x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Catastrofe care au indoliat marile

0
30 Aug 2004 - 00:00

EDITIE DE COLECTIE

Marinarul stie intotdeauna, cu precizie, clipa in care pleaca pe mare. Dar nu stie niciodata cand se va intoarce. Si, mai ales, nu stie daca se va mai intoarce viu. Ultimul secol de istorie a flotei maritime romanesti a fost, adeseori, punctat de evenimente tragice, care si-au aruncat victimele in nestiutele morminte de sub valuri.

VASILE SURCEL

In anul 1898, flota romaneasca a fost zguduita de doua catastrofe maritime, produse, una dupa alta, aproape in acelasi loc, intr-un interval de o saptamana. Prima a avut loc la 22 februarie, cand vasul de pasageri "Medeea" a esuat in dreptul farului maritim de la capul Sabla, langa Varna. Cateva zile mai tarziu, la 28 februarie, tot acolo a esuat si vasul "Meteor".

In ambele cazuri nu au existat victime. Primele accidente navale cu adevarat grave, soldate cu victime omenesti, s-au petrecut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand cargourile "Durostor" si "Oituz" au fost scufundate de marina germana. In deceniile urmatoare, sirul catastrofelor a continuat. Cel mai grav dintre ele a avut loc la mijlocul lunii noiembrie 1979, cand petrolierul "Independenta" a luat foc in urma coliziunii cu un cargou grecesc. Au existat doar trei supravietuitori, iar ceilalti 42 de membri ai echipajului au murit in chinuri cumplite.

"BLESTEMUL" STICLEI DE SAMPANIE. "Independenta" a fost primul petrolier de mare capacitate construit la Santierul Naval Constanta. Ori de cate ori s-a vorbit despre el, petrolierul "Independenta" a fost inclus in categoria "150.000 de tone". In realitate, la capacitatea sa maxima putea sa incarce in tancuri 163.857 de tone de produse petroliere. La primele curse a fost insa incarcat cu mult sub aceasta capacitate, din cauza ca Portul Constanta nu putea sa primeasca vase de o asemenea marime. Constructia "Independentei" a inceput in 1976. Lansarea la apa s-a facut in prezenta conducerii superioare de partid, la 28 mai 1977. Primul semn nefast, "piaza rea" care a prevestit destinul tragic al navei, s-a manifestat chiar atunci. "Nasa" de botez a navei a fost Elena Ceausescu, cea care trebuia sa sparga de bordul petrolierului traditionala sticla de sampanie. Ceremonia oficiala decursese pana atunci in mod ireprosabil. In ultima faza a "protocolului", Elena a apucat plina de aplomb sampania si a lansat-o. Legata cu o franghie, sticla a pornit catre nava, a atins-o usor, dupa care, purtata parca de o mana nevazuta, s-a indepartat intacta. Intreaga asistenta a incremenit, nestiind cum sa reactioneze in fata acestui semn de rau augur. Din acel moment, toti marinarii din port, deosebit de sensibili la aceasta superstitie, au fost convinsi ca soarta navei era deja pecetluita.

O "BOMBA" PE VALURI. "Independenta" a intrat in exploatare la 13 iunie 1978, iar primul sau voiaj a fost in Libia. Constantin Preda, comandantul titular al vasului, ne-a relatat ca, la primul drum, echipajul a fost trimis in cursa fara sa aiba la dispozitie harti amanuntite ale Portului Tobruk, de unde s-au incarcat peste 95.000 de tone de titei. Inaintea catastrofei finale, petrolierul facuse deja 15 voiaje, ale caror destinatii au fost terminalele petroliere din Turcia, Libia, Egipt si Siria. A pornit in ultima sa cursa la inceputul lunii noiembrie 1979, avand ca destinatie terminalul petrolier Sibikeir, din Egipt, de unde s-au incarcat aproape 100.000 de tone de titei. La aceasta cursa, Constantin Preda, comandantul titular al petrolierului, se afla in concediu. Absenta i-a salvat viata. A fost inlocuit de comandantul Mihai Dorinel, pentru care aceasta calatorie a fost si ultima. In afara de titei, vasul mai avea la bord si peste 9.000 de tone de carburanti pentru consumul propriu. Pe drumul de intoarcere, "Independenta" a ajuns in Stramtoarea Bosfor in seara de 14 noiembrie. Peste doar cateva ceasuri, in zorii zilei de 15 noiembrie, s-a produs dezastrul.

