x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Catastrofe care au indoliat marile

0
30 Aug 2004 - 00:00

EDITIE DE COLECTIE

Marinarul stie intotdeauna, cu precizie, clipa in care pleaca pe mare. Dar nu stie niciodata cand se va intoarce. Si, mai ales, nu stie daca se va mai intoarce viu. Ultimul secol de istorie a flotei maritime romanesti a fost, adeseori, punctat de evenimente tragice, care si-au aruncat victimele in nestiutele morminte de sub valuri.

VASILE SURCEL

In anul 1898, flota romaneasca a fost zguduita de doua catastrofe maritime, produse, una dupa alta, aproape in acelasi loc, intr-un interval de o saptamana. Prima a avut loc la 22 februarie, cand vasul de pasageri "Medeea" a esuat in dreptul farului maritim de la capul Sabla, langa Varna. Cateva zile mai tarziu, la 28 februarie, tot acolo a esuat si vasul "Meteor".

In ambele cazuri nu au existat victime. Primele accidente navale cu adevarat grave, soldate cu victime omenesti, s-au petrecut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand cargourile "Durostor" si "Oituz" au fost scufundate de marina germana. In deceniile urmatoare, sirul catastrofelor a continuat. Cel mai grav dintre ele a avut loc la mijlocul lunii noiembrie 1979, cand petrolierul "Independenta" a luat foc in urma coliziunii cu un cargou grecesc. Au existat doar trei supravietuitori, iar ceilalti 42 de membri ai echipajului au murit in chinuri cumplite.

"BLESTEMUL" STICLEI DE SAMPANIE. "Independenta" a fost primul petrolier de mare capacitate construit la Santierul Naval Constanta. Ori de cate ori s-a vorbit despre el, petrolierul "Independenta" a fost inclus in categoria "150.000 de tone". In realitate, la capacitatea sa maxima putea sa incarce in tancuri 163.857 de tone de produse petroliere. La primele curse a fost insa incarcat cu mult sub aceasta capacitate, din cauza ca Portul Constanta nu putea sa primeasca vase de o asemenea marime. Constructia "Independentei" a inceput in 1976. Lansarea la apa s-a facut in prezenta conducerii superioare de partid, la 28 mai 1977. Primul semn nefast, "piaza rea" care a prevestit destinul tragic al navei, s-a manifestat chiar atunci. "Nasa" de botez a navei a fost Elena Ceausescu, cea care trebuia sa sparga de bordul petrolierului traditionala sticla de sampanie. Ceremonia oficiala decursese pana atunci in mod ireprosabil. In ultima faza a "protocolului", Elena a apucat plina de aplomb sampania si a lansat-o. Legata cu o franghie, sticla a pornit catre nava, a atins-o usor, dupa care, purtata parca de o mana nevazuta, s-a indepartat intacta. Intreaga asistenta a incremenit, nestiind cum sa reactioneze in fata acestui semn de rau augur. Din acel moment, toti marinarii din port, deosebit de sensibili la aceasta superstitie, au fost convinsi ca soarta navei era deja pecetluita.

O "BOMBA" PE VALURI. "Independenta" a intrat in exploatare la 13 iunie 1978, iar primul sau voiaj a fost in Libia. Constantin Preda, comandantul titular al vasului, ne-a relatat ca, la primul drum, echipajul a fost trimis in cursa fara sa aiba la dispozitie harti amanuntite ale Portului Tobruk, de unde s-au incarcat peste 95.000 de tone de titei. Inaintea catastrofei finale, petrolierul facuse deja 15 voiaje, ale caror destinatii au fost terminalele petroliere din Turcia, Libia, Egipt si Siria. A pornit in ultima sa cursa la inceputul lunii noiembrie 1979, avand ca destinatie terminalul petrolier Sibikeir, din Egipt, de unde s-au incarcat aproape 100.000 de tone de titei. La aceasta cursa, Constantin Preda, comandantul titular al petrolierului, se afla in concediu. Absenta i-a salvat viata. A fost inlocuit de comandantul Mihai Dorinel, pentru care aceasta calatorie a fost si ultima. In afara de titei, vasul mai avea la bord si peste 9.000 de tone de carburanti pentru consumul propriu. Pe drumul de intoarcere, "Independenta" a ajuns in Stramtoarea Bosfor in seara de 14 noiembrie. Peste doar cateva ceasuri, in zorii zilei de 15 noiembrie, s-a produs dezastrul.

