x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Codul Rutier, o lege depăşită

Codul Rutier, o lege depăşită

de Mara Raducanu    |    28 Sep 2007   •   00:00
Codul Rutier, o lege depăşită
Sursa foto: Marin Raica/

După zece luni de la intrarea in vigoare a Codului Rutier, comisarul-şef Gino Boşman, şeful interimar al Direcţiei Poliţiei Rutiere, face bilanţul. Concluzia? "Ne lăudăm" cu o circulaţie de coşmar.Â



După zece luni de la intrarea in vigoare a Codului Rutier, comisarul-şef Gino Boşman, şeful interimar al Direcţiei Poliţiei Rutiere, face bilanţul. Concluzia? "Ne lăudăm" cu o circulaţie de coşmar. Â

După aproape zece luni de la intrarea in vigoare a Codului Rutier, comisarul-şef Gino Boşman, şeful interimar al Direcţiei Poliţiei Rutiere face bilanţul. Concluzia? "Ne lăudăm" cu o circulaţie de coşmar. Dăm cu flit amenzilor. Incălcăm legile ori de căte ori avem ocazia. In trafic, cei 700 de agenţi de circulaţie din Capitală au devenit practic neputincioşi. Pe şoselele din Romănia se moare pe capete. Să fi fost Codul Rutier o mare ţeapă?!     Â


Jurnalul Naţional: Au trecut zece luni de la implementarea Codului Rutier. Haideţi să facem un mic bilanţ. Dacă tragem linie, ce rezultă? Care sunt roadele?
Gino BoŞman: Ne-am pus mari speranţe in ideea că normele legale introduse la 1 decembrie 2007 aveau să schimbe in bine nivelul siguranţei rutiere. Vreo două luni am avut semnale pozitive cum că participanţii la trafic au inţeles intr-o mai mare măsură regulile de circulaţie. Din păcate, acest efect a fost unul de moment. Ceea ce s-a intămplat insă lunile următoare şi s-a accentuat in perioada sezonului estival a fost o degradare accentuată a nivelului siguranţei rutiere. Evident că analizele pe care le-am făcut asupra fenomenului ne-au arătat că avem de-a face cu o intensificare fără precedent a circulaţiei rutiere şi mergănd mai in adăncimea fenomenului am observat că principala cauză a intensificării traficului este legată de aderarea Romăniei la UE. Dacă inainte de 1 ianuarie 2007 regimul era mult mai restrictiv, acum regimul de trecere a frontierei s-a diversificat.


In Capitală nu avem un sistem de management al traficului

  • Â E clar că nici măcar un cod rutier mai drastic nu a schimbat lucrurile. Pe şoselele din Romănia se moare pe capete. Se respectă sau nu legile? Â
Sunt intr-adevăr probleme. Tragedia este aceea că, in ciuda faptului că măsurile sancţionatorii au devenit mult mai serioase faţă de ceea ce era inainte, acest lucru nu prea are efect asupra conduitei participanţilor la trafic. De ce? Evident că şi noi ne-am pus intrebarea ce se intămplă? Nu ne mai e frică de sancţiuni? Mai mult, avem pregătit chiar un document pe care vrem să-l inaintăm Preşedinţiei, Parlamentului şi Guvernului, in care arătăm faptul că dacă avem o lege rutieră mai dură nu inseamnă că vom avea şi rezultatele pe măsură.


  • Â Unde este de fapt "buba"?
Deşi legile au devenit mai aspre, din păcate finalitatea actului de justiţie, cel puţin in circulaţia rutieră, este foarte mic. Pe zi ce trece constatăm cu stupoare că amenzile nu mai sperie pe nimeni. Aşa că degeaba sancţionăm.


  • Conducătorii auto se plăng că, deşi intersecţiile sunt pline de agenţi de circulaţie, aceştia mai rău incurcă decăt descurcă lucrurile. Işi fac poliţiştii meseria aşa cum trebuie?
Bucureştiul reprezintă peste 10% din populaţia Romăniei şi zilnic in Capitală circulă in jur de o jumătate de milion de autovehicule. Dirijarea circulaţiei este doar o mică parte din activitatea noastră. Găndiţi-vă că, deşi s-a ajuns in 2007, Bucureştiul nu are un sistem de management automat al traficului. Din acest considerent, dirijarea nu poate să cuprindă decăt rute limitate. Avem doar 700 de agenţi rutieri pe Bucureşti. Â


Nu ne mai sperie amenzile!

