x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Ai lu' Moromete nu cred în sfârșitul lumii după papă, ci în cel preconizat de consăteanul lor

Ai lu' Moromete nu cred în sfârșitul lumii după papă, ci în cel preconizat de consăteanul lor

de Paul Rogojinaru    |    11 Mar 2013   •   22:17
Ai lu' Moromete nu cred în sfârșitul lumii după papă, ci în cel preconizat de consăteanul lor
Sursa foto: Karina Knapek

Vestea că papa Benedict al XVI-lea și-a dat demisia n-a însemnat nimic pentru locuitorii din Siliștea-Gumești, județul Teleorman. Concentrați pe problemele lor existanțiale, aproape nici n-au băgat de seamă că, în primul rând, lumea catolică e zguduită de plecarea papei. Ba chiar îi doare-n cot de gestul (curajos, după unii!) unsului lui Dumnezeu pe pământ, atâta vreme cât ei ar fi în stare să se facă frate cu Dracu' până trec puntea neajunsurilor financiare.

Prezicerile, conform cărora alegerea unui papă de culoare ar prevesti sfârșitul lumii, că Roma va fi distrusă iar venirea pe scaunul papal a lui Petre Romanul va coincide cu începutul Armaggedonului, le consideră povești de adormit copiii. Nici știrea că în Rusia a fost o nedetectată ploaie de meteoriți, nici faptul că un trăznet a lovit Bazilica Sf. Petru de la Vatican, doar la câteva ore de la anunțata demisie a lui Benedict al XVI-lea, nu le-a întărit convingerea că în acest fel se apropie sfârșitul lumii. Lipsiți de resurse financiare, consideră că se apropie sfârșitul lor, al țăranilor, și nu al unei lumi în care trăiesc și huzuresc oameni de aiurea cu averi de zeci de miliarde de dolari, “pe persoană fizică”.

Somnul economiei naște monștri

Adunați în fața cârciumii lui Ilie Boțoghină (fiu-su, Cristian Boțoghină, era plecat la oraș cu niște acte la semnat), urmașii lui Moromete parcă nu mai aveau pofta de viață de altădată. O parte dintre ei ascunși în cămăruța mică, o altă parte ieșiți să se încălzească la soarele primăvăratic, ca gândăceii roșii numiți “boii popii” (ai “papei” poate la ei, la catolici, glumește unul!) drămuiau o bere sau un pahar de țuică, fiindcă paralele le erau numărate. Că și zicea unul: Bă, venii Ciocoiu aseară pe la mine să-mi lucreze ceva și l-am servit cu o țuică. Zice ăsta: dă-mi-l să-l beau mai repede că se apropie de ora 6 șI eu la 6 și jumătate mă culc. Cum vine asta, mă, zic eu, tu te culci cu găinile, când se întunecă? Ce fel de om ești tu, să te culci la 6 și jumătate? N-am mai pomenit așa ceva! Da, bă, zice ăsta, că sunt prea sărac ca să stau treaz. Cum vine asta?, zic eu mirat. Bă, sărac cum sunt, dacă stau seara treaz, trebuie să consum, nu? Ba mai ciugulesc o bucată de brânză, ba mai îmi vine să beau o țuică sau un pahar de vin șI consum, nu? Așa, mă culc și nu mai știu de nimic, fac economie! Avea dreptate omu', știi?” Vecinul de alături sare indignat: “Avea pă dracu'! Voi n-ați aflat, mă, că după demisia lu' Benedict ăsta șI la alegerea al 112-lea papă vine sfârșitul lumii? Că dacă e unul negru de-l mai cheamă șI Petre Romanul o mierlim? Așa că Ciocoiu e ultimul om de pe planetă care are ocazia să moară și sărac și flămând și econom. Te mai c... în ea de economie, când lumea e pe ducă!”

Primul vorbitor nu se lasă cu una, cu două: “Păi vezi că ești prost? De mierlit o s-o mierlim noi, ăștia, care nu mai avem nici de-o țuică, cum o s-o mierlească miliardarul ăla mexican? Să știi ca adevarata Apocalipsă pentru noi e aia de-o prevestește Ciocoiu, aia financiară, când nu-ți mai permiți să stai treaz de sărac ce ești!” “Ai, bă, intervine celălalt, că dacă e să murim, murim cu toții! Ba, Ciocoiu poate să fie cel mai fericit dintre noi, că-l prinde moartea-n somn”.

