x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Mircea Duşa: "La prima întâlnire cu domnul Băsescu, o să-l rog să-mi cumpere o căciulă”

Mircea Duşa: "La prima întâlnire cu domnul Băsescu, o să-l rog să-mi cumpere o căciulă”

de Petru Zoltan    |    Mara Raducanu    |    27 Sep 2012   •   15:20
Mircea Duşa: "La prima întâlnire  cu domnul Băsescu, o să-l rog să-mi cumpere o căciulă”

Vin vremuri grele pentru angajatii care-si petrec timpul in sediul Ministerului de Interne. Dusa a dispus: mai putine masine luxoase, ratie de benzina si mai putin timp pe telefoane. Totul pentru a-i scoate in strada pe politisti.

Aflat de o luna in fruntea Ministerului de Interne, Mircea Dusa sustine ca a identificat foarte multe hibe ale sistemului pe care-l conduce. Intr-un interviu acordat Jurnalului National, ministrul sustine ca are in plan elaborarea unui proiect de lege privind regimul listelor electorale in Romania. El explica de ce nu este posibila elaborarea registrului electoral si folosirea lui la alegerile parlamentare din decembrie: este nevoie de cel putin un an de zile de munca si, bineinteles, un buget mai mare. Pe langa masurile pe care le-a dispus dupa cazul mortii studentei japoneze, Mircea Dusa ne-a declarat ca a impus si reducerea cheltuielilor la nivelul conducerii ministerului de care raspunde.

● Jurnalul National: Domnul ministru, ce presupune proiectul acesta de modificare a listelor electorale?
● Mircea Dusa: In primul rand am stabilit, prin Hotarare de Guvern data alegerilor parlamentare. Este in vigoare Legea 35 si trebuie sa o respectam. Insa eu am solicitat si Autoritatii Electorale Permanente si compartimentelor de aici din minister care se ocupa de partea de administratie sa-mi elaboreze un proiect de lege privind regimul listelor electorale in Romania. Acuma, sigur, va spun la ce ma gandesc eu si ce le-am solicitat colegilor. In momentul de fata, in Romania, sunt vreo patru sau cinci legi, de fapt patru care reglementeaza lista electorale: legea privind alegerea presedintelui in alt fel, legea privind alegerile parlamentare in alt fel, legea referendumului in alt fel … Si nu cred ca este normal ca o lista electorala sa fie reglementata diferit in functie de scrutinul care se organizeaza. Lista electorala este una singura, cetatenii romani care au drept de vot, respectiv cei peste 18 ani, nu sunt pe feluri de scrutinuri, sunt aceiasi cetateni si atunci lista electorala trebuie sa fie una singura care sa reflecte exact cetatenii cu drept de vot. Sigur ca, dupa aceea, legea speciala de organizare face trimitere ca pentru alegerile locale nu poti sa votezi decat in localitatea de domiciliu, pentru consilieri judeteni poti sa votezi in tot judetul, pentru parlamentari nu poti sa votezi decat in colegiul pentru care alegi. Dar, asta e o alta chestiune. Lista electorala trebuie sa fie una singura. Dar, concomitent cu lista electorala trebuie modificata si legislatia care vizeaza operatiunile in sistemul informatizat de evidenta a persoanei. Exista acea Ordonanta 97, pe care o tot pomenim – ea intr-un fel, pe baza stiu eu, actelor de nastere, de deces, hotararilor judecatoresti, sunt elemente prevazute in Ordonanta 97, iar pe baza acestor cauze obiective se fac modificari in baza de date. Inca o data sustin, nu are nici o legatura baza de evidenta informatizata cu lista electorala. Sau registrul electoral, se poate numi registrul electoral. Dar trebuie sa existe acele notiuni. Pe baza registrului electoral se intocmeste de catre Autoritatea Electorala Permanenta lista electorala permanenta si sigur ca in ea se opereaza pana cu 48 de ore inainte de scrutin. In sensul ca mai mor oameni, mai implinesc 18 ani pana la alegeri din momentul declansarii campaniei, dar lista trebuie sa fie una singura.

