x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

David Ohanesian / Oedip: "Eu voi muri in plină lumină"

0
Autor: Luiza Moldovan 18 Dec 2007 - 00:00
David Ohanesian / Oedip:


David Ohanesian. Portret al artistului la tinereţe. Serios, preocupat, pasionat, maniac cu detaliile, meticulos, riguros. Muncitor, studios. Răvnitor. Ştia de mic că are voce. Cănd s-a făcut mare s-a dus la Conservator. Aşa a devenit bariton.

David Ohanesian. Portret al artistului la tinereţe. Serios, preocupat, pasionat, maniac cu detaliile, meticulos, riguros. Muncitor, studios. Răvnitor. Ştia de mic că are voce. Cănd s-a făcut mare s-a dus la Conservator. Aşa a devenit bariton.

Nicolae Herlea: "Nu pot să mă exprim aşa cum ar trebui să mă exprim, din cauză că pe mine mă afectează foarte mult ducerea in alt timp a colegilor mei... iţi spun... sunt foarte afectat. Imi amintesc de Magda Ianculescu, de Valentin Teodorian, de Elena Cernei... s-au dus toţi. S-au dus dirijori... s-au dus şi ăştia in cer, undeva. Au murit mulţi, au murit aşa de mulţi...

Ohanesian? Pe Ohanesian il cunosc de foarte mult timp. Il cunosc din ’43 şi-mi amintesc de cănd eram studenţii maestrului Costescu in 1945-’50, şi uite căt eram de tineri! asta-i Ohanesian şi ăsta-s io. Am fost colegi la Conservatorul «Astra», aşa-i spunea, din 1945. Pe urmă a fost Reforma Invăţămăntului, eram in anul trei şi am dat o diferenţă amăndoi şi am intrat la Conservatorul «Ciprian Porumbescu». Şi am făcut anii patru şi cinci. El pe urmă a plecat la Cluj cu maestrul Murgeanu şi a lucrat la operă acolo."


OEDIP. "După aceea l-a adus Silvestri la Bucureşti şi impreună au realizat un lucru extraordinar. O operă care va rezista cu siguranţă şi in amintirea generaţiilor de melomani ale secolului al XXII-lea." După o scurtă şi riguroasă pauză: "Pentru că muzica lui Enescu este de Dincolo. Enescu stă alături de Sofocle şi dărămă ziduri, şi construieşte munţi. Ohanesian avea tot ce-i trebuie unui Oedip ca să fie Oedip - un timbru special, un timbru cu o uriaşă forţă dramatică, o forţă dramatică interioară fără de care n-ar fi fost decăt un Oedip şi-atăt, dar aşa, Ohanesian ESTE Oedip. Nimeni n-o să-l mai poată ajunge pe Ohanesian sau o să poată face asta numai acel interpret care nu este doar un căntăreţ, un emiţător de sunete, ci unul cu o uriaşă forţă interioară. Dacă Enescu ar mai fi trăit incă patru ani, ar fi avut posibilitatea să-şi vadă capodopera in toată plenitudinea ei".


MUNCA. "Nici nu te mai găndeşti căt de mult poţi să munceşti. Munceşti imens ca să poţi să realizezi ceva cu adevărat peren. Durerea mea este că trăim acum intr-o epocă a găndurilor imediate, a repeziciunii, dar nu poţi face artă astfel, căci arta asta ar semăna cu o păine nedospită, cu o existenţă neimplinită. Goana asta după aur deformează foarte mult dimensiunea spirituală a individului."
"
Ohanesian. Ohanesian era un muncitor deplin. Un om foarte sincer şi deschis şi foarte aproape de sufletul prietenilor. Pentru el, arta lui era hrana sufletului lui. De fapt, aşa a fost toată generaţia noastră."


CUM A FOST CU. "El a fost o conjunctură specială. In 1964 eram membru in juriul Festivalului Enescu. Şi stăteam la masă cu directorul Operei din Hamburg. Liebermann. Şi in discuţiile purtate cu el m-am găndit cum poate colegul şi prietenul meu de suflet să aibă o altă desfăşurare a carierei lui şi m-am găndit să-l recomand acestui director Liebermann. Şi i-am spus să se ducă la operă şi să vadă Oedip. Păstrez şi acum o scrisoare de la el in care-mi spune: «Iţi mulţumesc că m-ai ajutat să ascult o voce cu adevărat valoroasă, am decis să-l iau la opera din Hamburg». Şi l-a luat şi a fost angajatul Operei din Hamburg pentru mai mulţi ani. Nu mai ştiu precis căţi, el parcă-mi spunea de zece. A avut succese extraordinare. In afara operelor italiene, a căntat şi Wagner. Il iubea pe Wagner, dar nu-şi putea permite să iubească un compozitor mai mult decăt pe altul. Pentru că noi, artiştii lirici, nu ne permitem clasificări. Pentru noi, compozitorii sunt nişte genii faţă de care noi trebuie să ne facem datoria căt mai bine. Ohanesian a fost un Scarpia extraordinar, un fabulos Rigoletto. Imaginează-ţi, a dus două mii de spectacole. DOUa MII! Şi numai eroi de anvergură. După părerea mea, Ohanesian a fost un zimbru cu o forţă fizică şi o forţă interioară extraordinare."


