x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Comandantul Nicolae Dinescu - "Aşa ceva nu s-a mai întâmplat!"

0
Autor: Andreea Tudorica Veronica Micu 10 Ian 2008 - 00:00
Comandantul Nicolae Dinescu -


Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.



Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.


  • Jurnalul Naţional: Domnule comandant Dinescu, suntem în 30 decembrie 2007. Povestiţi-ne ce s-a întâmplat în acea zi, de la urcarea dumneavostră în avion până la evacuare.
Nicolae Dinescu: Primul pas, după ce s-au închis uşile, a fost să cer organelor de trafic, care se numesc "ground control", permisiunea de împingere a avionului din stand şi pornirea motoarelor. Ceea ce am şi obţinut de la ei. După care, cu pasagerii în avion, am făcut o degivrare întrucât era necesară pentru că era o ceaţă care îngheţa. După această degivrare am cerut permisiunea de rulaj. Rulaj care a durat 10-12 minute. Era cam 11.25-11.30. Permisiunea de rulare şi decolare de pe pistă o primim de la alt organ de control. Adică turnul de control, care ne-a dat aprobarea de intrare, aliniere pe pistă şi decolare. Urma să anunţăm turnul de control imediat după decolare, aceasta fiind o procedură care se aplică în condiţii de vizibilitate redusă. Ceea ce nu s-a mai întâmplat din cauza apariţiei acestui obstacol.


  • Cât a rulat avionul până aţi observat maşina firmei UTI?
Cam 500 de metri. Iar distanţa de la care am văzut-o a fost cam de 100 de metri. Fiind ceaţă densă, iar maşina de culoare albă, aceasta abia se distingea. Maşina nu era semnalizată în niciun fel, deşi regulamentul prevede acest lucru. Dacă ar fi fost semnalizată, poate că am fi reuşit s-o vedem cât de cât la timp pentru că o lumină de acest gen se distinge mai uşor. Puteam să facem altceva. Intram în câmp cu avionul şi am fi putut evita coliziunea. Aşa, ne-a fost imposibil să evităm impactul pentru că avionul era în accelerare.


  • Care sunt procedurile aplicate în caz de trafic în condiţii de vizibilitate redusă?
Eu nu ştiu ce proceduri trebuie să urmeze cei de la turnul de control, dar ştiu care sunt ale noastre, ale piloţilor. Din punctul nostru de vedere, noi trebuie să cerem aprobări, iar ei trebuie să ni le dea. Ground-ul ne dă pornirea şi rulajul după care ne face legătura cu turnul de control, care ne dă voie să intrăm pe pistă, să ne aliniem şi să decolăm.


  • Din câte ştiţi, în condiţii de trafic pe vizibilitate redusă, se fac astfel de lucrări de balizaj?
Nu ştiu care sunt procedurile lor, dar nu cred că sunt normale, în condiţiile în care noi rulăm în afara pistei pe căile de rulaj cu o maşină "follow-me" în faţa noastră. Şi înainte de decolare şi după aterizare există o astfel de maşină care ne ghidează către standul arondat.


  • Domnule comandant, după părerea dumneavoastră, cine se face vinovat pentru acest incident?
Nu pot să spun. Există o comisie de anchetă care urmează să se pronunţe, dar părerea mea este că a fost o lipsă de coordonare între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI. Eu am înţeles că turnul de control a dat aprobare echipei să intre pe pistă. Probabil că a uitat să mai dea şi ordinul de eliberare a pistei.


  • Până să vedeţi maşina şi până în momentul impactului, a apucat cineva din turnul de control să vă avertizeze de prezenţa acesteia pe pistă?
Nu. În condiţii de vizibilitate redusă, adică în cazul nostru, din momentul dării aprobării de decolare şi până la următorul call al nostru, când noi trebuia să le comunicăm decolarea, nu mai intervine nimeni. Doar noi, piloţii, mai putem interveni în caz de defectare a motorului, moment în care se întrerupe decolarea. Dar turnul de control nu poate interveni sub nicio formă după ce ne-a dat aprobarea de decolare, iar noi suntem în accelerare.
În turnul de control sunt mai mulţi operatori, din câte ştiu eu. La fel este şi la ground control. Şi este normal să fie aşa. Ce te faci dacă i se face unui rău? Trebuie să fie altcineva care să-i preia atribuţiile. Şi să nu uităm că mai intervine şi oboseala. Peste toţi, însă, există un superviser care-i controlează pe toţi. În momentul decolării nouă ne-a dat permisiunea un bărbat, iar după ce am întrerupt decolarea şi am anunţat că suntem degajaţi undeva în câmp şi am chemat pompierii şi salvarea, în frecvenţă a apărut vocea unei femei care ne-a întrebat unde suntem localizaţi pentru că în acea ceaţă densă nici pompierii nu reuşeau să ne găsească. Am dat nişte repere şi au venit relativ repede.


