x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Genii necunoscute

0
02 Aug 2004 - 00:00

EDITIE DE COLECTIE

Romanii au fost inzestrati cu harul divin al zborului. Nu sunt vorbe mari. Exista dovezi, recent scoase la lumina, care atesta faptul ca Pintea, haiducul maramuresenilor, construia aparate cu care zbura la anii de gratie 1700, de se inchinau grofii cu stanga. Asupra geniului romanesc apasa si azi greul blestem: anonimatul.

EUGEN CIUFU

Faptul ca mituri, legende sau balade populare, datand din plin Ev Mediu, cuprind ideea zborului omenesc, folosind aripi confectionate, arata ca romanul a crezut dintotdeauna la putinta realizarii acestui vis. El poate fi un important argument al originii ideilor aparute inca din secolul XVII, mai ales in mediul satesc, unde dorinta de libertate indemna la astfel de nazuinte indraznete. In timp, romanii nu s-au lasat si au inventat zborul, perfectionandu-l, la ei in batatura, fara a face mult zgomot. Asa se face ca putini dintre noi stiu ca geniul romanesc sta la baza avioanelor invizibile de azi, a elicopterelor, a avioanelor cu decolare verticala sau a hidroavioanelor.

HAIDUC IN AER SI PE PAMANT. Din lucrarea de doctorat a profesorului Valeriu Avram, sustinuta in 1999, aflam cu stupoare ca in arhivele transilvane, cat si in cateva documente din Ungaria se vorbeste des, in perioada ultimului deceniu al secolului XVII, despre Gligor Pintea, supranumit Viteazul din Magoaga Maramuresului. Datele vremii arata ca Pintea obisnuia sa haiduceasca si pe calea aerului, zburand in aparate construite de el insusi. Prima atestare este cuprinsa in textul unei note din 1701, descoperita in 1934 pe o pagina libera dintr-un Apostol romanesc, pastrat in manuscris fragmentat la biserica din Bontaieni, judetul Maramures. Se arata in nota respectiva ca "de pe Mogosa (munte din apropierea Baii Mari - n.a.) Pintea au sburatu cu sburatoare, facuta de elu, pana in Danesti. Elu ii invata pe pandurii sau sa sboare. Scris-amu io Petre Fatu in anu 1701". A doua atestare, pastrata in aceeasi forma, s-a descoperit la Biserica Jank, din Ungaria, in 1944, pe pagina 48 a unui Evangheliar romanesc. Este vorba tot despre un manuscris, gasit in podul bisericii greco-catolice din localitate, manuscris din care aflam: "Pintea si cu panduri de-ai sai au sburat pe imasuri si fanite de-ale oamenilor de la Viile Satu Mare. O sburatoare (planor - n.a.) ce au fostu araduitu de tri cai s-au opritu si pre fanita varului meu Popanu Irimie. Toata lumea s-au miratu de frumusetea si sborurile acesto sburatoare. Ele au fostu facute din lemnu de paltinu, plopu, bradu si stajinaru. Rotile lor au fostu captusite cu pile (piele - n. a.) de cerbu deinu codru. Io ierohomanul Genadie inca am vazut cu mirare tot ce am scrisu aicea de pomenire, astazi in ziua de 12 luna lui cuptoru, anul 1702". De asemenea, versuri populare romane si maghiare, din nordul Transilvaniei, confirma ca Pintea a fost "mare minte", un spirit aeronautic de-a dreptul genial, mai ales ca, documentar, un aparat de zburat, cu aripi si roti, nu reiese a fi existat in acea vreme in lume. Mai tarziu, in 1765, cronicile consemneaza numele lui Nestor Constantin legat de constructia unui planor cu care zboara in mai multe randuri. La Iasi, in anul 1785, s-a construit un planor, din porunca Domnitorului Ion Sturza, fapt ce arata ca deja putem vorbi despre un adevarat curent aeronautic. Intre 1884-1901, Ion Stoica din comuna Ormindea (18 km nord de Deva) a construit mai multe modele zburatoare. Unul dintre ele a fost expus la prima expozitie a Asociatiei pentru literatura si cultura poporului roman din Sibiu.

AVIONUL INVIZIBIL. Cand aparatele de zbor inca mai erau considerate o utopie in unele colturi de lume, romanii brevetau elicoptere si alte aparate sofisticate pentru epoca respectivea. In anul 1908 Tache Brumarescu breveteaza "Aeroplanul Brumarescu". Urmeaza Georges Arion cu proiectul avionului cu "aripa delta" (1909), avionul elicopter conceput de Grigore Briscu (1909), aeroplanul giroscopic "Floarea" inventat de Toma Steriu, cu planuri mici si care putea sa atinga o viteza de 150 km/h si aparatul de zbor vertical al lui Ion N. Vasiliu (Helicopterul Aero-Nicolae). In anul 1912 Vasile Dimitrescu proiecteaza avionul cu geometrie variabila, iar in 1915 avionul invizibil. Isi scriu numele pe brevete de inventii in domeniul aeronauticii Victor P. Ionescu, Rodrig Goliescu, Stefan Stanculescu, Gheorghe Vacaru, Ion Tabarici, N. Petrovici, Anton Iosifescu, Iosif Armasescu, Ioan Gherasim, Ioan Stoiescu (Racheta parasuta), Toma Paraschivescu, N. Popescu.

