x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gările-mină din Valea Jiului

0
Autor: Ionela Gavriliu 17 Sep 2007 - 00:00
Gările-mină din Valea Jiului KARINA KNAPEK/


Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.

Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.


Impiegaţii şi călătorii care trec prin Valea Jiului au inceput să se roage ca nopţile să fie instelate şi cu lună pentru a nu mai băjbăi prin haltele lăsate fără curent electric. Intr-o noapte ca păcura, un impiegat a avut nenorocul să cadă intr-un canal descoperit chiar lăngă peronul din Lupeni, pentru că gara din oraş arată din luna mai a acestui an ca un mamut orb. Iar călătorii de ocazie şi navetiştii au de luptat in fiecare seară cu haitele de căini ce-şi revendică clădirea părăsită ce a purtat odată numele de gară.


AU REDESCOPERIT FOCUL. "Mai vino iar in gara noastră mică" a devenit o ironie pentru oamenii din Valea Jiului care au drum prin una din gările fără curent electric. Doar cu GPS-ul sau cu ajutorul localnicilor ai şanse să dai de gările din Lupeni, Vulcan sau Petroşani. Singurele lumini pe care le vede peronul din aceste localităţi şi din alte incă opt din Hunedoara sunt cele de la locomotiv, atunci cănd intră un tren in staţie. Din clădirile părăsite şi devastate pălpăie slab la căte o fereastră o lumină galbenă. Impiegaţii de serviciu şi magazinerii stau la lumina lumănării. Cei care locuiesc aproape de gară cară zilnic o baterie de maşină incărcată pentru a avea un bec la care să scrie actele, iar cei de la casele de bilete n-au incotro şi muncesc doar in tura de zi-lumină.


SEZONUL BEZNEI. Orăşelului Lupeni, Dumnezeu i-a dat două gări: una in centru şi una unde se termină blocurile, pe un cămp: Lupeni şi Lupeni-Haltă.

La gara din centru, pe partea dinspre stradă, e lumină din belşug - acolo e un bar in care navetiştii se incălzesc cu o cafea sau cu o băutură. Cum treci prin gang şi ajungi in faţa gării, pe peron, se face intuneric. Casele de bilete sunt părăsite, nu se vede o luminiţă nicăieri. "Vine o doamnă doar o dată pe zi să văndă bilete la casă, pe la ora două", ne explică amabil un navetist. Dar să nu ne facem probleme, că aceia care nu apucă să-şi ia bilete atunci pot cumpăra fără probleme de la "naş". Printre cei căţiva călători de seară părerile sunt impărţite cu privire la data de la care nu mai e curent in gară. O doamnă ne asigură că de cel puţin 2-3 ani gara stă in beznă. Navetistul o contrazice şi spune că doar pe vremea lui Ceauşescu era curent in gară şi oamenii puteau aştepta trenurile in sala de aşteptare incălzită şi luminată. Nu e de mirare că părerile sunt impărţite. Din 2000 incoace, Enel a umblat la intrerupător aproape in fiecare an căteva luni bune din cauza datoriilor acumulate de CFR. Numai anul trecut sezonul beznei a durat din luna mai pănă in luna septembrie la Lupeni.


ROMANTICI. In a doua gară a oraşului minier ajungi după multe incercări şi nedumeriri. Cum să fie clădirea aceea uriaşă, cu geamurile sparte, cu holurile părăsite şi fără un fir de lumină, la capătul unui drum nămolos, o gară? Intrăm cu teamă in clădirea desprinsă din filmele de război, fără geamuri, cu afişe electorale atărnănd jupuite, cu anunţuri cu termenul de valabilitate expirat de luni bune. După ce trecem prin "filtrul" căinilor care au luat in stăpănire peronul, dibuim o uşă pe sub care pălpăie o lumină slabă. Aici stă liniştit impiegatul de serviciu, nea Loţi, şi scrie preocupat nişte hărtii la lumina a două lumănări pe sfărşite, infipte intre butoane. Pentru că nopţile au inceput să fie mai lungi şi mai reci, intr-o sobă de tablă arde focul. "Aşa stăm de 6 luni, la lumănare. Noi le cumpărăm, cine altcineva? Iar lemne de foc facem rost de la particulari, căci nu mai avem căldură", explică resemnat impiegatul, arătănd spre caloriferele incremenite din spatele scaunului pe care stă. In gara rece şi intunecată ca o mină nu a ajuns nici un zvon cu privire la termenul la care se va da drumul la curent. Oamenii speră să se repete măcar povestea de anul trecut, cănd la Lupeni nu a fost curent patru luni, dar intr-un final, toamna, s-a făcut lumină.


