x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jurizăm la Cannes Lions pentru prima oară în 56 de ani

0
Autor: Eliza Dumitrescu 25 Apr 2009 - 00:00
Jurizăm la Cannes Lions pentru prima oară în 56 de ani
Vezi galeria foto


După 56 de ani de absenţă de la masa influenţilor globali în comunicare, industria noastră publicitară marchează o reuşită de proporţii - primul jurat român la Cannes.



Acesta va evalua timp de o săptămână înscrierile la nou-înfiinţata categorie a Relaţiilor Publice. Despre culisele acestei reuşite cu relevanţă nu doar pentru România, ci şi pentru regiune, într-un interviu cu Teo Migdalovici, autoarea acestui demers de lobby cu final fericit. România are un om de relaţii publice în juriu, la secţiunea de PR a ediţiei de anul acesta a Cannes Lions. Eliza Rogalski, Manager Partner al Rogalski Grigoriu Public Relations, va juriza secţiunea de PR alături de oameni de relaţii publice din Marea Britanie, Argentina, Franţa, Germania, India, Suedia, Spania, SUA.

Jurnalul Naţional: Este istoria festivalului una spectaculoasă, de ce?

Teodora Migdalovici: Istoria festivalului se întinde de-a lungul a 56 de ani. O viaţă de om. A debutat pe când România era încă monarhie, a evoluat în perioada în care părinţii noştri îşi trăiau maturitatea sub comunism şi a ajuns la statutul de eveniment ultim pentru industria mondială a comunicării pe vremea când noi ne trăiam adolescenţa şi apoi tinereţea în tranziţia pseudo-posttotalitară.

Care este istoria românilor la Cannes?

Totul a început pe un scaun urât, cu scame, într-o hală zgomotoasă şi tristă, în faţa unui PC obosit, care pe vremea aia însemna totuşi ultimul răcnet. Scrisul la calculator, internetul şi pager-ul erau revoluţia, şi-aveam şansa să iau cumva parte la ea. Eram un foarte tânar om de scriitură angajat cu contract de colaborator la Mediafax, plătit cu câteva zeci de euro pe lună, fără drept de concediu legal şi care, pentru a demonstra că se poate face o publicaţie despre industria de comunicare într-o piaţă în care agenţiile, şi-aşa puţine, sufereau de spionită, a ales de bună voie să lucreze de cele mai multe ori fără week-end-uri. La început era nevoia de informaţie, de reper. Apoi era nevoia de analiză făcută cu acurateţe, de opinia avizată a altora şi în cele din urmă de dreptul la propria opinie. Acesta a fost parcursul până la descoperirea Cannes-ului şi, ulterior, a altor evenimente remarcabile pentru formarea unui comunicator.

Reper publicitar


Cum a devenit Cannes-ul una dintre referinţe în anii '90?

Cărţi de specialitate nu erau şi nici carduri să ţi le cumperi de pe Amazon. Profesori? Nici atât. Am început să caut surse de informaţie, după un instinct vechi de când lumea. "Ia să vedem, numai mie mi se pare că lucrurile au gust de rumeguş? Că spoturile astea nu spun cât ar trebui, cât ar putea să spună?" Am dat de marile reţele - WPP, Omnicom. Ce diferenţă! N-aveau nici o legătură cu ce se întâmpla la noi. Bine, unele dintre ele nu au nici astăzi. Din search în search am dat peste Golden Drum. Aşa am ajuns la Portoroz. Credeam că mă duc într-un fost stat sovietizat, necăjit. Am plecat aşa, cu o milă către sloveni. Când am ajuns la Adriatica, în oraşul ăla în care respiră Italia toată, asprită de vântul Balcanilor doar atât cât trebuie, a fost primul mare şoc al descoperirii. Al doilea a fost calitatea festivalului. O revelaţie. Acolo l-am întâlnit prima dată pe Michael Conrad, fondatorul Berlin School for Creative Leadership. Când l-am întrebat ce ştie despre creativitatea românească, mi-a spus că nu mare lucru, dar că arhitectul lui e român şi face treabă bună. A fost primul moment în care mi-am dorit să pot schimba ceva, ca un astfel de răspuns să nu mai poată fi dat în viitor. Ignoranţa lui Conrad, legitimă pentru el, umilitoare pentru mine, ca român, a fost unul dintre declicurile care m-au dus mai târziu la nevoia de a scoate contextul local din anonimat, atât cât aş fi putut ca jucător solitar, pentru că anonimatul nu mi se potrivea nici mie ca individ.

Ce momente au contat în traseul până la nominalizarea juratului român?

