x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un încăpățânat genial: inventatorul care știe să facă bani

5
Autor: Alina Turcitu 13 Mar 2013 - 22:30
Un încăpățânat genial: inventatorul care știe să facă bani Corneliu Birtok-Băneasă - Premiul Wipo, pentru cel mai bun inventator al Salonului de la Moscova, 2010
Vezi galeria foto


Multi-premiatul Corneliu Birtok-Băneasă trăiește bine din filtrele auto pe care le-a inventat și le produce singur 
“Și acum ce să fac eu cu atâtea premii? Că doar n-o să-mi deschid un muzeu de diplome!”, se gândea acum doi ani inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă din Deva. Avea 33 de ani la vremea aceea și, în numai doi ani de zile, cucerise cam tot ce se putea: opt medalii de aur la cele mai mari saloane de inventică din lume, trei de argint, una de bronz și vreo 12 premii speciale. Toate, pentru un filtru auto care reduce consumul de combustibil cu până la 12%. Și, implicit, poluarea. Șoferii au fost primii fericiți - un simplu filtru ca ăsta își calculaseră ei că le va salva mult buzunarul. Căci criza era abia la început, Guvernul tăia lefuri în draci, oamenii rămâneau fără slujbe și să mergi cu mașina devenise adevărat lux. Dar aceia au fost anii de glorie ai inventatorului. După atâtea premii, ajunsese celebru în toată țara: presa îl numea genial și revoluționar, se spunea despre el că este un vizionar născut de criză și că el ar putea revoluționa industria auto. Și, peste noapte, lumea începuse să-l recunoască pe stradă. Dintr-o dată, nu mai era un anonim șef de service. Devenise cineva. Dar pe el nu prea-l interesa celebritatea. Visa să producă el singur filtrul de aer, să aibă făbricuța lui cu angajați și cu piese auto, să-i ajute pe șoferi să consume și să polueze mai puțin, să-și dezvolte în concret creațiile. În fine, îndrăznea să viseze ceea ce puțini inventatori au reușit în România - să trăiască exclusiv din propria invenție. Însă avea o mică problemă: de unde să facă rost de bani?

“Fiți încăpățânați și urmați-vă visul!”
La vremea aceea câștiga modest, cât un inginer auto, specializarea lui. Și poate fiindcă încă își repeta mereu lucrul acela pe care a vrut musai să ni-l spună și nouă  - “Fiți încăpățânați și urmați-vă visul!” – sau poate fiindcă pur și simplu câștigase atâtea premii, în 2010 i-au venit și investitorii. I-au oferit 30.000 de euro și, cu capitalul ăsta, anul trecut și-a deschis un mic atelier, a angajat câțiva oameni și a început să producă filtre. Era fericit.
Astăzi vinde un filtru cu 350 de lei și, într-un singur an a reușit să vândă sute și sute de bucăți în țară și în străinătate. Și nu numai particularilor, ci și primăriilor; un autobuz din Tulcea și cinci din Alba Iulia străbat zilnic orașul cu filtrele lui în “burtă”. Și e posibil să mai urmeze. Nici el nu e prea dumirit cum de a avut atât de mult succes și atât de repede, că reclamă nu și-a făcut niciodată. Oamenii au aflat de el de la știri sau de pe Google, căutând soluții de reducere a consumului de combustibil. Nici măcar n-a avut când să-și lanseze oficial produsul, deocamdată lumea îl comandă și îl cumpără de pe siteul lui.

