x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Razboiul rece - Tragedia zborului KAL 007

0
25 Feb 2005 - 00:00

MISTERE ALE ISTORIEI
1983. O data cu atenuarea Razboiului Rece, Statele Unite si Uniunea Sovietica pareau dispuse sa-si discute divergentele. Supersonicele sovietice distrug insa in aer un avion civil coreean. A fost o provocare sau concluzia logica a unei politici paranoice?


CRISTIANA STAMATESCU

"Acum voi incerca o racheta", se aude o voce calma printre parazitii radio. "Ma apropii de obiectiv… Am lansat. Obiectivul este distrus."

La 1 septembrie 1983, la ora 6:26, in timp ce pilotul avionului supersonic sovietic Suhoi-15 cauta confirmarea vizuala a faptului ca-si atinsese tinta, aparatul Boeing 747-200B incepea sa coboare in spirala catre apele inghetate ale Marii Japoniei. Avionul de vanatoare il lovise cu doua rachete sofisticate - mai intai una cu termoghidare, care i-a distrus un motor, apoi una radioghidata, care probabil ca i-a atins fuzelajul. Pilotul avionului de linie a reusit sa transmita doar "Korean Air 007". Apoi nu s-a mai auzit nimic. Uriasul aparat de zbor a cazut timp de 14 minute de la inaltimea de 11.000 de metri si s-a prabusit in apa undeva la vest de bazele militare secrete rusesti de pe Insula Sahalin.

VICTIME. Au murit toti membrii echipajului si cei 269 de pasageri aflati la bord - dintre care 76 de coreeni si 61 de americani. Cei mai multi isi incepusera calatoria fatala putin dupa miezul noptii, pe Aeroportul international "John F. Kennedy" din New York. Dupa sapte ore au facut prima escala la Anchorage, Alaska, unde au coborat patru pasageri. S-a schimbat si echipajul. Cel nou era condus de capitanl Chun Byung In, de 45 de ani, pilot veteran cu 10.547 de ore de zbor la activ, dintre care 6.619 pe avioane de tipul 747. KAL 007 a decolat la ora locala 4 dimineata, cu o intarziere de 39 de minute, si s-a indreptat spre Seul, capitala Coreii de Sud, aflata la circa 6.100 de kilometri.

CHINUL INCERTITUDINII. A fost KAL 007 deturnat? A fost un accident? Timp de 18 ore, speranta s-a amestecat cu spaima, caci nu s-a dat nici o explicatie oficiala pentru disparitia avionului. Nimeni nu primise vreun SOS din partea capitanului.

In cele din urma, secretarul de stat american George Shultz a uluit lumea cand a anuntat ce descoperisera expertii in informatii examinand datele furnizate de computere. KAL 007 fusese doborat in aer de catre fortele militare sovietice. "Aceasta intamplare a socat lumea intreaga", a declarat presedintele Ronald Reagan. Cand toata lumea isi manifesta simpatia fata de rudele indurerate ale pasagerilor ucisi, o declaratie sovietica se referea la un "avion neidentificat" care "a violat in mod grosolan granitele de stat si a patruns adanc in spatiul aerian al URSS".

CUTIA NEAGRA. Pe fundul marii zacea una dintre posibilele explicatii ale misterului - asa-numita cutie neagra care pastreaza inregistrarea datelor de zbor si a discutiilor purtate in carlinga. Echipele adverse ale rusilor si americanilor s-au napustit frenetic asupra presupusului loc de impact, concurand in a gasi asa-zisa dovada. Eforturile uriase depuse de sovietici au fost rasplatite si cutia neagra a fost recuperata la 20 octombrie 1983, la 50 de zile de la prabusirea avionului. N-au facut insa publica descoperirea, asa ca americanii au continuat cautarile pana la 5 noiembrie.

SPIONI PENTRU SUA. La opt zile dupa catastrofa, seful statului major sovietic, Nikolai Ogarkov, a aparut la televiziune cu o noua versiune. Recunoscand implicit ca avioanele rusesti de lupta "oprisera" avionul de linie folosind doua proiectile aer-aer, el a oferit justificari contradictorii. Pe de o parte a afirmat ca, la sol, controlorii aerieni confundasera KAL 007 cu un avion-spion american care zbura in zona. Pe de alta parte, a sustinut ca avionul coreean fusese implicat in acte de spionaj in favoarea Statelor Unite.

