x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand

2
Autor: Robert Veress 08 Mai 2012 - 11:36
Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand


Tocmai am scapat de calvarul inmatricularii. Am cheltuit 612 euro, 15 ore si vreo 200.000 de neuroni. Asta pentru ca traiesc in Romania. Daca as fi trait in Germania, de pilda, cheltuiam circa 100 de euro, 10 minute si zero neuroni, pentru aceeasi procedura.

Cu aproximativ o luna in urma, mi-am vandut masina, fiindca am nevoie de bani. Am obtinut 2.000 de euro. Am constatat ca, totusi, fara masina e mult prea greu. Pe urma am vazut un anunt care mi-a atras atentia – o masinuta nemteasca, neinmatriculata, dar in conditie ok. Pret de strigare 850 de euro. Taxa de poluare foarte mica - 300 de euro. Mi-am facut socoteala ca pot negocia la 700 de euro pretul masinii si apoi, adaugand taxa de prima inmatriculare, tot raman cu 1.000 de euro.

Cata naivitate! Am cumparat, e drept, masina cu 700 de euro. Mai bine n-o faceam. Nu pentru ca masina are unele hibe (care masina, la pretul asta, nu le are?!). Ci pentru ceea ce a urmat.

Taxa de poluare este doar o parte a problemei cu care se confrunta romanul cu posibilitati limitate, care nu isi permite o masina noua. Statul roman a avut grija sa teasa un sistem sinistru de descurajare a achizitiilor de masini second-hand. Spre profitul producatorilor si importatorilor de masini, pe de o parte si spre al unora dintre functionarii care intervin pe lantul inmatricularii, pe de alta parte.

Dar sa developez filmul procesului de inmatriculare.

Primul pas este autentificarea masinii la Registrul Auto Roman (RAR)

Teoretic, suni la RAR sa te programezi; programarea se face pentru a doua zi sau pentru urmatoarea; te duci avand la tine actele masinii (contractul de vanzare-cumparare sau alt act de proprietate, certificatul de inmatriculare) si actul de identitate; se verifica autenticitatea seriilor inscrise pe masina si in certificatul de inmatriculare, se face o inspectie tehnica si estetica sumara, iar daca totul e in regula, achiti taxa de 410 lei si 80 de bani (!!!) si primesti certificatul de autenticitate si cartea masinii.

Practic, inspectorul RAR este un fel de zeu, cu puteri depline. Cheia paragrafului de mai sus este in propozitia conditionala 'daca totul este in regula'. Daca te duci ca 'simplu cetatean', fara o 'recomandare', sunt sanse foarte mari sa se gaseasca ceva in neregula, chiar daca, de fapt, chiar totul este in regula. Cunosc un cetatean care s-a dus la RAR cu o masina relativ noua, verificata, in prealabil, din toate punctele de vedere, la un service auto. Autentificarea a fost refuzata de RAR, pe motiv ca masina emana MAI PUTINE noxe decat cele prevazute in cartea tehnica. S-a dus omul la reprezentanta si a fost asigurat ca masina este 100% in parametri de fabricatie. S-a intors la RAR si, de data asta, a primit certificatul de autenticitate. Acelasi inspector i-a spus: 'Vedeti, ati putut rezolva problema!'. Omul nu facuse nimic, decat sa se plimbe de la RAR la service si inapoi. Probabil, intre timp, nivelul noxelor o mai fi crescut, ajungand in parametri...

In aceste conditii, ce faci cand ai o masina cu vechime de 14 ani, cu inevitabilele imperfectiuni estetice si de functionare?

Ai la indemana doua variante: fie investesti dublul sumei pe care ai cheltuit-o cu achizitia masinii si o aduci la parametri, fie... suni un prieten.

Cum n-aveam nici putinta, nici dorinta de a investi in masina o asemenea suma, am intrat pe filiera speciala de la RAR (e foarte simplu, majoritatea soferilor stiu cum se face sau afla usor, intreband 'in stanga si in dreapta'). Evident, ceea ce spun acum aduce cu un autodenunt. Dar, avertizez eventuale persoane interesate ca nu voi da amanunte nici 'in fata marii adunari nationale'. Fiindca traiesc in Romania si stiu foarte bine ca marturia mea n-ar schimba nimic in bine. De asta am si ales sa nu ma folosesc de o camera ascunsa; s-a mai facut asta la RAR - si ce, s-a schimbat ceva in bine? Dimpotriva, a crescut nivelul spagii!

