x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

0
Autor: Oana Portase 07 Feb 2019 - 14:30
Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
Vezi galeria foto


Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi promoveze romanul „Împărăţia Pământului”, tradus la noi de Editura Trei. Cartea prezintă o cronică magistrală a vieţii într-o comunitate din Munţii Libanului, care explorează originile violenţei din această regiune a lumii.

Aţi fost anul trecut în România pentru a promova romanul „Împărăţia Pământului”. Cum a fost acest turneu pentru dumneavoastră?

Totul a decurs foarte bine. Editura Trei a făcut activităţi foarte intense, a muncit foarte mult înainte de sosirea mea la Bucureşti pentru a promova şi pentru a pregăti lansarea acestei cărţi. Le spuneam şi colegelor mele de la editură că simt că totul se va derula foarte bine până la sfârşit. Cred că sunt un scriitor greu de citit şi că românii sunt deschişi la minte, sunt curioşi să afle lucruri care se petrec şi în alte culturi.

De ce spuneţi că sunteţi un scriitor greu de citit?

Consider că publicul se aşteaptă din partea unei scriitoare arabe, care scrie în limba arabă, să fie ceva clasic, despre război, despre martiri, despre cât suferă şi ce viaţă grea are, dar eu ating nişte teme universale. De aceea cred că este neaşteptată tematica mea.

Care este mesajul principal al romanului lansat la noi în ţară?

Nu este un singur mesaj-cheie al acestei cărţi. Este povestea unei familii care se desfăşoară pe trei generaţii şi totul se învârte în jurul vocii bunicului. Vocea bunicului ne povesteşte cum această familie care face parte dintr-o minoritate, din zona Munţilor Libanului, nu reuşeşte să construiască împreună cu alte minorităţi din zona respectivă o identitate naţională comună. Totul, până la urmă, duce la războiul civil din Liban.

Este un roman care a fost nominalizat la International Man Booker Prize. Ce a însemnat această nominalizare pentru dumneavoastră?

De fapt International Man Booker Prize a nominalizat întreaga mea operă. După acest roman eu am mai scris unul. Acest premiu a luat în calcul toată scriitura mea. Este o mare bucurie să ai o asemenea recunoaştere şi mulţumesc din nou editurii mele care a depus atâtea eforturi pentru a mă promova. Cine ştie, poate că vor mai fi traduse şi alte romane în română. Dacă voi fi solicitată pentru aşa ceva, voi răspunde cu mare plăcere. Oricum există o recompensă pecuniară dar şi bucuria de a fi nominalizat la un premiu atât de prestigios. Am primit şi alte distincţii. Şi în Franţa şi în alte ţări. În lumea arabă am primit echivalentul premiului Nobel pentru literatură. Bineînţeles că sunt foarte bucuroasă.

Locuiţi în Paris, dar scrieţi doar în limba arabă. Este o alegere de principiu sau de ce aţi ales acest lucru?

Tocmai pentru că locuiesc la Paris, pentru că locuiesc departe de lumea arabă. Studiile mele superioare, înainte de a ajunge la Paris, le-am făcut în limba şi literatura franceză, în Liban. Pentru că am ocazia să vorbesc atât de rar araba de aceea aleg să scriu în această limbă. De fapt tocmai prin comparaţie cu limba franceză am redescoperit limba arabă şi mi-am dat seama cât e de frumoasă şi m-am îndrăgostit de ea. Este o diferenţă între limba scrisă şi limba vorbită. Prin propriile mele mijloace am început să restudiez limba arabă din punct de vedere ştiinţific şi am început să o învăţ din nou, deşi este limba mea maternă.

Sunteţi o scriitoare de succes în Europa. Cum au fost primite cărţile dumneavoastră în lumea arabă?

Cărţie mele sunt foarte bine primite în lumea arabă. Este o deschidere foarte mare, mai ales în rândul tinerilor. Cărţile mele se bucură de un real succes şi, totuşi, există în lumea arabă anumite ţări în care cărţile mele nu sunt bine primite.

