x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cum s-a născut scenografia spectacolului “Amor persan”

Cum s-a născut scenografia spectacolului “Amor persan”

de Rodica Mandache    |    16 Aug 2013   •   23:37
Cum s-a născut scenografia spectacolului “Amor persan”

Pentru spectacolul “Amor Persan” – un text straniu şi delicat, pornit de la regizorii şi scenariştii Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud. Actorii foarte tineri, Nicholas Caţianis, Monica Muşat şi Andreea Tănase îmi dădeau mari dureri de cap pentru că neavuţi fiind nu ştiam cum să-i îmbrac. Şi acest text cere o rigoare scenografică, cere adevăr şi senzualitate şi vis… Doamne, Dumnezeule!
Eram furioasă şi cu nervii în batistă şi deodată în calea mea a ieşit designer-ul Mihaela Creţescu.
Propunerea ei de a-i îmbrăca pe tinerii actori m-a transformat într-o pisică leneşă care toarce. Propunerile, schiţele, discuţiile au fost atât de neaşteptate încât încetul, cu-ncetul personajele lui Nasser Ali, Irane, Azarel, Farangesse au fost înveşmântate în culori, mătăsuri, mărgele, metal şi pânză topită. Au apărut salopete – şalvari, rochii senzuale, bluze zburătoare, colţuri, fâşii, culori tulburătoare. Cuvintele care zboară  acum prin aer sunt lucruri rafinate, sensibile, delicate, vulnerabile, seducătoare, extravagante, culori ce-mbată ochiul, tăieturi morale şi amorale, petice ce zdruncină mentalitatea.
Costumele Mihaelei le-am dat tinerilor actori dimensiunea lipsă, i-a ancorat în alte coordonate. Brusc şi spectacolul a câştigat în mister.
Amir Heidarchodaee e personajul principal şi cântă la Setar. Nu la orice fel de de Setar, ci la unul nobil Dargahi, echivalentul Stradivarius la vioară.
- Pe băieţi cum îi îmbraci?
- Mă gândesc la noapte.
A doua zi am primit un SMS: “Mă gândesc că pentru Nasser Ali să fie un top care cade şi are deschidere mare în faţă, pe care să-l pun peste o cămaşă care...” mă rog SMS-ul are 32 de cuvinte.
- Când o să faci asta?, îi telefonez eu.
- Până diseară! Pentru că sunt şi eu curioasă să văd ce iese! Vreau să termin cât mai repede şi să-l văd pe Nasser Ali.
Mihaela munceşte la costumul lui Nasser Ali, fără pauză, cu dorinţă. Senzualitatea delicată a costumului vine din pasiunea cu care lucrează Mihaela. Ea gândeşte costumul, ea-l coase, ea-l finiesează, ea-l mângâie, ea-i vorbeşte, ea-l aduce pe lume. Costumul făcut e o viziune asupra vieţii, cunoscând povestea persană.
În seara spectacolului, toţi vom fi îmbrăcaţi în exprimări originale de culoare şi tăietură. Tot ce ne-a adus Mihaela la Galateca e uimitor.
Actorii parcă urcă pe vrajul de fasole a lui Jack şi ajunge într-un nor de unde-ncep dimensionarea personajelor.
- Cum ţi-a ieşit aşa Mihaela?
- Aşa cum?
- Aşa eclectic şi subversiv!
- O, mulţumesc dar e prea mult spus. Eu îmi urmez pur şi simplu instinctul. Nu fac niciodată ceva în contra lui.   
Şi vorbesc, vorbesc, vorbesc cu acestă creatoare şi mă gândesc la filmul lui Wong Kar Wai “Eros” şi la replica lui Li Gong din film: “Dorinţa pe care o simţi fierbinte acum, pasiunea, senzualitatea asta să le ai atunci când croieşti şi finisezi rochia mea”.
Vorind cu Mihaela înţeleg că nu trebuie să grăbeşti, dar nici să încetineşti ritmul, să-ţi urmezi instinctual şi să guşti senzualitatea. Rochiile Mihaelei Creţescu sunt vii de cele mai multe ori, şocante, extravagante, iar acele femei care le poartă se reinventează. Toate rochiile Mihaelei vorbesc, şoptesc, şopocăiesc: “Nu putem trăi una fără cealaltă.”, spune rochia.
Simt că nu mai mi-e frică, simt că astăzi voi face ceva minunat, spune purtatoarea rochiei.
Atenţie oameni buni – s-a născut o scenografă!

Primul ei spectacol este “Iubirea Persană” în regia Rodicăi Mandache, cu actorii Nicholas Caţianis, Monica Muşat şi Andreea Tănase. La Galateca. 21 august.
_________________________________________________

Măiastra ie a inspirat
Regia - Rodica Mandache
Muzica - Amir Heidarkhodaee
Distributia:
Azarel - Monica Margareta Muşat
Irane - Andreea Mihaela Tănase.
Nasser Ali - Nicholas Caţianis, Amir Heidarkhodaee

“Iubire persană”, evenimentul care închide expoziţia “Măiastra – povestea nespusa a iei” poate surprinde la prima vedere. Cu un scenariu scris de actriţa Rodica Mandache, dupa o idee de Vincent Paronnaud şi Marjane Satrapi, spectacolul aduce laolaltă trei actori români şi un muzician iranian. Sunt patru tineri care, într-o regie absolut seducătoare marca Rodica Mandache, ne vor revela cât de aproape suntem unii de alţii. şi acest lucru se întâmplă pentru că avem un cod simbolic comun prezent în cultura străveche a ţărilor noastre,o cultură solară, tributară Mithraismului. Semnele cusute pe ia românească se regăsesc pe covorul persan şi împreuna spun povestea începutului lumii, calendarul popular al românilor interferează misterios şi definitiv cu cel persan, colindele noastre precreştine au teme mithraice precum “vânătoarea leului” sau motivul “fiului născut din piatră”.  Monumentele şi inscripţiile mithraice descoperite pe teritoriul vechii Dacii, în jur de 300,  sunt mai numeroase decât cele din Asia Mica…

Aşadar, vă invităm miercuri 21 august, la orele 20:00, la Galateca la o seară de “Iubire persană”. Veţi simţi, prin cuvântul rostit, atingerea aripilor lui Farahavar, veţi călătorii, prin muzică, până în îndepărtatul Esfahan, oraşul “cât o jumătate de lume”, unul dintre cele mai frumoase de pe pământ, Shiraz, oraşul poeţilor şi al filozofilor, al regilor şi al războinicilor, al portocalilor şi al trandafirilor, veţi ajunge în Yazd, leagănul zoroastrienilor, fantasmagoricul oraş galben, vegheat de Turnurile Tăcerii şi de poleit de soarele pătimaş al deşertului… 



×