x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pictorul Prinţesei Diana de Wales

0
Autor: Eliza Dumitrescu 07 Noi 2010 - 00:00
Pictorul Prinţesei Diana de Wales Arhiva personală Israel Zohar/
Vezi galeria foto


Au trecut treisprezece ani de la dispariţia tragică, într-un accident de maşină, a Prinţesei Diana de Wales, supranumită de britanicii care au idolatrizat-o la propriu "prinţesa inimilor".



Cel mai iubit membru al familiei regale, Lady Di, a rămas în inimile englezilor şi nu numai ca o prezenţă tragică, fragilă şi puternică în acelaşi timp, ca o inadaptată sublimă care a dorit să rămână ea însăşi dincolo de canoanele Curţii Regale şi care a oferit, ori de câte ori i-a stat în putinţă, un exemplu de umanitate. Ignorând eticheta, nu de multe ori, Lady Di s-a implicat în campanii umanitare, a fost prezentă la acţiuni de caritate, a stârnit compasiunea englezilor pentru bolnavii de HIV după ce presa a mediatizat intens imaginea sa cu un copil bolnav în braţe.

Israel Zohar este unul dintre puţinii pictori care au avut şansa de a zugrăvi chipul blândei Prinţese de Wales. Despre întâlnirile cu Diana, Zohar îşi aminteşte că erau extrem de oficiale, cu toate restricţiile impuse de riguroasa etichetă de la Curtea Angliei. "Prea multe nu am de povestit de la aceste întâlniri. Îmi amintesc că era şi părea foarte nefericită în acea perioadă şi nu a vorbit prea mult. De fiecare dată când încerca să spună ceva, însoţitoarea sa de la Curte, care nu ne-a lăsat singuri, intervenea, iar ea tăcea." Când Zohar a prezentat lucrarea finală, Diana a privit o vreme tabloul şi i-a spus pictorului, într-unul dintre scurtele momente în care a rămas cu acesta între patru ochi: "M-ai pictat aşa cum sunt, nefericită".

Viaţa pictorului Dianei este la rândul ei marcată de evenimente excepţionale. Născut după cea de-a doua mare conflagraţie mondială, Zohar pare a fi avut un destin marcat decisiv de război. Atât în copilărie, cât şi mai târziu, când a părăsit Israelul pentru a se stabili în Anglia, războiul a creat traume, a hrănit experienţe estetice, a determinat alegeri. "M-am născut la sfârşitul celui de-al doilea război mondial. În primii ani de viaţă mergeam cu părinţii mei din loc în loc, prin Europa ruinată, încercând să ne construim din cenuşă o nouă viaţă. Am trăit în trenuri şi în tabere de refugiaţi şi cred că povestirile despre războiul care tocmai se terminase au produs asupra mea o impresie foarte puternică... Este uimitor câte dintre desenele pe care le-am făcut în copilărie au legătură cu războiul: avioane, tancuri, soldaţi cu arme, explozii, paraşute, cadavre."

Din această epocă, Zohar a simţit că arta este sensul vieţii lui: "Nu am luat eu decizia de a fi un artist, ştiam asta pur şi simplu, iar interesul meu pentru artă a pus stăpânire pe tot ce eram. Desenez, aşadar, de când eram un copil. Tatăl meu a păstrat multe dintre picturile şi desenele mele de atunci. Îmi amintesc că lucram într-un mod aproape obsesiv, pe fiecare bucată de hârtie şi nu doar pe hârtie. Prin urmare, eram deplorabil la şcoală, nu îmi doream decât să pictez. Simţeam că pierd timpul cu temele. Profesorii mei cred că mă urau şi mă iubeau în acelaşi timp. Pentru mine tot ce mă înconjura nu era nimic altceva decât un material care trebuia transformat în artă. Număram anii, zilele şi minutele până la terminarea şcolii pentru a putea merge să studiez la Academia de Artă de la Ierusalim".