Cum te salvează filtrul auto
“Avem o încăpere de producție unde se stochează părțile componente, apoi se asamblează filtrele. Produsul se stochează într-un alt loc. La un singur post de lucru se pot realiza 15 filtre pe oră. În acest moment trăiesc numai din producția de filtre, iar câștigul e mai mare decât al unui inginer auto obișnuit. Dacă lucrurile merg ca și până acum, într-un an, doi, vom amortiza cu bine investiția inițială. Acum e bine, dar un an de zile a durat numai pregătirea afacerii, cu hârtii cu tot, cu certificări și cu drumuri multe pe la RAR. Toată lumea vorbește de birocrația din România, dar eu cred că am avut noroc. Poate că i-am cam scos pe oamenii de la RAR din rutina zilnică, tot văzându-mă pe acolo. Cine știe, poate că și-or fi spus: uite, în sfârșit, un român care vrea să facă ceva într-o țară în care aproape nimeni nu mai vrea să facă nimic. Și poate că de asta m-au și ajutat. Și înainte cu câțiva ani mi-a folosit foarte mult faptul că ANCS m-a sprijint, la fel și Institutul de Mașini Agricole. Vedeți, n-am reușit chiar singur, căci INMA mi-a sponsorizat brevetul, într-o perioadă când eu, clar, n-aveam bani de așa ceva, eram student în anul întâi. Astăzi sunt mândru că Air by Corneliu este o marcă sută la sută românească, și nu străină. Nu știu dacă aș fi reușit fără conjunctura asta cu scumpirea carburanților. Oamenii au nevoie de soluții mai ieftine, le caută. Gândiți-vă că până și la salonul de la Kuweit (și acolo nu se pune problema crizei de petrol) am fost întrebat de reduceri de consum. Și apoi, ați văzut vreodată invenții realizate de oameni foarte bogați? Nu, cele mai bune idei vin tot de la cei modești sau săraci”, ne spune inventatorul. Și încearcă, într-un limbaj pe înțelesul nostru, să ne explice cum funcționează filtrul lui: “Principiul este atât de simplu, că nici nu-mi vine să cred cum de nu s-a gândit nimeni înaintea mea. Așadar, cu filtrul supraaspirant, la 2600 de rotații pe minut am aceeași putere a motorului ca și la 3000 de rotații pe minut cu filtrul clasic, obișnuit.  Deci, efectiv nu trebuie să apăsăm atât de tare pe accelerație, de aici rezultând economia de combustibil. Iar vara se poate implementa un sistem dinamic de transfer al aerului direct, tot o invenție proprie. Acesta îmbunătățește circulaţia aerului spre filtrul de aer, prin compartimentul motor. Iar când vine vorba de reducerea poluării, am făcut și calcule. Dacă ţinem cont că prin arderea unui litru de carburant se degajă circa 270 g dioxid de carbon, 16-20 g de hidrocarburi, pulbere și bioxid de sulf, rezultă că la 100 de kilometri parcurși, datorită reducerii consumului, aerul devine mai curat cu 1-4 kg emisii de dioxid de carbon și alte gaze nocive”. Se învârt zilnic multe cifre și multe calcule în viața tânărului, dar așa trăiește el. Dacă îi vine o idee la două dimineața, se trezește, o desenează și până dă lumina o are deja pe hârtie. Și poate, dacă va rămâne la fel de încăpățânat, ideea aia va deveni într-o zi produs. Căci așa a făcut și atunci, demult, în 2000, când s-a trezit că vrea să-i atașeze Daciei lui filtrul de aer din care trăiește astăzi.
Citeşte mai multe despre:   inventator

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Prima problemă penală a lui Băsescu, în calitate de turnător

Prima problemă penală a lui Băsescu, în calitate de turnător
Galerie Foto Prima acțiune concretă, după motivarea Curții de Apel București, prin care Traian Băsescu a fost confirmat ca și colaborator al Securității. Ca poliție politică, a devenit act oficial înaintat Parchetului...

Cancerul de tiroidă este vindecabil, dacă se intervine devreme

Cancerul de tiroidă este vindecabil, dacă se intervine devreme
Dacă întrebi zece oameni pe stradă ce ştiu despre glande, toţi se referă doar la tiroidă şi relatează o mulţime de legende care umblă despre această glandă, unele adevărate, altele eronate. Oricum, tiroida...

DNA își actualizează, pentru un sfert de milion de euro, sistemele informatice de filaj și interceptare

DNA își actualizează, pentru un sfert de milion de euro, sistemele informatice de filaj și interceptare
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție a atribuit, la sfârșitul lunii iunie, în plină stare de alertă, mai multe loturi dintr-un contract care vizează achiziția de servicii de actualizare informatică a softurilor...

CCR: Guvernul Orban a încălcat Constituția și principiile statului de drept

CCR: Guvernul Orban a încălcat Constituția și principiile statului de drept
Galerie Foto O nouă motivare devastatoare a Curții Constituționale la adresa Executivului condus de Ludovic Orban stabilește că Guvernul a încălcat normele statului de drept și a încercat să introducă o pârghie...

