x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Fecioara este "cartea" în care a fost scris "Cuvântul Hristos"

Fecioara este "cartea" în care a fost scris "Cuvântul Hristos"

de Luminita Ciobanu    |    14 Noi 2011   •   21:00
Fecioara este "cartea" în care a fost scris "Cuvântul Hristos"

Maica Domnului, mijlocitoarea noastra in fata Dreptului Judecator, are un rol foarte important in istoria venirii pe Pamant a lui Iisus Hristos Dumnezeu. Mesterii iconari si zu­gra­vii de biserici s-au straduit, de-a lungul timpului, sa contureze cat mai frumos chipul Maicii Domnului. Asa au aparut diferite reprezentari ale Sfintei Fecioare, Maica noastra, a tuturor, blanda, demna si slavita, vesnic rugatoare in fata Tronului lui Dumnezeu pentru omenire.

Zugravii o infatiseaza pe Maica Domnului cu naframa, de obicei de culoare rosie – simbolizand suferinta – si haine de nuanta cerului senin. Preacurata poarta cate o stea pe fiecare umar si una pe frunte, simbolizand fecioria, dar si semn al Sfintei Treimi.

"Intruparea lui Dumnezeu nu putea sa se petreaca la voia in­tam­plarii, ci trebuia implinite niste pre­mise, asa cum spune Sfantul Ap. Pavel: «Iar cand a venit plinirea vre­mii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau, nascut din femeie, nascut sub Lege, ca pe cei de sub Lege sa-i ras­cum­pe­re, ca sa dobandim infierea.» (Ga­la­teni 4,4). Intruparea este o pro­mi­si­une a lui Dumnezeu, revelata in re­pe­tate randuri catre oameni", spu­ne parintele Gabriel Herea, preot drd., paroh al Bisericii-monument "Sfanta Cruce" din Patrauti – Suceava.

In iconografia ortodoxa regasim mai multe tipuri de icoane ale Maicii Domnului, in care Sfanta Fecioara il poarta in brate pe Pruncul Iisus. Una dintre cele mai frumoase icoane ale Maicii Domnului este "Mila Afectuoasa" (Eleusa). Maica Domnului il tine in brate pe Fiul Sfant, iar Mantuitorul isi indreapta mainile spre fata sau gatul Fecioarei, im­bratisand-o duios. In "Dulcea-sa­ru­tare" (Glikofilousa), ase­ma­na­toa­re cu Eleusa, Pruncul are fata lipita de a Maicii Sale, intr-un gest de gingasie. In icoana Maica Domnului – "Ca­la­u­zi­toarea" (Hodighitria), Sfanta Fecioara Maria il tine in brate pe Pruncul Iisus si arata spre El, calauzindu-ne astfel pasii spre Domnul si spre mantuire.

Maica Domnului – "Milostiva" (Panakranta) o reprezinta pe Sfanta Fecioara Maria asezata pe un tron regal, tinandu-l in poala pe Pruncul Iisus, in timp ce icoana Maica Domnului – "Mijlocitoarea" (Agiosortissa) o infatiseaza pe Maica Domnului singura, cu mainile ridicate spre icoana Mantuitorului, in semn de rugaciune.

Regasita de regula in Sfantul Altar sau pe Iconostas, Maica Domnului – "Rugatoarea" ( intalnita fie sub nu­mele de Oranta – adica rugatoare pentru oameni catre Hristos –, de Platytera, de Panagia sau de Doamna Semnului) o reprezinta pe Sfanta F­e­cioara Maria cu bratele larg des­chi­se si cu Pruncul Iisus, intr-un cerc pes­te pantecele ei, primitor, care a adus pe lume pe Dumnezeu-Cu­van­tul, pe Hristos, care S-a jertfit spre a ri­dica pacatele lumii. De o frumusete fa­ra seaman este icoana in care Maica Domnului alapteaza (numita si Ga­lak­totrofusa), dar si icoanele Nasterii Domnului in cetatea Betleemului, nu intr-un palat cum i se cade unui Im­pa­rat, ci intr-un staul saracacios. "In momentul in care intruparea s-a produs din Fecioara Maria, interpretarile liturgice si patristice ale evenimentului au adaugat-o pe Fecioara in cercul semnificatului profetiilor mesiani­ce ce s-au folosit de imagini verbale (sim­boluri). Fecioarei i s-a spus «mun­te», deoarece Hristos e «piatra» ce se rupe din munte. Fecioarei i s-a spus «rug aprins», deoarece din rug s-a aratat Dumnezeu si precum rugul nu se mistuia, asa a ramas Pururea Fecioara. Fecioarei i s-a spus «poarta», «usa», «punte» si «scara», deoarece prin ea s-a coborat Hristos si tot prin ea urca oamenii la cer. Fecioarei i s-a spus «sfesnic», candela» si «cadelnita», pentru ca ea a tinut in pantece pe Hristos cel ce este Lumina si foc nestins. Fecioarei i s-a spus «templu», «chivot», «cort», «biserica», «casa a lui Dumnezeu», deoarece ea a purtat in interiorul ei pe Dumnezeu, asa cum si Templul lui Solomon, Chivotul legii si Cortul lui Moise au primit pe Dumnezeu in for­ma de nor. Fecioarei i s-a spus «nas­tra­pa de aur», deoarece a pri­mit pe Hristos, asa cum in vasul de aur Aaron a pus ocaua de mana, mana din pustie fiind un simbol al lui Hristos euharistic. Fecioarei i s-a spus: «mladita», «arbore» si «toiag odras­lit», pentru ca ea este legatura fizica dintre neamul lui David, simbol al in­tregii umanitati, si Iisus Hristos Dumnezeu, Om. Fecioarei i s-a spus «por­fira intelegatoare», pentru a se su­blinia umanitatea sangvina ce se da­ru­ieste prin Fecioara lui Dum­ne­zeu.

