x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Serviciul de Pasapoarte: un copil cu doua moase

Serviciul de Pasapoarte: un copil cu doua moase

de Monica C. Andrei    |    15 Iul 2005   •   00:00
Serviciul de Pasapoarte: un copil cu doua moase

Mioara Mantale, prefectul Capitalei, recunoaste, fara perdea, hibele administratiei locale.

A fost impresionata de sinceritatea primarului Londrei, a fost dezamagita atunci cand a ajuns la concluzia ca trebuie sa mai treaca ceva timp pana cand problema pasapoartelor si a permiselor auto va fi rezolvata. In schimb, este multumita ca este femeie intr-o tara a barbatilor. Mioara Mantale, prefectul Capitalei, caci despre ea este vorba, fara perdea, hibele administratiei locale.

Jurnalul National: Ati fost la Londra exact in momentul atentatului. Cum au reactionat autoritatile londoneze?
Mioara Mantale: Exceptional, in momentul in care a fost explozia ma aflam la Birmingham. Ne aflam in sala de conferinte cand presedintele a intrerupt sedinta si a spus: "Avem o veste neplacuta si vrem sa va spunem ca in acest moment au avut loc explozii". S-a asezat o tristete ingrozitoare, nimeni n-a avut chef sa mai faca nimic. Au aparut condoleante pentru morti. Am fost foarte impresionata de solidaritatea lor, de modul in care au reactionat.

A doua zi ati ajuns la Londra.
Da, am mers la Londra si am vazut cu ochii mei zonele care au fost afectate de explozii, era curatat tot. Am fost impresionata de faptul ca la fiecare 3-4 metri era cate un politist, de faptul ca majoritatea londonezilor vorbeau despre asta pe strada si spuneau: "Asta-i viata, o sa mergem mai departe". L-am vazut pe primarul Londrei tot timpul la televizor si informand populatia. In acelasi timp, am apreciat sinceritatea primarului londonez care a spus "Eu personal astazi nu m-as urca in metrou, ceea ce va sugerez si dumneavoastra". Lucru care nu s-ar intampla in tara noastra. O sinceritate care trebuie transmisa si cetatenilor.

Credeti ca autoritatile romane pot face fata unui dezastru similar?
Indiferent de tipul de situatie de urgenta, romanii oricum fac fata mult mai greu, enorm de greu fata de londonezi din mai multe motive. In primul rand, nu au baza materiala necesara, echipamentele sunt la nivelul anilor ’70, in al doilea rand, nu au niste planuri actualizate la nivelul european. E mult de umblat la educatie, la mentalitate, la pregatirea celor care intervin. Orice fel de dezastru se gestioneaza greu.

O problema ar fi lipsa de comunicare intre autoritati.
La Bucuresti e clar ca n-a existat o astfel de comunicare. Eu am venit aici si am constatat ca prefectul dinaintea mea a facut o data sau de doua ori pe an sedinta comitetului pentru situatii de urgenta. Acesti generali, politisti si directori de institutii care erau membri in comitetul de situatii de urgenta veneau cu niste planuri pe care le citeau. Nimeni nu comenta pe ele, se aprobau si gata.

Cati bani sunt alocati pentru situatii de urgenta?
Primariile de sector au obligatia sa investeasca 5% din bugetul local, cateva miliarde de lei pe an. Prefectul, in mod normal, trebuie sa gestioneze un buget pentru situatii de urgenta pus la dispozitie de Guvern. Acest buget nu exista. Neavand un buget pe care sa-l gestionez, e clar ca va trebui sa ma concentrez in a folosi banii din sectoare. Si atunci sunt nevoita sa-i intreb: "Domnilor, cati bani aveti? Ce strategie aveti? Cat ati cheltuit?" ori am constatat ca primarii n-au un plan de actiune privind investitiile.

Permisele auto, la Prefectura


Cu alte cuvinte, nu prea comunicati cu primarii?
Nu suficient de bine. In primul rand, ei nu vin la sedintele Comitetului Operativ si Consultativ. Nu poti sa trimiti tot timpul pe viceprimar sau un secretar sau un director. Sigur viceprimarul vine, noteaza, spune...da, da, da.., poate face o nota informativa primarului si ramane pe birou.

Primarul general participa la astfel de sedinte?
N-a venit pana acum.

Cand ati venit la sefia Prefecturii, ati spus ca veti rezolva problema pasapoartelor, permiselor auto, n-ati reusit.
Of, lucrurile stau asa. In ianuarie cand am fost instalata, am fost pusa deja in fata faptului implinit de a prelua aceste doua servicii. Am cerut ministerului sa-mi dea un termen pentru a ma familiariza. La 31 martie am fost nevoita sa le preiau, desi eu am crezut ca in acele trei luni se vor face o multime de lucruri. Nu s-a intamplat mare lucru, asa ca le-am preluat exact in stadiul in care le-am vazut in ianuarie. Speram sa se gaseasca o solutie cu privire la spatiu, Udriste este total insuficient, a ramas la nivel de fenomen, personalul este insuficient. Speram sa primesc posturi suplimentare, numai ca ulterior am constatat ca a mari schema inseamna a mari si bugetul, ceea ce nu se putea. Singurul lucru pe care l-am putut face a fost in privinta permiselor de conducere. Sa demilitarizez cu adevarat acest serviciu. Politistii de la ghisee, care erau imbracati in uniforme, acum sunt civili, am instalat paza pe toata perioada programului de lucru, am primit aprobarea de la minister de a transfera cateva ghisee in Prefectura.