CAND APA S-A ALIAT CU FOCUL. La ora 4 dimineata, "Independenta" s-a angajat in traversarea Stramtorii Bosfor. Aflat in zona, cargoul grecesc "Evriali", incarcat cu laminate provenite din URSS, s-a angajat in traversarea Marii Marmara, cam in acelasi timp cu petrolierul romanesc. Contrar uzantelor internationale, vasul elen naviga fara sa fie dirijat de un pilot naval. Dupa iesirea in larg, comandantii lui "Evriali" s-au retras in cabine lasand totul in grija timonierului. Ulterior, in cursul anchetei, ofiterii greci au sustinut ca ar fi observat vasul romanesc, pe care au incercat sa-l evite. Declaratiile lor au fost infirmate chiar de propriul lor timonier, care a afirmat ca, vazand luminile de pozitie de la capetele "Independentei", aflate la peste 200 de metri una de alta, a crezut ca este vorba despre doua vase si a incercat sa treaca cu nava lui printre ele. Cand a observat eroarea si a incercat sa o repare era deja prea tarziu. Atat echipajul "Independentei", cat si comanda vasului grecesc au incercat sa evite coliziunea, dar nu au reusit. "Evrali" a lovit nava romaneasca undeva catre mijlocul ei, provocandu-i o spartura mare, prin care petrolul din tancuri a inceput sa se scurga in mare. In acelasi timp, vaporii acumulati in tancuri au inceput sa explodeze. In doar cateva minute, miile de tone de titei deversate in jurul navei au inceput sa arda cu flacari inalte, iar vasul romanesc s-a transformat intr-o torta imensa. In fata acestui pericol, membrii echipajului romanesc au incercat sa se salveze aruncandu-se in mare. A fost ultimul gest pe care au mai apucat sa-l faca. Intrati in contact cu apa, care avea doar 8 grade Celsius, o parte dintre ei au facut stop cardiac si au murit instantaneu. Cei mai multi, care au sarit dupa ce petrolul intins pe suprafata apei luase deja foc, s-au transformat pe loc in torte vii si au murit in chinuri cumplite. Au existat doar trei supravietuitori: Dragos Voicescu - comandantul trei al navei, mecanicul-sef Sorin Mihailescu si timonierul Ion Fruntas Govorasu. Toti trei erau tineri si faptul ca aveau o conditie fizica deosebit de buna i-a ajutat sa scape cu viata. Comisia de ancheta a stabilit ca aceasta catastrofa a fost cauzata, in proportie de 90 la suta, de catre marinarii greci. Cu toate acestea, nici unul dintre ei nu a fost condamnat pentru moartea celor 42 de romani.

FISA TEHNICA

  • Petrolierul "Independenta" avea o lungime de 304 m, o latime de 30 m si o inaltime de 46 m. Pescajul era de 17,4 m.
  • Capacitate totala - 163.857 tdw. In momentul catastrofei avea la bord 94.280 t de titei, plus 9.000 t de carburant.

    SUPERSTITIE

    "De-a lungul timpului s-a urmarit, statistic, soarta navelor din toata lumea, la al caror "botez" nu s-a spart sticla de sampanie. Oricat ar parea de ciudat si oricat ar fi de neinteles, cele mai multe dintre acele nave au avut un destin tragic" - Constantin Preda, comandantul titular al petrolierului "Independenta"

    FOTO

    CATASTROFA. Incendiul care a distrus petrolierul "Independenta" a fost prezentat pe larg in presa straina. In schimb, acasa, oficiosul comunist Scanteia dedica acestui dezastru o simpla stire, ascunsa in subsolul unei pagini. Fotografia a aparut in ziarul turc Hüriet

    GHINION. Fotografia aparuta in Scanteia nu a surprins si momentul in care Elena Ceausescu a ratat "botezul" navei

    EMBLEMA. Petrolierul "Independenta" era considerat mandria flotei maritime romanesti

    LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)

    Doua milenii in slujba lui Neptun

    Varsta de aur a flotei

    Prostituate si trafic, pacate de marinar

    "S-ar fi putut salva 50 de vapoare"

    Portul Constanta, poarta albastra

    Ultimele zile de domnie

    Lupii aristocrati

    Oamenii-amfibie lupta pe pipaite

    "Betivii" adancurilor

    Submarinele uitate

    Catastrofe care au indoliat marile
  • Citeşte mai multe despre:   special,   independenţa,   petrolierul

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Dr. Denisa Zaharia: „Anomaliile dentare pot fi tratate la orice vârstă”

    Dr. Denisa Zaharia: „Anomaliile dentare pot fi tratate la orice vârstă”
    Dinţii strâmbi, înghesuiţi sau, dimpotrivă, foarte distanţaţi se numără printre problemele stomatologice cel mai frecvent întâlnite nu doar în rândul copiilor, ci şi în cel al adulţilor. Jena de a purta...

    SIIJ, decapitată oficial. Adina Florea renunță la funcția pe care a câștigat-o prin concurs

    SIIJ, decapitată oficial. Adina Florea renunță la funcția pe care a câștigat-o prin concurs
    Galerie Foto Adina Florea, procurorul care a fost blocat de Klaus Iohannis să acceadă la conducerea Direcției Naționale Anticorupție și a cărei numire în funcția de procuror-șef al Secției pentru Investigarea...

    Orban și soția n-au mâncat, n-au băut și au mai pus bani ca să-și achite datoriile

    Orban și soția n-au mâncat, n-au băut și au mai pus bani ca să-și achite datoriile
    Galerie Foto În fix a treizecea zi prevăzută de lege, prim-ministrul Ludovic Orban și-a publicat declarația de avere și declarația de interese pe site-ul Guvernului României. Din primul document rezultă că în ultimul an...