● Jurnalul National: Bun si ce trebuie sa contina lista?
● Mircea Dusa: Trebuie sa contina toti cetatenii cu drept de vot din Romania si mai ales dupa domicilii. Acuma, legat de domiciliu. Noi avem o situatie in baza aceasta de date informatizata, ii avem de asemenea pe cei 500 de mii care au domiciliu in strainatate si au pasapoartele eliberate ca au domiciliu in strainatate. Avem probleme cu rezidentii, aceia de care vorbim de trei milioane, despre care avem date certe ca exista si au rezidenta in statul respectiv, dar nu avem evidenta lor personala. Si atunci ce am spus? Domnule, cu 45 de zile inainte de alegeri cei care au resedinta in alta parte trebuie sa se anunte la Autoritatea Electorala care va tine registrul « domnule, vreau sa votez pe lista suplimentara in Franta». Nu vine sa se prezinte, sa se anunte, nu face parte din lista permanenta. Poate sa voteze, dar pe lista suplimentara, insa pe lista permanenta intra cel care vine si-si anunta prezenta, dorinta ca vrea sa voteze.

● Jurnalul National: Veti folosi aceste liste la care lucrati si pentru alegerile parlamentare din decembrie ?
● Mircea Dusa: Nu. Ca sa elaborez registrul electoral si din el, dupa aceea, lista aceasta permanenta iti trebuie un an de zile, cel putin. Ca de asta vorbeam de Ordonanta 97, trebuie sa mergi din casa in casa cu cel de la primarie si cu politistul de proximitate sa verifici.
« Cine locuieste in casa? - Sunt niste persoane pe care le cunoastem, dar de trei ani nu le-am mai vazut prin Romania». Si atunci sa existe posibilitatea juridica si legala, pe baza unei anchete sociale facute de primarie si cu politistul de proximitate si cu cel de la evidenta persoanei sa il scoti din registrul electoral. E munca de cel putin un an de zile si trebuie alocati si banii pentru Autoritatea Electorala Permanenta pentru a-si infiinta acele birouri judetene si trebuie creat sistemul informatic... Eu am solicitat acum vreo doua saptamani la o videoconferinta cu prefectii sa reactualizeze listele electorale pe legislatia pe care o avem acum. Dumneavoastra ati vazut ca si in intervalul ala in care am reactualizat listele am gasit 43 de mii de persoane care puteau legal fi radiate si care nu au fost radiate. In primul rand, trebuie perfectionat si sistemul acesta de evidenta informatizata, in sensul ca operatiunile nu se fac online.

● Jurnalul National: Suna foarte bine, dar cum il perfectionam, domnule ministru?
● Mircea Dusa: Pai sa mai investim niste bani ca sa functioneze. Nu e suma foarte mare. Daca voiau in timp sa o rezolve cei care au fost aici pe la minister, o faceau. Pentru ca usureaza munca celor de la evidenta informatizata. In momentul de fata, spre exemplu, la o primarie din Cucuietii din Deal, are acolo cinci morti. Nu vine ala in fiecare zi in orasul unde e biroul acesta de evidenta informatizata, vine o data pe luna si le aduce pe toate. Deci, un interval intre situatia reala si cea care se opereaza exista. Cel de la evidenta informatizata si el le aduna din toata zona de competenta, 5- 6 comune care sunt arondate la biroul respectiv, si vine cu ele la biroul de evidenta informatizata la judet ca numai acela are acces la baza de date. Nu e vorba de cei care administreaza baza de date si care sunt la minister, e vorba de functionarii aceia cu statut special de la Consiliile Locale si de la Consiliile Judetene. Bun, asta nu e o chestiune foarte complicata sa investesti putin in sistem sa ai datele in timp real. Dar, asta e o alta discutie.