Asadar, contra unei 'suprataxe' de 400 de lei, intri la RAR cu un insotitor special, care are grija sa 'te rezolve'. Masinile de pe filiera merg la un anume stand, deservit de anumiti inspectori.

Pasul doi-trei: Fiscul si inscrierea masinii la Taxe si impozite locale

La Filiala de Sector a ANAF, ca sa soliciti stabilirea taxei de poluare, trebuie sa prezinti urmatoarele documente:

  • Cerere tipizata (formularul se obtine de la ghiseu);

  • Cartea de identitate a vehiculului (in original si copie);

  • Certificatul de prima inmatriculare in original si copie, precum si traducerea in limba romana de un traducator autorizat (in mod normal, legalizarea traducerii nu este necesara, dar, pe principiul 'cate bordeie, atatea obiceiuri' la unele sedii ANAF se cere ca traducerea sa fie si legalizata; cel mai bine, daca vreti sa scapati de cheltuiala legalizarii, informati-va in prealabil la filiala de sector a Fiscului);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Cerere pentru eliberarea certificatului care atesta ca nu sunteti platitor de TVA (daca sunteti persoana juridica) si un timbru fiscal de doi lei. Tipizatul cererii se obtine de la ghiseu, timbrul se cumpara de la un oficiu postal. Atentie! La unele filiale ANAF de sector din Bucuresti, certificatul se elibereaza automat. La altele nu si riscati sa faceti, ca sussemnatul, cale intoarsa de la Politie (de la inmatriculari auto), daca nu stiti de necesitatea eliberarii acestuia si nu il cereti expres;

  • In unele cazuri, se mai solicita si actul de proprietate al masinii (original si copie),

In cazul in care e vorba de un vehicul relativ nou, cu un rulaj foarte mic, dosarul se mai completeaza cu o declaratie pe proprie raspundere cu privire la rulajul mediu anual al vehiculului (tipizatul gratuit se obtine tot de la ghiseu) si cu o expertiza tehnica efectuata de RAR, care sa certifice gradul de depreciere al masinii.

Taxa de poluare se stabileste, indeobste, in termen de doua-trei zile lucratoare.

La Taxe si impozite locale, pentru eliberarea deciziei de luare in evidenta si impunere a impozitului pe masini, sunt necesare:

  • Declaratie – formular tipizat ce se obtine de la ghiseu;

  • Actul de proprietate al masinii (in original si copie);

  • Cartea de identitate a masinii (original si copie);

  • Fisa de inmatriculare (tipizatul se poate gasi pe internet, poate fi descarcat si completat la calculator si printat pe o jumatate de hartie A4; daca nu aveti tipizatul, se 'fabrica' pe loc, la birourile de copieri acte din incinta sediilor de taxe si impozite locale, contra unei sume de 10 lei);

  • Certificat fiscal de la fostul proprietar (daca e cazul; la mine nu a fost, fiindca am cumparat masina de la un cetatean roman care a locuit in strainatate, a avut masina pe numele sau acolo si a vandut-o imediat ce a revenit in tara);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Certificat de casatorie (original si copie) – daca este cazul.

Decizia de impunere si fisa de inmatriculare parafata se elibereaza pe loc.

Pasul trei – Politia (serviciul inmatriculari auto)

Inarmati cu toate documentele precizate mai sus (originale si copii), la care adaugati dovada de plata a taxei de poluare (original si copie), decizia de impunere (original si copie), fisa de inmatriculare parafata de serviciul taxe si impozite locale al primariei (original si copie), polita de asigurare RCA (original si copie – atentie, asigurarea din strainatate nu este valabila, trebuie sa asigurati vehiculul la o societate din Romania!), chitantele CEC care atesta plata celor doua taxe aferente (functionarele CEC stiu despre ce este vorba) si placile de inmatriculare, va prezentati la serviciul de inmatriculari auto.