    Drepturile omului, folosite politic și electoral. “Alba-neagra” cu recursul compensatoriu

    Drepturile omului, folosite politic și electoral. “Alba-neagra” cu recursul compensatoriu
    Galerie Foto Dacă în 2017 PNL și USR îmbrățișau cu toată convingerea proiectul de lege cu privire la instituirea recursului compensatoriu, astăzi Guvernul Orban era cât pe ce să-și asume răspunderea pentru abrogarea...

    După Kovesi, și Liviu Dragnea primește termen la ÎCCJ pentru sfârșitul anului 2021

    După Kovesi, și Liviu Dragnea primește termen la ÎCCJ pentru sfârșitul anului 2021
    Înalta Curte de Casație și Justiție lovește din nou. Recursul instanței supreme împotriva unei hotărâri de anul trecut, emisă de Curtea de Apel București, într-un dosar plecat de la o sesizare a fostului...

    Pastrama, murăturile şi afumăturile favorizează gastritele

    Pastrama, murăturile şi afumăturile favorizează gastritele
    A fost o vreme în care s-a făcut un exces de diagnostice în suferinţele digestive, lumea vorbea des de dischinezie biliară, de colite, de gastrite. Apariţia examenului endoscopic a adus lumină în acest capitol. P...

    Revoluția judecătorilor. Magistrații se opun reinstaurării abuzurilor în justiție

    Revoluția judecătorilor. Magistrații se opun reinstaurării abuzurilor în justiție
    Galerie Foto Cele mai importante instanţe din România au răspuns inițiativei ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, la întrebarea acestuia dacă Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ar trebui să fie...

    Elena Udrea, război în „paradisul termal”

    Elena Udrea, război în „paradisul termal”
    Galerie Foto Înaintea turului al doilea al alegerilor prezidențiale, Elena Udrea a notificat administratorul judiciar al stațiunii termale Băi Boghiș, aflată în insolvență, să o radieze din tabelul creditorilor pe...

    ÎCCJ a menținut închisoarea de 4 ani aplicată Alinei Bica de un complet de 3 nelegal constituit

    ÎCCJ a menținut închisoarea de 4 ani aplicată Alinei Bica de un complet de 3 nelegal constituit
    Completul de 5 judecători de la ÎCCJ nou învestit, după ce Curtea Constituțională a decis că precedentul complet care a condamnat-o la 4 ani de închisoare cu executare a fost constituit ilegal, a menținut,...

    Manipulările care au condus la rezutatul alegerilor din 24 noiembrie și planul lui Iohannis pentru a-și păstra avantajul

    Manipulările care au condus la rezutatul alegerilor din 24 noiembrie și planul lui Iohannis pentru a-și păstra avantajul
    Galerie Foto Scorul uriaș cu care Klaus Iohannis a câștigat, duminică, al doilea mandat de președinte al României este rezultatul unei campanii agresive îndreptate împotriva PSD, încă din 2015, când a preluat, pentru...

    Cea mai puternică firmă de stat a primit ordin să intre în faliment

    Cea mai puternică firmă de stat a primit ordin să intre în faliment
    Galerie Foto După ieşirea din insolvenţa în care a fost împinsă din cauza contractelor păguboase încheiate cu “băieţii deştepţi”, compania Hidroelectrica a devenit rapid una dintre cele mai performante companii din...

    Toţi copiii au platfus până la vârsta de 3-4 ani

    Toţi copiii au platfus până la vârsta de 3-4 ani
    O mulţime de părinţi, foarte grijulii cu evoluţia organismului copiilor, se îngrijorează la cele mai mici semne ce li se par anormale în formarea oaselor micuţilor. Aceste spaime sunt de multe ori greşite,...

    Cât cunosc marii medici din tainele creierului

    Cât cunosc marii medici din tainele creierului
    Creierul este învăluit în mistere. L-am întrebat pe academician profesor doctor Leon Dănăilă, cel care operează zilnic creiere, salvând zeci de mii de bolnavi, scriitor de tratate de neurochirurgie lăudate în...

    Sponsorul lui Klaus Iohannis a finanțat USR să intre în Parlamentul României

    Sponsorul lui Klaus Iohannis a finanțat USR să intre în Parlamentul României
    Unul dintre sponsorii ex-primarului FDRG de Sibiu, Klaus Werner Iohannis, afaceristul Michael Horst Schmidt, administrator al Automobile Bavaria, și care i-a asigurat aceluiași Iohannis, în campania electorală din...

    De trei săptămâni, membrii Cabinetului Orban își țin averile la secret

    De trei săptămâni, membrii Cabinetului Orban își țin averile la secret
    Galerie Foto Niciunul dintre membrii Cabinetului Orban nu și-a depus declarațiile de avere și de interese pe site-ul Guvernului României, deși au trecut 17 zile de la învestire. Dacă în cazul unora dintre membrii noului...
    Serviciul de email marketing furnizat de