De ce credeţi?

Ele sunt primite bine, dar autorităţile hotărăsc să nu publice anumite cărţi, deşi populaţia reuşeşte să facă rost de ele, le citesc şi le apreciază. Pentru unele sisteme dictatoriale din lumea arabă ceea ce scriu eu e prea curajos. În primul meu roman, personajul principal era un homosexual. Cartea a avut mult succes în rândul populaţiei, dar factorii politici au considerat că nu este potrivită. Dacă în romanul meu personajul meu ar fi fost pedepsit, dacă exista o sentinţă morală la adresa lui, romanul ar fi fost bine primit în limba arabă, dar pentru că personajul nu este pus la zid, atunci el este controversat.

De unde curajul acesta?

Nu ştiu. De mică am fost crescută ca un spirit liber şi nu am fost închisă în spiritul comunităţii. Aşa am fost crescută. Societatea libaneză este mult mai deschisă decât cea din Emiratele Arabe Unite sau din Qatar. De aceea de pe vremea de când eram eu studentă lumea gândea astfel şi nu era o prejudecată în acest sens.

Personajele dumneavoastră ne ajung la suflet. Cu toate acestea nu putem spune ca sunt eroii tipici. Sunt oameni simpli. De unde atracţia pentru oamenii simpli?

Într-adevăr nu am eroi. Sunt oameni simpli, nu sunt intelectuali, nu au ideologie, sunt oameni marginali. Sunt personaje care suportă ce li se întâmplă, ce le aduce destinul şi nu se pot opune destinului.

Războiul pare a fi un personaj în sine în cărţile dumneavoastră. O să vă îndepărtaţi vreodată de acest subiect sau va rămâne în continuare un personaj principal?

Este o întrebare foarte interesantă. În ultimul meu roman am ieşit din zona războiului civil. Ca şi în cazul altor tematici importante din istoria omenirii, de exemplu Al Doilea Război Mondial, ştiţi că există cicluri ale istoriei, încă se scrie despre acest război pentru că încă nu cunoaştem şi nu înţelegem totul. Scriitorii încă abordează această tematică pentru a înţelege ce s-a întâmplat.

Vă planificaţi cărţile până la capăt? Sau le lăsaţi să prindă contur pe parcurs?

Nu-mi planific nimic. Las o idee să se cristalizeze în mintea mea ca o idee fixă şi în momentul în care mă trage de mână şi mă obligă să scriu, eu ascult acea voce misterioasă care îmi spune povestea. De multe ori şi eu sunt surprinsă când văd în ce direcţie se orientează naraţiunea mea. De fapt fiecare roman are propria lui poveste.

Spuneați în alte interviuri că nu aţi făcut pace cu Beirut. Aţi făcut între timp? O să faceţi vreodată?

Niciodată!

De ce?

Deoarece acest oraş pe care îl iubesc mult m-a rănit profund. Nimic nu mă va ajuta ca această rană să treacă. Am declarat pentru un ziar francez că e ca în cazul în care ai un copil cu dizabilităţi. Este copilul pe care îl iubeşti cel mai mult şi în acelaşi timp este cel a cărui moarte o doreşti în secret. Este un raport de sentimente contradictorii.

Mie îmi plac foarte mult şi titlurile cărţilor dumneavoastră. Cum le alegeţi?

Nu mă pricep deloc la titluri. Mă bucur că îmi zici că îţi plac titlurile mele.

Cum le alegeţi? Care e procesul?

Este o suferinţă. De multe ori se întâmplă chiar înainte de lansarea cărţii să aleg un titlu. Uneori îmi vine pe moment, alteori este un proces care durează şi durează. Din fericire editoarele mele din diverse ţări îmi spun că mă descurc foarte bine. Dar mie personal nu-mi plac titlurile.

Cărţile dumneavoastră nu sunt autobiografii. Cu toate acestea cât din dumneavoastră este în ele?