● Jurnalul Nationa: Dar, concret, acum in decembrie cati romani vor vota?
● Mircea Dusa: Deci , inca o data, nu ma veti auzi pe mine afirmand cati romani vor exista. Pentru ca este Legea 35. Lista electorala permanenta este lista primarului, ce primeste de la evidennta informatizata este o baza de date, un listing. Lista electorala permanenta si in momentul de fata trebuie sa existe in doua exemplare: unul la primarie, unul la judecatorie si de fapt listele acelea care se duc la Biroul Electoral, la sectiile de votare sunt copii. Normal, cu 48 de ore inainte de alegeri se inainteaza la Biroul Electoral, la sectiile de votare, listele, buletinele de vot cu stampile cu tot. Datoria de a comunica persoanele aflate in listele electorale este a Birourilor Electorale: cele de la judet sa centralizeze tot ce are in judet sa comunice la Biroul Electoral Central. Putem spune ca in baza de date a ministerului se afla atatea persoane, dar sa nu confundam asta...

● Jurnalul National: Care este treaba cu lista electorala permanenta?
● Mircea Dusa: Lista electorala permanenta este o discutie separata. La baza ei sigur ca sta evidenta informatizata. Ce are in momentul de fata INS-ul - ca de-abia la anul finalizeaza- sigur ca este o cifra pe baza careia poti face comparatii. Asa, sigur mai avem si alte statistici. Avem la Casa de pensii, acolo e foarte stricta evidenta pentru ca dau bani si opereaza automat pe cei decedati. Deci, termeni de comparatie sunt cu lista permanenta. In Romania, in 1992, stiti cum s-au facut listele electorale? S-a dus nea Vasile de la primarie si cu politistul din casa in casa si pe baza buletinului a intocmit lista electorala si aia a fost o lista electorala reala. De atunci incoace s-a lucrat pe baza aceia de date, pana in 2004. Revenind, cei care trebuie sa comunice numarul de persoane din lista electorala sunt cei de la Biroul Electoral.

● Jurnalul National: In concluzie, concret, ce se va intampla la votul din decembrie?
● Mircea Dusa: Acuma, revenind la votul din decembrie. Sigur ca deja sunt in proceduri, au termene primariile, sectiile de votare sa reactuleze listele electorale. Sigur era o problema daca aveam cvorum, incepeam iar cu discutia pe listele electorale. La alegerile parlamentare nu exista cvorum. Cvorumul este de fapt numarul de voturi valabil exprimate, ala care ia colegiul din prima repartizare. Daca ia mai mult de jumatate plus unu din numarul din voturile valabil exprimate si-a luat colegiul. Urmeaza etapa a doua la nivel de judet si etapa a treia, la nivel national.

● Jurnalul National: Cazul mortii tinerei japoneze a scos la iveala multe carente ale sistemului nostru. Ca de obicei, tardiv! Vorbim aici despre politisti , procurori, taximetristi, datorii catre INML si evident intarzieri ale expertizelor, esentiale intr-o ancheta.
● Mircea Dusa: Am finalizat controlul la IPJ Ilfov. De fapt, am dispus doua controale, unul la IPJ Ilfov si unul la Politia Transporturi. Voi dispune si masurile prevazute de Legea Politistului, dar pot sa va spun ca sunt probleme deosebite. De altfel, trei dintre lucratorii de politie au ajuns la Parchet, iar cei de la Parchetul General au anuntat acest lucru. Insa, iata ce am dispus pe Aeroportul Otopeni. Am marit acolo efectivele si la politie si la jandarmerie. Practic, aproape 47 de persoane vor actiona in plus din partea politiei si a jandarmeriei. Am infiintat un post de jandarmerie stabil acolo, astfel incat efectivele, mai ales pe zona exterioara a aeroportului, sa fie mult sporite. Si, sper, ca masurile pe care le propun printr-o Hotarare de Guvern pe care o s-o introduc in Guvern privind asigurarea pazei pe Aeroportul Otopeni si pe toate aeroporturile din tara sa schimbe un pic toata metodologia aceasta de securitate a aeroporturilor in zona exterioara. Ca stiti ca pe interior sunt alte sisteme de securitate. Si inclusiv raporturile dintre conducerile aeroporturilor si acele firme de paza. Haideti sa va spun cum am procedat eu. Eu m-am dus pe aeroport, nu ma stia nimeni, am vazut o domnisoara cu o statie in mana. I-am zis: Ce faceti domnisoara? - «Pai chem taxiul» Si cum le chemati? - «Pai au numere de ordine si chem pe numere de ordine» Pai si ce numar de ordine?- « Pai nu asa ca mai am un coleg cu statia in parcare.» I-am zis sa-mi cheme si mie. Vine ala, 300 de lei pana in Militari. Zic: Pai cum domnule, vin de la Oradea, dau 250 de lei pe biletul de avion si dumneata imi ceri 300. I-am zis: chem altul! Mi-a raspuns: « Lasa, domnule, degeaba chemi altul...» Oricum, in hotararea de Guvern pe care o propunem impreuna cu Ministerul Transporturilor, trebuie reorganizat intreg sistemul de securitate.