SENSUL ARTEI
Deşi lucrează de o viaţă, Israel Zohar nu a încetat să îşi pună întrebări asupra artei: "Cred că a picta este o activitate ezoterică. Un artist lucrează zile în şir, izolat în studioul său. Acolo este o lume în miniatură care poate avea propriile ei reguli ori, pur şi simplu, nici o regulă. Doar artistul stabileşte regulile aici şi decide ce înseamnă arta. În ceea ce mă priveşte, încă din tinereţe am fost fascinat de marii artişti ai secolului al XVII-lea. Un secol în care pictorii se ocupau de descrierea luminii şi a formei. Când arta a depăşit idealismul impus de biserică şi a ales observarea nemijlocită a realităţii. Când lucrez mă confrunt mereu cu aceeaşi întrebare: ce e arta şi când devine arta ceea ce este. Aş vrea să ştiu răspunsurile. Dar pe măsură ce lucrezi, an după an, îţi dezvolţi propriul limbaj şi încerci să creşti calitatea muncii tale. Astăzi, când intru în atelier, îmi promit de fiecare dată ca tabloul pe care îl fac să fie mai bun decât precedentul. Uneori, deşi nu foarte des, mă uit la lucrare şi-mi zic: da, am reuşit! Apoi mă simt epuizat şi simt că mă doboară somnul".

Ca formulă artistică, Israel Zohar a optat pentru pictura figurativă pe care o abordează dintr-o perspectivă adusă la zi. Iată ce ne-a povestit despre viziunea sa artistică: "Un pictor figurativ, cum sunt eu, are de a face cu trei elemente: fiinţele umane, obiectele şi spaţiul. Aş compara aceste aspecte cu cele opt tonuri din muzică. Deci, dacă eşti un pictor figurativ, trebuie să te ocupi de aceste trei elemente. De la începutul carierei mele am pictat fiinţe umane. Cu o singură persoană pe pânză poţi acoperi întregul spectru de gânduri şi de emoţii. Am dorit să descopăr părţile ascunse ale personalităţilor, secretele vieţii lor interioare. Dacă mergi în direcţia asta te vei confrunta, inevitabil, cu singurătatea, frica şi fragilitatea existenţei.

Am de pildă o compoziţie în care apar mai mulţi oameni dar în care, totuşi, fiecare este izolat total. O compoziţie în care tu, cel care priveşti, eşti absorbit de contemplarea figurii care te priveşte, în care tu devii o parte a lumii iluzorii care apare pe pânză. De multe ori revin la această temă, în multe variante. Un alt subiect care mă interesează este raportul cu picturile vechilor maeştri. Le reiau şi le reconstruiesc într-o lume modernă care nu mai are iluzii despre viitorul ei.

ÎNTRE RĂZBOAIE
Dacă la început de viaţă războiul i-a marcat dramatic destinul şi compoziţiile artistice timpurii, la maturitate, acesta l-a obligat să-şi părăsească ţara pentru a nu face parte, tacit, dintr-o politică de agresiune teritorială cu care nu putea fi de acord. Iată cum au stat lucrurile la începutul anilor '80: "Fiecare societate este împărţită în două: intelectualii şi... ceilalţi. Când aveam 4 ani, familia mea s-a stabilit în Israel. Când am crescut, am realizat că acestei puteri intelectuale, care acolo era dezvoltată şi sofisticată, i se opunea o forţă şi mai mare: militantă, patriotică şi agresivă. În scurt timp, forţele militare au reuşit să declanşeze un război care a condus Israelul către o catastrofă istorică. În 1967 Israelul a ocupat Fâşia Gaza, ceea ce a declanşat aventura militară pentru păstrarea acestui teritoriu cu preţul escaladării violenţelor şi brutalităţii.

În anii în care am trăit în Israel am luptat împotriva acestei ocupaţii sub orice formă, dar repede am realizat că dacă nu voi fugi voi deveni o parte a ceea ce se întâmpla acolo. Niciodată, nici ca artist, nici ca fiinţă umană, nu aş fi putut să tolerez ceea ce Israelul le făcea palestinienilor. În 1986, ca o formă de protest, am părăsit Israelul cu cei patru copii ai mei şi am venit la Londra. Habar nu aveam ce va fi cu viaţa mea şi cu cariera mea în Anglia, dar ştiam un lucru: toată brutalitatea, cruzimea şi crimele în masă împotriva civililor nu se vor mai face şi în numele meu! În lumea liberă, în Europa, în special, am descoperit că ceea ce se opune puterii intectuale este puterea comercială care poate fi şi ea la fel de distructivă. Se pare că oamenilor nu le place cultura, ci divertismentul. Cultura aşază în faţa ta o oglindă, iar oamenilor nu le place să vadă adevărul, preferă mediocritatea. Din păcate, guvernelor, în democraţie, le place să le dea oamenilor ceea ce aceştia vor.
Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Amigdalele nu se scot. Se netezesc cu laser

Amigdalele nu se scot. Se netezesc cu laser
Durerea în frunte între sprâncene nu e cauzată doar de sinuzită. Trebuie să se facă diferenţa între o amigdalită cu roşeaţă în gât şi amigdalitele cu puroi. Interviu cu profesor doctor Codruţ...