In camera de vizavi stă la lumina unui bec atărnat de o baterie de maşină magazinera. Cu degetele chircite de frig, scrie nişte cifre intr-un tabel. "Suntem nişte romantici", spune ironic, in timp ce se indreaptă spre un dulap din care scoate lumănări de diverse forme şi mărimi pentru a ne arăta "proviziile" de fiecare noapte. Femeia poartă o bundă groasă ca să facă faţă celor căteva grade peste 0 şi merge cu spatele ţeapăn. "Mi-am nenorocit rinichii in frigul ăsta. Aici nu am sobă să mă incălzesc, bateria o incarcă o colegă care stă mai aproape de gară ca să avem lumină. Mai alternăm şi cu lumănări cănd se descarcă", prezintă intreg ritualul unei ture de noapte, care durează de la 7 seara la 7 dimineaţa. La Gara Lupeni lucrează 15 oameni, care se roagă să pice căt mai rar in tura de noapte, timp in care cinci trenuri ajung să oprească in gara pustiită.


INCEPUTUL SFĂRŞITULUI. Dezastrul a inceput aici o dată cu disponibilizările masive ale minerilor din Valea Jiului. Sărăcia i-a impins pe unii să fure instalaţia şi să o văndă bucată cu bucată la fier vechi. Numai lăngă staţie sunt vreo patru centre de colectare a fierului vechi. "Dacă cineva ar duce la un astfel de centru un vagon luat din gară, nu l-ar intreba nimeni de unde l-a luat, dacă i-a crescut in grădină sau nu", spune un localnic. Cănd nu a mai rămas nimic de furat din gară, hoţii s-au orientat spre cuplele care leagă vagoanele. Cuplele costă in mod normal in jur de 600 de lei, la fier vechi ele nu valorează mai mult de 10 lei.


La Petroşani situaţia e ceva mai bună decăt la Lupeni. Clădirea gării este şi ea inchisă şi intunecată, dar Primăria a montat doi stălpi care luminează peronul. CFR Călători nu a fost atăt de afectat, pentru că sala de aşteptare şi biletele au o clădire nouă chiar lăngă vechea gară. In schimb, ca şi la Lupeni, ca să-ţi dai seama in ce gară eşti trebuie să ai o lanternă sau să intrebi pe cineva care cunoaşte zona. In aceeaşi situaţie sunt şi alte gări şi halte din Hunedoara: Livezeni, Vulcan, Bărbăteni, Băniţa, Crivadia, Merişor, Peştera Bolii. Gara Orăştie a fost reconectată de curănd, iar Hunedoara şi Brad sunt in curs de reconectare.


La Lupeni, angajaţii CFR işi aduc aminte de vremurile bune ale gărilor in care muncesc de zeci de ani: erau patru case de bilete, agenţie de voiaj chiar, sală de aşpteptare pentru mame cu copii. Acum nici măcar un bilet nu mai poţi cumpăra din gară. Trenurile care treceau prin micul oraş minier făceau legătura dintre Valea Jiului şi Bucureşti, Timişoara sau Mangalia. "Unde sunt vremurile cănd mergeau minerii cu trenul direct pe litoral?", se intreabă şeful de gară din Lupeni, uimit şi el cum in căţiva ani s-a ales praful de locul lui de muncă.

