x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Panouri - Reclamele la tutun, interzise din 2007

Panouri - Reclamele la tutun, interzise din 2007

de Florina Zainescu    |    Monica Andrei Capatos    |    13 Dec 2006   •   00:00

Integrarea europeana ne curata o-rasele de afisele si panourile publi-citare care fac reclama la tigari. De la 1 ianuarie 2007, acest tip de pu-blicitate va fi de domeniul trecutului. Desi masura a fost anuntata de primarul Videanu, pentru Bucuresti, ea se va aplica in toata tara.

TERMEN. Agentiile de publicitate mai au la dispozitie cateva saptamani pentru a da jos reclamele la tutun

Afisele si panourile publicitare care fac reclama la tigari vor fi interzise in Bucuresti incepand cu 1 ianuarie 2007. Decizia va fi aplicata in toata tara, fiind una dintre regulile impuse de Uniunea Europeana si va insemna zdruncinarea unei afaceri de 32,5 de milioane de euro.

De cat timp n-ati mai vazut la tv sau auzit la radio reclame la tigari? A trecut ceva vreme de cand tutunul are interdictie pe aceste doua canale de promovare. In curand, mai precis din ultima zi a anului, vor deveni istorie si reclamele la tigari in mass-media si panouri publicitare. "Am avertizat toate firmele de out-door din Capitala, inca de luna trecuta, ca de la 1 ianuarie 2007 intra in vigoare normele europene privind reclama la tutun. De aceea, pana la sfarsitul anului, toate bannerele, panourile sau afisele care fac reclama la tutun trebuie desfiintate", a afirmat Videanu. In Bucuresti sunt aproximativ 450 de reclame de acest gen. La inceputul anului, municipalitatea va desfiinta panourile si va amenda firma de out-door cu cate 40 de milioane de lei vechi pentru fiecare reclama cu tutun neridicata.

INTERDICTII. Din 31 decembrie intra in vigoare Legea 457/2004 privind publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun care interzice publicitatea la tigari nu numai la tv sau la radio, dar si in presa scrisa si in alte publicatii tiparite, pe panouri publicitare, pe copertine sau structuri de afisaj pentru care se datoreaza taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate, pe internet, in cinematografe.

PRODUSE SIMILARE. De asemenea, producatorii din domeniu nu vor mai avea voie sa-si promoveze marcile pe produse sau servicii care nu au legatura cu tutunul. Si vanzarea de dulciuri sau de jucarii destinate copiilor si "fabricate cu intentia evidenta de a da produsului si/sau ambalajului sau asemanarea cu un tip de produs din tutun" va fi interzisa. Legea mai prevede ca "tutunul" nu poate sponsoriza evenimente sau alte activitati care au efecte transfrontiere sau care implica ori au loc in cel putin doua state membre ale Uniunii Europene, dintre care unul este Romania. Nici distribuirea gratuita a produselor din tutun in contextul sponsorizarii unor astfel de evenimente nu va fi permisa.

Publicitatea la tutun va fi permisa numai in ziarele si revistele destinate exclusiv profesionistilor din industria tutunului si in cele ce nu au fost publicate sau tiparite in Romania sau in Uniunea Europeana si nu sunt destinate in principal pietei autohtone sau celei comunitare.

PREGATITI. Faptul ca vor "pierde" panourile si afisele publicitare nu-i ingrijoreaza pe producatorii de tutun. "Stim de aceasta lege de doi ani. Am avut timp sa ne pregatim", a declarat Gilda Lazar, director al JTI Romania. "Peste tot in UE s-au adoptat aceste masuri si le vom pune si noi in practica. Nu e nimic nou, nu ne va afecta cu nimic", a spus si Peter Imre, director Philip Morris Romania.

Gilda Lazar a recunoscut ca panourile exterioare erau un canal foarte important de promovare, insa producatorii de tigari vor suplini pierderea lor prin alte mijloace premise de lege. Vant in pupa pentru comercianti, pentru ca magazinele vor ramane singurul loc, in afara de baruri, unde se vor mai putea pune afise sau flyere.

