerebral este esenţială”

Medicul Ovidiu Băjenaru: „Reabilitarea pacientului după un accident vascular cerebral este esenţială”
Galerie Foto Statisticile privind accidentul vascular cerebral (AVC) sunt îngrijorătoare pentru lumea medicală internaţională, afecţiunea reprezentând a treia cauză de deces, după bolile de inimă şi cancer. În România,...

Legea manualelor şcolare, declarată neconstituţională pentru un viciu de procedură

Legea manualelor şcolare, declarată neconstituţională pentru un viciu de procedură
Una dintre legile importante, adoptate de Parlament, în privinţa manualelor şcolare din învăţământul preuniversitar, a fost declarată neconstituţională, în ansamblul său, de către CCR, pe motiv că a fost...

Plângeri penale „fără număr” pentru fostele vedete ale DNA

Plângeri penale „fără număr” pentru fostele vedete ale DNA
Galerie Foto Foștii procurori anticorupție, deveniți celebri pentru scandalurile în care au fost implicați și abuzurile de care sunt acuzați că le-au săvârșit, Emilian Eva și Mircea Negulescu, zis “Portocală”, vor...

Cum a „spart” Preşedinţia aproape 40 de milioane de lei, în 3 ani şi jumătate de mandat al lui Klaus Iohannis

Cum a „spart” Preşedinţia aproape 40 de milioane de lei, în 3 ani şi jumătate de mandat al lui Klaus Iohannis
Galerie Foto Recenta rectificare bugetară, anunţată de către Cabinetul Dăncilă, soldată cu reducerea cu peste 20 la sută din fondurile Administraţiei Prezidenţiale, erodează şi mai mult, dacă era posibil, relaţiile...

Cât de „vinovată” este tiroida, cea arătată cu degetul în obezitate

Cât de „vinovată” este tiroida, cea arătată cu degetul în obezitate
Întrebaţi de ce glandă endocrină au cunoştinţă, cei mai mulţi oameni răspund tiroida. De fapt, foarte mulţi spun chiar „glandă” tiroidei, deşi nu ea este împărăteasa glandelor, ci hipofiza. Tiroida...

Familia Blaga se întoarce și în afaceri. Pe bani publici

Familia Blaga se întoarce și în afaceri. Pe bani publici
Galerie Foto Compania deţinută de fiica fostului co-preşedinte al Partidului Naţional Liberal Vasile Blaga, Agathe Cristina Rudeanu, şi de ginerele acestuia, Ioan Andrei Rudeanu, încearcă să pună mâna pe un contract de...

Prima măsură concretă de rezolvare a situaţiei din puşcării. Va fi o închisoare de 5 stele

Prima măsură concretă de rezolvare a situaţiei din puşcării. Va fi o închisoare de 5 stele
Galerie Foto Guvernul României a luat, la sfârşitul lunii trecute, prima măsură concretă cu privire la rezolvarea situaţiei supraaglomerării din penitenciare, după ce, în aprilie 2017, Curtea Europeană a Drepturilor...
Serviciul de email marketing furnizat de