x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Termenul pentru taxa de drum s-a prelungit

Termenul pentru taxa de drum s-a prelungit

13 Ian 2005   •   00:00

INTEVIU
Ministerul Transporturilor a prelungit pana la 31 ianuarie termenul-limita pentru aplicarea sanctiunilor in cazul neachitarii taxei de drum. Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri, Mihail Basulescu, explica de ce s-a creat scandalul rovinietelor si zice ca lucrurile au intrat in normal. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va prelungi, pana la 31 ianuarie, termenul de la care se vor aplica amenzi pentru neachitarea taxei de drum. De ce este nevoie sa platim taxa de drum si de ce s-a iscat scandalul rovinietelor, ne explica directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Mihail Basulescu.
IOHANNA ONACA PURDEA

OPTIMISM. Mihail Basulescu, directorul general al CNADNR, spune ca lucrurile au intrat in normal in ceea ce priveste distribuirea rovinietelor

Jurnalul National: Cum a aparut necesitatea introducerii unei taxe de drum?
Mihail Basulescu: Platim de ani in sir impozitul la masini. Din acesti bani, 85% sunt folositi pentru intretinerea strazilor si bulevardelor din municipii si orase. Asa si la drumurile nationale, este nevoie de resurse financiare. Pana la un moment dat, pe langa alocatiile bugetare, creditele interne sau externe luate de stat de la banci finantatoare, de la UE, prin fonduri ISPA sau PHARE, in baza programelor si strategiilor asumate de Guvern, tragi linie si vezi, din ceea ce e necesar, cat poti sa asiguri. Daca nu e suficient, trebuie sa gasesti o noua sursa. In 2002, in urma discutiilor cu FMI, a disparut Fondul Special al Drumurilor. Inainte exista acea cota din pretul benzinei sau motorinei la statie, care, incepand din 1991, se regasea pe bonul de benzina in cuantum de 5% din pret, dupa aceea "taxa Basescu", 15% daca nu ma insel, si apoi Fondul Drumurilor, de circa 35%-40%. In 2003, a aparut o ordonanta care spunea ca, pentru 2003, 20% din acciza pe motorina va veni catre infrastructura rutiera din Romania, din care 65% pentru drumurile nationale si 35% pentru drumurile locale.

Clarificari

Mai este taxa de drum inclusa acum in pretul benzinei?
Din punctul meu de vedere, ca si societate, nu sunt doua taxe. Ordonanta numarul 3/2003, articolul 3, spune ca "incepand cu anul 2004, pentru finantarea drumurilor judetene, comunale si a strazilor (...) se acorda bugetelor locale sume defalcate din venituri ale bugetului statului, urmand ca alocarea fondurilor pentru finantarea drumurilor nationale sa se stabileasca in cadrul procesului elaborarii bugetului de stat". Deci, practic, referirea la acciza, incepand cu 2003, a disparut. Sursele de finantare ramase sunt rovinieta si tariful de utilizarea zonei drumurilor. Acesta se refera la cei care au benzinarii, moteluri, restaurante pe marginea drumurilor nationale si care trebuie sa plateasca o suma anuala. De altfel, din punctul de vedere al companiei, noi nu avem doua taxe de drum. Se plateste un singur tarif; nu e taxa, ci tarif. Taxele se duc la bugetul de stat, si apoi de la buget se returneaza dupa necesitati, pe cand tariful se incaseaza direct de catre companie si este venit din sursa proprie. Acesti bani se folosesc numai la lucrarile de intretinere, reparatii curente si periodice la drumurile nationale. Din acesti bani, am reusit in perioada 2003-2004 sa reabilitam circa 800 de kilometri de drumuri anual. †De ce s-a iscat acest scandal al rovinietelor? Au fost tiparite prea tarziu sau intr-un numar insuficient? Ordinul prin care se aprobau normele metodologice de comercializare a rovinietelor a aparut pe 28 decembrie 2004, in conditiile in care termenul era pe 31 decembrie. Noi am discutat inca din vara anului 2004 cu toti: Mol, Lukoil, Shell, OMV... N-au vrut. Despre obligativitatea rovinietei se stia mai de mult, am dat comunicat pe 2 iulie 2004.

Se gaseau roviniete atunci?
Da, cum sa nu se gaseasca? Dar rovinieta se vinde din 2002, iar din 12 decembrie s-a pus in vanzare si aceasta noua, la cei cu care aveam contracte: Posta Romana, Petrom, cu 34 de puncte de desfacere. Nu am putut sa multiplicam asa repede cu Petrom, pentru ca la ei s-a schimbat conducerea... Ei aveau inca de pe 26-27 instructaj, materiale distribuite. Problema lor a fost ca rovinietele se regaseau la cele doua puncte de desfacere din data de 2 ianuarie, care, din pacate, nu erau pe lista care ne-au dat-o noua, iar celelalte 18 centre nu au fost aprovizionate. Conventia spune ca ei trebuiau sa se duca, sa le imparta, sa le dea la personal, care fusesera instruiti... Pe 1 era a doua zi dupa Revelion, 2 era duminica, bineinteles ca. pe 3, pana s-au desmeticit ei, a venit domnul ministru in control.

