x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Masina pentru romanii rebeli

Masina pentru romanii rebeli

13 Apr 2004   •   00:00

S-au fabricat aproape 14 ani. Oltcit-urile au adus „altceva-ul" intr-o piata auto dominata de Dacii si masini din fostul spatiu comunist.

Acordul dintre firma Citroen si autoritatile Romane din anul 1976 a pus bazele unei intreprinderi ce avea sa produca noile autoturisme Oltcit concepute de firma Citroën. Pe pietele europene, masina produsa la Craiova a fost comercializata si sub numele de Axel. Procesul de fabricatie a fost conceput pe baza tehnologiei de varf a anului 1978, dar, din cauza unor intarzieri, productia a inceput abia la inceputul anilor ’80.

Reguli comuniste

Regimul comunist din acea perioada a insistat ca 40% dintre componentele masinii sa fie fabricate in Romania, pentru a fi evitate importurile costisitoare. Fabrica din Craiova producea, in vremurile bune, chiar si 4.000 de automobile pe an. Multe dintre ele luau calea Americii de Sud si Europei. Oltcit-ului nu prea i s-a facut publicitate in Romania, adoptandu-se, totusi, sloganul francez „Citroen prefer Total!", cu aluzie si la uleiurile de motor recomandate de francezi. Preturile masinii nu erau cu mult mai mici decat ale Daciei. Un Oltcit costa, inainte de Revolutie, aproximativ 60.000 de lei. Firma Citroen s-a retras, lasand intreprinderea in deplin control al statului roman.

Sfarsitul productiei Timp de cativa ani, Uzinele de la Craiova au continuat sa produca acest tip de autoturism, Oltcit, dar sub denumirea de Oltena. Noua masina a suferit o revizie a partii frontale, care a constat in modificarea mastii. In 1994, intreprinderea Oltena a fuzionat cu Daewoo, urmand sa produca autoturisme din aceasta marca.

La inceputul lui 1996 productia autoturismelor Oltena a fost oprita. Au trecut deja opt ani de cand Oltciturile nu se mai fabrica. Multi romani insa au ramas fideli masinii, care in anii ’80 te facea sa pari rebel intr-un regim nepermisiv.

Cristian Petru


Versiunile micutului Oltcit din 1982 pana in 1996

  • Special, versiunea economica cu motor cu doi cilindri, 0,652 litri, 34 cai putere, viteza maxima 120 km/h, consum 5.7 l/100 km, aprindere electronica integrala.
  • Club a fost modelul de baza. Avea un motor cu patru cilindri, 1,129 litri, 56 cai putere, 149 km/h si un consum 6.7 l/100 km.
  • 12 TRS fabricat initial doar pentru export avea motor de 1,299 litri si cutie de viteza cu 5 trepte. Difera de celelalte versiuni prin performate si dotari: spoiler, eleron, jante din aliaj usor, ceas electronic, banda de protectie laterala.
  • Oltcit Club 11 RM (Romanian Modified) si Oltcit Club 11 RT (Romanian Total). Aceste modele au preluat o serie de elemente utilizate la fabricarea autoturismelor Dacia (planetare, fuzete, frane) alterand calitatea produsului final.
  • Versiune comerciala de Oltena pick-up (papuc), denumita 12 CS
  • Prototipuri pentru modele cu cinci usi si pentru un cabriolet, care insa nu au mai intrat in productie.

    Oltcit preparat sport, 2.000 de euro

    Daniel Pruna, la fel ca si tatal si fratele sau, a facut o pasiune pentru Oltcitul sau. „Ca masina, ca design, mi-a placut Oltcit-ul. Din lipsa de bani, pentru o masina performanta care costa chiar si cateva zeci de mii de euro, am muncit sa transformam Oltcit-ul intr-o masina competitiva (foto). Pentru una ca asta investesti, pe parcurs, cam 2.000 de euro, dar si mii de ore de munca", spune Daniel. (Cristian Vasilcoiu)


    CONTINUARE: Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii

  • ×
    Subiecte în articol: special masina oltcit