De fapt, drumul către promovarea juratului român şi, în cele din urmă, al lobby-ului pentru România, la Cannes, e un lung şir de întâmplări care m-au pus pe gânduri, venind dintr-o ţară pe care cei mai mulţi o ignorau şi pe care restul o dispreţuia. O suită de întâmplări care m-au făcut să nu mai asist cu mâinile încrucişate, ci să desţelenesc nişte teritorii, oricât de improbabil ar fi sunat asta pentru un singur om. Un al doilea moment critic după Conrad - prima experienţă a Cannes-ului. Post Golden Drum şi experienţa lui uluitoare - m-am întrebat dacă se poate mai departe. Aşa am descoperit Art Directors Club of Europe (n-are nici o legătură cu glumiţa locală), Cannes, festivalurile asiatice. O revelaţie totală - nişte lumi care concentrau idei, inteligenţă, vervă, spirit, umor, reverenţă pentru audienţă. Prima dată la Cannes - eram încă studentă - am fost uluită de potenţialul de transformare pe care îl poate avea o astfel de experienţă nu doar pentru studenţi, ci pentru orice jucător, fie el şi senior. Şi asta a fost un alt moment revelator în care am înţeles că piaţa de la noi, care începuse să miroasă a stătut, a mlaştină, a casă neaerisită, putea evolua spectaculos dacă avea masa critică de indivizi expuşi la informaţia potrivită. Aşa a început totul. După prima infuzie de Cannes mi-am deschis laboratorul alchimic (agenţia Migdale Amare - n.r.) într-un gest foarte firesc. Am revenit la Cannes an de an, fiind de foarte multe ori singurul român la evenimentul unde veneau aproape 10.000 de delegaţi. Am început pas cu pas să facem lobby pentru România, pentru juniorii şi pentru seniorii industriei. Rezultatele n-au întârziat să apară.

Care au fost primele realizări notabile?

Am început să contăm în momentul în care prezenţa delegaţilor la seminarii a crescut dramatic, mai ales prezenţa clienţilor. A fost, alături de numărul masiv de tineri, dovadă că piaţa e pregătită pentru evoluţie. Apoi au cântărit greu toţi jucătorii de elită propuşi pentru statutul de jurat. Am avut ceea ce se cheamă gust la oameni, "mână bună". Toţi cei pe care i-am selectat au lăsat o impresie de neşters organizatorilor. Au dezambiguizat prin argumentaţie şi savoarea conversaţiei toate neclarităţile şi prejudecăţile pe care ceilalţi le-ar fi avut despre România şi au reprezentat faţete ale unei industrii româneşti educate, inteligente, sofisticate şi cu savoir vivre. Ce puteam dori mai mult? În ultimii cinci ani, Zoltan Szigeti, Laura Tampa, Alina Gavrilă, Corina Bernschutz, Dragoş Grigoriu, Răzvan Căpănescu au fost juraţi români ai unor festivaluri cu greutate. Am fost la Eurobest - evenimentul dedicat creativităţii europene - avea o istorie de 20 de ani şi nici un jurat român nu-i călcase pragul, în urmă cu câţiva ani. În povestea Dubai Lynx am fost o prezenţă din start. Singura instanţă din estul Europei care a jurizat la un festival oriental, doi ani consecutiv, alături de voci globale.

Evident, tot ceea ce în ţară a fost considerat "irelevant" de mulţi "deontologi", vorba lui Badea, a avut ecou la Cannes şi a însemnat cărămidă după cărămidă la eşafodajul acestei realizări cu totul speciale.

Primul jurat român


Cum am ajuns să avem un jurat la Cannes?

Secretul a fost nu să pornim de la ideea unui jurat la Cannes pur şi simplu, pentru că standardele de selecţie ale organizatorilor britanici ar fi fost imposibil de atins. Secretul a fost să descoperim sau să sprijinim generarea unui context credibil în economia festivalului, astfel încât aplicaţia pentru prezenţa unui jurat român să nu fie hilară, deplasată, ci firească şi pe deplin justificată. Aşa că am propus apariţia categoriei competiţionale a relaţiilor publice. Am promovat apariţia ei vreme de trei ani şi, alături de alţi ambasadori ai Cannes-ului, am propus pe agenda festivalului din anul imediat următor apariţia categoriei. Ea s-a produs în 2009. A urmat apoi pledoaria pentru industria locală şi prezenţa ei în categoria evaluatorilor prin juratul român. Deliberările în favoarea României ca industrie evaluatoare au durat şase luni. Am făcut mult "balet". Dar a meritat, pentru că în istoria de 56 de ani a festivalului, avem primul jurat român la masa evaluatorilor. E o performanţă nu doar pentru industria locală, e o performanţă pentru estul Europei şi pentru potenţialul acestei zone.