  • Aţi cerut cuiva explicaţii în legătură cu ceea ce s-a întâmplat?
În momentele acelea noi aveam de respectat procedurile de evacuare a pasagerilor. Şi nu aveam de unde să ştiu dacă avionul va lua sau nu foc. Eu am părăsit ultimul avionul după ce m-am asigurat că în avion nu mai este nici un pasager sau membru al echipajului şi am comunicat că, din acel moment, nu mai pot să discut cu nimeni pentru că şi eu urma să părăsesc nava. Asta i-am spus operatorului din turnul de control, care cerea date suplimentare în legătură cu poziţia aeronavei. Eu nu am putut să-mi expic ce căuta acea maşină pe pistă. Ulterior, am aflat că acea echipă lucra la schimbarea becurilor de pe axa pistei. Comisia va stabili cine a dat ordin, cine a dat aprobare ca acel utilaj să intre pe pistă. Dar există înregistrări cu tot ce s-a vorbit în turnul de control şi se va stabili cu certitudine a cui a fost vina. Cel mai rău lucru care se putea întâmpla era să explodeze avionul şi să moară oameni, dar şi în condiţiile unui incendiu se mai pot salva vieţi pentru că există instalaţii speciale la bordul avionului, de stingere a incendiului, pe care noi le-am declanşat anticipat. Aşa spune procedura. Norocul nostru a fost că, în momentul impactului cu maşina, jamba stângă a trenului a rămăs pe pistă. A deviat traiectoria şi am intrat foarte repede pe câmp. Dacă rulam mult pe pistă exista pericolul ca, din cauza frecării de beton, să se producă scântei. Aşa, pe pământ moale cu zăpadă, acest pericol s-a diminuat. Astfel de incidente nu s-au mai petrecut. Ştiu lucrul ăsta deoarece compania ne asigură documentaţie, reviste de specialitate din întreaga lume, ca să ştim cum să reacţionăm în cazul producerii unor diverse incidente. Aşa ceva, însă, eu nu am mai întâlnit.


  • Din cauza şocului, lucrătorilor de la UTI li s-a recomandat de către medic izolare totală timp de 10 zile. Dumneavoastră aţi simţit nevoia unei pauze?
Nu. Eu mi-am continuat activitatea în mod normal. Dacă aş fi avut cel mai mic semn că aş fi păţit ceva, pur şi simplu dădeam telefon şi chemam rezerva. Dar nu s-a pus problema de aşa ceva.

Citeşte mai multe despre:   special,   pistă,   control,   turnul

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Ochii se simt bine dacă sunt solicitaţi la capacitate maximă”

„Ochii se simt bine dacă sunt solicitaţi la capacitate maximă”
În privinţa ochilor, în populaţie circulă versul acela din poezia lui Topârceanu: „Lung prilej de vorbe şi de ipoteze”. Multe ziceri în popor despre ochi sunt neclare, încercăm să limpezim o serie de...

Statul român, creditor la firma lui Mircea Băsescu, complet dezinteresat de prețul de vânzare a bunurilor datornicului

Statul român, creditor la firma lui Mircea Băsescu, complet dezinteresat de prețul de vânzare a bunurilor datornicului
Galerie Foto Ghinion pentru Mircea Băsescu, în legătură cu cea de-a doua companie pe care o patronează și care se află, în prezent, în procedura falimentului. Propunerea lichidatorului judiciar al SC MB Consult Company SRL C...

Cum au “spălat-o pe “zeița anticorupție” procurorii lui Nicolae Solomon. CSM susține, într-un document oficial, că Laura Kovesi nu a semnat protocolul cu SRI din 2009. Actul arată că da

Cum au “spălat-o pe “zeița anticorupție” procurorii lui Nicolae Solomon. CSM susține, într-un document oficial, că Laura Kovesi nu a semnat protocolul cu SRI din 2009. Actul arată că da
Galerie Foto Într-un mod scandalos, Secția de Procurori de la CSM notează, într-un document oficial, faptul că fostul procuror general al României, Laura Codruța Kovesi, nu și-a asumat, prin semnătură, protocolul secret...

Salariul, primele, diurnele și bonificațiile încasate de fratele Laurei Kovesi de la Transgaz, trecute la secret

Salariul, primele, diurnele și bonificațiile încasate de fratele Laurei Kovesi de la Transgaz, trecute la secret
Galerie Foto Odată cu mutarea, cu arme și bagaje, a fostei șefe a DNA, Laura Codruța Kovesi, la Luxemburg, în calitatea ei de procuror general al Parchetului European, și familia acesteia de la Mediaș a făcut două mișcări...

