x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Paul Anghel, directorul ANPC: Nu tot ce zboară se mănâncă!

Paul Anghel, directorul ANPC: Nu tot ce zboară se mănâncă!

de Diana Scarlat    |    01 Iun 2017   •   12:30
Paul Anghel, directorul ANPC: Nu tot ce zboară se mănâncă!

Vine vara și se înmulțesc îmbolnăvirile din cauza mâncării alterate sau a neglijenței angajaților unor restaurante, care uită să-și facă analizele la zi, înainte de a intra în bucătărie. Însă cea mai gravă neglijență este a consumatorilor, care ignoră avertismentele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), crezând că tot ce pot cumpăra este și în regulă, din punct de vedere sanitar-veterinar. Mulți consumatori nici măcar nu se întreabă dacă mâncarea vândută pe plajă sau la tarabele de pe stradă, la târguri sau în piețe este în conformitate cu regulile de igienă, cum nu știu nici faptul că ANPC are atribuții de control doar pentru cei care vând legal produse alimentare, nu și pentru vânzătorii ambulanți, neautorizați. Paul Anghel, directorul general al ANPC, explică ce trebuie să facem, pentru a nu ajunge de la bal la spital.

 

 

Diana Scarlat: La ce trebuie să se aștepte românii, mai ales vara, când sunt asaltați cu oferte de la sute de vânzători ambulanți, în special pe Litoral?

Paul Anghel: În general ar trebui să fie foarte atenți de unde cumpără. Trebuie să cumpere mâncare doar din locurile autorizate, de unde se poate elibera un bon fiscal, ca în situația în care apare o problemă, să poată să reclame și să dovedească de unde provine respectivul produs. Să nu cumpere din locuri neautorizate, de pe marginea drumurilor, din portbagajul mașinilor, de pe plajă, unde sunt mulți vânzători ambulanți, care umblă cu găleți cu porumb fiert, cu apă minerală sau cu sucuri ținute în recipiente cu niște cuburi de gheață aruncate printre sticle. Oamenii trebuie să fie atenți la sucurile și nectarurile din fructe, care pot fi expirate sau contrafăcute.

 

Diana Scarlat: Dar cum ajung acei vânzători ambulanți să poată vinde aceste produse? De ce nu sunt opriți?

Paul Anghel: Acest lucru nu intră în competența ANPC. Avem competență doar pentru a-i controla pe cei care dețin case de marcat fiscale, operatorii economici care desfășoară activități legale. Vânzătorii ambulanți desfășoară activități ilegale, nu acordă bonuri fiscale.

 

Diana Scarlat: Dar pe ei cine trebuie să-i operască?

Paul Anghel: Instituțiile abilitate ale statului. ANPC le poate da sfaturi doar consumatorilor, care trebuie să înțeleagă în primul rând faptul că acele produse foarte ieftine nu sunt și bune pentru sănătate. Întotdeauna există o legătură între sănătate și portofel și de multe ori constatăm că produsele ieftine pun în pericol sănătatea cumpărătorilor. Sunt produse murdare, care nu sunt închise etanș, produse care au mai fost folosite de alte persoane, cum ar fi sticlele în care se vinde lapte la colț de stradă, recipiente refolosite.

 

Diana Scarlat: Ce puteți spune despre târgurile de produse tradiționale, unde mâncarea stă pe tarabe, de multe ori neacoperită, neetichetată, la discreția insectelor și în zone cu mult praf sau noxe, de la autoturisme?

Paul Anghel: Producătorii au obligația să aibă anumite elemente de caracterizare a produsului: ingrediente, data limită de consum, cine este producătorul, cu elementele de identificare, cu adresă, sediu social și așa mai departe. Trebuie să verifice cu atenție eticheta produsului. Noi de câte ori le găsim, le scoatem de la comercializare. La fiecare târg, noi avem controale și de fiecare dată, atunci când găsim încălcări ale legislației, dăm și amenzi. Dacă nu sunt etichetate produsele respective, cumpărătorii riscă să-și eticheteze viața, să se îmbolnăvească.

 

Diana Scarlat: Ce se întâmplă cu cele mai recente cazuri, de săptămâna aceasta, când zeci de nuntași, împreună cu mirii și cu nașii a ajuns la spital, după ce au petrecut într-o localitate din Alba Iulia, apoi peste 40 de elevi și profesori au mers de la bal la spital, după o petrecere din localitatea Gura Humorului? Cum pot fi verificate mâncărurile de la restaurante, atunci când se organizează petreceri cu un număr foarte mare de persoane?