Scandalul Mehedinți. Lazăr lovește de dincolo de pensie

Scandalul Mehedinți. Lazăr lovește de dincolo de pensie
Galerie Foto Șefa „Urmăririlor Penale” din cadrul Parchetului Curții de Apel Craiova, Maria Antoaneta Pițurcă, implicată, la sfârșitul săptămânii trecute, în operațiunea de extragere a fețiței de 9 ani, Sorina, de...

Ultima aroganță la Cotroceni: 50.000 € aruncați în grădină

Ultima aroganță la Cotroceni: 50.000 € aruncați în grădină
Galerie Foto Scăpat de „povara” alegerilor, Klaus Iohannis a fost foarte ocupat la sfârșitul lunii mai. Concret, la doar cinci zile după scrutinul din 26 mai, Administrația Prezidențială a contractat servicii de întrețin...

Sport în vremea caniculei

Sport în vremea caniculei
Meteorologii anunţă temperaturi ridicate în perioada următoare iar razele UV sunt mult mai periculoase decât în alte perioade ale anului. Ca să nu ne punem în pericol sănătatea, specialiştii ne recomandă...

1.000 de călători, zero bilete. Amintiri din personalul de Oltenița

1.000 de călători, zero bilete. Amintiri din personalul de Oltenița
Galerie Foto În anul 2002 am început să scriu un reportaj despre „trenul foamei”, sau „trenul blatiștilor”, pe ruta București Titan Sud - Oltenița, dar abundența de știri la televiziuni pe aceeași temă m-a făcut...

Procurorul Adina Florea reclamă, într-un act oficial, presiuni și amenințări la adresa SIIJ

Procurorul Adina Florea reclamă, într-un act oficial, presiuni și amenințări la adresa SIIJ
CSM urmeaz să valideze, în ședința de astăzi a Plenului, rezultatul concursului pentru ocuparea funcției de procuror șef al Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, după ce, în urmă cu două...

Dr. Anca Vereanu, despre „Dinți într-o zi” și industria implanturilor

Dr. Anca Vereanu, despre „Dinți într-o zi” și industria implanturilor
Galerie Foto Românii sunt europenii cu dinţii cei mai prost îngrijiţi. Teama de durere, lipsa banilor şi, de foarte multe ori, lipsa educaţiei sanitare se numără printre motivele amânării vizitelor la stomatolog. Cei mai...

Sarah Perry: Credem că romanele sunt superioare televiziunii, dar sunt tot poveşti

Sarah Perry: Credem că romanele sunt superioare televiziunii, dar sunt tot poveşti
Galerie Foto Sarah Perry şi-a cucerit fanii cu romanele sale scrise în stil gotic şi cu poveşti care te ţin cu sufletul la gură. Şi-a publicat primul roman la vârsta de 34 de ani şi a cunoscut succesul abia după a doua...

STS avansează un general la gradul de milionar

STS avansează un general la gradul de milionar
Galerie Foto Serviciile speciale se dotează, în anul electoral al alegerilor europarlamentare și al alegerilor prezidențiale. Serviciul de Telecomunicații Speciale, instituția care are un rol deosebit de important în...

Pericolul „ruperii inimii”, la 3 zile după infarct

Pericolul „ruperii inimii”, la 3 zile după infarct
Apariţia chirurgiei cardiovasculare cu soluţia by-pass-urilor şi a cardiologiei intervenţionale de montare de stenturi au însemnat un salt uriaş în salvarea celor cu necazuri mari la inimă. Profesorul Horaţiu...

Minunea din Teleorman. Satul cu palate construite la mișto

Minunea din Teleorman. Satul cu palate construite la mișto
Galerie Foto Comuna Buzescu a apărut la National Geographic, la Discovery și la BBC, titrată ca „Beverly Hills din Teleorman” sau „Pagodele romilor de la Alexandria”. Într-adevăr, aceste case sunt o atracție, pe de-o pa...

Aplicații de spart orice telefon, cumpărate din fonduri europene

Aplicații de spart orice telefon, cumpărate din fonduri europene
Galerie Foto La nici două luni după ce fostul procuror general Augustin Lazăr a fost scos la pensie, cu un venit de lux, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a demarat un proiect de achizţii, vizând...
Serviciul de email marketing furnizat de