x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Razboiul rece - Tragedia zborului KAL 007

0
25 Feb 2005 - 00:00

MISTERE ALE ISTORIEI
1983. O data cu atenuarea Razboiului Rece, Statele Unite si Uniunea Sovietica pareau dispuse sa-si discute divergentele. Supersonicele sovietice distrug insa in aer un avion civil coreean. A fost o provocare sau concluzia logica a unei politici paranoice?


CRISTIANA STAMATESCU

"Acum voi incerca o racheta", se aude o voce calma printre parazitii radio. "Ma apropii de obiectiv… Am lansat. Obiectivul este distrus."

La 1 septembrie 1983, la ora 6:26, in timp ce pilotul avionului supersonic sovietic Suhoi-15 cauta confirmarea vizuala a faptului ca-si atinsese tinta, aparatul Boeing 747-200B incepea sa coboare in spirala catre apele inghetate ale Marii Japoniei. Avionul de vanatoare il lovise cu doua rachete sofisticate - mai intai una cu termoghidare, care i-a distrus un motor, apoi una radioghidata, care probabil ca i-a atins fuzelajul. Pilotul avionului de linie a reusit sa transmita doar "Korean Air 007". Apoi nu s-a mai auzit nimic. Uriasul aparat de zbor a cazut timp de 14 minute de la inaltimea de 11.000 de metri si s-a prabusit in apa undeva la vest de bazele militare secrete rusesti de pe Insula Sahalin.

VICTIME. Au murit toti membrii echipajului si cei 269 de pasageri aflati la bord - dintre care 76 de coreeni si 61 de americani. Cei mai multi isi incepusera calatoria fatala putin dupa miezul noptii, pe Aeroportul international "John F. Kennedy" din New York. Dupa sapte ore au facut prima escala la Anchorage, Alaska, unde au coborat patru pasageri. S-a schimbat si echipajul. Cel nou era condus de capitanl Chun Byung In, de 45 de ani, pilot veteran cu 10.547 de ore de zbor la activ, dintre care 6.619 pe avioane de tipul 747. KAL 007 a decolat la ora locala 4 dimineata, cu o intarziere de 39 de minute, si s-a indreptat spre Seul, capitala Coreii de Sud, aflata la circa 6.100 de kilometri.

CHINUL INCERTITUDINII. A fost KAL 007 deturnat? A fost un accident? Timp de 18 ore, speranta s-a amestecat cu spaima, caci nu s-a dat nici o explicatie oficiala pentru disparitia avionului. Nimeni nu primise vreun SOS din partea capitanului.

In cele din urma, secretarul de stat american George Shultz a uluit lumea cand a anuntat ce descoperisera expertii in informatii examinand datele furnizate de computere. KAL 007 fusese doborat in aer de catre fortele militare sovietice. "Aceasta intamplare a socat lumea intreaga", a declarat presedintele Ronald Reagan. Cand toata lumea isi manifesta simpatia fata de rudele indurerate ale pasagerilor ucisi, o declaratie sovietica se referea la un "avion neidentificat" care "a violat in mod grosolan granitele de stat si a patruns adanc in spatiul aerian al URSS".

CUTIA NEAGRA. Pe fundul marii zacea una dintre posibilele explicatii ale misterului - asa-numita cutie neagra care pastreaza inregistrarea datelor de zbor si a discutiilor purtate in carlinga. Echipele adverse ale rusilor si americanilor s-au napustit frenetic asupra presupusului loc de impact, concurand in a gasi asa-zisa dovada. Eforturile uriase depuse de sovietici au fost rasplatite si cutia neagra a fost recuperata la 20 octombrie 1983, la 50 de zile de la prabusirea avionului. N-au facut insa publica descoperirea, asa ca americanii au continuat cautarile pana la 5 noiembrie.

SPIONI PENTRU SUA. La opt zile dupa catastrofa, seful statului major sovietic, Nikolai Ogarkov, a aparut la televiziune cu o noua versiune. Recunoscand implicit ca avioanele rusesti de lupta "oprisera" avionul de linie folosind doua proiectile aer-aer, el a oferit justificari contradictorii. Pe de o parte a afirmat ca, la sol, controlorii aerieni confundasera KAL 007 cu un avion-spion american care zbura in zona. Pe de alta parte, a sustinut ca avionul coreean fusese implicat in acte de spionaj in favoarea Statelor Unite.

