x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Centura melcului: 13 km în 130 minute

Centura melcului: 13 km în 130 minute

de Elena Stan    |    09 Iul 2008   •   00:00
Centura melcului: 13 km în 130 minute

OCOLIREA PLOIEŞTILOR, MISIUNE IMPOSIBILĂ PENTRU ŞOFERI
Camioane, tiruri şi maşini aliniate în cozi de kilometri; zgomot mult şi şoferi cu nervii întinşi la maximum. După ce zeci de oameni şi-au pierdut viaţa în accidentele provocate de gropile şi denivelările din asfalt, autorităţile au trecut la lărgirea Centurii Ploieşti Vest. Extinderea la patru benzi a declanşat un alt calvar: restricţionarea circulaţiei pe o singură bandă. Drumul spre Valea Prahovei este aproape interzis. 



NEPUTINŢĂ ● Calvarul şoferilor la ocolirea Ploieştilor
Şoselele de centură sînt concepute să fluidizeze traficul prin ocolirea marilor oraşe. Situaţia deplorabilă a reţelei de drumuri româneşti nu are însă nici o legătură cu teoria. Începînd de astăzi, Jurnalul Naţional vă prezintă situaţia de pe şoseaua de centură a marilor oraşe.  

Camioane, tiruri şi maşini aliniate în cozi întinse pe kilometri întregi, zgomot mult şi şoferi cu nervii întinşi la maximum. Teoretic, drumul de nici 13 kilometri cît are Centura Ploieşti Vest ar trebui să se poată parcurge în cel mult 20 de minute. Echipa Jurnalului Naţional a testat calvarul prin care sînt obligaţi să treacă şoferii care merg la munte din Bucureşti: două ore şi zece minute de mers bară la bară în zgomotul claxoanelor.
Haosul este provocat de începerea lucărilor de reabilitare a centurii Ploieşti Vest. Circulaţia pe DN 1, între kilometrii 52 şi 65, este restricţionată de cîteva luni din cauza lucrărilor de lărgire a drumului de la două la patru benzi de circulaţie. Traficul în zonă este dirijat de angajaţi ai firmei care execută lucrările de reabilitare şi care permit autovehiculelor să intre alternativ pe singura bandă a drumului pe care se poate circula.

DRUM PERICULOS. Centura Ploieşti Vest a fost concepută pentru a prelua o parte din traficul de tranzit de pe DN1, în direcţia Bucureşti – Braşov, precum şi traficul industrial periferic din zona de vest a oraşului Ploieşti. Centura face parte din magistrala rutieră Bucureşti – Ploieşti – Cîmpina – Braşov, zone puternic industrializate şi cu potenţial ridicat de dezvoltare economică pe viitor. Numai că drumul plin de gropi şi cu asflat vălurit era departe de îndeplinirea acestui obiectiv. Din cauza stării proaste a drumului, numărul accidentelor pe centura Ploieşti Vest a crescut simţitor de la un an la altul. Aşa se face că anul trecut un raport al poliţiei atenţiona că "zona este periculoasă chiar şi pe timp de zi, deoarece «valurile» formate şi găurile din carosabil pot arunca pe contrasens chiar şi o maşină condusă regulamentar". Potrivit datelor furnizate de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Prahova, anul trecut au avut loc şapte accidente în care şi-au pierdut viaţa 6 persoane, iar alte cinci au fost grav rănite. Cel mai grav accident a avut loc la 11 mai 2007 şi în urma acestuia şi-au pierdut viaţa patru persoane, iar alte două au fost rănite grav.

LUCRĂRI ÎNTÎRZIATE.
În 2002 Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului a constatat că trebuie să procedeze la reabilitarea celor două benzi ale centurii Ploieşti Vest. De abia anul trecut s-au găsit bani pentru refacerea drumului. Ba mai mult, s-a decis lărgirea la patru benzi a şoselei, dublarea numărului de poduri, precum şi la refacerea celor două benzi deja existente. Studiul de fezabilitate ce stă la baza lărgirii centurii Ploieşti Vest, făcut în 2006, s-a realizat în funcţie de traficul mediu înregistrat în 2005 pe centură, de 24.000 de autovehicule zilnic. A fost nevoie de schimbarea a patru miniştri ai Transporturilor, respectiv Miron Mitrea, Gheorghe Dobre, Radu Berceanu şi Ludovic Orban, pentru a se putea pune în aplicare un proiect ce era gata încă din 2002.

