x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Masina pentru romanii rebeli

0
13 Apr 2004 - 00:00

S-au fabricat aproape 14 ani. Oltcit-urile au adus „altceva-ul" intr-o piata auto dominata de Dacii si masini din fostul spatiu comunist.

Acordul dintre firma Citroen si autoritatile Romane din anul 1976 a pus bazele unei intreprinderi ce avea sa produca noile autoturisme Oltcit concepute de firma Citroën. Pe pietele europene, masina produsa la Craiova a fost comercializata si sub numele de Axel. Procesul de fabricatie a fost conceput pe baza tehnologiei de varf a anului 1978, dar, din cauza unor intarzieri, productia a inceput abia la inceputul anilor ’80.

Reguli comuniste

Regimul comunist din acea perioada a insistat ca 40% dintre componentele masinii sa fie fabricate in Romania, pentru a fi evitate importurile costisitoare. Fabrica din Craiova producea, in vremurile bune, chiar si 4.000 de automobile pe an. Multe dintre ele luau calea Americii de Sud si Europei. Oltcit-ului nu prea i s-a facut publicitate in Romania, adoptandu-se, totusi, sloganul francez „Citroen prefer Total!", cu aluzie si la uleiurile de motor recomandate de francezi. Preturile masinii nu erau cu mult mai mici decat ale Daciei. Un Oltcit costa, inainte de Revolutie, aproximativ 60.000 de lei. Firma Citroen s-a retras, lasand intreprinderea in deplin control al statului roman.

Sfarsitul productiei Timp de cativa ani, Uzinele de la Craiova au continuat sa produca acest tip de autoturism, Oltcit, dar sub denumirea de Oltena. Noua masina a suferit o revizie a partii frontale, care a constat in modificarea mastii. In 1994, intreprinderea Oltena a fuzionat cu Daewoo, urmand sa produca autoturisme din aceasta marca.

La inceputul lui 1996 productia autoturismelor Oltena a fost oprita. Au trecut deja opt ani de cand Oltciturile nu se mai fabrica. Multi romani insa au ramas fideli masinii, care in anii ’80 te facea sa pari rebel intr-un regim nepermisiv.

Cristian Petru


Versiunile micutului Oltcit din 1982 pana in 1996

  • Special, versiunea economica cu motor cu doi cilindri, 0,652 litri, 34 cai putere, viteza maxima 120 km/h, consum 5.7 l/100 km, aprindere electronica integrala.
  • Club a fost modelul de baza. Avea un motor cu patru cilindri, 1,129 litri, 56 cai putere, 149 km/h si un consum 6.7 l/100 km.
  • 12 TRS fabricat initial doar pentru export avea motor de 1,299 litri si cutie de viteza cu 5 trepte. Difera de celelalte versiuni prin performate si dotari: spoiler, eleron, jante din aliaj usor, ceas electronic, banda de protectie laterala.
  • Oltcit Club 11 RM (Romanian Modified) si Oltcit Club 11 RT (Romanian Total). Aceste modele au preluat o serie de elemente utilizate la fabricarea autoturismelor Dacia (planetare, fuzete, frane) alterand calitatea produsului final.
  • Versiune comerciala de Oltena pick-up (papuc), denumita 12 CS
  • Prototipuri pentru modele cu cinci usi si pentru un cabriolet, care insa nu au mai intrat in productie.

    Oltcit preparat sport, 2.000 de euro

    Daniel Pruna, la fel ca si tatal si fratele sau, a facut o pasiune pentru Oltcitul sau. „Ca masina, ca design, mi-a placut Oltcit-ul. Din lipsa de bani, pentru o masina performanta care costa chiar si cateva zeci de mii de euro, am muncit sa transformam Oltcit-ul intr-o masina competitiva (foto). Pentru una ca asta investesti, pe parcurs, cam 2.000 de euro, dar si mii de ore de munca", spune Daniel. (Cristian Vasilcoiu)


    CONTINUARE: Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii

  • Citeşte mai multe despre:   special,   masina,   oltcit

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
    Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
    Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
    Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
    Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
    Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
    Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
    Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
    Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

    Audit pentru angajați, de la distanță

    Audit pentru angajați, de la distanță
    Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...

    Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze

    Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze
    Galerie Foto Extinderea pe pieţele externe, creşterea producţiei şi mărirea portofoliului sunt câteva din variantele luate în calcul de conducerea Romgaz pentru creşterea companiei. Adrian Volintiru, director general Romgaz,...

    Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare

    Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare
    Galerie Foto Cele mai frecvente cauze de deces sunt accidentele vascular cerebrale, cauzate de hipertensiunea arterială. Umblă multe legende despre hipertensiune, încercăm lămurirea lor. Interviu cu profesor doctor Daniela...

    ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea

    ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea
    Galerie Foto Teoretic, până la soluţionarea definitivă a contestaţiei în anulare pe care Elena Udrea a formulat-o împotriva sentinţei Completului de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituit...

    De la asigurări, la bijuterii cu emoţii

    De la asigurări, la bijuterii cu emoţii
    Galerie Foto De cele mai multe ori antreprenorii români sunt nevoiţi să se reinventeze pentru a putea supravieţui mediului concurenţial sau pentru a-şi găsi adevărata cale în afaceri. Alte ori însă, o puternică dorinţă...

    Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune

    Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune
    Galerie Foto Două mese pentru convorbiri, patru măsuţe de protocol, opt scaune şi patru fotolii. Acestea au fost obiectivele prioritare ale Administraţiei Prezidenţiale, la sfârşitul anului trecut, în perioada în care preş...

    VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA

    VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA
    Galerie Foto Chiar dacă, oficial, pe numele lui Ciprian Man şi Cristian Ardelean, procurorii de la DNA Oradea care discutau cum să le fabrice judecătorilor neobedienţi dosare penale, nu a fost încă începută urmărirea...
    Serviciul de email marketing furnizat de