Observatorii occidentali au luat in ras ambele afirmatii. Intr-adevar, un avion american de recunoastere RC-135 trecuse la 140 de kilometri de KAL 007 cu doua ore inainte de doborarea acestuia, indreptandu-se in directie opusa. Cel observat de catre pilotul de vanatoare sovietic - care comunicase de doua ori ca ii vede luminile de deplasare si luminile de pozitie - fusese aparatul 747, o data si jumatate mai mare decat RC-135.

DEVIERE INEXPLICABILA. De ce, atunci, un pilot experimentat folosind echipament sofisticat a patruns atat de adanc in teritoriul sovietic? La ultima lui legatura radio cu Tokio, capitanul Chun comunicase increzator ca se afla la 181 de kilometri sud-est de Insula japoneza Hokkaido. De fapt, se afla la exact 181 kilometri nord de insula. De ce nu l-au informat controlorii de la sol ca se insela? Sa fi survolat intentionat teritoriul interzis al URSS ca sa consume mai putin combustibil, spre a face economie patronilor? Sa pui in pericol avionul indepartandu-te de la ruta nu inseamna, totusi, cine stie ce economie, iar rapoartele arata ca zborurile regulate nu au deviat niciodata de la planul de zbor stabilit.

In plus, sud-coreenii aveau motive suplimentare sa cunoasca pericolele abaterii de la ruta. In 1978, sovieticii deschisesera focul asupra unui avion sud-coreean de pasageri care se ratacise si l-au obligat sa aterizeze. Lovit de un proiectil termoghidat, avionul Boeing 707 pierduse controlul la o inaltime de aproape 11.000 de metri si aterizase fortat pe un lac inghetat de dincolo de cercul polar, langa Murmansk. Doi oameni au murit. Sovieticii i-au salvat pe supravietuitori, dintre care 13 raniti, apoi au trimis Guvernului sud-coreean o nota de plata de 100.000 de dolari.

O JUDECATA PRIPITA? Incidentul din 1978 lasase o suspiciune in mintile sovieticilor, care fusesera profund nemultumiti ca avionul 707 putuse sa zboare fara a fi detectat in spatiul lor aerian. De data aceasta, au urmarit pe radar timp de aproape doua ore si jumatate zborul KAL 007 la limita spatiului lor aerian. In clipa in care avionul a depasit granita estica a Peninsulei Kamceatka, patru avioane MIG 23 si SU-15 au decolat spre a infrunta intrusul - desi numai doi dintre piloti au fost inregistrati. Alte patru avioane de interceptare li s-au alaturat mai tarziu.

Una dintre grijile pilotilor de pe avioanele de interceptare o constituia epuizarea combustibilului. Timpul maxim de zbor pentru fiecare aparat, chiar cu rezervoare suplimentare, era de mai putin de o ora. Pilotul 805, cel care a tras proiectilele fatale, s-a debarasat de rezervoarele goale la cateva secunde dupa aparitia lui KAL 007, ramanandu-i doar 35 de minute ca sa-si indeplineasca misiunea si sa se intoarca la baza in siguranta. Pilotul 805 a anuntat ca vede luminile de zbor ale lui KAL 007. Cateva minute mai tarziu a deschis focul.

CONSECINTE AMBIGUE. In ciuda acuzatiilor si contraacuzatiilor furioase ale diplomatilor si politicienilor, nici una dintre parti nu dorea ca incidentul sa se transforme intr-o infruntare majora. Presedintele Reagan a vorbit despre "crima impotriva umanitatii", dar represaliile din partea Statelor Unite - precum propunerea ca toate statele sa-si suspende legaturile aeriene cu Rusia vreme de doua luni - au fost ponderate. 11 tari occidentale au fost de acord sa limiteze calatoriile. Moartea civililor nevinovati era o tragedie, dar toata lumea parea sa fie de acord ca razbunarea si pedeapsa nu trebuiau sa opreasca progresul care ar fi putut salva milioane de vieti.