● Jurnalul National: Stiu ca ati platit datoriile catre INML din anii 2010 si 2011, dar au mai ramas totusi cele pe 2012. Avand in vedere ca Ministerul Administratiei si Internelor (MAI ) are initiativa legislativa s-a solicitat MAI initierea demersurilor de modificare legislativa. V-ati gandit la o alta formula de decontare convenabila intre institutiile publice, tinand cont de faptul ca datorii vor exista mereu?
● Mircea Dusa: Vedeti, tot trebuie sa repar la tot felul de chestiuni pe care le-am gasit. Eu sunt de o luna de zile si am facut eforturi ca sa le platesc o parte din datorie, sa poata functiona cei din INML. Dar datoriile sunt din 2010. Am in lucru trei variante: una e ca apartinand de Ministerul Sanatatii, sa preia sanatatea activitatea de finantare a IML. Alte doua variante se refera la tarife. Deci, eu platesc la institut, le platesc si reactivii, le platesc si transportul, le platesc si alte chestiuni care nu au legatura cu expertiza. Sumele sunt mari. O sa discut si cu cei de la sanatate, le-am pregatit cele trei variante, pentru ca deja am afirmat public ca lucrez la un sistem legislativ care sa rezolve problema asta de la IML. Ori, asa cum spuneam, una din solutii este trecerea la Ministerul Sanatatii si este in curtea dansilor. Si, oricum, sunt tot bani de la bugetul statului ca sunt de la Ministerul Administratiei si eu sunt intermediarul intre bugetul statului si IML. Sau, pe baza de contract si cu tarife reale sa mentinem sistemul actual. Trebuie gasite solutii. Eu platesc acuma datorii din 2010 si 2011, am achitat si mai am anul 2012.

● Jurnalul National: Spatiul Schengen: pentru noi, un fel de Fata Morgana. Il tot vedem, dar nu prea este. Avem sau nu sanse de aderare?
● Mircea Dusa: Sigur este o dorinta si un demers care se face continuu. Din punct de de vedere al obligatiile pe care le avea Romania lucrurile sunt rezolvate. Avem cel mai modern sistem de supraveghere al frontierelor care este operativ, dar acuma se realizeaza un Centru European de supraveghere a frontierelor la Varsovia si urmeaza sa ne interconectam cu acel sistem. Dar sistemul pe care noi il avem in momentul de fata s-a inaugurat acum o luna de zile, iar noi supraveghem toata frontiera Romaniei. In timp real, pot sa vad orice metru patrat de pe granita, mai ales granita europeana - Ucraina, Moldova, Serbia - putem sa supraveghem acuma si sa vedem ce se intampla in timp real. Oricum, problema este una politica. Am vazut ultimele declaratii ale olandezilor, si-au mai schimbat si ei putin pozitia dupa alegeri. Speram ca Germania a avut doar asa o tresarire de moment... Legat de faptul ca s-a amanat JAI-ul din septembrie in octombrie nu are nici o legatura cu intrarea Romanie si a Bulgariei in spatiu Schengen. Ei nu au avut agenda pentru Consiliul JAI. Noi am solicitat sa fie pus pe agenda subiectul acesta privind aderarea Romaniei si a Bulgariei in doua etape.
benz

● Jurnalul National: Premierul Victor Ponta a sustinut ca avea informatii ca oricum nu ne primeau....
● Mircea Dusa: Informatia este corecta. Olanda a afirmat tot timpul ca nu este de acord. Au avut alegeri, acuma s-au mai schimbat si pe acolo raporturile politice din Olanda, am vazut ca noii politicieni si-au mai moderat pozitia... Era clar ca din moment ce Olanda se opune nu ai cum sa o rezolvi acum, ca acolo stiti ca se ia in consens.