Cred că adevărata Hoda Barakat este în romane, în personajele fictive. Tocmai pentru că viaţa mea obişnuită nu are nimic extraordinar şi ca un medic sau om de ştiinţă nebun fac experimente pe personajele mele şi le trimit în zone foarte periculoase sau foarte palpitante.

Lucraţi la vreun roman nou în perioada următoare?

Da.

Îmi spuneţi despre ce e vorba dacă puteţi?

Nici mie nu mi s-a dezvăluit despre ce este vorba.

Scrieţi din perspectiva bărbaţilor fiind femeie. Cât de greu este? Şi de ce această alegere?

Nu este o alegere. Tocmai pentru că sunt femeie, nu sunt obligată să scriu despre femei. Dacă eşti bărbat alb, nu eşti obligat să scrii despre bărbaţii albi. Dacă eşti bărbat de culoare nu eşti obligat să scrii despre bărbaţii de culoare. De fapt în momentul în care scriu, eu nu mai sunt femeie, nu sunt copac, nu sunt bărbat, sunt un obiect al scrierii mele. Pentru că îmi plac bărbaţii şi pentru că reprezintă obiectul dorinţei mele este normal să scriu aşa. Este de fapt un joc de oglinzi.

Citeşte mai multe despre:   Hoda Barakat,   International Man Booker Prize

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Agricultura românească intră în zodia cactusului. Clima africană s-a mutat în țara noastră

Agricultura românească intră în zodia cactusului. Clima africană s-a mutat în țara noastră
Galerie Foto Problemele generate de criza sanitară, peste care s-a suprapus o secetă extremă, readuc în atenţie aspecte mai vechi legate de agricultura românească. Este ea pregătită să facă faţă unor crize majore, în ce...

Artrozele sunt cele mai frecvente suferinţe reumatismale

Artrozele sunt cele mai frecvente suferinţe reumatismale
Bolile reumatismale sunt fie de uzură, cum sunt artrozele, fie inflamatorii. În artroze, se roade cartilajul, compoziţia lichidului sinovial de ungere în articulaţii se strică. Afecțiunile reumatismale...

MAGDALENA POPA-BULUC, în dialog cu actorul EMIL BOROGHINĂ, director-fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare: „Iubirea de Shakespeare şi Teatrul Poesis”

MAGDALENA POPA-BULUC, în dialog cu actorul EMIL BOROGHINĂ, director-fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare: „Iubirea de Shakespeare şi Teatrul Poesis”
Galerie Foto Recent am celebrat ziua nașterii, dar și a morții celui mai mare dramaturg al tuturor timpurilor, William Shakespeare. Televiziunea Română a programat recitalul dumneavoastră „Recitindu-l pe Shakespeare…...

Gata de drum? 19 ore cu masca pe față. Starea de alertă impune restricții draconice pentru transportul de călători

Gata de drum? 19 ore cu masca pe față. Starea de alertă impune restricții draconice pentru transportul de călători
Galerie Foto Intenționați să călătoriți, în următoarea perioadă, cu trenul, cu avionul, cu taxiul, la bordul navelor sau al mijloacelor de transport de pasageri? Vă veți gândi de două ori înainte de a o face,...

HG-ul prin care a fost declarată starea de alertă și anexele cu restricții, atacate în justiție

HG-ul prin care a fost declarată starea de alertă și anexele cu restricții, atacate în justiție
Galerie Foto Cunoscutul avocat Gheorghe Piperea cere Curții de Apel București suspendarea executării Hotărârii Guvernului României nr. 394, din 19 mai 2020, prin care a fost declarată starea de alertă la nivel național,...

Denunțătorul Sorinei Pintea, recompensat de Guvernul Orban cu peste 3,5 milioane de euro, în stare de urgență

Denunțătorul Sorinei Pintea, recompensat de Guvernul Orban cu peste 3,5 milioane de euro, în stare de urgență
Galerie Foto Compania de furnizare a produselor farmaceutice și a echipamentelor medicale controlată de omul de afaceri Octavian Niculescu, denunțătorul principal din dosarul DNA în care este judecată Sorina Pintea, a primit,...