Cronologie
Discutie aer-sol dintre pilotul 805 si comandamentul apararii aeriene sovietice de pe Insula Sahalin.
  • 1812:10 Il vad pe ecranul radarului.
  • 1813:05 Sunt fixat pe obiectiv.
  • 1813:26 Obiectivul nu raspunde cererii.
  • 1813:40 Sistemul de armare este pornit.
  • 1819:02 Ma apropii de obiectiv.
  • 1819:08 Nu ma vede.
  • 1820:49 Declansez proiectilele.
  • 1823:37 Acum voi incerca rachetele.
  • 1826:20 Am executat lansarea.
  • 1826:22 Obiectivul a fost distrus.
  • O greseala mortala

    La doar cinci ani de la dezastrul avionului KAL 007, "cea mai sofisticata nava din lume - un crucisator american din Golful Persic - dobora din greseala un avion comercial iranian, omorand 290 de persoane aflate la bord. In dimineata zilei de 3 iulie 1988, Vincennes, aflat sub comanda capitanului Will Rogers III, fusese deja prins in doua confruntari in apele ostile ale Stramtorii Hormuz. Trei nave iraniene deschisesera focul asupra unuia dintre elicopterele crucisatorului; apoi crucisatorul si o alta nava americana avusesera o lupta cu o flotila de salupe iraniene, scufundand doua dintre ele. Peste cateva minute, ecranul calculatorului indica un aparat de zbor indreptandu-se spre Vincennes.

    Evenimentele ce au urmat au fost inregistrate toate de computer, dar fara ca la ele sa participe cineva din echipaj. O cercetare Prieten sau Dusman (IFF) parea sa indice ca avionul transmitea semnale folosite de reactoarele iraniene de lupta stationate in zona de conflict. Conform regulamentelor SUA, comandantul unei nave poate deschide focul pe proprie raspundere oricand un aparat de zbor se apropie la distanta mai mica de 30 de kilometri. La ora 10:51, avionul depasise aceasta linie, iar computerul Aegis pregatea automat doua proiectile sol-aer Standard-2.

    Capitanul Rogers trimitea din nou avertismente. I se parea ca avionul coboara si ia viteza, ca si cum s-ar fi pregatit sa atace nava.La ora 10:54, cand avionul a ajuns la linia de 15 kilometri, capitanul a lansat doua rachete. Cel putin una a lovit avionul de pasageri, care a explodat si a cazut in apa.

    In fiecare sambata, Jurnalul National va ofera "Mistere ale istoriei". Povestiri romantate despre diferite evenimente istorice, oameni de seama - conducatori, exploratori sau savanti - vin sa completeze o pagina care se vrea, in primul rand, o agreabila lectura de sambata. Suntem ajutati in acest demers de lucrarea "Mari enigme ale trecutului", aparuta la prestigioasa Editura Reader’s Digest, careia ii multumim pe aceasta cale pentru materialele puse la dispozitie.
    Citeşte mai multe despre:   martorii,   avionul,   zbor

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Document-bombă. Dragnea cere anularea hotărârii prin care a fost condamnat. DNA încearcă să pună batista pe țambal

    Document-bombă. Dragnea cere anularea hotărârii prin care a fost condamnat. DNA încearcă să pună batista pe țambal
    Galerie Foto Situație explozivă în dosarul judecat, în apel, la Completul de 5 judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, în care, pe fond, președintele PSD, Liviu Dragnea, a fost condamnat, în vara anului...

    „Cu mâinile legate” și cu sufletul la gură

    „Cu mâinile legate” și cu sufletul la gură
    Adrian Onciu este numit un maestru al suspansului românesc. După trei romane care i-au ținut pe cititori cu sufletul la gură, autorul a lansat recent un nou volum plin de mister a cărui acțiune se petrece chiar...

    Semnalul de alarmă transmis de durerile de abdomen apărute noaptea

    Semnalul de alarmă transmis de durerile de abdomen apărute noaptea
    Unii oameni suferă o cascadă de tulburări în sistemul digestiv, în mijlocul unor stări emoţionale. Când aşteaptă să intre la un examen, la un interviu pentru loc de muncă, aceşti emotivi sau stresaţi se...

    Capul listei PNL pentru europarlamentare, bani grei din contracte cu statul

    Capul listei PNL pentru europarlamentare, bani grei din contracte cu statul
    Galerie Foto Jurnalist, până săptămâna trecută, când a devenit politicianul în care Partidul Național Liberal își pune toate speranțele în alegerile europarlamentare de anul acesta, realizatorul TV Rareș Bogdan se...

    Fraţii Băsescu şi-au băgat nevestele la “înaintare”, în afacerile controversate ale familiei

    Fraţii Băsescu şi-au băgat nevestele la “înaintare”, în afacerile controversate ale familiei
    Galerie Foto Schimbare de strategie în ceea ce priveşte business-urile controlate de familia ex-prezidenţială. Două dintre afacerile cele mai scandaloase în spatele cărora se află fostul preşedinte al României, Traian...