Numai cu Petrom aveati conventie atunci?
La momentul respectiv aveam numai cu Petrom, pentru ca celelalte societati pe care le-am contactat, respectiv Mol, Shel, Lukoil, nu au vrut la un moment dat ... Si acum, probabil pentru ca a existat aceasta discutie in presa, toti benzinarii vor, deja se creeaza o competitie intre ei. Poate pentru ca omul acela de la benzinarie facea o munca in plus. Trebuie sa faci o factura, in spatele careia trebuie facute o multime de documente. Acum Finantele au inteles si ne-au dat voie sa folosim bonul fiscal sau chitanta fiscala si s-au mai simplificat. Deci toata aceasta procedura nu depindea numai de compania noastra.

Distributie

Dar pe 28 decembrie distribuitorii aveau un numar suficient de roviniete?
Bineinteles. La data de 23 decembrie noi aveam un stoc de roviniete de 920.000. Am dat 286.000 la Posta Romana, 155.000 la SNP Petrom, 35.000 de bucati pentru Rompetrol si 345.000 de bucati la cele 7 directii de drumuri nationale si 97.000 in stocul companiei.

Care este necesarul de roviniete?
Problema e pana la urma cati se duc sa cumpere. Pentru ca eu nu stiu sa apreciez acum cate din cele patru milioane de autovehicule circula pe drumurile nationale. Oamenii nu au inteles un lucru, ei s-au gandit cum e la impozite, ca, daca nu ai platit pana la o anumita data, esti penalizat. Nu e asa. Eu platesc o amenda doar cand sunt gasit pe drumul national fara rovinieta. Deci eu daca stiu ca nu ies pe drumul national pana in primavara sau ma duc cu ea numai in concediu, nu cumpar rovinieta decat atunci. Si e valabila 12 luni din momentul respectiv.

Deci taxa se poate plati oricand?
Daca va cumparati o masina abia in aprilie, va luati atunci rovinieta si beneficiati 12 luni de ea. Pe ea scrie "2005-2006"; normal ca daca o iei de la 1 ianuarie 2005 e valabila pana la 31 decembrie. Daca daca nu iesi pe drum, nu trebuie sa te grabesti. Nu se pune problema de felul acesta: daca eu m-am dus in martie la posta, ma amendeaza cu patru milioane.

Spre normalitate

Cum merge acum distributia rovinietelor?
In acest moment avem peste 1.000 de puncte de desfacere. Zilele urmatoare vor intra si OMV, si Lukoil. Ieri am semnat cu OMV, astazi trebuie sa semnam conventia cu Lukoil, astfel ca probabil de luni vor intra si ele. Important e ca reteaua e din ce in ce mai dezvoltata. Va intra si CEC... Noi avem conventii si, in functie de negocierile avute, e un comision pe care il vom plati pentru activitatea avuta.

Cate roviniete s-au tiparit pana acum?
Pana pe 21 vom mai avea un milion de roviniete. Acestea se tiparesc pe parcurs. Aici e ca si cu banii, cat sa tiparesti? Cu cat e mai larga plaja de desfacere, cu atat mai greu sa stiu... La o benzinarie se vand mai multe, la alta mai putine. In fiecare an am cautat sa avem, prin act normativ, posibilitatea prelungirii, daca a mai ramas un stoc din 2004-2005, sa-l putem folosi si in 2005-2006, ca sa nu iesim in pierdere. E dificil sa cuantifici. Asa am avut un milion, mai avem acum un milion de roviniete. Eu zic ca deocamdata activitatea a intrat in normal. Ni s-a dat si posibilitatea de a reduce numarul de acte.

Cine tipareste rovinietele?
Noi am facut de fiecare data licitatie prin Bursa de Marfuri. Furnizorul stie singur unde si le produce. Pana acum am tiparit la o firma din Cluj-Napoca. Se face o apreciere cam cand ne-ar trebui si de fiecare data cand incercam sa luam un stoc nou vom avea grija sa ne conformam normelor legale, cu licitatii. Acum suntem in proces de licitatie. Daca acum spun ca o cumpar cu un anumit pret si aude unul, si altul. Sunt niste conditii contractuale, e o oferta pe care o face fiecare.

SIMPLIFICARE
Procedura de eliberare a rovinietei pentru cei care au autoturisme proprietate personala se va simplifica incepand de luni, 17 ianuarie, informeaza Posta Romana. Aceasta va putea fi procurata de la ghiseele postale abilitate doar in baza certificatului de inmatriculare a masinii. Clientii vor primi, pe langa rovinieta, o chitanta care face dovada platii tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale pentru autoturismul respectiv. Aceeasi procedura este valabila si in cazul persoanelor fizice care au achizitionat masini in leasing. Pana pe data de 12 ianuarie, Posta Romana a eliberat aproape 400.000 roviniete, dintre care aproximativ 83% pentru autoturisme. (Florina Zainescu)
×
Subiecte în articol: interviu naţionale roviniete taxa drum