Datorii care sting lumina

Situaţia gărilor fără curent electric a fost explicată de reprezentanţii CFR ca fiind in curs de rezolvare. "S-au plătit datoriile şi penalităţile către Enel. Dacă nu e curent momentan in gară inseamnă că n-au intrat incă ordinele de plată. Situaţia gărilor in intuneric n-a durat mai mult de două luni", a spus inginerul Ion Stoicescu, şeful diviziei tehnice din cadrul Regionalei CFR Timişoara. De la Enel răspunsul a fost un pic altfel. "In ultima perioadă, CFR a achitat o mare parte din sumele restante, astfel incăt Gara Orăştie e reconectată, iar Hunedoara şi Brad in curs de reconectare. Celelalte gări vor avea curent după achitarea integrală a facturilor restante, a penalităţilor şi garanţiilor care se percep consumatorilor rău-platnici deconectaţi", a declarat directorul general Enel, Mario Coni. Conform Enel, CFR nu a dat nici un termen pănă la care şi-ar putea plăti toate datoriile. CFR este cel mai mare debitor al Enel Energie, datoria fiind de 44 de milioane de euro la nivelul intregii ţări - consum fără penalităţi. Datoriile s-au acumulat din august 2004. In judeţul Hunedoara datoria CFR este de 3.380 RON.
Citeşte mai multe despre:   reportaj,   enel,   gară,   lupeni,   curent,   valea jiului,   gar

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Soția lui Blejnar a renunțat la o afacere de lux, după ce a fost trimisă în judecată pentru complicitate la mită

Soția lui Blejnar a renunțat la o afacere de lux, după ce a fost trimisă în judecată pentru complicitate la mită
Galerie Foto Soția fostului șef al ANAF, din perioada lui Traian Băsescu, Sorin Blejnar, a făcut parte, până în toamna anului trecut, din acționariatul unui magazin care se ocupă cu în chirierea și vânzarea unor haine, ac...

Document oficial: DNA a pus presiune pe peste 1.900 de judecători. Abuzuri și ilegalități pe bandă rulantă

Document oficial: DNA a pus presiune pe peste 1.900 de judecători. Abuzuri și ilegalități pe bandă rulantă
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii trecute, CSM a redactat și publicat în registrul intern motivarea Hotărârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 225/2019, prin care, în 15 octombrie, a fost aprobat Raport...

Maria Jarda: de la pictura în gând, la expoziții în Italia

Maria Jarda: de la pictura în gând, la expoziții în Italia
Galerie Foto Născută într-o zonă săracă din inima Moldovei, într-o familie cu 7 copii, trimisă la muncă la numai 16 ani, la brutăria din sat și apoi la un coafor de la marginea Capitalei, Maria Jarda a găsit puterea...

„Paradită” de gașca lui Onea și „Portocală”, fosta șefă a AEP a fost achitată de justiție

„Paradită” de gașca lui Onea și „Portocală”, fosta șefă a AEP a fost achitată de justiție
Ana Maria Pătru, fosta șefă a Autorității Electorale Permanente, arestată, la sfârșitul anului 2016, anchetată de vestita „Unitate de Elită” a DNA de la Ploiești și trimisă în judecată pentru trafic...

Dosarul „Caracal”, verificat de Parchetul General. Familiile victimelor cer infirmarea rechizitoriului

Dosarul „Caracal”, verificat de Parchetul General. Familiile victimelor cer infirmarea rechizitoriului
DIICOT a finalizat rechizitoriul în dosarul „Caracal” și a dispus trimiterea în judecată a lui Gheorghe Dincă pentru săvârșirea a două infracțiuni de omor. Șefa interimară a DIICOT, Georgiana Hosu, a...

Prof. Univ. Dr. Norina Forna: „Rectorul unei Universităţi trebuie să fie, înainte de toate, un bun manager”

Prof. Univ. Dr. Norina Forna: „Rectorul unei Universităţi trebuie să fie, înainte de toate, un bun manager”
Galerie Foto Din poziţia de decan al Facultății de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, prof. univ. Norina Forna a adus pregătirea studenţilor stomatologi la...