Fecioara este «cartea» in care a fost scris «Cuvantul Hristos»: «Bucura-te carte in care a fost scris Cu­vantul» (se spune in Triod). Rolul im­por­tant pe care Fecioara l-a avut in is­to­ria intruparii, ii asigura o prezenta di­namica in sanul Bisericii intemeiate de Hristos. Faptul ca Fecioara a fost lo­cuita de Dumnezeu si Dumnezeu lo­­cu­ieste in Biserica ii aduce Nas­ca­toarei de Dumnezeu atributul de Bi­se­rica insufletita. Iconografia preia toate aceste imagini verbal-simbolice si le exploateaza in compozitii ce re­pre­zinta profetii, dar si in compozitii mai ample, ce sunt construite in jurul reprezentarii Fecioarei Maria", ne explica parintele drd. Gabriel Herea.

SIMBOLURI
Maica Grabnica Ajutatoare
Rugaciunea este punte intre Cer si Pamant iar Maica Domnului s-a nascut ca rod al rugaciunii si este vesnic rugatoare pentru noi. De aceea o numim Maica Grabnica Ajutatoare. "Rugaciunea este liantul ce da viata comunitatii eclesiale", spune parintele Gabriel Herea, care ne-a vorbit in acest context despre Maica Domnului, care este pictata in interiorul unui cadru com­po­zi­tional ce semni­fica Raiul, in icoanele "De tine se bu­cu­ra" sau in alte reprezentari ale Ra­iului surprinse in icoane rusesti din se­colul al XVI-lea. "Putem vorbi aici despre un context eclezial, deoarece Raiul este comuniunea din cer a ingerilor si a sfintilor in jurul lui Hristos, iar Biserica este comuniunea de pe pamant a in­ge­rilor si a oamenilor in jurul lui Hristos. Biserica este astfel o icoa­na a Raiului, o pregatire pentru Rai. Pictarea Fecioarei Maria intr-un cadru com­po­zi­ti­o­n­al ce sem­nifica Raiul, cadru construit cu ajutorul fondului alb, al re­pre­zentarii arhitecturii Sionului ceresc, al re­pre­zen­ta­ri­lor sinaxe­lor de ingeri si cetelor de sfinti, este o confirmare a rolului pe care l-a avut aceasta in realizarea si di­na­mizarea Bise­ricii de pe Pamant", a subliniat parintele Gabriel Herea.

Rugul Aprins vazut de Moise
Iisus Hristos este semnificat si profetit in repetate randuri cu ajutorul focului si luminii. "Fe­cioa­ra Maria, cea care l-a purtat pe Hristos prin «foc» si «lu­mi­na», va fi sem­nificata cu ajutorul obiectelor sa­cre ce poar­ta in­tran­sele focul si lu­mi­na. Aceste obiecte sunt sfes­ni­cul, candela si cadelnita. Ele sunt fo­losite in ico­nografie ca sim­boluri ale Fecioarei", ne ex­pli­ca parintele Gabriel Herea. Maica Domnului este insa re­pre­zen­ta­ta drept rug aprins, rug care nu se mistuie niciodata. "Rugul Aprins si se­man­tica sa marianica sunt pre­zente in car­ti­le de cult in foar­te multe ru­ga­ciuni, fiind o ima­gine a posibilitatii apropierii mis­tice de Dum­nezeu", continua pa­rin­tele drd. Gabriel Herea, exem­pli­fi­­cand din Triod: "Rug aprins cu foc si nearzand a vazut Moise mai inainte, in Muntele Sinai, pan­­tecele tau, Fecioara, cel pri­mitor de Dumnezeu, care a primit focul cel nepieritor".

×
Subiecte în articol: Postul Craciunului