x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Papa nu este Intăiul

Papa nu este Intăiul

de Daniela Cârlea Şontică    |    18 Noi 2007   •   00:00
Papa nu este Intăiul
Sursa foto: ALESSANDRO BIANCHI/

Un articol recent apărut in ziarul italian La Repubblica a incins spiritele care urmăresc evoluţia ecumenismului. Este vorba despre sensibilul subiect al "primatului papalităţii".

Spicuiri - Grabă şi senzaţional in problema ecumenismului


Un articol recent apărut in ziarul italian La Repubblica a incins spiritele care urmăresc evoluţia ecumenismului. Este vorba despre sensibilul subiect al "primatului papalităţii".

Pentru necunoscători, primatul papal se traduce prin rolul de primul (protos) intre ceilalţi capi ai bisericilor creştine pe care l-ar deţine Papa de la Roma. Anunţarea faptului că primatul Papei (chestiune pe care se ceartă bisericile de la Marea Schismă din 1054 incoace) ar fi fost recunoscut printr-un act semnat la Ravenna de cele două Biserici este o exagerare.

Â

PUNCTUL 41. Iată ce s-a intămplat de fapt. In Italia, la Ravenna, intre 8 şi 14 octombrie, anul acesta, a avut loc o intălnire a Comisiei Mixte Internaţionale de Dialog Teologic intre Biserica Ortodoxă şi cea Romano-Catolică. Acolo s-a semnat actul "Consecinţe ecleziologice şi canonice ale naturii sacramentale a Bisericii: comuniune eclezială, sinodalitate şi autoritate". La punctul 41 se spune: "Ambele părţi (Biserica Ortodoxă şi cea Romano-Catolică - n.r.) sunt de acord că in vremea Bisericii nedespărţite această ordine canonică (taxis) era recunoscută de toţi. Mai sunt de acord că Roma, Biserica care «prezidează in iubire», potrivit expresiei Sfăntului Ignatie al Antiohiei (către Romani, prolog), ocupă primul loc in această taxis şi, prin urmare, episcopul Romei era protos-ul intre patriarhi. Nu sunt de acord insă in ce priveşte interpretarea dovezilor istorice, din această epocă, cu privire la prerogativele episcopului Romei drept protos, o chestiune inţeleasă in moduri diferite deja in primul mileniu".

Â

ERA, NU ESTE. Este clar că in document se spune că "era", nu "este" şi se vorbeşte despre cum era inainte de Schismă. In acest context al inţelegerii greşite a respectivului document, PS Petroniu Sălăjanul, ierarhul romăn care a participat la dialogul de la Ravenna şi care a semnat in numele Bisericii Ortodoxe Romăne, a dat următoarea declaraţie: "Delegaţii Bisericilor Ortodoxe şi cei ai Bisericii Romano-Catolice nu au luat in discuţie şi nu au căzut de acord asupra faptului că episcopul Romei ar fi in acest moment primul intre patriarhii lumii. Acest lucru ar fi imposibil, de vreme ce actualul episcop al Romei a eliminat la inceputul anului 2006 dintre titlurile sale pe cel de patriarh al Occidentului". PS Petroniu Sălăjanul, Arhiereu Vicar al Episcopiei Oradiei, a adăugat: "Primatul papal va fi luat in discuţie de această comisie in două etape: 2007-2009, primatul in primul mileniu creştin, iar 2009-2011, primatul in cel de-al doilea mileniu creştin".

daniela.sontica@jurnalul.ro

Â

,,Chestiunea rolului episcopului Romei in comuniunea tuturor Bisericilor rămăne să fie studiată mai in profunzime. Care anume e funcţia specifică a episcopului «primului scaun» in ecleziologia de comuniune (koinonia) şi in lumina a ceea ce s-a spus in textul de faţă despre sinodalitate şi autoritate?"

Documentul de la Ravenna Punctul 45

Â

Comisia de dialog

Comisia Mixtă Internaţională pentru Dialog Teologic intre Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică şi-a inceput activitatea in anul 1980 şi are scopul de a analiza aspecte ale invăţăturii de credinţă aflate in divergenţă intre cele Biserica de Răsărit şi cea de Apus, in vederea "restaurării comuniunii depline dintre cele două Biserici, bazată pe unitatea de credinţă, potrivit experienţei şi tradiţiei comune a Bisericii primare". Comisia s-a mai intălnit la Belgrad in 2006, la ambele intălniri fiind dezbătute probleme privind rolul episcopului şi al sinoadelor in viaţa Bisericii la nivel local, regional şi universal. Reprezentanţi Patriarhiei Moscovei au părăsit lucrările de la Ravenna pentru că acolo era şi Biserica Ortodoxă a Estoniei, pe care Rusia nu o recunoaşte, şi nu din cauza temei dialogului.

×
Subiecte în articol: special biserica