“Pentru noi, Apocalipsa e în fiecare zi”

Ieșit să-și verifice câțiva pomi din grădină, dacă să-i altoiască sau nu, Dumitru Dogaru, zis nea Lae, trece strada și se amestecă printre ei. “Domnule, și-nainte, în evul mediu, catolicii au făcut numai rele și-au omorât în numele Domnului. Ba cruciade, ba inchiziție, ba vânătoare de vrăjitoare, ba arderea pe rug a lui Giordano Bruno. Crime la adresa omenirii sub haină sfântă! Astăzi, religia a cam intrat în politică și nu e bine. La noi, popii sunt scutiți de impozite, pe mine de ce nu mă scutește? Nu mă interesează alegerea papilor la ei, mai ales că au denaturat ideea de biserică și de urmași ai Domnului, atâta vreme cât sunt găsiți pedofili, homosexuali, cu averi uriașe, cu trafic de influență, cu amestec în politică. Hoți și pungași sunt și preoții ortodocși, d-aia nu mai crede nimeni în biserică, fiecare își caută propria credință către Dumnezeu, fără să mai treacă pe la zeciuala ticăloasă a popilor. Zic ăștia c-o să vină Apocalipsa după plecarea lui Benedict. Uitați-vă în buzunarele voastre și la ce puneți pe masă și-o să vedeți că aia e Apocalipsa. Pentru noi Apocalipsa e în fiecare zi, vorba lui Ciocoiu”.

Așezat pe un scaun, cu un zâmbet în colțul gurii, Stelian Popescu, zis Semaca, îl ațâță: “Cum, nea Lae, dar de fulgerul ăla de-a trăznit Bazilica Sf. Petru, la numai câteva ore după demisia papei, ce zici? N-a fost un semn?” Nea Lae se întoarce către el: “A fost pă dracu'! Voi mai credeți în fulgerele Sfântului Ilie? Voi mai credeți în papă, în popi și-n Apocalipsă? Ce legătură mai au popii cu noi, când murim de foame p-acilea, prin Siliștea-Gumești?”

Petrache Lupu se întoarce

Din dreapta lor, Marian Stănculețu, zis al lu' Usturoi, intervine împăciuitor: “Domnilor, religia și-a avut rostul ei. Cu ea, oamenii au devenit mai împăciuitori, mai iertători, mai umani. Altfel eram niște animale. Oamenii pot să trăiască și fără biserică, numai cu credință în Dumnezeu și atât. Dar vezi bine că e ca la școală: trebuie să fie cineva care să propovăduiască tinerilor credința, că altfel s-ar pierde. Credeți voi că cineva are în mod expres nevoie de un popă? Nu! Dar trebuie să fie unul care să fie considerat unsul Domnului, că există și aici o politică a credinței. Așa cum nouă ne fac politicienii legi și ne guvernează cu ele, la fel și biserica are o mână de preoți înalți cu care guvernează credința. Numai că, biserica ar trebui să fie respectată și de ei, de preoți, iI să nu fie pângărită cu pedofilia sau homosexualitatea lor. Aici e buba! D-aia a fost obligat Benedict să plece, că nu mai suporta mârșăviile lor, și-au vrut chiar să-l asasineze, dacă nu pleacă!” Aducând niște beri la masă, Ilie Boțoghină își spune părerea: “E fals că, dacă vine un popă negru, vine și Apocalipsa. Voi vă luați după aldeo Nostradamus? Păi, ce, Obama nu e negru și e cel mai puternic om al lumii? Din câte știu, cu toți misionarii care-au fost, cam toată Africa e catolică. De ce n-ar fi și-un papă negru? Credința asta o fi albă sau neagră? Benedict cred că a fost cam forțat să plece, că celălalt, papa Paul-Ioan era bolnav și-a stat până a închis ochii. Oamenii de la noi, d-aci, ar crede mai repede în Petrache Lupu, decât în papa de la Roma. Dacă s-ar mai naște un alt Petrache Lupu lumea ar crede în el mai mult decât în toți popii și-n biserica românească”. Dă a lehamite din mână și intră în cârciumă să mai treacă pe caiet doi mușterii, care-i fac promisiunea că-i vor da banii la pensie.

Cocoșați de taxe și impozite, cu oasele rupte de munca la țară, sleiți financiar șI fără nici o perspectivă a zilei de mâine, “moromeții” sunt pe cale să generalizeze pe plan local experimentul consăteanului lor. Așa gândesc că trebuie să arate Apocalipsa: ca cea trăită de Ciocoiu în fiecare zi. Astfel, “papa cu-a lui trei coroane puse una peste alta” devine un subiect minor, neinteresant pentru ei. Alegerea noului șef al Bisericii Catolice din marea Romă e nimic față de osândita alegere a vecinului lor de a se culca la 6 și jumătate seara, aici, în mica lor Romă, numită Siliștea-Gumești.
 

×