Cine sunt nominalizaţii?

Cătălina Stan de la BDR, un pionier în domeniu, deschizător de drumuri către competiţiile internaţionale. Gabriela Lungu, liderul The Practice, o companie cu nişte rezultate remarcabile în materie de distincţii internaţionale. Eliza Rogalski este cea de-a treia nominalizată. De curând am fost informaţi de biroul de la Londra că, anul acesta, Eliza este cea care va evalua la Categoria PR în cadrul Canes Lions 2009. Fondator, alături de Dragoş Grigoriu, al uneia dintre cele mai influente companii de PR din România, Eliza are premii internaţionale şi un reuşit parcurs academic, ce marchează inclusiv etapa Berlin School for Creative Leadership. Este şi patronul spiritual al catedrei de PR din cadrul The Alternative School for Creative Leadership (Şcoala Alternativă de Gândire Creativă).

Cum e să faci lobby la Londra?

În mod clar, altfel decât să faci lobby la Bucureşti. E o lume cu alt tip de mentalităţi şi cu sănătatea mintală intactă. Motorul ei e fundamentat pe acţiune, nu pe reacţiune. De-asta, la ei poţi să mergi cu argumente reale, cu pledoarii articulate şi dublate de fapte. Nu ţine cu farfuria, cu mita, cu gaşca, cu forţa, cu blocarea informaţiilor la public, cu intimidarea, cu sabotajul sau cu gudurătura de culise. Ieri puteai fi un ilustru necunoscut, şi e exact postura de la care am plecat. Mâine, dacă îţi demonstrezi competenţa, poţi fi tratat de la egal la egal. Eşti "senior level". Nu se sfiesc, n-au jene apriorice de asociere. Performează, bifează diferenţe notabile şi vei fi respectat, ascultat şi recomandat mai departe. Oxigen şi cerul ca limită.

Avem ceva de spus la capitolul PR

"Industria românească de relaţii publice şi-a demonstrat nivelul. Graţie felului în care Teo Migdalovici cunoaşte şi «decupează» industria locală pentru noi, am ajuns să descoperim o lume - ambiţioasă, plină de idei şi, poate cel mai important, cu rezultate care nu pot fi ignorate. Juraţii români invitaţi de-a lungul anilor la Eurobest sau la Dubai Lynx au fost o surpriză profesională: standarde, gust, opinie, conectare la ritmul global. Avem convingerea că primul jurat român din istoria Leilor va confirma toate aşteptările", a declarat Phil Thomas, CEO Cannes Lions.

4838-89972-_msb2119.jpg

Validare pentru Relaţiile Publice din România

"Este un vot de încredere colosal pentru o industrie care a ars etape învăţând din mers şi, în acelaşi timp, o confirmare că PR-ul din România poate fi la fel de valoros ca oricare altă disciplină globală a comunicării. Este o surpriză imensă că, la prima ediţie a «leilor de PR», România face parte din juriu, venind cu experienţa proprie, cu un nivel competitiv validat anterior de festivaluri prestigioase de profil, IPRA şi SABRE, şi cu o prospeţime a ideilor care nu mă îndoiesc că va continua să surprindă plăcut. O categorie de PR la Cannes reprezintă, după părerea mea, validarea ultimă a acestei meserii ca o breşă de creativitate şi o zonă cu un potenţial imens pentru viitorul comunicării." (Eliza Rogalski, Managing Partner al Rogalski Grigoriu Public Relations)

Citeşte mai multe despre:   special,   cannes,   romania,   roman,   jurat

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tendinţa momentului: specialiştii vor să rămână în ţară

Tendinţa momentului: specialiştii vor să rămână în ţară
Criza generală de forţă de muncă şi mai ales de specialişti în diverse domenii afectează economia României, dar situaţia pare că se îmbunătăţeşte, în ultima perioadă. O analiză a pieţei forţei de mun...

Tușești? Nu te repezi la antibiotice

Tușești? Nu te repezi la antibiotice
Românii au găsit, chiar în lumea satului, vorbe sugestive despre necazurile pulmonare, iar zicerea cea mai frecventă este „aprindere la plămâni”. Totuşi, despre problemele la plămâni umblă şi tot felul de...

Compania lui Dan Barna - de la liderul USR, la fiica unui vânzător de armament

Compania lui Dan Barna - de la liderul USR, la fiica unui vânzător de armament
Galerie Foto Liderul USR, Dan Barna, proaspăt desemnat, la congresul de sâmbătă, drept candidat al partidului pentru alegerile prezidențiale din luna noiembrie, a deținut, până în vara anului 2016, jumătate din acțiunile...

