x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Flagrant: Furt de motorina sub protectia Politiei

Flagrant: Furt de motorina sub protectia Politiei

08 Mar 2004   •   00:00

Reporterii "Jurnalului National" au surprins hoti si traficanti de motorina la depoul CFR din Satu-Mare, care scoteau nestingheriti, sub nasul politistilor, mari cantitati de carburant.

Furt de motorina sub protectia Politiei

Infractorii din Satu-Mare opereaza ca intr-un sat fara caini. Una dintre afacerile "derizorii" este furtul si traficul de motorina chiar sub privirile Politiei. In numai doua zile, reporterii "Jurnalului National" au tinut sub observare mai multe grupuri de hoti si traficanti de motorina care actionau in triajul garii din Satu-Mare. Fiecare grup fura, in fiecare noapte, in jur de 1,5 tone de combustibil. Patrulele politienesti sunt de negasit in zona in timpul operatiunilor. Persoanele de contact ale reporterilor nostri au fost amenintate cu moartea daca vor continua sa mai "ciripeasca". Afacerea este profitabila avand in vedere ca cea mai mare parte a motorinei furate ia drumul Ungariei. Aici traficantii de combustibil obtin un pret de un euro/litru.

In atentia ministrului de Interne, Ioan Rus

In numai doua zile, reporterii "Jurnalului National" au depistat retele de furt si trafic de motorina, care opereaza fara nici cea mai mica teama de politie. De fapt, informatiile noastre, coroborate cu modul de operare al infractorilor, converg catre ideea ca acestia din urma actioneaza sub protectia celor care ar trebui sa-i aresteze. Furturile se comit la adapostul intunericului intre orele 22:30 si 5:00.

Carburantul este furat din rezervoarele locomotivelor, fie din tancurile de decantare si chiar din cisternele CFR. Afacerile prospera. Si asta pentru ca motorina furata este scoasa din tara in rezervoarele microbuzelor si ale autocarelor si este vanduta la vecini, in Ungaria, cu 1 euro/litru, autovehiculele pastrandu-si combustibilul necesar doar pentru drumul de intoarcere de cativa kilometri. Totul se desfasoara chiar in fata Postului de Politie al garii. De asemenea, politistii TF isi petrec o parte din timpul liber si de la serviciu in cladirea situata la doi pasi de locul unde am realizat noi flagrantul.

Prima noapte de panda

Marti, 24 februarie. In jurul orei 22:20 ne-am postat in imediata apropiere a Depoului Satu-Mare, protejati de bezna. Nu trebuia decat sa nu scoatem nici cel mai mic zgomot, iar fotoreporterul sa stea continuu cu degetul pe "tragaciul" aparatului. Dupa 40 de minute, brusc, zona se animeaza.

In parcare isi face aparitia un Mercedes alb, din care sunt debarcate 14 bidoane din plastic de gabarite diferite: 40 si 60 de litri. In mare viteza apar din triaj patru indivizi. Iau peste gard bidoanele, le transporta pe langa gard si dispar in noapte printre trenuri. Ajung langa o cisterna CFR, din care incep sa scoata motorina.

Dupa numai jumatate de ora apare unul dintre carausi. Si al doilea. Scruteaza cu privirea zona. Dupa ce se asigura ca nimeni nu le va tulbura afacerea incep doi cate doi sa care fiecare cate doua bidoane a cate 60 de litri de motorina.

Totul se desfasoara in mare viteza. Foarte repede, bidoanele sunt incarcate in Mercedes, iar masina se face nevazuta cu aproape o tona de motorina. Aflam ca de obicei se fac doua, trei si chiar patru transporturi pe noapte. Asta inseamna peste o tona de motorina furata de fiecare grupa. Spunem asta pentru ca sunt mai multe grupari care actioneaza in acelasi timp. Faptul ca acestea sunt bine coordonate, iar furturile sunt planificate in amanunt este dovedit de aceea ca niciodata grupurile nu isi incalca zonele de operare. In timp ce membrii unui grup fura din cisterne, membrii celuilalt grup opereaza la tancurile de decantare.