Gheorghe Dincă le dă procurorilor DIICOT cu complicii în cap. A scris că Luiza este traficată

Gheorghe Dincă le dă procurorilor DIICOT cu complicii în cap. A scris că Luiza este traficată
Presupusul asasin al celor două tinere dispărute, anul trecut, la Caracal, Gheorghe Dincă, s-a ținut de cuvânt și le dă grele bătăi de cap procurorilor DIICOT. În condițiile în care, până pe 27 ianuarie...

Cazul „Caracal” se dezintegrează, înainte de a fi trimis în instanță. Scenariul prin care Dincă poate scăpa de pușcărie

Cazul „Caracal” se dezintegrează, înainte de a fi trimis în instanță. Scenariul prin care Dincă poate scăpa de pușcărie
Dintr-un dosar construit, cu greu, în șase luni, în mare parte pe declarațiile lui Gheorghe Dincă, cauza „Caracal” riscă să se dezintegreze. Suspectul, aflat în arest preventiv din 27 iulie 2019, a anunțat...

Liviu Dragnea apelează la Convenția Drepturilor Omului, contestând încarcerarea sa în penitenciar

Liviu Dragnea apelează la Convenția Drepturilor Omului, contestând încarcerarea sa în penitenciar
Galerie Foto Profesorul de drept Corneliu Liviu Popescu și avocata Flavia Teodosiu au formulat, în numele și pentru fostul președinte al PSD, Liviu Dragnea, două acțiuni prin care acesta reclamă deținerea ilegală în...

Întreruperea tratamentului în hipertensiune are consecinţe grave

Întreruperea tratamentului în hipertensiune are consecinţe grave
Hipertensiunea este cauza accidentelor vascular cerebrale (AVC), principala cauză de deces la noi în ţară. Hipertensiunea esenţială este cea mai frecventă, fiind întâlnită în aproximativ 90% din cazuri, şi ar...

David: „Kartingul este viața mea!” 

David: „Kartingul este viața mea!” 
Galerie Foto David Cosma Cristofor (10 ani) și Bogdan Cosma Cristofor (8 ani) au fost premiați, în luna noiembrie, la Gala Campionilor Karting Masters, pentru întreaga activitate competițională din 2019, fiind campioni Karting...

Patroană de firmă abonată la contracte cu statul, numită de Orban secretar de stat la Cancelaria Primului Ministru

Patroană de firmă abonată la contracte cu statul, numită de Orban secretar de stat la Cancelaria Primului Ministru
Galerie Foto În ajunul Anului Nou, premierul liberal Ludovic Orban a decis să-și numească, în Cancelaria de la Palatul Victoria, ca secretar de stat, pe fata unui fost deputat PNL, apropiată a vicepreședintelui ALDE Daniel...

Predoiu a “consultat” magistrații la mișto în legătură cu desființarea SIIJ. Decizia era luată deja de 16 zile

Predoiu a “consultat” magistrații la mișto în legătură cu desființarea SIIJ. Decizia era luată deja de 16 zile
Galerie Foto La sfârșitul lunii noiembrie, ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a întreprins o așa-zisă consultare a instanțelor și Parchetelor cu privire la menținerea sau la desființarea Secției pentru Investigarea...

Repararea vertebrelor deformate cu ciment sau substituent osos

Repararea vertebrelor deformate cu ciment sau substituent osos
Durerile de spate sunt cele mai frecvente motive de consult al medicilor, coloana este încărcată cu un mănunchi de forţe apărute şi ca urmare a ridicării fiinţei umane în poziţie verticală,...

Toboşarul lui Ceauşescu: din chirpici, în vila din Primăverii

Toboşarul lui Ceauşescu: din chirpici, în vila din Primăverii
Galerie Foto Născut acum 54 de ani într-o casă din chirpici din Ferentari, Nicolae Dumitru, alias Niro, a făcut un salt spectaculos după anii 90. Dintr-un copil trăit sub fustele ţigăncilor, după cum chiar el mărturisea...
Serviciul de email marketing furnizat de