Ex-ofițerul SRI Daniel Dragomir, despre procurorii DIICOT: “Niște mafioți, golani și infractori”

Ex-ofițerul SRI Daniel Dragomir, despre procurorii DIICOT: “Niște mafioți, golani și infractori”
Galerie Foto Colonelul Daniel Dragomir, fost ofițer SRI, îi acuză pe procurorii DIICOT care instrumentează dosarul “Black Cube” că au săvârșit infracțiunea de rupere a sigiliilor de pe o probă de la dosar. Acesta...

Avertismentul OMS „Vine pandemia”, ignorat o lună de Ludovic Orban

Avertismentul OMS „Vine pandemia”, ignorat o lună de Ludovic Orban
Ignoranță, neglijență sau decizie deliberată de a ascunde un mare pericol care amenința și România? Acestea sunt variantele în care poate fi înscrisă trecerea sub tăcere de către Guvernul României a unui...

„Cine are coronavirus în nas, îl are şi în ochi”

„Cine are coronavirus în nas, îl are şi în ochi”
Coronavirusul surprinde mereu lumea cu aspecte nebănuite privind cruzimea lui, căci colţii cu care muşcă din sănătatea oamenilor sunt numeroşi. Cercetările au arătat că la 4% din cazurile de coronavirus...

Furnizorul tabletelor pentru prezidențialele din 2019, contractat de Casa de Pensii cu o zi înaintea prelungirii stării de urgență

Furnizorul tabletelor pentru prezidențialele din 2019, contractat de Casa de Pensii cu o zi înaintea prelungirii stării de urgență
Compania care a furnizat, în toamna anului trecut, Serviciului de Telecomunicații Speciale, celebrele tablete folosite pentru scanarea cărților de identitate la alegerile prezidențiale, a fost contractată, cu o zi...

Criza, văzută de George Soros: “Este un eveniment fără precedent care nu a mai avut loc niciodată în această combinație. Și într-adevăr pune în pericol supraviețuirea civilizației noastre”

Criza, văzută de George Soros: “Este un eveniment fără precedent care nu a mai avut loc niciodată în această combinație. Și într-adevăr pune în pericol supraviețuirea civilizației noastre”
În contextul pandemiei, George Soros a răspuns întrebărilor lui Gregor Peter Schmitz, redactor-șef Augsburger Allgemeine.   GREGOR PETER SCHMITZ: Ați trecut în viață prin multe crize. Se compară...

Minerii de sub București

Minerii de sub București
Ideea construirii unui metrou în București datează din 1930, cu o linie subterană ce urma să lege Piața Unirii de Piața Victoriei. Proiectul nu s-a mai pus în practică pentru că intervenise Marea Criză, iar...

Curs de evitat capcanele avocaților ținut de un fost judecător

Curs de evitat capcanele avocaților ținut de un fost judecător
Cunoscutul avocat Adrian Toni Neacșu, fost judecător și ex-membru al Consiliuliui Superior al Magistraturii, a dezvoltat un curs online inedit pentru absolvenții facultăților de drept care vor să intre în...

„OUG-ul alertei”, golit de restricții la CCR. Ieșim din starea de urgență ca să intrăm în plin haos

„OUG-ul alertei”, golit de restricții la CCR. Ieșim din starea de urgență ca să intrăm în plin haos
Starea de alertă care va precede, începând de mâine, starea de urgență, generată de pandemia de COVID-19, a produs un haos legislativ fără precedent. Deși Guvernul a adoptat un proiect de lege pentru a putea in...

Urmează cinci zile de incertitudine instituțională

Urmează cinci zile de incertitudine instituțională
Punând cap la cap toate aceste informații, rezultă că Legea prin care ar urma să fie instituită, constituțional, starea de alertă, impune o serie de restricții în ceea ce privește exercitarea unor drepturi...
Serviciul de email marketing furnizat de