x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Drumul de fier” de peste Olt

0
Autor: Luminita Ciobanu 01 Apr 2011 - 15:43
„Drumul de fier” de peste Olt arhiva Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea/ O realizare tehnică de excepţie, recunoscută la nivel naţional şi european, Podul de la Proieni – Vâlcea se află în pericol de demontare


159230-12-13-1.jpg „Am făcut această călatorie cu un nou mijloc de transport, care este una dintre minunile industriei secolului... Douăzeci de trăsuri legate unele cu altele, încărcate cu 240 de persoane, sunt trase deodată de o singură maşină cu aburi...” Descrierea îi aparţine tânărului bursier Petrache Poenaru, care, în octombrie 1831, călătorea cu trenul pe linia Liverpool – Manchester, prima cale ferată creată în lume în septembrie 1830. După 24 de ani, românii se aflau în faţa unei minuni. La 20 august 1854 s-a fost deschisă o linie ferată: Oraviţa – Baziaş – linia cărbunarilor – , de altfel, primul „drum de fier” construit pe teritoriul ţării noastre care, după ce a suferit îmbunătăţiri, a fost deschis în noiembrie 1856 şi pentru transportul călătorilor.

Peste 13 ani, Regele Carol I a făcut prima călătorie cu trenul de la Bucureşti spre Giurgiu, plecând din Gara Filaret. Din portul dunărean, regele şi-a continuat călătoria cu vaporul spre Viena, respectându-şi astfel promisiunea pe care o făcuse la urcarea pe tronul României: de a nu părăsi graniţele decât atunci când va fi gata calea ferată. Locomotiva cu aburi era o minune a tehnicii, fiind îndelung aplaudată de toţi cei care au venit la gară să vadă „cu ochii lor” ciudata trăsură care pufăie îndelung şi alunecă pe şine cu atâtea birje şi nenumăraţi pasageri.

O altă izbândă a tehnicii avea să fie şi podul de la Proieni – Brezoi, judeţul Vâlcea, adus cu carele cu boi, pe „bucăţi”, tocmai de la Paris. Dar să nu uităm un lucru important: calea ferată construită pe Valea Oltului între anii 1897 şi 1901 de reputatul inginer Mihail M. Râmniceanu, absolvent al ficolii de poduri şi şosele de la Bucureşti, diplomat al ficolii de poduri şi şosele din Paris, membru corespondent al Academiei Române, uşurează travesarea Văii Oltului. Construirea acestui „drum de fier” a fost extrem de dificilă. N.I. Petculescu nota în 1935: „Traseul liniei merge când pe un ţărm, când pe celălalt al Oltului, prin locuri rele şi strâmte, unde calea a fost câştigată prin săpături în stâncă şi a fost pusă la adăpost de efectele torentelor prin (...) numeroase pereuri şi arocamente care apără linia contra furiei Oltului, care acolo are un regim torenţial atât de pronunţat, încât nivelul apelor a avut o variaţie chiar de 7 metri în 24 de ore”.

Până la construirea căii ferate Bumbeşti – Livezeni, linia Râmnicu Vâlcea – Râul Vadului a fost considerată cea mai mare realizare în materie de căi ferate montane din ţară. Podul de la Proieni a fost  proiectat în 1899, în Atelierele Daydé & Pillé din Paris, transportat şi montat pe Valea Oltului. Este o lucrare monumentală, fiind prima construcţie din Europa realizată „în curbă” peste un râu, pentru care constructorul a acordat o garanţie de nici mai mult, nici mai puţin decât... 100 de ani! În anul 2002, la trei ani după ce constructorul a ridicat garanţia, au fost demarate în zonă lucrările de construire a unui nou pod, cel vechi rămânând pe poziţie, fiind clasificat monument istoric.

Astăzi, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea, Florin Epure, se luptă din răsputeri pentru menţinerea monumentului pe amplasamentul actual. Nu exclude varianta supraînălţării podului pentru a face posibilă conservarea sa şi buna funcţionare a hidrocentralei, dar se opune altor păreri oficiale conform cărora podul ar trebui dezasamblat şi montat în altă parte. Punctul de vedere al directorului Florin Epure a fost împărtăşit în 2007 şi de specialiştii Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.

Citeşte mai multe despre:   reportaj,   lada de zestre

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Mihai Gane, scriitor spaniol de origine română: „Poezia mi-a salvat viaţa”

Mihai Gane, scriitor spaniol de origine română: „Poezia mi-a salvat viaţa”
Galerie Foto Mihai Gane, un tânăr de origine română, este noua senzaţie literară în Spania. Acolo, este cunoscut ca Miguel Gane şi a publicat două volume de poezii primite cu mare entuziasm de public. În 2017, a fost...

Gruparea „aviatică” a lui Ludovic Orban și legăturile pe axa Cotroceni-Palatul Victoria

Gruparea „aviatică” a lui Ludovic Orban și legăturile pe axa Cotroceni-Palatul Victoria
Galerie Foto Cel mai important om al Partidului Național Liberal conduce, din punct de vedere administrativ, întregul aparat guvernamental. Nu este vorba despre Ludovic Orban, care este premier al României, ci de Antonel Tănase,...