Klaus Iohannis se contrazice pe el însuși și numește în funcții pe procurorii-șefi respinși de CSM

Klaus Iohannis se contrazice pe el însuși și numește în funcții pe procurorii-șefi respinși de CSM
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis acționează identic cu Traian Băsescu în privința numirii șefilor marilor Parchete și, în ciuda avizului negativ al CSM, a semnat, ieri, decretul de numire în funcția de procuror...

Dr. Iosif Niculescu: Menopauza, o perioadă a vieții în care femeile au mare nevoie de ajutor

Dr. Iosif Niculescu: Menopauza, o perioadă a vieții în care femeile au mare nevoie de ajutor
La femei, în general, afecţiunile cardiace apar cu 5-7 ani mai târziu decât la bărbați, iar acest avantaj se datorează efectului protector al estrogenilor, hormonii sexuali feminini având şi funcție de...

Chirițoiu și-a angajat partenerii de afaceri ca să apere concurența

Chirițoiu și-a angajat partenerii de afaceri ca să apere concurența
Galerie Foto Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, și-a adus în subordinea sa, la instituția publică pe care o conduce, familia de prieteni, alături de care deține atât proprietăți imobiliare, dar...

„Vezica biliară este o «grenadă» pe care fiecare o poartă în raniţă”

„Vezica biliară este o «grenadă» pe care fiecare o poartă în raniţă”
Îndepărtarea vezicii biliare este o operaţie des întâlnită, deoarece medicamentele pentru dizolvarea calculilor nu sunt eficiente. Se discută multe despre această intervenţie, astfel că propunem limpezirea...

Jaf bugetar: o instituție a dat prime de 10.000 lei/angajat

Jaf bugetar: o instituție a dat prime de 10.000 lei/angajat
Galerie Foto Cu doar câteva zile înainte ca Guvernul Orban să fie demis, de Parlament, prin moțiune de cenzură, în Monitorul Oficial a fost publicată o Ordonanță de Urgență prin care Executivul a modificat Legea...

Cum dai jos miniștri doar cu acuzația de plagiat

Cum dai jos miniștri doar cu acuzația de plagiat
Războiul plagiatelor nu a-nceput în România, în anul 2012, ci în țările din vestul Europei, apoi s-a extins. Urmărind evoluția cazurilor de acuzații de plagiat la nivel înalt, constatăm că toate au același...

Cum l-a scăpat imunitatea prezidențială pe Iohannis de un nou dosar privind casele de la Sibiu

Cum l-a scăpat imunitatea prezidențială pe Iohannis de un nou dosar privind casele de la Sibiu
Galerie Foto Președintele României, Klaus Iohannis, un autointitulat adversar al practicii de utilizare a legilor sau a procedurilor legale de către politicieni, pentru a se pune la adăpost de eventuale anchete, a beneficiat el...

Capii Parchetelor și strania coincidență a legăturilor de afaceri cu oameni politici

Capii Parchetelor și strania coincidență a legăturilor de afaceri cu oameni politici
Galerie Foto Giorgiana Hosu, unul dintre procurorii propuși de demisul ministru al Justiției Cătălin Predoiu pentru preluarea șefiei DIICOT, este legată, prin intermediul familiei sale, de afacerile unui cunoscut liberal. Mama,...

Migrenele durează până la 72 de ore şi îşi anunţă venirea

Migrenele durează până la 72 de ore şi îşi anunţă venirea
Lumea încă nu a tras hotarul, în sfera durerilor de cap, între migrene şi nevralgii. Profesor doctor Dorin Sarafoleanu ne lămureşte care sunt deosebirile dintre cele două afecţiuni frecvent...

Războiul plagiatelor - împotriva sistemului universitar, nu a imposturii

Războiul plagiatelor - împotriva sistemului universitar, nu a imposturii
Mulți au crezut în nevoia de a face epurare în sistemul universitar și în nevoia de a elimina impostura, prin dovedirea unor plagiate. Datele și faptele arată însă că nu a fost vorba despre o luptă împotriva...

La Braşov, reclamarea abuzurilor se sancţionează cu dosare

La Braşov, reclamarea abuzurilor se sancţionează cu dosare
Galerie Foto La mai bine de jumătate de an de când un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani, instrumentat de Curtea de Apel Braşov, a ajuns în atenţia Ministerului Justiţiei şi a Secţiei pentru Investigarea...
Serviciul de email marketing furnizat de