CONTROVERSE. La licitaţia organizată anul trecut de CNADNR în vederea sporirii capacităţii de circulaţie pe Centura Ploieşti Vest au participat firma franceză Colas, în asociere cu proiectantul Consilier Construct, Spedition UMB împreună cu IPTANA, Drum Art în asociere cu SCT şi firma Pa&Co. Surpinzător este că firma cîştigătoare, respectiv Pa&Co, a fost cea care a venit cu cel mai mare preţ, care a reprezentat circa 50% din cît estimaseră la începutul lui 2007 specialişti CNADNR că va costa lucrarea, respectiv 43,8 milioane euro. Astfel, pentru realizarea celor aproape 13 kilometri de drum firma cîştigătoare a cerut 23,3 milioane de euro, Colas& Consilier Construct a cerut 20,7 milioane de euro, Spedition UMB şi IPTANA au cerut 21 de milioane de euro, iar Drum Art&SCT au cerut 21,8 milioane de euro. La licitaţie preţul a contat în proporţie de 70%, restul punctajului fiind acordat în funcţie de programul de calitate a lucrării, dotarea constructorilor şi durata de realizare. La scurt timp după semnarea contractului constructorul a cerut majorarea valorii contractului cu aproximativ 67%. Deocamdată, reprezentanţii CNADNR nu au putut preciza dacă propunerea a fost sau nu acceptată. Dacă cererea PA&Co va fi aprobată, bugetul pentru refacerea centurii va depăşi estimările iniţiale ale CNADNR.

PROIECT AMBIŢIOS. Contractul cu SC PA&CO International SRL, patronată de Costel Căşuneanu, a fost semnat la data de 15 noiembrie 2007. Termenul de finalizare al lucrărilor este de 24 de luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, respectiv 20 noiembrie 2007. Centura are o lungime de 12,85 kilometri, iar valoarea contractului este de 76.677.526,07 lei (23,3 milioane euro), inclusiv TVA. Lucrarea constă în lărgirea la patru benzi a şoselei, lucrări la terasament, dublarea pasajelor, îmbunătăţirea sectoarelor de drum existente înaintea demarării lucrărilor de lărgire, realizarea a 5 viaducte şi 8 intersecţii la nivel. "Lucrările la pasaje au fost realizate în proporţie de 5%, iar la sistemul rutier în proporţie de 39%", conform CNADNR.

Vestea bună vine de la Poliţie: "În primul semestru din 2008 numărul accidentelor grave a scăzut cu 71,5% ca urmare a reducerii semnificative a vitezei de circulaţie din cauza lucrărilor de lărgire a carosabilului". Dacă lucrările decurg conform proiectului, de abia la finele anului 2009 Centura Ploieşti Vest va fi un drum la nivel european.

Exproprierile nu s-au realizat în totalitate

Deşi autorităţile spun că în prezent se lucrează, problemele nu au întîrziat să apară. "În prezent, se lucrează la modificarea proiectului de realizare a lucrării de pe centura Ploieşti Vest, deoarece am găsit unele reţele edilitare vechi, care trebuie mutate. Mai mult, este necesară o ranforsare a celor două benzi deja existente, deoarece capacitatea portantă a drumului nu este cea luată în considerare de autorităţi, iar ponderea traficului greu creşte zilnic. Aceste lucări nu au fost cuprinse în contractul semnat la sfîrşitul anului trecut. Lucrările suplimentare vor mări valoarea contractului cu circa 30% din valoarea drumului, însă pînă nu vedem forma finală nu ştim exact cu cît va creşte suma", spune Dan Săvulescu, directorul departamentului drumuri al PA&CO. O altă problemă este situaţia juridică a terenului necesar pentru lărgirea centurii. În timp ce CNADNR susţine că s-au realizat 95% din exproprieri, PA&CO mizează doar pe 70% din terenul necesar lucrărilor. Compania de Drumuri a despăgubit proprietarii terenurilor aflate pe amplasamentul Centurii Ploieşti Vest cu 14 euro pe metru pătrat, fiind necesară exproprierea unei suprafeţe totale de 65.000 mp. "În prezent au fost realizat 95% din exproprieri, fiind expropriate 841 din 891 de imobile. Despăgubirile au ajuns la peste 3,75 milioane de lei", conform reprezentanţilor CNADNR.

Ocoliţi centura

În week-end, dacă aveţi drum pe DN1, fie că e spre Valea Prahovei sau spre Bucureşti, este mult mai simplu să treceţi direct prin Ploieşti, decît să mergeţi pe şoseaua de centură. Vineri dimineaţa, în jurul orei 9:00, am intrat în Ploieşti cu inima strînsă cu gîndul la blocajele pe care le găseşti în Bucureşti. Surpriza plăcută a fost că, deşi am mers cu viteza legală şi am oprit destul de des la semafoarele nesincronizate, traficul a fost fluent. Am reuşit să traversăm oraşul în 25 de minute. Dumincă, la întoarcerea în Bucureşti am străbătut din nou oraşul Ploieşti. Aceleaşi semafoare nesincronizate, un drum deviat din cauza lucrărilor de asfaltare şi poliţişti care dirijau intrarea din oraş pe DN1. În total am străbătut oraşul în 30 de minute, fară stres sau claxoanele şoferilor nervoşi.

×