Paul Anghel: se fac verificări, sunt anchete în derulare și se verifică de unde au fost achiziționate produsele, în ce condiții au fost păstrate, cum au fost preparate. S-au prelevat produse din acele restaurante, s-au trimis la analiză și se vor stabili cauzele îmbolnăvirilor, în urma analizelor de laborator, care durează circa trei săptămâni.

 

Diana Scarlat: În astfel de cazuri pot să fie și angajați care nu respectă regulile de igienă atunci când prepară mâncarea sau chiar angajați bolnavi, care pot transmite bolile?

Paul Anghel: Bineînțeles că pot fi descoperiți și angajați bolnavi. Ei au obligația să-și facă analizele periodic. De fiecare dată verificăm și dacă s-au respectat toate normele referitoare la sănătatea angajaților.

 

Diana Scarlat: În ultimii ani am văzut că cei care sunt cazați la hoteluri cu pretenții, pe Litoral, și se îmbolnăvesc, dau vina în primul rând pe hotel, dar în urma analizelor de laborator se demonstrează, adesea, că de fapt au făcut toxiinfecții alimentare după ce au mâncat porumb fiert, pizza sau alte alimente cumpărate de la vânzătorii ambulanți de pe plajă. Care este imaginea de ansamblu a comerțului cu produse alimentare în vârf de sezon, pe litoralul românesc?

Paul Anghel: Noi încercăm să educăm de fiecare dată consumatorul, dar nu prea avem variante. Noi verificăm ce au mîncat la hotel, din declarațiile lor rezultă că li s-a făcut rău de la mâncarea de seară, dar mai târziu constatăm că nu a fost de la mâncarea de seară, ci au mâncat de pe plajă. Dar la data și ora la care noi verificăm, găsim, de obicei, abateri și în bucătăriile hotelurilor sau restaurantelor la care ei reclamă că au mâncat. În unele cazuri, problema provine și din bucătăria operatorului economic, cum ar fi păstrarea produselor la temperatură incorectă sua chiar produse expirate.

 

Diana Scarlat: Pe 20 mai, inspectorii ANPC au găsit chiar un pui expirat din 2011, în congelatorul unui magazin din județul Constanța. Cum sunt pedepsiți comercianții care fac asemenea lucruri?

Paul Anghel: Dacă un asemenea pui ajungea pe masa unuia dintre consumatori, îi putea pune în pericol chiar viața, nu doar sănătatea. Amenzile sunt la fel, indiferent dacă este vorba de o săptămână, o lună, sau, cum e acest caz, șase ani de la data expirării. Dar cel mai important lucru este că acel produs a fost oprit de la comercializare, pentru a nu pune în pericol consumatorii.

 

Ce trebuie să facă un consumator înșelat de comerciant

Consumatorii nemulțumiți de calitatea unui produs sau serviciu se pot adresa cu o sesizare sau reclamație scrisă, la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București, în funcție de raza teritorială în care își desfășoară activitatea operatorul economic reclamat. Conform prevederilor legale, reclamațiile și sesizările se fac în format scris sau în format electronic, ori se depun personal. Pentru a depune o reclamaţie în format electronic pe pagina web a ANPC www.anpc.gov.ro consumatorii pot completa Formularul de sesizare online, primind totodată și număr de înregistrare.

 

Analizând numărul de petiții înregistrate la ANPC în ultimii cinci ani, rezultă un trend ascendent, ceea ce semnifică faptul că a crescut încrederea consumatorilor în ANPC și atunci când nu se ajunge la o înțelegere amiabilă cu operatorul economic, consumatorul se adresează instituției noastre pentru soluționarea problemelor reclamate.