Observatorii occidentali au luat in ras ambele afirmatii. Intr-adevar, un avion american de recunoastere RC-135 trecuse la 140 de kilometri de KAL 007 cu doua ore inainte de doborarea acestuia, indreptandu-se in directie opusa. Cel observat de catre pilotul de vanatoare sovietic - care comunicase de doua ori ca ii vede luminile de deplasare si luminile de pozitie - fusese aparatul 747, o data si jumatate mai mare decat RC-135.

DEVIERE INEXPLICABILA. De ce, atunci, un pilot experimentat folosind echipament sofisticat a patruns atat de adanc in teritoriul sovietic? La ultima lui legatura radio cu Tokio, capitanul Chun comunicase increzator ca se afla la 181 de kilometri sud-est de Insula japoneza Hokkaido. De fapt, se afla la exact 181 kilometri nord de insula. De ce nu l-au informat controlorii de la sol ca se insela? Sa fi survolat intentionat teritoriul interzis al URSS ca sa consume mai putin combustibil, spre a face economie patronilor? Sa pui in pericol avionul indepartandu-te de la ruta nu inseamna, totusi, cine stie ce economie, iar rapoartele arata ca zborurile regulate nu au deviat niciodata de la planul de zbor stabilit.

In plus, sud-coreenii aveau motive suplimentare sa cunoasca pericolele abaterii de la ruta. In 1978, sovieticii deschisesera focul asupra unui avion sud-coreean de pasageri care se ratacise si l-au obligat sa aterizeze. Lovit de un proiectil termoghidat, avionul Boeing 707 pierduse controlul la o inaltime de aproape 11.000 de metri si aterizase fortat pe un lac inghetat de dincolo de cercul polar, langa Murmansk. Doi oameni au murit. Sovieticii i-au salvat pe supravietuitori, dintre care 13 raniti, apoi au trimis Guvernului sud-coreean o nota de plata de 100.000 de dolari.

O JUDECATA PRIPITA? Incidentul din 1978 lasase o suspiciune in mintile sovieticilor, care fusesera profund nemultumiti ca avionul 707 putuse sa zboare fara a fi detectat in spatiul lor aerian. De data aceasta, au urmarit pe radar timp de aproape doua ore si jumatate zborul KAL 007 la limita spatiului lor aerian. In clipa in care avionul a depasit granita estica a Peninsulei Kamceatka, patru avioane MIG 23 si SU-15 au decolat spre a infrunta intrusul - desi numai doi dintre piloti au fost inregistrati. Alte patru avioane de interceptare li s-au alaturat mai tarziu.

Una dintre grijile pilotilor de pe avioanele de interceptare o constituia epuizarea combustibilului. Timpul maxim de zbor pentru fiecare aparat, chiar cu rezervoare suplimentare, era de mai putin de o ora. Pilotul 805, cel care a tras proiectilele fatale, s-a debarasat de rezervoarele goale la cateva secunde dupa aparitia lui KAL 007, ramanandu-i doar 35 de minute ca sa-si indeplineasca misiunea si sa se intoarca la baza in siguranta. Pilotul 805 a anuntat ca vede luminile de zbor ale lui KAL 007. Cateva minute mai tarziu a deschis focul.

CONSECINTE AMBIGUE. In ciuda acuzatiilor si contraacuzatiilor furioase ale diplomatilor si politicienilor, nici una dintre parti nu dorea ca incidentul sa se transforme intr-o infruntare majora. Presedintele Reagan a vorbit despre "crima impotriva umanitatii", dar represaliile din partea Statelor Unite - precum propunerea ca toate statele sa-si suspende legaturile aeriene cu Rusia vreme de doua luni - au fost ponderate. 11 tari occidentale au fost de acord sa limiteze calatoriile. Moartea civililor nevinovati era o tragedie, dar toata lumea parea sa fie de acord ca razbunarea si pedeapsa nu trebuiau sa opreasca progresul care ar fi putut salva milioane de vieti.

