x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special "Colega" de aur

"Colega" de aur

26 Dec 2004   •   00:00

RESTRICTII DE EPOCA
Nicu Constantin este unul dintre putinii actori romani care au participat la toate revelioanele organizate de televiziunea publica inca de la deschiderea acesteia, in anul 1959.
ADRIAN VADUVA

Primele doua revelioane, din 1959 si 1960, au fost filmate in direct, spre deosebire de anii urmatori, cand petrecerea de la sfarsitul anului se inregistra cu cateva saptamani inainte. In 1989, pentru ultimul Revelion realizat in asa-zisa "epoca de aur", filmarile au inceput destul de tarziu: in luna noiembrie. Un motiv ar fi trecerea in nefiinta a lui Tudor Vornicu, cel care se ocupa de asemenea evenimente. "Unul dintre cei mai buni oameni de televiziune din Europa", dupa cum l-a caracterizat marele actor de revista Nicu Constantin. Miscarile anticomuniste care aveau loc in tara si faptul ca oamenilor nu prea le mai ardea de munca au "contribuit" la realizarea Revelionului ’90 pe ultima suta de metri.

CAINII COMUNISMULUI. Despre acele vremuri, Nicu Constantin isi aminteste ca era dificil sa creezi un text bun pentru un scheci, intrucat cenzura functiona aproape impecabil inainte de Revolutie. Totusi, dupa spusele actorului, textierii mai abili reuseau "sa mai scape cate o soparla, o dadeau cu dus si intors, dar cine o prindea o prindea", iar acest lucru se putea intampla datorita faptului ca oamenii trimisi de la CC sa urmareasca materialele "nu aveau mai mult de patru clase primare" si de aceea nu sesizau intotdeauna ironiile prea fine pentru urechile lor. Daca textele treceau de acesti "caini de paza ai comunismului", nimic nu mai putea interveni in difuzarea lor. Si astfel ajungeau, prin actorii Teatrului de Revista, la popor. "Noi eram un fel de supapa a romanilor din anii aceia cenusii. Noi le spuneam ceea ce ei nu puteau a rosti cu voce tare, si astfel le produceam satisfactie. Orice fiinta umana de pe acest pamant se naste cu doua facultati: cea de a gandi si cea de a vorbi. Comunistii ne-au lasat-o pe prima, dar ne-au luat-o pe a doua. Or, un om care nu isi exteriorizeaza sentimentele prin injuraturi, prin ras sau prin plans atunci cu siguranta se va imbolnavi", a precizat Nicu Constantin.

SOBRIETATE. Pe langa faptul ca le erau cenzurate replicile, artistele nu erau lasate sa poarte bijuterii, exceptie de la regula fiind verigheta. "N-aveam voie sa aparem la televizor imbracati in haine de culori tipatoare, iar actritelor le era interzis sa aiba tunsori prea scurte sau, daca podoaba capilara era foarte bogata si lunga, trebuia sa recurga la coc".

Pe de alta parte, se evita pronuntarea unor prenume precum Nicu sau Elena. "Inainte, celegii mei nu-mi spuneau Nicu. Eu le ziceam Stela, Alexandru sau Misu, iar mie mi se adresau cu apelativul "Colega", intrucat numele meu era identic cu cel al "conducatorului iubit". Se ajunsese la un asemenea nivel al prostiei, incat a fost oprita aparitia piesei de treatru "Elena din Troia" exact din acelasi motiv", a subliniat Nicu.

FARSA. Cu toate ca, in foarte multe scenete filmate atunci, Nicu Costantin apare cu un pahar in mana, el a declarat ca acesta nu continea niciodata bauturi alcoolice. Totusi, in timpul unei scenete in care trebuia sa bea dintr-o sticla plina cu apa, actorul isi aminteste cum partenerul sau, Misu Fotino, a schimbat apa cu votca. "Eu, stiind ca aveam apa in sticla, am luat o inghititura zdravana, de era sa pic pe scena. Nu stiam cine mi-a facut gluma si l-am alergat pe recuziter, dar a venit Misu la mine si mi-a spus ca era ziua mea (eu uitasem, pentru ca ma luasem cu treburile) si a vrut sa ma cinsteasca", ne-a povestit amuzata "victima".