La sediul pentru Bucuresti si Ilfov al Serviciului misuna persoanele care, contra unei sume de 10-12 lei, va ajuta sa va puneti la punct dosarul cu care va veti prezenta in fata politistului, completandu-va inclusiv tipizatul de cerere necesar. Puteti sa faceti totul de unul singur, dar, daca nu sunteti foarte pedant din fire, exista sanse mari sa faceti cale intoarsa de la ghiseu.

O data ce ati depus actele si vechile placi de inmatriculare (ocazie cu care achitati taxa pentru noile placi de inmatriculare, care este de 40 de lei in cazul numerelor aleatorii sau de 85 de lei, in cazul celor preferentiale), termenul pentru ridicarea certificatului de inmatriculare, a cartii masinii cu parafa Politiei si a noilor placi de inmatriculare este de 3 ore. Eu am asteptat 3 ore si 45 de minute. Asta, a doua oara. Prima oara, dupa depasirea termenului de asteptare, la insistentele mele, functionarul de la biroul de eliberari certificate & placi inmatriculare s-a uitat in calculator si a aflat ca dosarul meu era 'la litigii'. Lipsea acel certificat de care am vorbit mai sus, care atesta ca nu sunt platitor de TVA. Asadar, intrebati, preventiv, la biroul litigii, dupa aproximativ o ora de la preluarea dosarului dumneavoastra, in ce stadiu se afla 'lucrarea'.

Rezumat

Cheltuiala de bani

410 lei – taxa RAR

400 lei – spaga RAR

80 lei – traducere & legalizare certificat inmatriculare

20 lei – copii Xerox documente

1.300 lei – taxa de poluare

30 lei – impozit masina

10 lei – fisa inmatriculare

80 lei – taxe CEC

170 lei – asigurare RCA

10 lei – dosar pentru inmatriculare

40 / 85 lei – taxa placute inmatriculare

100 lei – benzina

Total – 2695 lei / 612 euro

Cheltuiala de timp

4 ore – RAR

1 ora – traducere & legalizare

½ ora – copii xerox

1 ora – ANAF

1 ora – inscriere masina (Taxe si mimpozite locale)

15 minute – CEC

15 minute – RCA

4 ore – inmatriculare

3 ore – deplasari

Total – 15 ore (in zile diferite, in timpul programului normal de lucru)

Cheltuiala de nervi

Daca ai un temperament flegmatic, poti scapa cu dublul 'cheltuielii' medii zilnice, de 50.000 de neuroni distrusi. Daca esti coleric, poti ajunge, lejer, la 500.000 de neuroni pierduti pe vecie.

Citeşte mai multe despre:   inmatriculari auto second hand

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Frăția bănățeană: oamenii lui Grindeanu, sponsori ai PNL

Frăția bănățeană: oamenii lui Grindeanu, sponsori ai PNL
Galerie Foto Mai multe drumuri judeţene din judeţul Timiş, aflate în administrarea Consiliului Judeţean, condus, din punct de vedere politic, de către reprezentanţii Partidului Social Democrat, urmează ca, în următorii...

Mihaela Buzărnescu: „În 2019 vreau să intru în Top 10 mondial”

Mihaela Buzărnescu: „În 2019 vreau să intru în Top 10 mondial”
Galerie Foto În luna iulie 2017, Mihaela Buzărnescu era pe locul 213 în clasamentul mondial al jucătoarelor de tenis. În luna iulie 2018, după cucerirea primului trofeu „Premier”, a ajuns pe locul 20. Este cea mai...

Noua preşedintă a CSM recunoaşte abuzurile din justiţie

Noua preşedintă a CSM recunoaşte abuzurile din justiţie
Galerie Foto Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a validat, ieri, noua conducere a CSM, preşedinte al instituţiei, pentru următorul an, fiind desemnat judecătorul Lia Savonea, fost preşedinte al Curţii de Apel...

Cum a ajuns România să aibă deschidere la Mediterana

Cum a ajuns România să aibă deschidere la Mediterana
Pe fondul dezastrului din turismul autohton, sute de mii de români iau anual calea Greciei. În ultimul episod al serialului “Turismul românesc, în concediu fără plată”, vă spunem secretul cu care elenii au...

Misterul aducerii lui Nicolae Popa în ţară se adânceşte. Cine minte şi cine spune adevărul?

