x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Politica blocheaza toate autostrazile

Politica blocheaza toate autostrazile

08 Mai 2005   •   00:00

Lucrarile la autostrada Transilvania, construita de americanii de la Bechtel, vor fi intarziate de lipsa fondurilor, generata de constrangerile bugetare. In acelasi timp, contractele pentru Autostrada Bucuresti-Brasov, negociate cu firmele Vinci, Strabag si Austrom, sunt blocate de interese politice. In asteptarea fondurilor nerambursabile de la Uniunea Europeana, Romania se pregateste de integrare cu o infrastructura rutiera dezastruoasa.



  • de ELENA STANCIU

  • Lucrarile la autostrada Brasov-Bors pe anul 2005 nu vor decurge conform graficului prevazut initial in contractul de construire si vor suporta modificari, in sensul reducerii planului de lucrari, ne-a declarat directorul de comunicare al companiei americane Bechtel, Bogdan Sgarcitu. Cauza principala a replanificarii este aceea ca de la buget s-au alocat numai 200 de milioane de euro in loc de 340, cate erau necesare.

    "Bugetul pentru anul 2005, asa cum este stabilit in contractul de constructie, este de 340 de milioane de euro. Bugetul rectificat, estimat la aproximativ 200 de milioane de euro pentru anul in curs, va duce la o replanificare a lucrarilor si la o reducere a planului de lucrari pentru 2005. Noul plan de lucrari va fi convenit cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale dupa ce procesul de rectificare bugetara va fi incheiat", a declarat Bogdan Sgarcitu.

    CONSTRUCTIA. Lucrarile la autostrada sunt in plina desfasurare pe teritoriul judetului Cluj, in vecinatatea localitatilor Savadisla, Valisoara, Vlaha, Ciurila, Craesti, iar pe teritoriul judetului Bihor, langa localitatile Chiribis, Tauteu, Abram si Satu Barba.

    Lucrarile la autostrada Brasov-Bors au fost incepute in vara anului trecut, la data de 16 iunie, langa comuna clujeana Savadisla. La inaugurare au participat fostul premier Adrian Nastase, care a facut in Cluj o escala de cateva ore in drumul sau catre Bruxelles, fostul ministru al MAI si presedinte al PSD Cluj, Ioan Rus, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Miron Mitrea, vicepresedintele Bechtel Romania, Charles Edgar Redman, precum si alte personalitati politice.

    Inceperea lucrarilor la acest obiectiv era programata pentru inceputul lunii iulie, americanii de la Bechtel dorindu-si chiar ca inaugurarea sa se fi intamplat la data de 4 iulie (ziua Statelor Unite ale Americii), iar faptul ca ea s-a petrecut cu doua saptamani mai inainte a dus la aparitia unor speculatii care legau evenimentul de alegerile locale. Adrian Nastase a declarat atunci ca devansarea evenimentului nu are nici o legatura cu cursa pentru primaria Cluj-Napoca, in care principalii protagonisti erau Ioan Rus si Emil Boc.

    Tot atunci, Adrian Nastase a anuntat ca autostrada va purta numele de Transilvania si ca ideea ii apartine ministrului MAI, Ioan Rus. Dupa taierea panglicilor, Adrian Nastase s-a suit in elicopterul care il adusese la Savadisla, restul oficialilor in masini, iar excavatoarele au inceput sa se miste lent... pe acordurile operei "Primavara" de Vivaldi. Lucrarile vor dura cel putin pana in anul 2012, iar primul tronson ar fi trebuit sa fie dat in folosinta in 2008.

    COALITIA. Autostrada Transilvania a reusit o premiera nationala: coalizarea politica a partidelor de la putere si opozitie. Evident pe plan local. Parlamentarii clujeni, indiferent de culoarea politica, au hotarat sa faca front comun pentru sustinerea continuarii lucrarilor. "Autostrada Transilvania este proiectul care a generat o solidaritate comunitara fara precedent in istoria Romaniei. Pentru prima data, politicienii ardeleni, fara a tine cont de diferentele de doctrina sau de faptul ca unii se gasesc la guvernare, iar altii in opozitie, au avut o pozitie unitara si ferma in favoarea continuarii lucrarilor", ne-a declarat Ioan Rus, presedintele PSD Cluj. In timp ce UDMR a amenintat ca iese de la guvernare, PSD a strans 80.000 de semnaturi pentru sustinerea lucrarilor, iar liderul democrat Emil Boc a spus ca nu se pune problema sistarii lucrarilor.