● Jurnalul National: Dar Olanda se opunea pentru ca Romania nu i-a primit ambasadorul la timp sau pentru ca Romania nu i-a primit unele importuri?
● Mircea Dusa: Cred ca acele afirmatii au aparut dupa ce Olanda a afirmat ca se opune intrarii Romaniei in spatiul Schengen. Eu sper ca cei de la Comisia Europeana si statele membre ale Consiliului JAI sa ia in considerare ca statul roman si statul bulgar au facut eforturi deosebite si chiar accesand fonduri europene pentru a crea toate conditiile tehnice pentru intrarea in Schengen. Si, ca pana la urma politicul , intr-o chestiune tehnica, nu are ce cauta.

● Jurnalul National: Dar, in cazul in care nu ne vor primi, ce se va intampla cu toata multimea de sisteme de care vorbeati mai devreme? Cu ce bani se vor finanta in continuare?
● Mircea Dusa: Eu sper ca dupa ce se va constitui noul guvern olandez isi vor schimba pozitia....

● Jurnalul National: Deci, vom intra sigur?
● Mircea Dusa: Eu sper. Intr-o lume foarte complicata, certitudini nu avem de la o zi la alta.

● Jurnalul National: Ce ati gasit cand ati venit la minister?
● Mircea Dusa: Pai ce sa gasesc?- In primul rand eu am venit fara festivitati la minister. Cred ca e prima data cand s-a intamplat asa ceva si m-am apucat de treaba din prima zi. Cred ca sunt si ministrul care a venit pe o situatie politica deosebita si cred ca nu aveam timp de festivitati. Am preluat din mers activitatea ministerului si am incercat ca in primele doua saptamani sa gestionez problema aceea a listelor electorale ca sa nu existe nici dubii, nici suspiciuni dupa aceea ca ceea ce voi comunica eu nu este cert. Toate cifrele pe care le-am comunicat si cele legale legate de evidenta informatizata si cele pe care le-am obtinut tot noi Ministerul de Interne prin ministerul Afacerilor Externe sunt cifre certe. Sigur, pacat inca o data, ca la cei 3 milioane de romani care au resedinta in afara nu poti sa obtii datele personale. Este acea Directiva referitoare la protectia datelor personale. Dar noi avem, sub semnatura institutiilor abilitate din acele state ca in statul respectiv sunt, nu stiu, 800 de mii de cetateni romani care au resedinta acolo cu acte in regula.

● Jurnalul National: Vorbeam de tehnica impecabila si de spatiul Schengen, insa s-au rezolvat problemele cu sistemul AFIS de la Politia Romana?
● Mircea Dusa: Vedeti eu iarasi vin pe un subiect pe care a trebuit sa-l rezolv intr-un timp foarte scurt. Se stia ca nu functioneaza AFIS-ul si nici celalalt sistem privind imaginile facile de vreo trei luni de zile. Cred ca in primul rand trebuia luate masuri de vreo doi ani de zile de cand IGPR nu mai are contract de mentenanta cu firmele care intretin sistemul. Si sigur ca neavand tehnicienii necesari si folosind zilnic sistemul, insa neasigurand nimeni mentenanta s-a ajuns in aceasta situatie. Si s-a ajuns in aceasta situatie pentru ca nu au fost asigurati banii pentru contracte. La rectificare stiind de acest lucru am incercat sa asigur si banii pentru contractele de mentenanta si banii pentru achizitia sistemelor pe care trebuie sa le achizitioneze cei de la IGPR, in sensul punerii in functiune al sistemului. S-au negociat contractele, sunt in curs de achizitie, unele deja au si sosit din compenentele sistemului, eu sper ca intr-o saptamana, doua... Cel legat de imaginea faciala a fost pus in functiune pentru ca acolo practic nu era nici o mare problema, era doar problema achizitiei unei surse de energie. Dincolo, cu AFIS-ul, sper ca intr-o saptamana, doua il pune in functiune si incepem si perfectionarea sistemului. In sensul ca o sa-i instalam si un sistem de interfata ca sa putem sa-l punem in legatura cu sistemele din alte state. Dar, ca sa rezolv aceasta problema trebuie sa rezolv sistemul de baza.