Sa inteleg ca permisele auto pot fi ridicate si de la Prefectura?
Da, in urmatoarele doua luni vor fi aceste ghisee la parterul Prefecturii, pentru a descongestiona cozile de la Udriste. Nu este alta solutie.

Dar la pasapoarte ramane acelasi balamuc.
Deocamdata este greu sa faci ceva la pasapoarte, pentru ca sunt aceste aparate de procesare pe care nu le poti lua de acolo si sa le aduci in alta parte, decat sub supraveghere cu personal calificat. Acolo avem probleme de spatiu, personal si aparatura. In special aparatura, de aici provin cozile. Pentru ca neavand decat patru aparate de procesare, in timp ce un judet, care este de sase ori mai mic, are doua. In plus, sunt si depasite. Aceste aparate nu fac fata in special in perioada vacantelor, cand cetatenii vor sa-si faca pasaport. Acolo e o chestiune care poate fi chestionata strict de directii. Principala problema pe care o avem noi ca prefectura este dubla subordonare a acestor servicii de catre directii si de catre noi. Am dori o clarificare prin lege a atributiilor prefecturii vizavi de aceste doua servicii.

Sunt si la Prefectura, si la Ministerul de Interne.
Directia Generala de Pasapoarte si Permise, care este in subordinea ministerului direct, ar trebui sa coordoneze aceste servicii din punct de vedere metodologic, numai ca ei au o coordonare si din punct de vedere al resurselor umane, pe partea juridica au atributii pentru ca dosarele au ramas la ei, noi neavand personal suplimentar care sa gestioneze aceste dosare.

Vorbim despre un copil cu doua moase.
Da, un copil cu doua moase. Si niciodata nu o sa stie acel copil care este mama reala. Noi vrem sa se clarifice situatia, ce-i revine Prefecturii si Directiei Generale.

Dar bani nu sunt pentru cumpararea mai multor aparate de procesare?
Nu sunt, pentru ca noi asteptam o rectificare de buget care sa ne dea dreptul sa ne achizitionam un aparat, iar, in al doilea rand, apare ideea ca din 2006 va trebui sa avem aceste pasapoarte cu date biometrice, ceea ce presupune un nou tip de echipament de procesare, mult mai sofisticat, cerut de Uniunea Europeana. Si acesta este un motiv pentru care nu s-a dorit investirea in aceste aparate, ceea ce este absurd.

Ghiseul unic, solutia ideala


In momentul in care ati venit la Prefectura, visati la acele birouri unice de unde bucurestenii ar fi putut sa-si ridice buletinul, pasaportul si permisul auto. Ati renuntat la idee?
Solutia era ghiseul unic, care practic a fost sugerat de Uniunea Europeana, nu inventam noi nimic acum. Ghiseul unic ar fi solutia, dar pentru asta iti trebuie o cladire uriasa, personal foarte calificat, care sa gestioneze toate actele necesare unui cetatean, permis, pasaport si buletin, asa cum este in strainatate.

Cam in cat timp ar fi posibil si la noi acest lucru?
Nu stiu, e vorba si de vointa politica, si de implicare a specialistilor.

Ce faceti acum, va pregatiti de alegeri anticipate?
Da, e o sarcina destul de grea, dar la alegerile pentru primarul general n-am avut nici un fel de problema.

Cum se va vota, tot cu buletinul sau se va merge pe ideea cartii de alegator?
Am inteles ca este o propunere pentru cartea de alegator. Sper sa poata fi pusa in practica, pentru ca este timp. In felul acesta s-ar rezolva doua probleme, s-ar elimina frauda si am sti si noi cati cetateni cu drept de vot exista cu adevarat in Bucuresti.

"Barbatii se gelozesc"


N-ati aflat pana acum?
N-am aflat, pentru ca sunt foarte multi care figureaza pe liste, in baza de date cred ca sunt cu 300.000 de bucuresteni cu drept de vot mai multi, dar ei nu stau in Bucuresti.

Dar problema mortilor ati rezolvat-o?
De unde, sunt inca pe liste.

Aveti un site prin intermediul caruia puteti comunica cu cetatenii care va scriu?
Cele mai multe mesaje au fost de felicitare.

Primiti si declaratii de dragoste?
Nu, de apreciere.

In functia pe care o aveti, v-ati simtit vreodata dezavantajata de faptul ca sunteti femeie?
Nu, dimpotriva. O femeie are multe avantaje, mai ales atunci cand tu arati ca esti serioasa, cand cunosti foarte bine legile si stii ce ai de facut. O femeie se poate bucura si de respectul barbatilor. Barbatii intre ei se invidiaza si se gelozesc pe ce avere are ala, ce functie are, ce femei are. Pe cand relatia dintre o femeie si un barbat nu se raporteaza in aceeasi maniera. Este mai usor sa fii femeie, daca esti pregatita.
×
Subiecte în articol: interviu