Despre Revelionul ’90, actorul isi aminteste ca a avut ca parteneri nume mari ale Teatrului de Revista din Romania: Dem Radulescu, Stefan Mihailescu Braila, Ion Lucian, Vasile Muraru, Nae Lazarescu sau Misu Fotino. De asemenea, Nicu Constantin si-a amintit si de Florin Calinescu, regizorul urmatorului revelion: "Regizorul Calinescu a fost dat afara pentru incompetenta de directorul televiziunii de atunci, scriitorul Paul Everac". Totusi, in opinia maestrului, cele mai reusite revelioane sunt realizate in anii ’70. "In acea perioada, noi eram greii greilor, astfel se explica de ce scenetele interpretate atunci sunt gustate si astazi de romani. Daca o persoana priveste distributia de atunci, nu poate sa nu-mi dea dreptate", a subliniat Nicu Constantin.

UMOR INDOIELNIC. Actorul crede ca acum glumele bune (satira, in general) au fost inlocuite de poante vulgare. A tinut chiar sa sublinieze ca un actor trebuie sa ajute publicul sa evolueze. "Educatia publicului trebuie facuta treptat. Nu poti lua un om de la tara si sa-l duci la opera, pentru ca se plictiseste si nu intelege nimic. Incepi cu muzica populara, apoi il lasi sa asculte asa-numita muzica usoara. Mai apoi il duci la opereta si doar mai tarziu il duci la opera. La fel s-a intamplat si in teatru. Mai intai au aparut piesele care se jucau in salile de cinematograf, in pauzele dintre filme. Mari actori precum Puiu Calinescu, Fotino, tatal lui Misu Fotino, Ion Antonescu Carabus ii incantau pe spectatorii veniti sa vada un film. Publicul este ca o floare pe care o uzi constant, ii pui ingrasaminte la radacina si incepe sa se dezvolte", ne-a marturisit maestrul. Desi publicul nu mai are parte de scheciuri de calitate, actorul este convins ca romanii au un simt al umorului deosebit de dezvoltat. Nicaieri in lume nu exista oameni care sa stie sa faca haz de necaz ca romanii. Din bogata experienta pe care o are pe scenele din tara, dar si din strainatate, maestrul Nicu Constantin spune ca nu a intalnit persoane mai hatre ca in tara sa natala.

INAINTE DE ’89, OUL FIERBEA SI LA - 10SC
Actorul a fost in Franta, Germania si America, iar oamenii care veneau la spectacole nu intelegeau cum se poate fierbe un ou la - 10° C. "Aia imi ziceau "Cum se fierbe, dom’le, oul la o asemenea temperatura, cand toata lumea stie ca acesta fierbe la 100° C?". Ei nu intelegeau astfel de glume. Nu pricepeau cum se poate rade de situatiile neplacute pe care noi le traiam. Legat de temperatura, imi amintesc cum tremuram de frig in timpul filmarilor pentru revelion. Noi ca noi, dar balerinele, a caror costumatie era sumara, inghetau saracele. Este neplacut sa dansezi cand in sala temperatura este de doar 4° C",

PETRECEREA PETRECERILOR
Nicu Constantin n-a vazut niciodata scenetele pe care le-a jucat pentru revelionul din 1990. In acea perioada, actorul a fost plecat in Israel, iar televiziunea publica n-a mai difuzat niciodata acele imagini. "Nu as vrea ca la TVR sa dea doar imaginile acelui revelion. Dar mi-ar placea ideea de a transmite un "Revelion al revelioanelor", sa se realizeze un colaj al celor mai bune scenete inregistrate pentru petrecerea sfarsitului de an", a spus actorul. El este convins ca romanii ar fi interesati sa-i revada pe marii actori care intre timp au disparut dintre noi.

Orice fiinta umana de pe acest pamant se naste cu doua facultati: cea de a gandi si cea de a vorbi. Comunistii ne-au lasat-o pe prima, dar ne-au luat-o pe ce-a de-a doua. Or, un om care nu isi exteriorizeaza sentimentele se va imbolnavi
Nicu Constantin, actor

In acea perioada, noi eram greii greilor, astfel se explica de ce scenetele interpretate atunci sunt gustate si astazi de romani. In opinia mea, cele mai reusite revelioane sunt realizate in anii ’70
Nicu Constantin,actor
×
Subiecte în articol: special constantin nicu actorul