● Jurnalul National: Cum se regleaza admiterile in scolile de politie si repartizarea acestora?
● Mircea Dusa: Stiti ca in ultimul timp au existat anumite sincope in acest minister legate de asigurarea finantarii. Pana la urma, vineri (N.R.- 21 septembrie 2012) vom deschide anul scolar la Academie, am inceput deja sa pregatim repartizarea absolventilor si cu data de 1 decembrie cei 2800 de absolventi ai MAI vor fi repartizati. Avand in vedere ca am organizat si Politia Rurala, e nevoie de oameni si sunt necesare efective la structurile operative. Ce nu stiti dumneavoastra e ca eu am inceput sa mai fac un pic de ordine si aici la nivelul conducerii ministerului, constatand intr-o luna de zile ca sunt cheltuieli de o anumita natura care ar mai putea fi reduse. Si am dispus printr-un ordin sa se retraga masini, sa se puna cote de benzina la masini - repet, aici la minister - sa mai limitez convorbiri la telefoane pentru a aloca acesti bani structurilor operative care trebuie sa fie in teren. Prin negocierile acestea facute la rectificare si a ceea ce voi mai face in saptamanile urmatoare voi asigura banii pentru cheltuielile tuturor structurilor, avand in vedere ca vine si iarna, ca au nevoie de bani sa-si achizitioneze cauciucurile de iarna...

● Jurnalul National: Se va mentine acelasi sistem de repartitie al celor care vin acum din Academia de Politie?
● Mircea Dusa: Sigur ca acum nu poti sa modifici legislatia intr-o zi, doua. Am solicitat insa structurilor acestea speciale ale ministerului si care au un grad de analiza si sinteza pe fenomenele astea speciale care se creeaza - privind combaterea coruptiei, privind starea infractionala, privind combaterea evaziunii fiscale - ca in primul rand oamenii care sunt premianti acolo la Academie sa aiba acces in structurile de sinteza si sigur in acelasi timp sa acoperim si zona de executie. La posturile acestea de Politie Rurala am incercat sa le asiguram cu personal, in sensul ca desi a existat acea reducere de personal facuta acum un an de zile, sa redistribuim oamenii in asa fel incat sa asiguram si posturile de politie. Si, cred, ca este o masura foarte buna pentru ca structura acea teritoriala pe care au creat-o la timpul respectiv nu prea mai asigura ordinea si siguranta in sate si nici nu venea in interesul cetateanului. Deja se numesc sefii de post, urmeaza dupa aceea sa se organizeze concurs. Vor fi in jur de 2600 de posturi de politie si ele vor avea in functie de locuitorii comunei respective, de la 3 la sase persoane.

● Jurnalul National: In urma protestelor din iarna, ati dispus verificari/ controale la Jandarmerie?
● Mircea Dusa: Intr-o luna de zile nu pot sa rezolv toate problemele. Oricum, eu fac evaluari si la Jandarmerie, pentru ca si jandarmeria a pierdut foarte multi oameni din cauza celebrei masuri luate anul trecut. Si, din punct de vedere operativ, trebuie un pic reorganizata si calitatea jandarmeriei. Dar, pe baza de analiza, ca eu nu sunt in primul rand specialist in domeniu.

● Jurnalul National: Care este situatia cadrelor de la Doi si'un sfert implicate in cazul Popoviciu? Adica, domnul Cornel Serban...
● Mircea Dusa: Stiu, dar cand o sa am verificarile finalizate... Corpul acesta de Control al ministrului este format si el dintr-un anumit numar de persoane, dar cand ordoni mai multe controale este greu. Acuma, am trei judete care sunt in control.

● Jurnalul National: S-a tot organizat si paraorganizat Ministerul de Interne...Cam cati oameni aveti in subordine?
● Mircea Dusa: Sigur nu este o cifra secreta, oricum ea e si in bugetul de stat. Oricum, e cel mai mare minister, are in jur de 135 de mii de angajati.