    Motivarea CCR privind protocoalele: Justiția nu a putut fi înfăptuită în numele legii

    Motivarea CCR privind protocoalele: Justiția nu a putut fi înfăptuită în numele legii
    Galerie Foto Motivarea Deciziei CCR, prin care a s-a constatat încălcarea gravă a Constituției prin încheierea protocolului secret între SRI și Parchetul General, condus, în 2009, de Laura Codruța Kovesi, devoalează modul...

    Cum îi facem pe copii să citească din plăcere

    Cum îi facem pe copii să citească din plăcere
    Cum îi învăţăm pe cei mici să iubească lectura? Este o întrebare pusă de mulţi părinţi. Copiii se plâng de multe ori că nu înţeleg materia la clasă iar unele romane sunt prea greoaie pentru ei. Aşa...

    Cum deosebim durerile de coloană de cele provocate de calculii renali

    Cum deosebim durerile de coloană de cele provocate de calculii renali
    Durerile de spate sunt cauzele cele mai frecvente în lume ale cererilor de concedii medicale. Cei mai mulţi oameni au fost necăjiţi cel puţin o dată de aceste dureri, dar puţini îşi dau seama exact dacă...

    Eveniment istoric: Regele Carol al II-lea va fi înmormântat lângă fiul său, Regele Mihai

    Eveniment istoric: Regele Carol al II-lea va fi înmormântat lângă fiul său, Regele Mihai
    Controversatul rege al României, Carol al II-lea, care nu şi-a găsit încă, metaforic vorbind, odihna veşnică, va fi reînhumat alături de fiul său, Regele Mihai. Amintim că, la capătul unei vieţi zbuciumat...

    Kovesi, dublă urmărită penal. Colegă de dosar cu “paraditorii” Onea și Negulescu

    Kovesi, dublă urmărită penal. Colegă de dosar cu “paraditorii” Onea și Negulescu
    Fosta șefă a DNA are două dosare penale în care Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție a început urmărirea penală împotriva ei. Pe lângă dosarul “Jakarta”, anchetatorii au pus-o pe Laura...

    Absolvenţi de Medicină seduși de sistemul sanitar din Vest. Acum, vor să trateze bolnavii de acasă, ca în Occident

    Absolvenţi de Medicină seduși de sistemul sanitar din Vest. Acum, vor să trateze bolnavii de acasă, ca în Occident
    Galerie Foto În timp ce, anual, mii de doctori aleg să muncească în spitalele de peste hotare, atraşi nu doar de salariile mari, ci şi de condiţiile şi facilităţile care li se oferă acolo, sunt şi câţiva – din...

    Cel mai toxic aliment din lume - Românii îl consumă ca pe o delicatesă

    Cel mai toxic aliment din lume - Românii îl consumă ca pe o delicatesă
    Faptul că somonul crescut în condiţii artificiale ar putea fi lipsit de beneficii pentru sănătatea organismului nu mai este o noutate. Mai multe cercetări efectuate de-a lungul timpului au constatat că...

    Povestea inginerului timișean care a renunțat la viața de corporatist

    Povestea inginerului timișean care a renunțat la viața de corporatist
    Un inginer din Timiş, care a lucrat timp de mai mulți ani într-o companie multinaţională, a decis să renunțe la slujba bine plătită, pentru a-şi deschide o afacere în domeniul agricol. Citeste continuarea...

    Decretul prezidențial care a adus în “sistem” generația care a instaurat statul paralel

    Decretul prezidențial care a adus în “sistem” generația care a instaurat statul paralel
    Galerie Foto Un decret prezidențial, semnat de fostul președinte al României, Emil Constantinescu, în primăvara anului 1998, face, astăzi, demonstrația modului în care “s-au aliniat astrele” în procuratura din România

    Ce boală gravă poate ascunde o răguşeală prelungită

    Ce boală gravă poate ascunde o răguşeală prelungită
    Oamenii se sperie, uneori, de o mică ameţeală, sau ignoră simptome aparent banale, cum ar fi o răguşeală, deşi acestea ar putea semnala boli grave. Care sunt suferinţele din nas, gât, urechi considerate cu...
    Serviciul de email marketing furnizat de