Secția de Procurori de la CSM – stat în stat. Scut pe față, pentru patru personaje anchetate de SIIJ

Secția de Procurori de la CSM – stat în stat. Scut pe față, pentru patru personaje anchetate de SIIJ
Război total între Secția de Procurori de la CSM, pe de o parte, conducerea Consiliului, Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție și chiar procurorul general interimar al României, pe de altă parte...

Ioana Lee, despre Ikigai și secretele ei japoneze

Ioana Lee, despre Ikigai și secretele ei japoneze
Galerie Foto După ce a trăit o perioadă în Japonia, Ioana Lee revine cu o nouă carte pentru fanii ei. De data aceasta, Ioana ne dezvăluie cele "19 secrete japoneze pentru o viaţă mai bună". Este o carte din care învăţăm...

GRECO: Judecătorii și procurorii nu trebuie investigați și nu trebuie să plătească pentru erorile judiciare

GRECO: Judecătorii și procurorii nu trebuie investigați și nu trebuie să plătească pentru erorile judiciare
Grupul Statelor împotriva Corupției (GRECO) a dat, ieri, publicității, cele două rapoarte care au legătură cu evoluțiile sistemului judiciar din România. Ambele documente vorbesc despre “implementarea...

Primăria lui Boc „premiază” cu un milion o firmă pentru care a fost călcată de Curtea de Conturi

Primăria lui Boc „premiază” cu un milion o firmă pentru care a fost călcată de Curtea de Conturi
Galerie Foto O companie din Ploiești, care se ocupă cu activități de deratizare, dezinsecție și dezinfecție, impicată, în urmă cu patru ani într-un dosar de corupție, a fost arvunită, din nou, anul acesta de către...

Cum intenționează ÎCCJ să întârzie rejudecarea cauzelor în care s-au pronunțat pe fond completurile ilegale

Cum intenționează ÎCCJ să întârzie rejudecarea cauzelor în care s-au pronunțat pe fond completurile ilegale
Înalta Curte de Casație și Justiție știa că încălcarea prevederilor legale cu privire la constituirea, pe fond, a completurilor de judecată care să se pronunțe în dosarele de coruție va fi sancționată...

Decizie CCR: De 16 ani, Înalta Curte judecă ilegal dosarele de corupție

Decizie CCR: De 16 ani, Înalta Curte judecă ilegal dosarele de corupție
Curtea Constituţională a României a stabilit, ieri, după numeroase amânări, că există un conflict juridic între Parlament şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pe tema completurilor specializate în...

Avocatul lui Alin Tișe, administrator special la firma Elenei Udrea

Avocatul lui Alin Tișe, administrator special la firma Elenei Udrea
Galerie Foto Celebra companie Băi Boghiș SRL, unde, în vremurile “bune” ale regimului condus de Traian Băsescu și de PDL, Elena Udrea își fonda propria stațiune balneară, este administrată, special, începând cu acest...

Ela Crăciun ne învaţă cum să avem 9 luni fără griji

Ela Crăciun ne învaţă cum să avem 9 luni fără griji
Ela Crăciun, jurnalist Antenei 3 și cel mai cunoscut blogger de parenting din România, şi-a lansat recent prima sa carte, intitulată “9 luni fără griji” -101 întrebări despre sarcină, cu răspunsuri de la...

60 de milioane pentru „zilierii” Teatrului Național “I.L. Caragiale”

60 de milioane pentru „zilierii” Teatrului Național “I.L. Caragiale”
Scandalul legat de situația celor 54 de angajați salarizați din bugetul Teatrului Național “I.L. Caragiale”, condus de Ion Caramitru, și care, astăzi, face obiectului unei anchete a Corpului de Control al...

Helicobacter pylori, bacteria care se simte bine în acid

Helicobacter pylori, bacteria care se simte bine în acid
A fost o vreme în care multe neplăceri resimţite în sistemul digestiv erau  diagnosticate ca gastrite. Când a apărut investigarea prin endoscopie, s-a constatat că, de fapt, era un exces de diagnostic de...

Presiuni incredibile ale procurorilor din CSM asupra SIIJ, în două dosare penale

Presiuni incredibile ale procurorilor din CSM asupra SIIJ, în două dosare penale
În mai puțin de două săptămâni, de la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii s-au exercitat presiuni directe asupra Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție în legătură cu două dosare

10 ani de luptă cu sistemul, din cauza unui comunicat de presă. România, bună de plată

10 ani de luptă cu sistemul, din cauza unui comunicat de presă. România, bună de plată
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a dat publicității motivarea hotărârii prin care statul român a fost obligat la plata de despăgubiri, constând în daune morale și materiale, către fostul prim-procu...
Serviciul de email marketing furnizat de