x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Eurogările şmecherilor

Eurogările şmecherilor

de Adrian Mogos    |    02 Sep 2008   •   00:00
Eurogările şmecherilor

15 STAŢII CFR MODERNIZATE DE OCHII LUMII PE BANI GREI
Reabilitarea a 15 gări s-a făcut cu bani luaţi împrumut. Firmele clientelelor de partid s-au înfruptat copios din ei. Rezultatul se vede cu ochiul liber, chiar si din tren. Lucrările sînt întîrziate si făcute de mîntuială, unele licitaţii fiind trucate. Guvernul romAn a garantat un credit de zeci de milioane de euro pentru CFR. Dobînzile le plătim din buzunarul nostru, cum altfel decît prin cresterea tarifelor feroviare.



AFACERE ● Plătim dobînzi pentru un credit de zeci de milioane de euro
Reabilitarea a 15 gări s-a făcut cu bani luaţi împrumut de la Credit First Suisse Boston, un grup financiar implicat în dosarul de spionaj şi trădare legat de privatizările din energie. Lucrările sînt întîrziate şi făcute de mîntuială.

Pentru modernizarea gărilor au fost gîndite două programe. Unul cu dedicaţie pentru gările principale: Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi şi Timişoara, iar cel de-al doilea pentru staţiile: Alba-Iulia, Arad, Bacău, Braşov, Buzău, Drobeta-Turnu Severin, Feteşti, Focşani, Galaţi, Oradea, Ploieşti Sud, Sibiu, Sighişoara, Suceava Burdujeni şi Tulcea. Bani nu erau prin visteria Transporturilor, aşa că s-a contactat un credit de 24 de milioane de euro de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare – BERD pentru programul cu localităţile fruntaşe. Pentru cel de-al doilea s-au luat 60 de milioane de euro de la Credit Suisse First Boston, un grup financiar pentru care a lucrat pînă nu demult şi Stamen Stancev, bulgarul acuzat alături de Codruţ Şereş, fostul ministru al Economiei şi Comerţului, de spionaj. Programul de reabilitare-modernizare a staţiilor de cale ferată a fost aprobat printr-o hotărîre de Guvern din 2002, modificată în 2003. Lucrările propuse au avut în vedere refacerea tencuielilor, finisaje moderne, pardoseli cu plăci de gresie ori recompartimentarea birturileor, a grupurilor sanitare, a vestiarelor, a cabinetelor medicale etc.

ÎNTRECEREA. La o primă vedere nu poate să scape ochiului faptul că o mînă de firme au concurat pentru îmbunătăţirea condiţiilor călătorilor. O mînă de firme care par să se învîrtă una în jurul celeilalte ca într-un joc de-a şoarecele şi pisica: General Service Grup 98, Romconstruct Holding, Concefa Sibiu, Integral Buzău, IMSAT, Muha din Suceava, Constrif, Intracom, Concas, Vertcon, Consig sînt cîteva dintre ele. Şi, ca din întîmplare, multe dintre aceste companii au fost implicate în diferite scandaluri legate de banul public. General Service Grup 98, care a candidat de una singură şi la refacerea Gării de Nord din Bucureşti, s-a procopsit cu gările din Braşov şi Feteşti, dar a mai concurat şi pentru alte patru locaţii identice, însă fără rezultat, poate şi din vina unicului asociat, Constantin Matei, care sărea bine de 70 de ani la momentul licitaţiilor. Mare noroc nu a avut nici Vasile Turcu, unul dintre acţionarii lui Dinamo, care, prin Romconstruct Holding, nu a cîştigat nici un contract, cu toate că a participat la nu mai puţin de şase licitaţii. Pentru gara Alba-Iulia, constructorul Concefa SA a primit aproape trei milioane de lei noi. Horaţiu Cercel, patronul Concefa, un apropiat al social-democraţilor, a sărit în barca pedistă acum trei ani, fiind răsplătit de atunci cu multe alte contracte din bani publici. Concefa începuse să fie sancţionată pentru întîrzieri încă din toamna anului trecut cu 0,05%/zi din valoarea neexecutată. La Arad, reconstruirea gării a revenit inevitabil firmei ICIM din localitate, pentru 8,25 de milioane de lei.

FRAŢII, CA FRAŢII. Gara din Bacău a revenit spre reîmprospătare unei asocieri de firme: Vertcon SA şi Conimpuls, ambele din localitate, valoarea contractului fiind de aproape şase milioane de lei. Vertcon îşi trage seva din Conimpuls, fiind practic o firmă derivată din cea din urmă. Ambele sînt strîns legate de fraţii Sechelariu, Miron Mitrea şi Adrian Năstase, prin dosarul Zambaccian.  Constrif SA, din Slobozia, a luat gara Buzăului contra 4,3 milioane de lei. Avantajul Constrif se întruchipează în persoana directorului general, Cornel Anghel, un pesedist de vază ialomiţean care intrase, aşa, de ochii lumii, prin 2003 în vizorul lui Miron Mitrea din cauza întîrzierilor la construcţia unor blocuri ANL.  Jurnalul Naţional v-a prezentat detaliat acum cîteva zile ce se întîmplă cu gara din Drobeta-Turnu Severin. Trandafir Giucă, patronul firmei de construcţii Building Exim SRL, a încheiat un contract de peste 21 de milioane de lei, bazîndu-se şi pe relaţia amicală pe care o are cu deputatul pesedist Eugen Nicolicea, naşul lui Miron Mitrea. Galaţiul a beneficiat de înfrăţirea ISAF SA şi Unicom SA, valoarea contractului fiind destul de mare, peste 23 de milioane de lei. Cele două firme şi-au adjudecat lejer licitaţia, neavînd nici un alt concurent. La Oradea s-au înfipt grecii de la Intracom Construct, care s-au mulţumit cu 6,6 milioane. La Ploieşti Sud s-a ivit constructor Concas SA din Buzău, care se poate mîndri că îl are ca preşedinte pe Ionel Gagu, fruntaş pesedist judeţean, la fel ca sighişoreanul Florin Pipas de la Consig, companie care s-a zbătut cu lucrările prin gara din localitate pentru 5,5 milioane. Metal Somet, afacerea familiei Gagu, este numele companiei care controlează Concas.

