x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum au ajuns bulgarii să ne predea lecția autostrăzilor

0
Autor: Alex Nedea 31 Mai 2018 - 16:26
Cum au ajuns bulgarii să ne predea lecția autostrăzilor
Vezi galeria foto


Românii au autostrăzi pe care să meargă. Le au în Bulgaria, atunci când se duc în concediu pe litoralul lor sau la schi în Munții Pirin. În această cursă de cucerire a turistului de la noi, vecinii de la Sud au reușit să construiască mai mult cu mult mai puține resurse.

Bulgarii au înțeles că turistului român îi place confortul şi luxul şi preferă să ajungă cât mai rapid în astfel de destinaţii. Și urăște să piardă timp și nervi în trafic. Așa că Bulgaria s-a apucat să construiască autostrăzi pentru ca românii să ajungă cât mai repede în stațiuni montane precum Bansko sau în cele de pe litoral, ca Albena. Acesta a fost, pe scurt, planul lor și au făcut tot posibilul să se și țină de el.


Așa se face că, astăzi, Bucureștiul a rămas singura capitală europeană care nu se leagă, prin autostrăzi, de nicio altă țară. În această ligă a rușinii se afla și Sofia, dar de câţiva ani capitala Bulgariei a reuşit să se conecteze cu doi dintre vecinii săi, Grecia și Turcia. Nu e singurul clasament unde suntem în spatele lor. Tot Bucureștiul e singura capitală europeană fără o șosea de centură modernizată. Jumătate din drumul acesta e așa cum l-am moștenit acum 28 de ani de la comuniști. Așa că nu e de mirare că viteza medie cu care se circulă la noi la periferia Capitalei este de 17 km/oră, cam cu cât înaintează o căruță trasă de un cal șchiop. În schimb, bulgarii circulă constant cu 90km/h, pentru că tocmai și-au făcut un drum de ocolire nou-nouț. Am fost acolo într-o zi lucrătoare și am găsit un trafic fluid, deoarece vecinii noștri nu s-au zgârcit la numărul de benzi de circulație: au câte trei pentru fiecare sens de mers. Noi abia lucrăm la o centură cu două benzi, care pare că nu se mai termină.

„Pentru mine e incredibil când vin din Bulgaria și mă duc la părinții mei, la Bacău, și trec pe centura Bucureștiului, și o găsesc așa cum era acum vreo 20 de ani”, se miră Cristian Zărnescu, un român care și-a deschis o afacere imobiliară în Bansko, Bulgaria. „Drumul spre Moldova ar trebui să fie o autostradă și, când colo, e o șosea cu o bandă și jumătate, nici măcar nu are două benzi. Și te uiți la Bulgaria că a reușit... Nu mă mai enervez, mă enervam când eram mai tinerel. Dar e ciudat pentru că te aștepți ca în România să fie mult mai bine decât în Bulgaria”.

 

Votul, cheia succesului. La ei...


Am mers noi în Bulgaria să aflăm care e secretul lor, de ce ei, cu o țară de două ori mai mică şi cu de trei ori mai puțini locuitori, au reușit să ne învingă la acest capitol. Primul lucru pe care l-am aflat e că situația ni se datorează și nouă, votanților. Cei de la sud de Dunăre au ieşit la vot când au simțit că lucrurile nu merg în direcția care trebuie și au știut pe cine să aleagă. Și l-au ales și reales pe omul cu autostrăzile, pe Boiko Borisov. “A fost o gândire politică. Prim-ministrul Borisov, care e la putere de aproape zece ani, a considerat că autostrăzile sunt cel mai bun mijloc să câștige alegerile. Și, de fiecare dată când lua cuvântul, vorbea despre autostrăzi. El a avut o fixație cu autostrăzile și cred că a mers”, spune jurnalistul Georgi Gotev. Borisov nu a făcut de fapt decât să preia planurile de modernizare a țării de pe vremea comuniștilor bulgari. Ca și Borisov, și conducătorul comunist Jivkov a avut și el o „fixație” cu autostrăzile. „ Pe vremea lui Jivkov s-a construit prima autostradă adevărată, care ducea la Praveț, unde este născut Jivkov. Vă imaginați că voi nu ați avut o autostradă care să ducă la Scornicești”, constată amuzat Gotev.
 