    LENTOARE

    "Proiectul nu va fi abandonat, dar, pentru ca PSD a lasat o gaura de 91 de milioane de euro cu care trebuiau platite lucrarile care s-au facut anul trecut, bineinteles ca bugetul pe acest an va fi afectat, va fi diminuat. Faptul ca banii vor fi mai putini va afecta si ritmul lucrarilor, care va fi nitel mai lent. Fireste ca vom tine cont si de semnaturi, dar mai ales de interesul celor cinci milioane de transilvaneni care vor beneficia de aceasta autostrada" - Emil Boc, presedintele PD

    INTEGRAREA IN UE

    "Una dintre preocuparile noastre trebuie sa fie reducerea decalajelor dintre Romania si tarile membre ale UE. Dezvoltarea acestor tari s-a bazat pe o infrastructura solida, cele mai multe dintre autostrazi fiind construite in anii ’50. Nu putem conecta tara la Uniunea Europeana fara sa dezvoltam infrastructura. Eficienta economica este legata de durata in care produsele si serviciile pot ajunge la destinatie pe o piata ce nu mai tine cont de granite" - Ioan Rus, vicepresedinte PSD

    BECHTEL
  • 2.800.000.000 de euro, cost total
  • 2.200.000.000 de euro, lucrari de constructie
  • 415 km distanta totala

    Sectiunea 1

    161 km Brasov (Cristian) - Targu-Mures (Ogra)

    Sectiunea 2

    90 km Targu-Mures (Ogra) - Cluj

    Sectiunea 3

    164 km Cluj - Bors Sursa: Bechtel
  • CIMITIRUL AUTOSTRAZII
    Specialistii Institutului de Arheologie din Cluj au stabilit, cu putin inainte de de Sarbatorile de Pasti, ca pe traseul autostrazii Brasov-Bors se afla cel mai mare cimitir gepid din Transilvania. Primele morminte (foto) au fost descoperite anul trecut, cand arheologii au inceput sa descarce de sarcina terenul peste care ar fi trebuit sa treaca autostrada. In urma sapaturilor de la Vlaha din aceasta primavara s-a descoperit ca situl prezinta un numar de 140 de morminte, ceea ce inseamna ca este cel mai mare cimitir gepid din aceasta zona a tarii si dateaza din secolul al VI-lea d.H. "Gepizii sunt o populatie germanica. Spre sfarsitul secolului al III-lea d.H., acestia isi facusera aparitia in zona Somesului inferior. In a doua jumatate a secolului al V-lea, dupa ce au zdrobit regatul hunilor, gepizii si-au extins controlul si in directia Tisei mijlocii si in Transilvania", ne-a declarat arheologul Ioan Stanciu. El a subliniat faptul ca astfel de descoperiri, cum este cimitirul gepid, sunt destul de rare. Gepizii isi ingropau mortii impodobiti cu diferite obiecte din aur, de aceea mormintele acestora erau deseori jefuite. Sapaturile la acest sit ar fi trebuit incheiate la sfarsitul lunii mai, dar acest lucru nu va putea fi posibil. Arheologul Sorin Cocis, de la Institutul de Arheologie din Cluj, a explicat ca lucrarile au fost intarziate din cauza ploilor abundente care i-au impiedicat practic sa mai poata intra pe teren in ultimele doua saptamani. Pe de alta parte, cimitirul gepid este cu mult mai mare decat au apreciat specialistii initial. Arheologii clujeni care cerceteaza traseul autostrazii Brasov-Bors doresc sa propuna companiei Bechtel ca la finalul lucrarilor sa ii ajute sa construiasca un muzeu al autostrazii. (Elena Stanciu)

    EXPROPRIERI DE 15 MIL. EURO
    BECHTEL. Dupa expropriere, la Cluj au inceput lucrarile
    Referitor la situatia exproprierilor, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) din Romania, Mircea Pop, a explicat ca actiunea va intra in etapa a doua. Potrivit acestuia, toate terenurile expropriate pana in acest moment pe cele doua sectiuni pe care se lucreaza, in judetele Cluj si Bihor, au fost achitate. "Pana la finalul lunii mai ar trebui sa apara hotararea de guvern care sa ne permita sa incepem a doua etapa de exproprieri, in aceleasi judete, dupa care comisiile vor merge din usa in usa sa-i lamureasca pe oameni si sa incheie contractele. Daca lucrurile decurg fara intarzieri, in iunie ne-am putea apuca de plati", a precizat Mircea Pop. Acesta a mai explicat ca pe teritoriul judetului Cluj au mai ramas de expropriat doar 5% din suprafata totala necesara, iar in Bihor 30%. Un factor care a creat greutati in procesul de intocmire a actelor a fost acela ca nu toti satenii aveau eliberat titlul de proprietate, iar multi sunt plecati la munca in strainatate. Insa actiunile de despagubire a taranilor, ale caror pamanturi au fost luate de stat pentru construirea autostrazii, nu merg intotdeuna struna, iar satenii clujeni au protestat in mai multe randuri, iesind in strada, impotriva faptului ca platile intarziau cu lunile. (Elena Stanciu)
    ×