"DESCOPERIREA o face fiecare tănăr care-şi dă seama că are voce. Vocea e instrumentul lui Dumnezeu, pentru că toate celelalte instrumente sunt instrumentele omului. asta este o ladă. Cu toate că este un Stainway (a fost pianul lui Lipatti din tinereţe), el nu este decăt o ladă. Numai atunci cănd vine Valentin Gheorghiu şi se aşază şi incepe să treacă intr-o altă atmosferă, atunci e cu totul altceva, devine un instrument important, dar, altfel, e făcut de om. Faţă de voce, care e dată de Dumnezeu."

Nicolae Herlea: "Pe părinţii lui i-a iubit foarte mult. El a ingrijit-o pe mama lui pănă cănd s-a stins. Adică a avut respectul cuvenit, şi eu cred că şi obligatoriu, faţă de părinţi. Cănd am aflat c-a murit, n-am ieşit trei zile din casă. Adică am adus condoleanţele soţiei lui, dar n-am putut să vin ca să-l insoţesc pe ultimul drum. N-am putut. După părerea mea a fost şi va rămăne in sufletele celor care l-au cunoscut un om de o mare seriozitate in artă şi un foarte bun coleg şi prieten.
Vreau ca bunul Dumnezeu să-l aibă in paza Lui in ceruri şi să-i fie ţărăna uşoară."

6 ianuarie 1927 Bucureşti - 30 septembrie 2007 Bucureşti.

Admis in 1948 la Academia de muzică"Gheorghe Dima" din Cluj, pe care o absolveşte in 1953. In 1963 - Conservatorul "Ciprian Porumbescu" Bucureşti. Prim-solist al Operei Romăne din Cluj-Napoca. Prim-solist al Operei Romăne din Bucureşti. Artist-invitat al Operei din Hamburg.
Artist emerit, Membru de Onoare şi Diploma de Merit Unesco - Romănia, Steaua Romăniei in grad de Comandor, Doctor Honoris Causa al Universităţilor "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, "George Enescu" din Iaşi, "Babeş-Boyai" din Cluj şi "Ovidius" din Constanţa. Premiul Maestro al Uniunii Criticilor Muzicali şi al Forumului Muzical Romăn.
Artist liric prin excelenţă, exponent de elită al generaţiei sale. Excelenţă in interpretare pe scene internaţionale a artei lirice romăneşti.
A căntat alături de interpreţi de anvergură ai vremii: Arta Florescu, Virginia Zeani, Nicolai Ghiaurov, Placido Domingo, Leontyne Price.

  • Fotografii obţinute prin bunăvoinţa Biroului de Presăal Operei Naţionale din Bucureşti.
Â
Â

Citeşte mai multe despre:   ediţie specială,   ohanesian,   oedip

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Delta Bucureștiului, locul unde paradisul a venit singur

Delta Bucureștiului, locul unde paradisul a venit singur
Înainte ca Bucureștiul să se extindă la nivelul la care a ajuns astăzi, zona Lacului Văcărești reprezenta o margine neinteresantă și lipsită de importanță pentru Ceaușescu. Faptul că acolo erau câteva...

Fântânile din Timișoara, întreținute de compania condusă de un fost coleg de-ai lui Grindeanu și fost patron al firmei unde a lucrat Orban

Fântânile din Timișoara, întreținute de compania condusă de un fost coleg de-ai lui Grindeanu și fost patron al firmei unde a lucrat Orban
Galerie Foto După ce, în plină stare de urgență, Primăria Municipiului Timișoara a contractat lucrări de proiectare și construire a unei fântâni arteziene, în plină stare de alertă, aceeași instituție condusă de...

Judecătoarea Dana Gîrbovan face „praf” decizia CEDO în cauza Kovesi contra România

Judecătoarea Dana Gîrbovan face „praf” decizia CEDO în cauza Kovesi contra România
Galerie Foto Președinta Uniunii Naționale a Judecătorilor din România (UNJR), judecătoarea Dana Gîrbovan, desființează, cu argumente logice, juridice și constituționale, decizia Curții Europene a Drepturilor Omului,...

„Petrov”, surclasat de „Traian”. Document din 1989 al Securității care arată cum Băsescu îl fila și turna pe George Pădure

„Petrov”, surclasat de „Traian”. Document din 1989 al Securității care arată cum Băsescu îl fila și turna pe George Pădure
Galerie Foto Documente incendiare sunt scoase la lumină cu privire la notele informative scrise de Traian Băsescu și ajunse la Securitate, la 31 de ani de la întocmirea lor. O astfel de notă informativă, semnată de sursa...

Agricultura românească intră în zodia cactusului. Clima africană s-a mutat în țara noastră

Agricultura românească intră în zodia cactusului. Clima africană s-a mutat în țara noastră
Galerie Foto Problemele generate de criza sanitară, peste care s-a suprapus o secetă extremă, readuc în atenţie aspecte mai vechi legate de agricultura românească. Este ea pregătită să facă faţă unor crize majore, în ce...