Condiții similare, prețuri mai mici


Al doilea secret bulgăresc care i-a făcut să ne întreacă la infrastructura rutieră a fost prețul. Un raport al Curți de Conturi de la noi arată că vecinii noștri au reușit să construiască mult mai ieftin, deși au avut parte de condiții de teren similare. Ba uneori a fost mai greu la ei decât la noi, pentru că, pe unele porțiuni, au fost nevoiți să își facă drum prin stâncă, ajungând să aibă zeci de tuneluri de sute de metri lungime. Prețul mediu al unei autostrăzi în Bulgaria este de 2,5 milioane de euro pe kilometrul construit, de trei ori mai puțin decât în România. Mutând munții din loc, bulgarii aveau, anul trecut, cu 40 de kilometri de autostradă mai mult. Și, dacă ne raportăm la populația celor două țări, avem dimensiunea reală a dezastrului: fiecărui bulgar îi revin nouă centimetri de autostradă, iar unui român, doar trei. „În cinci ani, au fost construiți, sub Boiko Borisov, 276 de kilometri de autostradă. Asta înseamnă un kilometru pentru cinci zile, cred că putem să intrăm în Cartea Recordurilor”, zice Martina Ghenceva, un jurnalist bulgar, care își amintește că nu toată lumea a fost încântată de „obsesia” premierului. „Opoziția chiar a început să critice guvernul, spunând că poporul nu mănâncă asfalt”. Și totuși, într-un anumit fel, chiar mănâncă: infrastructura rutieră aduce cu sine prosperitate, au constatat autoritățile bulgare. „Construcția de autostrăzi este un factor important în combaterea crizei demografice, deoarece creșterea economică pătrunde imediat în micile localități. În acest fel, tinerii rămân să lucreze acasă, copiii lor rămân să crească acolo. Întârzierea dezvoltării rețelelor de autostradă din nordul Bulgariei, spre România, a adus la o gravă criză demografică în aceste regiuni”, este concluzia lui Donco Atanasov, președinte al Agenției pentru Infrastructură Rutieră de la Sofia.

 

Localitate scoasă din faliment

 

Un exemplu despre cum progresează o comunitate datorită autostrăzii am găsit în Dupnița, un orășel de dimensiunea Pașcaniului, aflat în apropiere de Sofia. Până nu demult, Dupnița era un loc cu o economie ruinată de anii de tranziție. Dar, după ce autostrada a ajuns în dreptul lor, șomajul a început brusc să scadă, turiștii să vină, la fel și investitorii, iar tinerii au încetat să mai emigreze. „Înainte de 1989, localitatea noastră a fost puternic industrializată, iar acum își redobândește acest statut datorită autostrăzii. Avem foarte mulți investitorii care deja au venit sau vor să vină pentru că avem o cale de legătură rapidă. De exemplu, acum suntem în discuții cu un grup de investitori din China, care vor să facă aici o fabrică de troleibuze”, se entuziasmează viceprimarul din Dupnița, Krassimir Georgiev. Viceprimarul visează acum să atragă și turistul din România, pentru că știe că el este o a doua cheie a prosperității. Au avantajul că se află mai aproape de granița cu noi, față de cei de la Bansko, de pildă. „Acum avem un proiect foarte interesant legat de dezvoltarea unui domeniu schiabil aici, pentru că avem munte chiar lângă noi. Pentru aceasta, vrem să investim pentru început trei milioane de euro în dezvoltarea a 25 de kilometri de pârtii”.

276 de kilometri de autostradă au construit bulgarii în ultimii cinci ani. Prin comparație, la noi au fost inaugurați 141 km de autostradă, însă unele porțiuni s-au prăbușit, iar alte tronsoane sunt total izolate

O altă lecție usturătoare pe care ne-au predat-o vecinii noștri se referă la Centura Capitalei. La noi se lucrează ca în balada Meșterului Manole, la ei se circulă cu 90 km/oră

R

Citeşte mai multe despre:   autostrazi bulgaria

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net
Galerie Foto S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor...

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips
Recent, fostul preşedinte al României, Emil Constantinescu, a căzut în casă pe o podea spălată şi udă, traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula. A trebuit să fie...

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție
Galerie Foto APADOR-CH, una dintre organizațiile neguvernamentale care activează în domeniul apărării drepturilor omului care a participat la negocierile din Parlament, a identificat cel puțin șapte hibe pe care legea...
Serviciul de email marketing furnizat de