A doua noapte

Miercuri, 25 februarie. In jurul orei 23:00 ne-am postat in acelasi loc. Apar hotii. Nu erau aceiasi care au actionat cu o seara inainte. Era randul altora sa actioneze. Se uita-n stanga, se uita-n dreapta si fug catre gard. Infasca repede doua bidoane, alte doua si tot asa. In total, 16 bidoane a cate 60 de litri fiecare. In cea mai mare viteza sunt traversate liniile ferate catre tancurile de decantare. Dupa 10 minute apare unul dintre indivizi cu doua bidoane. Se asigura ca nu il vede nimeni, dupa care da bidoanele peste gard. Dupa alte 40 de minute sunt carate la masini si celelalte 14 bidoane. In total, numai la acest transport s-au furat 960 de litri de motorina.

"Fara evenimente"

O alta echipa de-a noastra tinea sub supraveghere parcarea. La un moment dat, imediat ce bidoanele cu motorina au fost preluate peste gard, din parcare pleaca masinile cu "marfa". Deja era clar ca gruparile de hoti opereaza in fiecare noapte in functie de cum sunt programati.

La nivelul Politiei, cele doua nopti, in care noi am tinut sub observare gruparile respective, au fost niste nopti calme, "fara evenimente", cum spun politistii.

Singurii care au incercat sa faca ceva impotriva hotilor de motorina au fost jandarmii. Dar cum ei nu pot intocmi un dosar penal, au fost obligati sa-i predea pe infractori politiei, adica chiar celor care le asigurau protectie atunci cand operau.

Prins in flagrant, dar scos nebun

Gavril Mosincat, in varsta de 48 de ani, revizor in cadrul Depoului Satu-Mare, a fost prins in flagrant, in noaptea de 2 spre 3 martie, de jandarmi, in timp ce incarca o masina cu 180 de litri de motorina. Predat politistilor pentru cercetari, Gavril Mosincat nu a fost arestat, ci a fost internat de doctorul Virgil Enatescu la Spitalul de Psihiatrie. Totusi, trebuie amintit ca revizorii CFR efectueaza o data la trei luni o vizita medicala... Surse din depoul Satu-Mare au tinut sa mentioneze ca sotia lui Mosincat este sef contabil la Parchetul de pe langa Tribunalul Satu-Mare.

Amenintari cu moartea

Am incercat sa aflam mai multe informatii despre cei care coordoneaza aceste grupari infractionale si despre cei care le asigura protectia. Insa una dintre sursele noastre a fost urmarita, aflandu-se astfel despre investigatia noastra jurnalistica. Persoana dispusa sa ne ajute cu informatii a fost amenintata ca va fi aruncata din tren daca va mai discuta cu noi. Cu toate acestea, sursele noastre au mai dezvaluit informatii importante, in cazul in care cineva se va arata interesat sa faca "curatenie". De exemplu, ni s-a spus ca, de-a lungul timpului, la astfel de operatiuni a participat un autovehicul ARO 243 rosu, cu numarul CJ-06-RSC, din care au fost descarcate mai multe bidoane cu motorina. Alte masini vazute de sursele noastre in timpul unor astfel de operatiuni mai sunt cele cu numerele SM-01-KLP, SM-03-WZC si SM-03-WDE. "Chiar si politistii isi fac plinul la masini cu motorina din depou!", a mai sustinut sursa noastra.

Anul trecut, jandarmii satmareni au prins in flagrant o grupare care tocmai subtilizase cateva zeci de litri de motorina. Numai ca, peste noapte, continutul bidoanelor lasate in custodia politiei s-a transformat in ulei rezidual de la locomotive!? Astfel, toata munca jandarmilor s-a dus pe apa sambetei. In acest caz a fost sesizat Parchetul. Rezultatul: ajutorul de sef de post la Statia CFR Satu-Mare, agentul principal Marinica Ciobarcan, este cel care a permis hotilor schimbarea continutului bidoanelor.

Unde sunt politistii?

Postul de Politie TF isi are biroul chiar in incinta Garii Satu-Mare. Este comandat de inspectorul principal Viorel Codreanu. El are in subordinea sa zece oameni. In cele doua zile in care reporterii nostri au realizat flagrantul, nici unul dintre cei zece politisti nu a fost vazut in zonele de unde se fura motorina. De aici putem deduce doua ipoteze: ori patrularea perimetrului nu se face deloc, ori politistii sunt mana-n mana cu hotii.
( EDUARD PASCU, EUGEN CIUFU )

Nu ratati!

Alte dezvaluiri despre caracatita mafiota din judetul Satu-Mare, in ziarul de maine.

×