Artrozele sunt cele mai frecvente suferinţe reumatismale

Artrozele sunt cele mai frecvente suferinţe reumatismale
Bolile reumatismale sunt fie de uzură, cum sunt artrozele, fie inflamatorii. În artroze, se roade cartilajul, compoziţia lichidului sinovial de ungere în articulaţii se strică. Afecțiunile reumatismale...

MAGDALENA POPA-BULUC, în dialog cu actorul EMIL BOROGHINĂ, director-fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare: „Iubirea de Shakespeare şi Teatrul Poesis”

MAGDALENA POPA-BULUC, în dialog cu actorul EMIL BOROGHINĂ, director-fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare: „Iubirea de Shakespeare şi Teatrul Poesis”
Galerie Foto Recent am celebrat ziua nașterii, dar și a morții celui mai mare dramaturg al tuturor timpurilor, William Shakespeare. Televiziunea Română a programat recitalul dumneavoastră „Recitindu-l pe Shakespeare…...

Gata de drum? 19 ore cu masca pe față. Starea de alertă impune restricții draconice pentru transportul de călători

Gata de drum? 19 ore cu masca pe față. Starea de alertă impune restricții draconice pentru transportul de călători
Galerie Foto Intenționați să călătoriți, în următoarea perioadă, cu trenul, cu avionul, cu taxiul, la bordul navelor sau al mijloacelor de transport de pasageri? Vă veți gândi de două ori înainte de a o face,...

HG-ul prin care a fost declarată starea de alertă și anexele cu restricții, atacate în justiție

HG-ul prin care a fost declarată starea de alertă și anexele cu restricții, atacate în justiție
Galerie Foto Cunoscutul avocat Gheorghe Piperea cere Curții de Apel București suspendarea executării Hotărârii Guvernului României nr. 394, din 19 mai 2020, prin care a fost declarată starea de alertă la nivel național,...

Denunțătorul Sorinei Pintea, recompensat de Guvernul Orban cu peste 3,5 milioane de euro, în stare de urgență

Denunțătorul Sorinei Pintea, recompensat de Guvernul Orban cu peste 3,5 milioane de euro, în stare de urgență
Galerie Foto Compania de furnizare a produselor farmaceutice și a echipamentelor medicale controlată de omul de afaceri Octavian Niculescu, denunțătorul principal din dosarul DNA în care este judecată Sorina Pintea, a primit,...

Ex-ofițerul SRI Daniel Dragomir, despre procurorii DIICOT: “Niște mafioți, golani și infractori”

Ex-ofițerul SRI Daniel Dragomir, despre procurorii DIICOT: “Niște mafioți, golani și infractori”
Galerie Foto Colonelul Daniel Dragomir, fost ofițer SRI, îi acuză pe procurorii DIICOT care instrumentează dosarul “Black Cube” că au săvârșit infracțiunea de rupere a sigiliilor de pe o probă de la dosar. Acesta...

Avertismentul OMS „Vine pandemia”, ignorat o lună de Ludovic Orban

Avertismentul OMS „Vine pandemia”, ignorat o lună de Ludovic Orban
Ignoranță, neglijență sau decizie deliberată de a ascunde un mare pericol care amenința și România? Acestea sunt variantele în care poate fi înscrisă trecerea sub tăcere de către Guvernul României a unui...

„Cine are coronavirus în nas, îl are şi în ochi”

„Cine are coronavirus în nas, îl are şi în ochi”
Coronavirusul surprinde mereu lumea cu aspecte nebănuite privind cruzimea lui, căci colţii cu care muşcă din sănătatea oamenilor sunt numeroşi. Cercetările au arătat că la 4% din cazurile de coronavirus...

Furnizorul tabletelor pentru prezidențialele din 2019, contractat de Casa de Pensii cu o zi înaintea prelungirii stării de urgență

Furnizorul tabletelor pentru prezidențialele din 2019, contractat de Casa de Pensii cu o zi înaintea prelungirii stării de urgență
Compania care a furnizat, în toamna anului trecut, Serviciului de Telecomunicații Speciale, celebrele tablete folosite pentru scanarea cărților de identitate la alegerile prezidențiale, a fost contractată, cu o zi...

Criza, văzută de George Soros: “Este un eveniment fără precedent care nu a mai avut loc niciodată în această combinație. Și într-adevăr pune în pericol supraviețuirea civilizației noastre”

Criza, văzută de George Soros: “Este un eveniment fără precedent care nu a mai avut loc niciodată în această combinație. Și într-adevăr pune în pericol supraviețuirea civilizației noastre”
În contextul pandemiei, George Soros a răspuns întrebărilor lui Gregor Peter Schmitz, redactor-șef Augsburger Allgemeine.   GREGOR PETER SCHMITZ: Ați trecut în viață prin multe crize. Se compară...
Serviciul de email marketing furnizat de