x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Esenţă de carte nouă într-o... sticlă "chic"

Esenţă de carte nouă într-o... sticlă "chic"

de Magda Cristina Ursache    |    16 Iun 2012   •   21:00
Esenţă de carte nouă într-o... sticlă "chic"

Inainte de a sti sa citesc o carte, m-am inamorat de aceasta minunata "fiinta-obiect" (cum a numit-o o data scriitorul argentinian Ernesto Sabato), datorita mirosului pe care il raspandeste. Primeam in dar carti, pe care mama caligrafia – ca sa ma indemne sa invat literele si rostul placutei lor inlantuiri – "Magda. Biblioteca personala". Iar primul meu impuls era... sa inspir parfumul lor de nou, de carte proaspata. Imi placeau mai mult cele tiparite pe hartie cretata, groasa, cu multe culori stralucitoare, al caror parfum era plin, catifelat. Si copertile cartonate, cu zane si spiridusi, aveau un miros anume, care ma insotea, cateodata, si in vis.

Am pastrat peste ani pasiunea asta pentru parfumul cartilor noi. Desi, fie vorba intre noi, ceva s-a schimbat de cand nu mai exista vechile masinarii cu tipar inalt. Azi nu doar ca nu mai pot citi paginile tomurilor de poezie sau proza si cu buricele degetelor – caci litera grea de plumb lasa urme adanci –, dar nici "aromele" vopselelor tipografice nu mai seamana cu cea a cernelii de demult...

In fine, ca sa nu divaghez prea mult, as vrea doar sa spun ca ma bucur ca nu sunt singura persoana din lume care indrageste parfumul de carte abia tiparita. Cunoscutul creator Karl Lagerfeld e de parere si el ca "mirosul de carte proaspat imprimata este cel mai bun din lume"... N-au cum sa inteleaga asta cei care s-au nascut in "era e-Book"! Insa, daca vor descoperi noul parfum "Paper Passion", vor intelege, poate, ce-au pierdut fiindca nu s-au nascut la timpul potrivit.

Cu toate ca mi se pare "chic" sa folosesc un parfum cu miros de carte proaspat iesita de sub teascurile tipografiei, n-as fi deloc multumita daca intr-o zi chiar nu se vor mai tipari carti. N-as vrea ca provocatoarea creatie a parfumierului Geza Schoen sa fie cumparata doar pentru ca iti aduce aminte de un timp pierdut. As folosi parfumul lui ca sa ma simt bine, ocrotita, intr-un spatiu care imi este familiar – cel al librariilor si al tipografiilor –, dar nu as da niciodata "batrana mea carte noua" pe un e-book!

Ambalajul parfumului a fost conceput de catre Karl Lagerfeld in asa fel incat sa semene cu o carte. Sunt si cateva pagini, pe care sa le citesti, inainte de descoperi, bine ascunsa in lacasul anume creat intre filele de un rosu aprins, sticla ta de parfum. O sa-mi spuneti ca n-a fost prea original... ca-n filmele cu banditi din vestul salbatic ori in cele cu James Bond, intre filele unei Biblii, cu pagini taiate pe masura, se ascundeau sticle de whisky ori revolvere. N-o sa va contrazic. Doar ca aromele de alcool si de primejdie care pluteste in aer nu vor reusi niciodata sa ma convinga. Sunt o fire mai pasnica, ce vreti? N-as inlocui parfumul de carte noua decat cu cel de... carte veche. Din anticariat sau din biblioteca!

In Japonia, cand s-au scos din functiune ultimele trenuri si metrouri clasice, fiind inlocuite de cele pe perna de aer, cineva a avut ideea de a imbutelia mirosul lasat in urma de rotile care scrasneau pe sine. Dar cartile, dragii mei, cartile n-ar trebui sa aiba aceeasi soarta ca si trenurile Japoniei!

×