Cronologie
Discutie aer-sol dintre pilotul 805 si comandamentul apararii aeriene sovietice de pe Insula Sahalin.
  • 1812:10 Il vad pe ecranul radarului.
  • 1813:05 Sunt fixat pe obiectiv.
  • 1813:26 Obiectivul nu raspunde cererii.
  • 1813:40 Sistemul de armare este pornit.
  • 1819:02 Ma apropii de obiectiv.
  • 1819:08 Nu ma vede.
  • 1820:49 Declansez proiectilele.
  • 1823:37 Acum voi incerca rachetele.
  • 1826:20 Am executat lansarea.
  • 1826:22 Obiectivul a fost distrus.
  • O greseala mortala

    La doar cinci ani de la dezastrul avionului KAL 007, "cea mai sofisticata nava din lume - un crucisator american din Golful Persic - dobora din greseala un avion comercial iranian, omorand 290 de persoane aflate la bord. In dimineata zilei de 3 iulie 1988, Vincennes, aflat sub comanda capitanului Will Rogers III, fusese deja prins in doua confruntari in apele ostile ale Stramtorii Hormuz. Trei nave iraniene deschisesera focul asupra unuia dintre elicopterele crucisatorului; apoi crucisatorul si o alta nava americana avusesera o lupta cu o flotila de salupe iraniene, scufundand doua dintre ele. Peste cateva minute, ecranul calculatorului indica un aparat de zbor indreptandu-se spre Vincennes.

    Evenimentele ce au urmat au fost inregistrate toate de computer, dar fara ca la ele sa participe cineva din echipaj. O cercetare Prieten sau Dusman (IFF) parea sa indice ca avionul transmitea semnale folosite de reactoarele iraniene de lupta stationate in zona de conflict. Conform regulamentelor SUA, comandantul unei nave poate deschide focul pe proprie raspundere oricand un aparat de zbor se apropie la distanta mai mica de 30 de kilometri. La ora 10:51, avionul depasise aceasta linie, iar computerul Aegis pregatea automat doua proiectile sol-aer Standard-2.

    Capitanul Rogers trimitea din nou avertismente. I se parea ca avionul coboara si ia viteza, ca si cum s-ar fi pregatit sa atace nava.La ora 10:54, cand avionul a ajuns la linia de 15 kilometri, capitanul a lansat doua rachete. Cel putin una a lovit avionul de pasageri, care a explodat si a cazut in apa.

    In fiecare sambata, Jurnalul National va ofera "Mistere ale istoriei". Povestiri romantate despre diferite evenimente istorice, oameni de seama - conducatori, exploratori sau savanti - vin sa completeze o pagina care se vrea, in primul rand, o agreabila lectura de sambata. Suntem ajutati in acest demers de lucrarea "Mari enigme ale trecutului", aparuta la prestigioasa Editura Reader’s Digest, careia ii multumim pe aceasta cale pentru materialele puse la dispozitie.
    Citeşte mai multe despre:   martorii,   avionul,   zbor

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    „Poliția magistraților”, sabotată organizat de capii Justiției

    „Poliția magistraților”, sabotată organizat de capii Justiției
    Galerie Foto Anunțată, încă dn data de 4 octombrie, ședința Plenului CSM de ieri, în care ar fi trebuit să fie validate, după mai bine de patru luni de zile, rezultatele concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de...

    Războiul politic din SUA riscă să creeze un seism puternic la București

    Războiul politic din SUA riscă să creeze un seism puternic la București
    Galerie Foto Afacerile politice, economice și mai puțin vizibile ale unor înalți oficiali americani democrați în România urmează să facă obiectul unor dezvăluiri de proporții, conform afirmațiilor făcute, duminică sear...

    Infiltraţiile în articulaţiile dureroase se repetă la 6 luni sau un an

    Infiltraţiile în articulaţiile dureroase se repetă la 6 luni sau un an
    În popor umblă vorba că mai nimeni nu scapă de o suferinţă reumatismală. De la bunici, la colegii de serviciu, chiar şi unii de vârstă tânără, se vaită adesea de dureri în articulaţii. Reumatologul...

    Incalificabil! DIICOT merge, în cazul “Caracal”, exclusiv pe declarațiile lui Dincă

    Incalificabil! DIICOT merge, în cazul “Caracal”, exclusiv pe declarațiile lui Dincă
    Galerie Foto Toate probele relevante elucidării cauzei “Caracal”, solicitate, în scris, de către avocatul familiei Măceșanu conducerii DIICOT, care constituie, totodată, și echipa care lucrează la acest dosar, au fost...

    Completurile de 5, nule și după alcătuirea din ianuarie 2019. O instanță a desființat tragerile la sorți făcute de Tarcea

    Completurile de 5, nule și după alcătuirea din ianuarie 2019. O instanță a desființat tragerile la sorți făcute de Tarcea
    Galerie Foto Lovitură devastatoare aplicată de Curtea de Apel Bucureti într-un dosar civil în care protagonistă este controversata judecătoare, exclusă din magistratură, Camelia Bogdan. Instanța a decis ca să anuleze o...