Misterul aducerii lui Nicolae Popa în ţară se adânceşte. Cine minte şi cine spune adevărul?
Galerie Foto Inspectoratul General al Poliţiei Române susţine, în continuare, că Ministerul de Interne a plătit, în 2011, avionul privat, închiriat de la Ion Ţiriac Air, cu care a fost adus, din Jakarta, fostul director al...

Factura din dosarul extrădării lui Nicolae Popa o înfundă pe Kovesi

Factura din dosarul extrădării lui Nicolae Popa o înfundă pe Kovesi
Galerie Foto ANAF Ploieşti a descoperit, în contabilitatea companiei Asesoft, controlată de Sebastian Ghiţă, o factură fiscală, în valoare de 268.689 de lei, emisă în 11 aprilie 2011, de către SC Ion Ţiriac Air, pentru pl...

În artroze, grefarea unei proteze nu trebuie făcută prea târziu când articulaţia e deteriorată grav

În artroze, grefarea unei proteze nu trebuie făcută prea târziu când articulaţia e deteriorată grav
Oasele sunt o materie vie în permanentă transformare, celulele osoase mor şi se înnoiesc cu os care se naşte. La fracturi, se recurge la ghips doar în 4-5% din oasele rupte, în majoritatea cazurilor se operează...

Procurorul lui Iohannis pleacă din Parchetul General. Se “încălzeşte” să-i ia locul procuroarea lui Băsescu

Procurorul lui Iohannis pleacă din Parchetul General. Se “încălzeşte” să-i ia locul procuroarea lui Băsescu
Galerie Foto Mandatul de şef al Secţiei de Urmărire Penală şi Criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie al procurorului Cristian Lazăr expiră fix într-o săptămână....

Generalii SRI și MAI își fac firme de consultanță pentru afaceri

Generalii SRI și MAI își fac firme de consultanță pentru afaceri
Galerie Foto Piața afacerilor este “inundată” de apariția unor companii de consultanță, înființate, începând cu vara acestui an. Patronii acestor firme, apărute ca ciupercile după ploaie, sunt foști ofițeri ai...

Meseria de norocos: agonie și extaz

Meseria de norocos: agonie și extaz
Galerie Foto Pariurile sportive par să fie una dintre cele mai intense activități din România. Am stat o zi întreagă printre pasionați, să le observ trăirile, speranțele, schemele de joc. I-am urmărit pe cei care scot din ...

Perla spartă de la Neptun

Perla spartă de la Neptun
Un complex turistic format din trei hoteluri de lux care însumau 800 de camere stă închis de aproape doi ani în stațiunea Neptun de la malul mării. Era considerat un etalon al turismului românesc, o capodoperă ar...

Elena Udrea și Alina Bica cer desființarea sentințelor prin care au fost condamnate definitiv

Elena Udrea și Alina Bica cer desființarea sentințelor prin care au fost condamnate definitiv
Galerie Foto Primele efecte ale constatării, de către Curtea Constituțională, a încălcării legii de către Înalta Curte de Casație și Justiție în privința constituirii celebrelor Completuri de 5 judecători au început s...

Cum deosebim durerile de cap. Migrenele nu apar brusc precum nevralgiile

Cum deosebim durerile de cap. Migrenele nu apar brusc precum nevralgiile
Circa 20% din totalul durerilor sunt dureri de cap. Iar una dintre ele, nevralgia de trigemen, se situează pe locul 1, alături de pancreatita cronică, în clasamentul celor mai violente dureri. Migrenele sunt alte...

Livia Stanciu dă vina pe Parlament pentru că ani de zile ÎCCJ a constituit nelegal completurile de 5

Livia Stanciu dă vina pe Parlament pentru că ani de zile ÎCCJ a constituit nelegal completurile de 5
Galerie Foto Este daună totală pentru cauzele judecate la completurile de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, după ce, la sfârşitul săptămânii trecute, Curtea Constituţională a hotărât că,...

Constantin Bălăceanu-Stolnici: “Prima noastră mare realizare a fost însăşi Unirea”

Constantin Bălăceanu-Stolnici: “Prima noastră mare realizare a fost însăşi Unirea”
Academicianul Constantin Bălăceanu-Stolnici face un portret al României şi românilor la 100 de ani de la Marea Unire, care sunt marile noastre realizări şi eşecuri în ultimul secol, dar şi ce mai avem de...
Serviciul de email marketing furnizat de