Mircea Băsescu, milionar din falimentul fabricii de împachetat pui din Portul Constanța

Mircea Băsescu, milionar din falimentul fabricii de împachetat pui din Portul Constanța
Galerie Foto Zilele trecute, la Tribunalul București a fost depus tabelul definitiv al creanțelor acceptate cu privire la compania SC Fattoria Terrantica SRL, societate pe care Mircea Băsescu, fratele fostului președinte al...

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene
Galerie Foto Orașele României sunt sufocate, la propriu, de mașini. Nu e o exagerare, în București se vede asta cu ochiul liber. Nu mai poți admira nimic din arhitectura orașului, pentru că totul e practic acoperit de mașini...

Lista „trădătorilor” și „traseiștilor” care i-au instalat lui Iohannis Guvernul lui

Lista „trădătorilor” și „traseiștilor” care i-au instalat lui Iohannis Guvernul lui
Galerie Foto 16 voturi îi lipseau lui Ludovic Orban pentru a-și trece, luni, Guvernul de votul Parlamentului. Așa cum „Jurnalul” a prezentat, cu o zi înainte de plen, toate partidele care au încheiat acorduri cu premierul...

Doina Ruști: Iubirea este la îndemâna tuturor

Doina Ruști: Iubirea este la îndemâna tuturor
Galerie Foto Doina Ruști este una dintre cele mai apreciate voci ale literaturii contemporane din România. Cuvintele sale magice au primit numeroase premii literare, iar romanele sale au fost traduse în peste 9 limbi. Acum, Doina...

Chirurgie prin gaura cheii

Chirurgie prin gaura cheii
Sperietura unor pacienţi că ajung la bisturiul chirurgului s-a mai diminuat odată cu extinderea intervenţiilor minim invazive, a laparoscopiei cu incizii mici. Interviu cu profesor doctor Nicolae Iordache, de...

Serviciul lui Orban, băncile și procesele împotriva celor care vor să li se aplice Legea Dării în Plată

Serviciul lui Orban, băncile și procesele împotriva celor care vor să li se aplice Legea Dării în Plată
Galerie Foto De la un job part time la o companie de construcții, liderul PNL, Ludovic Orban, care, astăzi, speră să devină premierul Guvenului României, a trecut la consultanță pentru una dintre societățile de avocatură...

Ana-Maria Negrilă, regina SF-ului românesc

Ana-Maria Negrilă, regina SF-ului românesc
Galerie Foto Ana-Maria Negrilă este una dintre puținele scriitoare de SF din România și câștigătoare a numeroase premii. A publicat cinci volume de proză, dintre care, cel mai cunoscut este romanul Împăratul ghețurilor...

Ministeriabilul „Grindă”, „nășit” în afaceri de controversatul Gigi Kent

Ministeriabilul „Grindă”, „nășit” în afaceri de controversatul Gigi Kent
Deputatul Ion Ștefan, care vânează funcția de ministru al Dezvoltării Regionale și care a primit aviz negativ în comisiile reunite de specialitate ale Parlamentului, și-a început cariera de afaceri lucrând...

Românca aflată la conducerea baschetului mondial

Românca aflată la conducerea baschetului mondial
Galerie Foto Carmen Tocală a fost desemnată membru în Boardul Central al Federaţiei Internaţionale de Baschet. Asta după ce, în luna iunie, Carmen Tocală a devenit prima femeie aleasă în funcţia de vicepreşedinte al...

Dosarul „Mită la SRI”: ucis de Kovesi, îngropat de judecători

Dosarul „Mită la SRI”: ucis de Kovesi, îngropat de judecători
Galerie Foto Faptele sesizate de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, care, în 2015, le-a povestit procurorilor DNA cum a plătit, cu sacoșa, o jumătate de milion de euro pentru finanțarea partidului lui Gabriel Oprea, chiar în...

O româncă vrea să dea lovitura în State cu povestea vieții ei

O româncă vrea să dea lovitura în State cu povestea vieții ei
Galerie Foto La numai 22 de ani, tânăra actriță Maria Müller are propria companie de teatru la New York, cu care speră să ajungă pe Broadway. Românca a apărut deja într-o peliculă proiectată la Festivalul de la Cannes,...

Avocatul Poporului contestă legea după care se organizează alegerile prezidențiale

Avocatul Poporului contestă legea după care se organizează alegerile prezidențiale
Galerie Foto Trei articole din Legea privind alegerea președintelui României, dar și un articol din Legea privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților riscă să fie lovite de neconstituționalitate, întrucât conțin...

De ce au vârstnicii ameţeli şi paşi nesiguri

De ce au vârstnicii ameţeli şi paşi nesiguri
Cei peste care s-au aşezat mulţi ani au paşii grei şi nesiguri, se vaită de ameţeli, au nevoie de braţul unei alte persoane pentru a le face mai sigur mersul. Dar şi cei mai tineri trec, uneori, prin...
Serviciul de email marketing furnizat de