    Viaţa de student din Bucureşti

    Viaţa de student din Bucureşti
    Galerie Foto Independenţă, distracţie, prieteni noi, dezvoltare personală şi profesională, studiu sau, pe scurt, viaţa de student în Bucureşti. Acestea sunt câteva caracteristici specifice, ce se individualizează...

    Lobby-iștii anti-Plumb din Parlamentul European și-au finanțat campania electorală tot din împrumuturi pe persoană fizică

    Lobby-iștii anti-Plumb din Parlamentul European și-au finanțat campania electorală tot din împrumuturi pe persoană fizică
    Galerie Foto Ipocrizie și dublu standard în legătură cu respingerea candidaturii Rovanei Plumb pentru poziția de comisar european pe domeniul Transporturilor. Candidatul român a fost respins de Comisia JURI a Parlamentului...

    Soțul Anei Birchall, în agenda pedofilului american Jeffrey Epstein

    Soțul Anei Birchall, în agenda pedofilului american Jeffrey Epstein
    Galerie Foto În august 2019, miliardarul american Jeffrey Epstein a fost găsit mort în celula sa. Iar presa americană a publicat agenda conținând contactele controversatului miliardar, acuzat de pedofilie, în această agendă...

    Partenerul de afaceri al lui Dan Barna, coleg cu nevasta lui Florian Coldea

    Partenerul de afaceri al lui Dan Barna, coleg cu nevasta lui Florian Coldea
    Publicația bugetul.ro continuă o investigație demarată, anul trecut, de “Jurnalul”, referitoare la afacerile liderului USR, Dan Barna (FOTO), derulate cu statul și descoperă o informație mai mult decât...

    Fumătorii şi obezii au risc mai mare de cancer la rinichi

    Fumătorii şi obezii au risc mai mare de cancer la rinichi
    Cancerul de rinichi - din parenchimul rinichiului, din ţesuturile organului - este forma cea mai violentă din toate formele de cancer ale aparatului renal. Din păcate, cancerul de rinichi este descoperit târziu, în...

    Bătaie de joc! Recursul CSM cu privire la gradul lui Kovesi se judecă… peste doi ani și o lună

    Bătaie de joc! Recursul CSM cu privire la gradul lui Kovesi se judecă… peste doi ani și o lună
    Galerie Foto Secția de Contencios Administrativ de la Înalta Curte de Casație și Justiție, sesizată cu recurs de către Consiliul Superior al Magistraturii, care a atacat hotărârea Curții de Apel București prin care a fost...

    Averile prezidențiabililor. Case, terenuri și bani de întors cu lopata

    Averile prezidențiabililor. Case, terenuri și bani de întors cu lopata
    Galerie Foto 14 candidați au rămas în cursă pentru alegerile prezidențiale din anul 2019, scrutinul cel mai important din toate care alcătuiesc “sezonul electoral” 2019-2020. Deși unele din aceste candidaturi sunt puse,...

    Cazul “Caracal” ajunge pe mâna FBI. Au nevoie de ADN-ul Luizei, ca să închidă dosarul

    Cazul “Caracal” ajunge pe mâna FBI. Au nevoie de ADN-ul Luizei, ca să închidă dosarul
    Șeful DIICOT, Felix Bănilă, a confirmat, ieri, că procurorii care se ocupă de cazul dispariției Luizei Melencu au dispus efectuarea unei comisii rogatorii în SUA, “pentru a efectua o nouă extragere de ADN,...

    Fostul ministru al Comunicațiilor, Valerian Vreme, achitat definitiv în dosarul “Licențe pentru Școli”

    Fostul ministru al Comunicațiilor, Valerian Vreme, achitat definitiv în dosarul “Licențe pentru Școli”
    După un proces de doi ani, fostul ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației din Guvernul PDL, Valerian Vreme, a fost achitat definitiv de un Complet de 5 Judecători de la Înalta Curte de Casație și...

    Cu o avere de un milion de euro, ambasadorul Maior este dator vândut la neamurile din Germania

    Cu o avere de un milion de euro, ambasadorul Maior este dator vândut la neamurile din Germania
    Galerie Foto Fostul director al SRI, care a patronat sistemul protocoalelor secrete încheiate cu instituțiile din justiție și care, în prezent, ocupă funcția de ambasador al României în Statele Unite ale Americii, George...
    Serviciul de email marketing furnizat de