CAND APA S-A ALIAT CU FOCUL. La ora 4 dimineata, "Independenta" s-a angajat in traversarea Stramtorii Bosfor. Aflat in zona, cargoul grecesc "Evriali", incarcat cu laminate provenite din URSS, s-a angajat in traversarea Marii Marmara, cam in acelasi timp cu petrolierul romanesc. Contrar uzantelor internationale, vasul elen naviga fara sa fie dirijat de un pilot naval. Dupa iesirea in larg, comandantii lui "Evriali" s-au retras in cabine lasand totul in grija timonierului. Ulterior, in cursul anchetei, ofiterii greci au sustinut ca ar fi observat vasul romanesc, pe care au incercat sa-l evite. Declaratiile lor au fost infirmate chiar de propriul lor timonier, care a afirmat ca, vazand luminile de pozitie de la capetele "Independentei", aflate la peste 200 de metri una de alta, a crezut ca este vorba despre doua vase si a incercat sa treaca cu nava lui printre ele. Cand a observat eroarea si a incercat sa o repare era deja prea tarziu. Atat echipajul "Independentei", cat si comanda vasului grecesc au incercat sa evite coliziunea, dar nu au reusit. "Evrali" a lovit nava romaneasca undeva catre mijlocul ei, provocandu-i o spartura mare, prin care petrolul din tancuri a inceput sa se scurga in mare. In acelasi timp, vaporii acumulati in tancuri au inceput sa explodeze. In doar cateva minute, miile de tone de titei deversate in jurul navei au inceput sa arda cu flacari inalte, iar vasul romanesc s-a transformat intr-o torta imensa. In fata acestui pericol, membrii echipajului romanesc au incercat sa se salveze aruncandu-se in mare. A fost ultimul gest pe care au mai apucat sa-l faca. Intrati in contact cu apa, care avea doar 8 grade Celsius, o parte dintre ei au facut stop cardiac si au murit instantaneu. Cei mai multi, care au sarit dupa ce petrolul intins pe suprafata apei luase deja foc, s-au transformat pe loc in torte vii si au murit in chinuri cumplite. Au existat doar trei supravietuitori: Dragos Voicescu - comandantul trei al navei, mecanicul-sef Sorin Mihailescu si timonierul Ion Fruntas Govorasu. Toti trei erau tineri si faptul ca aveau o conditie fizica deosebit de buna i-a ajutat sa scape cu viata. Comisia de ancheta a stabilit ca aceasta catastrofa a fost cauzata, in proportie de 90 la suta, de catre marinarii greci. Cu toate acestea, nici unul dintre ei nu a fost condamnat pentru moartea celor 42 de romani.

FISA TEHNICA

  • Petrolierul "Independenta" avea o lungime de 304 m, o latime de 30 m si o inaltime de 46 m. Pescajul era de 17,4 m.
  • Capacitate totala - 163.857 tdw. In momentul catastrofei avea la bord 94.280 t de titei, plus 9.000 t de carburant.

    SUPERSTITIE

    "De-a lungul timpului s-a urmarit, statistic, soarta navelor din toata lumea, la al caror "botez" nu s-a spart sticla de sampanie. Oricat ar parea de ciudat si oricat ar fi de neinteles, cele mai multe dintre acele nave au avut un destin tragic" - Constantin Preda, comandantul titular al petrolierului "Independenta"

    FOTO

    CATASTROFA. Incendiul care a distrus petrolierul "Independenta" a fost prezentat pe larg in presa straina. In schimb, acasa, oficiosul comunist Scanteia dedica acestui dezastru o simpla stire, ascunsa in subsolul unei pagini. Fotografia a aparut in ziarul turc Hüriet

    GHINION. Fotografia aparuta in Scanteia nu a surprins si momentul in care Elena Ceausescu a ratat "botezul" navei

    EMBLEMA. Petrolierul "Independenta" era considerat mandria flotei maritime romanesti

    LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)

    Doua milenii in slujba lui Neptun

    Varsta de aur a flotei

    Prostituate si trafic, pacate de marinar

    "S-ar fi putut salva 50 de vapoare"

    Portul Constanta, poarta albastra

    Ultimele zile de domnie

    Lupii aristocrati

    Oamenii-amfibie lupta pe pipaite

    "Betivii" adancurilor

    Submarinele uitate

    Catastrofe care au indoliat marile
  • Citeşte mai multe despre:   special,   independenţa,   petrolierul

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
    Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
    Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
    Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
    Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
    Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
    Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
    Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
    Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

    Audit pentru angajați, de la distanță

    Audit pentru angajați, de la distanță
    Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...

    Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze

    Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze
    Galerie Foto Extinderea pe pieţele externe, creşterea producţiei şi mărirea portofoliului sunt câteva din variantele luate în calcul de conducerea Romgaz pentru creşterea companiei. Adrian Volintiru, director general Romgaz,...

    Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare

    Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare
    Galerie Foto Cele mai frecvente cauze de deces sunt accidentele vascular cerebrale, cauzate de hipertensiunea arterială. Umblă multe legende despre hipertensiune, încercăm lămurirea lor. Interviu cu profesor doctor Daniela...

    ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea

    ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea
    Galerie Foto Teoretic, până la soluţionarea definitivă a contestaţiei în anulare pe care Elena Udrea a formulat-o împotriva sentinţei Completului de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituit...

    De la asigurări, la bijuterii cu emoţii

    De la asigurări, la bijuterii cu emoţii
    Galerie Foto De cele mai multe ori antreprenorii români sunt nevoiţi să se reinventeze pentru a putea supravieţui mediului concurenţial sau pentru a-şi găsi adevărata cale în afaceri. Alte ori însă, o puternică dorinţă...

    Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune

    Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune
    Galerie Foto Două mese pentru convorbiri, patru măsuţe de protocol, opt scaune şi patru fotolii. Acestea au fost obiectivele prioritare ale Administraţiei Prezidenţiale, la sfârşitul anului trecut, în perioada în care preş...

    VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA

    VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA
    Galerie Foto Chiar dacă, oficial, pe numele lui Ciprian Man şi Cristian Ardelean, procurorii de la DNA Oradea care discutau cum să le fabrice judecătorilor neobedienţi dosare penale, nu a fost încă începută urmărirea...
    Serviciul de email marketing furnizat de