● Jurnalul National: Atunci cand ati preluat conducerea Ministerului de Interne, presedintele Traian Basescu a declarat ca v-ati pus in "in plina vara o caciula care va cade pe ochi'. Se referea la ceva anume?
● Mircea Dusa: Nu stiu la ce s-a referit domnul presedinte Basescu, dar oricum la prima intanire o sa-l rog sa-mi cumpere o caciula ca nu am. Si, oricum vine iarna. (rade)

● Jurnalul National: Aveti preferinta la vreo firma?
● Mircea Dusa: Nu, nu... Asa ...simbolic!

● Jurnalul National: Premierul Victor Ponta a declarat ca doreste ca anul viitor sa se aprobe reforma constitutionala si administrativ-teritoriala a Romaniei, in 2013 urmand sa se consemneze "prima reforma importanta de dupa anul 1968'. Explicati-ne ce presupune aceasta reorganizare administrativa.
● Mircea Dusa: Acuma sigur vorbesc de USL, nu in calitate de ministru al Administratiei. Totusi, am o aplecare spre administratie si le-am si spus colegilor mei ca in acest minister cele doua componente trebuie sa fie la fel de importante. Chiar daca fiecare ministru care a venit aici ministru al Administratiei si Internelor a devenit mai mult ministru al Internelor, trebuie sa acordam atentia cuvenita si administratia locala, pentru ca ea este baza administratiei si ei sunt in contact zilnic cu cetateanul. Acuma, legat de reorganizarea administrativa. Noi la timpul respectiv si avem aceasta strategie cand se tot vorbea de desfiintarea judetelor, de infiintarea regiunilor, am emis niste concepte. Ca trebuie sa existe judetele, dar trebuie sa existe si regiuni de dezvoltare cu personalitate juridica realizate in doua etape: prima data prin numiri, urmand ca pana in 2016 cand organizam alegerile sa facem si alegerile pentru consiliile regionale si activitarea centrala sa se diminuieze mult, daca tot vorbim de descentralizare si de cresterea capacitatii administrative a autoritatilor locale sa se mute la nivel de regiune. Gandim si o noua filosofie a modului de impartire a banilor in vederea reechilibrarii bugetelor locale. In sensul ca actuala Lege a Finantelor Publice sa sufere modificari serioase de a da si atributii regiunii si atributii autoritatilor locale. Iar la nivel central sa ramana doar activitatea de reglementare si control.

● Jurnalul National: O sa mai ramaneti ministru si dupa alegerile din decembrie sau veti renunta?
● Mircea Dusa: Greu de spus. Eu am venit in acest minister intr-o perioada foarte grea. Stiti scandalul aparut atunci cu listele electorale.

● Jurnalul National: Apropo de scandalul listelor electorale, stim ca atat Nicolae Cabulea, secretarul de stat al MAI, seful Departamentului de Ordine si Siguranta Publica din MAI si chestorul Constantin Manoloiu, seful Directiei pentru Evidenta Persoanelor din MAI, au fost pusi sub acuzare in cazul listelor electorale. Care mai este situatia lor?
● Mircea Dusa: Cand voi avea un comunicat al Parchetului daca se impune voi lua si masurile prevazute de lege legate de domnul Manoloiu. Deocamdata, a fost chemat de vreo doua-trei ori la Parchet, a fost chemat si secretarul de stat... Sa vedem ce se intampla.

● Jurnalul National: Pe ce colegiu veti candida?
● Mircea Dusa: Tot pe colegiul meu de la Harghita.

● Jurnalul National: Domnule ministru, asa la finalul interviului, am ramas cu aceeasi intrebare. Se stie pana la urma cati suntem? Ne mai numaram?
● Mircea Dusa: Deci, eu si cred ca este foarte important chiar cat mai este Parlamentul acesta in exercitiul functiunii, m-as bucura daca as putea trece legea aceasta privind registrul electoral si lista electorala permanenta. In urmatoarele zile realizam si proiectul de buget pentru anul viitor si o sa insist ca la Autoritatea Electorala Permanenta sa se aloce bani pentru infiintarea registrului si pentru a-si infiinta si structurile in teritoriu.

×