  • 2012 – 53890 petiții
  • 2013 – 56368 petiții
  • 2014 – 67270 petiții
  • 2015 – 80841 petiții
  • 2016 – 100030 petiții

 

Produse contrafăcute, vândute pe internet

De regulă, comercianții online (profesioniștii, conf. OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor) nu declară că vând produse contrafacute, ci folosesc, la parfumuri, sintagme precum: “replici Dior”, “parfum tip Christian Dior - Miss Dior, la 89 lei în loc de 249 lei” etc. Problema este că aceste produse își găsesc cumpărători printre consumatorii care acceptă să cumpere, pentru că produsele replici sunt mult mai ieftine decât cele originale. E clar că în acest caz nu mai fac reclamații la autorități. Instituțiile abilitate în domeniul produselor contrafăcute sunt Autoritatea Naționala a Vămilor (Legea nr. 344/2005 privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul operațiunilor de vămuire), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (OG nr. 21/1992 (r2) privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare - art. 4) și Inspectoratul General al Poliției Române (Codul Penal). ANPC poate aplica sancțiuni contravenționale atât producătorilor și importatorilor, dar și distribuitorilor și vânzătorilor, conform art. 4, alin 2 din OG nr. 21/1992 (r2): “Se interzic producerea, importul și comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute”. Sancțiunile sunt cuprinse între 3.000 – 30.000 de lei. Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, agentul constatator (ANPC) poate dispune oprirea definitivă și retragerea de la a comercializare. Produsele contrafăcute se confiscă de către organele abilitate (IGPR), la sesizarea ANPC și se distrug sau se valorifică, după caz, conform prevederilor legale. ANPC intervine imediat în asemenea cazuri, dar problema este că trebuie să avem concursul consumatorilor și al operatorilor economici ale căror branduri au fost contrafăcute. Consumatorii care adresează reclamații la Comisariatele Județene pentru Protecția Consumatorilor vor fi despăgubiți, dacă aspectele reclamate se confirmă, cu suma plătită, conform OG 21/1992 (r2) privind protecția consumatorilor, iar pentru alte daune solicitate, de către instanța de judecată competentă.

 

Amenzi uriașe, anual, pe litoral

Din analiza activității desfășurate de comisarii ANPC în cadrul Comandamentului Litoral, în ultimii trei ani, respectiv 2016, 2015 și 2014, rezultă următoarele date: În anul 2016 au desfășurat 1.413 de acțiuni de control, în urma cărora au aplicat 507 amenzi contravenționale și 347 avertismente pentru abateri de la legislația în domeniul protecției consumatorilor. Valoarea amenzilor aplicate a fost de 1.837.800 lei. În anul 2015 au desfășurat 965 acțiuni de control, pentru deficiențele constatate aplicând 357 de amenzi contravenționale și 301 de avertismente. Totalul amenzilor aplicate a fost de 2.195.100 lei. În anul 2014 au desfășurat 807 acțiuni de control, pentru deficiențele constatate, aplicând 461 de amenzi contravenționale și 89 de avertismente. Totalul amenzilor aplicate a fost de 1.176.500 lei.

 

ANPC oferă și consiliere operatorilor economici

Prin atribuțiile conferite de lege, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor protejează consumatorii, persoane fizice, acționând pentru prevenirea și combaterea practicilor care dăuneaza vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale acestora. Totodată, ANPC colaborează cu mediul de afaceri și societatea civilă, în vederea promovării drepturilor consumatorilor, în relația cu furnizorii de produse și prestatorii de servicii, inclusiv servicii de interes general, pentru a determina creșterea responsabilității mediului de afaceri. Aceste acțiuni vizează consilierea directă a operatorilor economici, precum și continuarea parteneriatului public – privat tripartit (ANPC, operatori economici / asociatii patronale / camere de comerț și asociații de consumatori). În cursul anului 2016, ANPC a desfășurat, la nivel central, circa 260 de acțiuni de consiliere gratuită a operatorilor economici din domeniul alimentar, cu privire la etichetarea produselor alimentare și la modul de aplicare a actelor normative din domeniul protecției consumatorilor.

 

Peste 30.000 de reclamații au fost depuse la ANPC, de la 1 ianuarie până în luna mai, dintre care peste 85% au fost soluționate. Controale se fac în fiecare zi, în toate județele, dar cele mai multe sunt în această perioadă în județul Constanța - cel puțin 20 pe zi -, pentru că începe sezonul estival.

 

ANPC duce o campanie susținută pentru educarea consumatorilor și aceștia au înțeles, din ce în ce mai mulți, fenomenul. Paul Anghel, director general ANPC

 

Consumatorii trebuie să cumpere produse alimentare doar de la comercianți autorizați și să verifice cu mare atenție etichetele. ANPC poate face controale și dă sute de amenzi în fiecare an, dar cumpărătorii sunt cei care trebuie să se protejeze de produsele care le afectează sănătate și chiar viața, în cazurile foarte grave.

×
Subiecte în articol: Paul Anghel