SCUMP!
Dorel Gîrdean de la Termogaz Company SA din Haţeg s-a asociat cu Beniamin Rus de la Selina din Oradea să facă faţă gării din Sibiu. Fostul şofer Rus a ajuns acum cîţiva ani vicepreşedinte PSD Bihor, ceea ce i-a întărit prietenia cu un urmaş la scaun, pedist de felul lui, Gavrilă Ghilea. Cu cel puţin peste cinci milioane de lei care i-au revenit pentru lucrări, băieţii sînt la mijlocul clasamentului. Valoarea contractului pentru Tulcea a fost de aproape 3,9 milioane de lei. La licitaţie au participat Streliţia, Aedificia 2002 Construct şi Consal Trade. Prima este radiată, iar pe celelalte două le leagă numele lui Constantin Chicheanu, implicat în vînzări de fier vechi de la CFR. Chicheanu are 84% din Aedificia şi 100% din Consal, ceea ce presupune că amicul lui Mitrea a centrat şi tot el a dat cu capul. Gara Suceava Burdujeni este monument istoric. ACI-AG din Suceava, în asociere cu Hard Construct, a pierdut contractul de peste zece milioane, cîştigătorul fiind Muha SRL. Laura-Manuella Miron, patroana de la Hard, se poate mîndri cu o trimitere în judecată pentru evaziune fiscală. Consultanţa şi dirigenţia de şantier au căzut în sarcina Consis Proiect SRL, al cărei patron, Marian Baicu, se scălda în ape mari cu contracte primite de la Primăria Capitalei. Întîrzierile în finalizarea lucrărilor au fost motivate astfel: "Faţă de proiectul iniţial au apărut unele modificări în ceea ce priveşte cantităţile de lucrări şi în unele cazuri soluţiile iniţiale au trebuit adaptate la situaţia reală din teren în momentul execuţiei lucrărilor (mai cu seamă la clădirile monument istoric). Ca urmare, din motive obiective, au apărut decalări de termene la unele staţii, fără a afecta însă termenul final al proiectului pe ansamblul său. În plus, în cazul creditului CFSB a apărut o întrerupere de finanţare de 10 luni, în perioada octombrie 2004-iulie 2005". La sfîrşitul lui 2007, CFR avea de achitat peste 500.000 de euro dobînzi la cele două credite. Şi ne mai mirăm de ce e aşa scumpă călătoria cu trenul?!

Şmecheriile lui Bucşaru la Focşani

Cîştigătorul contractului pentru gara vrînceană a fost Art Construcţii 92 SRL, care şi-a umilit contracandidaţii la licitaţie, adjudecîndu-şi lucrarea cu ceva mai mult de 28 de milioane de lei noi. Art Construcţii 92 era una dintre firmele lui Dumitru Bucşaru, un om de afaceri apropiat al fraţilor Sechelariu, pentru care preşedintele Băsescu a găsit să facă lobby pe lîngă fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre. Bucşaru, prin Art Construcţii, s-a plîns lui Băsescu că mai are de primit de la CFR peste 110 miliarde de lei vechi pentru lucrările la gara din Focşani. Reprezentanţii CFR nu au fost de acord cu pretenţiile lui Bucşaru şi l-au reclamat la DNA, iar Bucşaru s-a dus cu jalba la Băsescu, care imediat i-a cerut lui Dobre să rezolve problema. Ceilalţi candidaţi pentru contractul de refacere a gării din Focşani au fost: Valahorum SA, Continental Construct Invest SRL şi Ilvicop Construct SRL. După ce a reuşit să primească cadou o sumă frumoasă de la CFR, Art Construcţii a fost radiată. Valahorum aparţine grupului de firme condus de patronul echipei de fotbal din Urziceni. Continental Construct Invest s-a schimbat la faţă, devenind Green Construct, iar Ilvicop Construct a fost redenumită Lotus Construct. Green Construct este împărţită de Bucşaru şi de Eugeniea Mihalcea. Doamna Eugeniea are jumătate din Lotus Construct şi mai este şi administrator la Unirea Valahorum, o altă firmă a familiei Bucşaru. Această încrengătură ar trebui să dea de gîndit procurorilor şi Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.

×
Subiecte în articol: special milioane gară construct bucsaru