In plus, producatorii si-au dezvoltat deja noi canale de promovare, bazate in special pe comunicarea directa, prin SMS, e-mail sau scrisori. Anticipand interdictiile, producatorii au pus accent pe promovarea directa. Deja in aceasta vara, promterii au adunat o adevarata baza de date care cuprinde fumatorii care au participat la campanii.

AMENZI PREVAZUTE DE LEGE
Pe cei care vor ignora Legea 457/2004 si vor face publicitate la "produse destinate fumatului, prizatului, suptului sau mestecatului, fabricate total ori partial din tutun, modificat genetic sau nu" pe oricare din "canalele" interzise ii asteapta amenzi contraventionale de la 2.500 lei la 50.000 lei. Iar la a doua abatere, pe langa amenda, se vor alege si cu o suspendare temporara a activitatii. Amenzi contraventionale risca si cei care incalca prevederile cu privire la sponsorizarea de evenimente.
O AFACERE DE 32,5 DE MILIOANE DE EURO
Volumul cheltuielilor publicitare in panotaj a fost evaluat la suma de 32,5 de milioane de euro in crestere fata de anul trecut. Aproximativ 41,8% din numarul de locatii se afla in Bucuresti. Potrivit unor studii realizate de Poster Publicity, cheltuielile publicitare in panotajul outdoor au atins cifra de 27 de milioane de dolari la finele lui 2005. In Romania exista trei mari jucatori pe piata de outdoor: EPA (prin Euromedia si Beta Cons), News Outdoor si Affichage, ce detin aproximativ 80% din acest palier.

Veni Vidi Videanu

Este usor de observat faptul ca mare parte din piata de outdoor din Bucuresti este ocupata de reclamele la tutun. Interzicerea promovarii marcilor de tigari pe acest suport va lasa un gol in buzunarele agentiilor de media si de outdoor. Astfel devine din ce in ce mai greu pentru companiile de tutun sa-si promoveze produsele in fata unui public larg. Alte victime sunt agentiile de publicitate, care nu vor mai avea unde sa-si vanda solutiile creative pe mediile clasice.

REACTII. Iata cum priveste Bogdan Vasile, Head of Outdoor & Direct Marketing Starcom Media, aceasta hotarare: "Nu ne afecteaza ca si companie cu nimic, este un proiect de lege mai vechi de care stiam din timp. Practic, astfel se termina activitatea unui client. Exista outdoor care nu poate fi cumparat de tigari. Din acest univers cumparabil, reclamele pentru outdoor la tigari a scazut spre 20%. Vom apela la metode permise de legislatie, adica la comunicarea la punctele de vanzare si la marketingul direct. Astfel, comunicarea la raft va capata o importanta mai mare."

"La nivelul fiecarui oras, Primaria este cea care reglementeaza publicitatea stradala. Anuntul Primariei nu face decat sa clarifice situatia si asteptarile jucatorilor pe piata media. Brandurile de tutun nu au de ce sa isi faca griji, pentru ca au la dispozitie internetul, care se dovedeste a fi foarte eficient datorita interactivitatii, pun-ctele de vanzare si orice alte mijloace neconventionale: SMS, Direct Marketing, Promotii, Evenimente ", a conchis Felix Tataru, presedinte IAA . "Pentru 2006 piata de outdoor a fost estimata la 32.500.000 de euro (8%-9%). In anul 2007 nu estimam ca nivelul cresterilor sa fie semnificativ fata de 2006. Din cauza interzicerii reclamelor la tutun, va aparea cu siguranta o inflatie de media pe anumite tipuri de suport. In fiecare an am putut remarca clienti noi care au introdus outdoor-ul in mix-ul de media utilizat sau chiar l-au folosit ca principal mijloc de comunicare, iar atragerea noilor investitii prin aderarea la UE speram ca se va resimti si in bugetele de publicitate. Reclamele la tutun au reprezentat in ultimul an 7% din veniturile Euromedia, spune Silvia Coserea, Sales & Marketing Director Euromedia.
  • Alex Anghel, Cristian Pasarica, Alina Nasta
  • ×
    Subiecte în articol: special tigari tutun reclamele outdoor