AVIATIA MILITARA. In anul 1912, prin Inalt Decret Regal (nr. 1953/27 martie), se oficializeaza Scoala militara de pilotaj din Romania. Printul Bibescu infiinteaza "Liga Nationala Aeriana", organizatie menita sa sprijine eforturile guvernului de dezvoltare si inzestrare a aviatiei romane. Liga avea propria scoala de pilotaj. La 1 aprilie 1913, Parlamentul Romaniei aproba legea pentru organizarea aeronauticii militare, aviatia devenind arma de sine statatoare. In 15 august 1915 se infiinteaza Corpul de Aviatie, care numara 80 de piloti si 25 de observatori aerieni. In anul 1923 ia fiinta Aeroclubul Romaniei, afiliat la Federatia Aeronautica Internationala. In 1925, la Brasov, se pun bazele uneia dintre cele mai moderne unitati de profil din Europa: uzina "Industria Aeronautica Romana" (IAR). In perioada 1927 - 1942 sunt construite aici 25 de tipuri de avioane, dintre care se remarca: IAR-14, IAR-15, IAR-16, IAR-37, IAR-39. Unul dintre cele mai reusite produse a fost avionul de vanatoare IAR-80, fiind unul dintre cele mai competitive avioane din clasa sa. La 7 septembrie 1944 se creeaza Corpul Aerian Roman.

DIRIJABILUL

Romanii si-au adus contributia si la conceperea aparatelor mai usoare decat aerul, ca urmare a patrunderii ideilor iluminismului francez pe teritoriul tarilor romane. La 9 iunie 1818 are loc la Bucuresti (Dealul Spirii) prima ascensiune cu un balon sferic (tip montgolfier), care s-a transformat intr-un adevarat miting aerian, la eveniment participand si Domnul tarii, Gheorghe Caragea. In anul 1883, Mihail Braneanu intocmeste proiectul unui dirijabil cu corpul din metal si prevazut cu un propulsor format din doua roti cu pale. Preocupari majore au avut Gheorghe Varlaam Ghitescu si Gheorghe Ferikide, proiectul ultimului fiind apreciat de catre J. Lecorme ca unul dintre primele proiecte de dirijabile din lume. Un alt roman, Alexandru Giurcu, in colaborare cu francezul Just Buisson, revolutioneaza sistemul de propulsare a baloanelor, concepand si experimentand la sfarsitul secolului XIX (1886) propulsoare reactive cu aburi, cu aer comprimat si chiar cu praf de pusca.

SUMAR - EDITIE DE COLECTIE

Cei care au pus cerul la picioarele omenirii

Genii necunoscute

Inginerii romani lucreaza pentru NASA

Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin

"Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"

"Un pilot nu este deloc un supraom"

Campioana la acrobatie

Dumitru Prunariu ne-a dus in stele

Pilotii care leaga civilizatiile

Avioanele zboara cum le canta dirijorul

Poarta romanilor catre Univers
Citeşte mai multe despre:   special,   anul

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană

De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană
Părinţii se îngrijorează şi dau fuga la medic cum li se pare ceva nelalocul lui în coloana copiilor, la picioruşele micuţilor. Unele alarme sunt nejustificate. Interviu cu profesor doctor Mihai Jianu,...

Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu

Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu
Galerie Foto Dosarul în care Laura Codruţa Kovesi este acuzată de luare de mită, abuz în serviciu şi mărturie mincinoasă devoalează modul în care operaţiunea “Jakarta” a fost pusă la punct şi fabricată, cu scopul...

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

Audit pentru angajați, de la distanță

Audit pentru angajați, de la distanță
Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...

Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze

Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze
Galerie Foto Extinderea pe pieţele externe, creşterea producţiei şi mărirea portofoliului sunt câteva din variantele luate în calcul de conducerea Romgaz pentru creşterea companiei. Adrian Volintiru, director general Romgaz,...

Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare

Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare
Galerie Foto Cele mai frecvente cauze de deces sunt accidentele vascular cerebrale, cauzate de hipertensiunea arterială. Umblă multe legende despre hipertensiune, încercăm lămurirea lor. Interviu cu profesor doctor Daniela...

ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea

ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea
Galerie Foto Teoretic, până la soluţionarea definitivă a contestaţiei în anulare pe care Elena Udrea a formulat-o împotriva sentinţei Completului de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituit...

De la asigurări, la bijuterii cu emoţii

De la asigurări, la bijuterii cu emoţii
Galerie Foto De cele mai multe ori antreprenorii români sunt nevoiţi să se reinventeze pentru a putea supravieţui mediului concurenţial sau pentru a-şi găsi adevărata cale în afaceri. Alte ori însă, o puternică dorinţă...
Serviciul de email marketing furnizat de