  • Cum stau celelalte ţări la capitolul rutier? Se circulă tot aşa in "regim de coşmar"? Sau suntem campioni?
Şi in capitalele europene se circulă bară la bară, dar ai o alternativă viabilă in mijloacele de transport in comun. Liniile de transport au prioritate, li se creează culoare separate pe care se deplasează, au prioritate in trafic faţă de celelalte căi de rulare. Să ştiţi că in orice capitală europeană viteza este a melcului. Noi avem boala ca toate străzile să treacă prin buricul localităţii. In Bucureşti, kilometrul zero este chiar la Intercontinental, iar de acolo in sistem radial pleacă toate drumurile naţionale. Aşa se intămplă şi cu localităţile. Cum ai ieşit din Bucureşti sunt o groază de localităţi traversate de drumuri exact prin centrul lor. De aceea sunt şi aşa multe accidente in zona rurală, pentru că drumurile nu ocolesc localităţile.


  • Ce greutăţi intămpină agenţii de circulaţie in trafic? Au existat situaţii in care au fost trataţi nerespectuos de către conducătorii auto?
Din păcate, vreau să vă spun că acest lucru se intămplă destul de frecvent. După fiecare week-end oamenii noştri ne informau că sunt batjocoriţi, injuraţi. Se loveau de o atitudine sfidătoare a participanţilor la trafic care nu inţeleg ce se intămplă. Problema este că romănii nu vor să mai respecte nici o regulă de circulaţie. Dacă la inceputul anului aveam acele semnale incurajatoare că circulaţia rutieră a intrat intr-un făgaş bun, in momentul de faţă se incalcă orice regulă de circulaţie ori de căte ori este posibil. Uitaţi-vă la cum se circulă la noi şi veţi vedea că practic asistăm la o cursă. Şoferii sunt intr-o competiţie de neinţeles pentru noi. Ei uită că in trafic trebuie să fie parteneri.


  • Că tot vorbim despre comportamente. Cum este cel al agenţilor de circulaţie? Au aceeaşi atitudine faţă de toţi participanţii la trafic sau se merge incă pe sistemul preferenţial?
Nici la capitolul acesta nu stăm prea bine. Sunt şi aici două probleme pe care trebuie să le rezolvăm. In primul rănd trebuie sancţionată drastic orice abatere constatată. Nimeni nu trebuie iertat. Pentru că in momentul in care cei indisciplinaţi vor fi sancţionaţi va fi un semnal clar că cei care incalcă legea nu vor scăpa. Din păcate, nu avem efectivele necesare pentru a crea un sentiment de omniprezenţă a Poliţiei. In Bucureşti observaţi că majoritatea poliţiştilor se ocupă cu dirijarea circulaţiei şi nu cu aplicarea legii.


Poliţia Comunitară va lua locul Poliţiei Rutiere

  • Şi ce vă impiedică să solicitaţi suplimentarea numărului de agenţi?
Elementele care ţin de buget nu permit investiţii majore in acest segment. Pe de altă parte rezolvarea acestei probleme va veni de la sine o dată cu abilitarea Poliţiei Comunitare să dirijeze circulaţia.


  • Ce se intămplă cu oamenii legii prinşi pe picior greşit?
Cu siguranţă, aceşti oameni vor pleca din Poliţia Rutieră. Avem deja un sistem de evaluare care asigură aprecierea periodică a poliţiştilor, plecănd de la pregătira profesională şi terminănd cu modul in care el şi-a indeplinit atribuţiile de serviciu.


  • Dacă s-ar repeta incidentul de pe Autostrada Soarelui cănd s-a produs un accident in lanţ din pricina fumului de pe cămpuri….
Acum nu s-ar mai intămpla.
Ne-am luat măsuri serioase. Atăt asupra efectivelor care au fost suplimentate, căt şi asupra modului de acţiune. Va fi din ce in ce mai rău, pentru că se apropie anotimpul rece. Am avut multe accidente in lanţ din cauza carosabilului alunecos. De aceea şi noi şi Administraţia Drumului Public vom intensifica patrularea şi frecvenţa de patrulare in zonă. Â


  • In concluzie, implementarea Codului Rutier nu prea a fost de bun augur?
Codul Rutier este o lege bună, o lege găndită in aşa fel incăt să crească nivelul siguranţei rutiere, dar mediul conjunctural in care se aplică nu este cel mai favorabil. Deficienţele decurg in primul rănd din infrastructura rutieră şi din nivelul de civilizaţie rutieră. Nu poţi să ai eficienţă cu o asemenea lege in momentul in care aceste două componente nu se sprijină reciproc. De aceea, ne confruntăm cu degradarea situaţiei rutiere in Romănia.


  • Ştiu că aţi iniţiat şi anul acesta campania "Stop accidentelor. Viaţa are prioritate!". Căt de receptivi au fost oamenii?
Campania de anul acesta este impărţită pe teme şi acţionează pe de o parte asupra conduitei participanţilor la trafic, iar pe de altă parte asupra cauzelor care duc la producerea atător accidente in care mor oameni nevinovaţi. In luna august, putem spune că am avut succes. Pe perioada campaniei am avut o reducere de 40% a numărului accidentelor de circulaţie şi o reducere de aproape 10% a deceselor. Ceea ce pentru noi este o mare mulţumire.

×
Subiecte în articol: interviu trafic rutier circulaţie rutiere