Parchetul General: Nu se știe unde s-a infectat Vergil Chițac. Dar sigur nu la Bruxelles. Candidatul PNL la Primăria Constanța a scăpat de dosarul penal

Parchetul General: Nu se știe unde s-a infectat Vergil Chițac. Dar sigur nu la Bruxelles. Candidatul PNL la Primăria Constanța a scăpat de dosarul penal
Galerie Foto Senatorul liberal Vergil Chițac, infectat, în luna martie, cu noul coronavirus, din cauza căruia Parlamentul a intrat în carantină, iar proaspătul reînvestit, la acel moment, prim-ministru Ludovic Orban s-a...

Moștenitorii lui Decebal Remeș, așteptați de instanță să intervină în procesul împotriva lui Băsescu

Moștenitorii lui Decebal Remeș, așteptați de instanță să intervină în procesul împotriva lui Băsescu
Fostul președinte Traian Băsescu riscă să nu scape de procesul cu fostul ministru al Agriculturii Decebal Traian Remeș, chiar și după decesul acestuia din urmă. Tribunalul București a decis, la sfârșitul...

Schimbarea balanţei hormonale poate afecta vertebrele

Schimbarea balanţei hormonale poate afecta vertebrele
Cum copiii sunt iubiţi ca ochii din cap de către părinţi, este firesc ca aceştia să se îngrijoreze la orice detaliu în creşterea lor, mai ales în lucrurile observabile la coloana vertebrală, la picioare, la me...

În timp ce încalcă Referendumul pe Justiție, premierul Orban îndeamnă cetățenii să nu respecte deciziile CCR

În timp ce încalcă Referendumul pe Justiție, premierul Orban îndeamnă cetățenii să nu respecte deciziile CCR
Galerie Foto Apropierea alegerilor, după o perioadă de criză sanitară prelungită, ridică, și în 2020, o chestiune referitoare la Justiție. Atacurile, din ultima vreme, venite dinspre Palatul Victoria, către mai multe...

Explicațiile specialistului: de ce Marea Neagră nu e murdară

Explicațiile specialistului: de ce Marea Neagră nu e murdară
Galerie Foto Atrași de imaginile cu apele cristaline ale Mediteranei sau ale altor mări, din zone turistice foarte populare, mulți români sunt convinși că litoralul românesc este de mâna a doua, pentru că apa e mai mereu...

Povești nemuritoare cu măști de protecție pentru persoanele defavorizate, în nouă pași

Povești nemuritoare cu măști de protecție pentru persoanele defavorizate, în nouă pași
Galerie Foto Impusă ca o obligație trasată de la cel mai înalt nivel, purtarea măștilor de protecție pe perioada stării de alertă este în vigoare încă de la mijlocul lunii mai, odată cu expirarea stării de urgență. La...

Despre lipsa autopsiilor, așa-zisele laboratoare ale DSP și alte Bâlbe în vreme de pandemie

Despre lipsa autopsiilor, așa-zisele laboratoare ale DSP și alte Bâlbe în vreme de pandemie
Interviu cu Dr. Ligia Barbarii, medic primar de medicină legală, șef al Laboratorului de Genetică din cadrul Institutului Național de Medicină Legală „Mina Minovici” din București.   - În cazul...

Armata suferă prima pierdere: restaurantul CCA, răpus de Covid

Armata suferă prima pierdere: restaurantul CCA, răpus de Covid
Galerie Foto Chiar în timp ce pregătea amânarea măsurilor de relaxare, care trebuiau implementate cu data de 1 iulie, Cabinetul Orban a decis desființarea Unității de Prestări Servicii și Alimentație a Ministerului...

Ludovic Orban, acuzat de trei asociații de judecători de presiuni asupra Justiției

Ludovic Orban, acuzat de trei asociații de judecători de presiuni asupra Justiției
Galerie Foto Pentru a doua oară, în mai puțin de o lună și jumătate, trei asociații ale judecătorilor din România critică modul în care Guvernul condus de Ludovic Orban, dar și afirmațiile premierului se raportează la...

Dragoș Frumosu: România poate hrăni 80 de milioane de oameni

Dragoș Frumosu: România poate hrăni 80 de milioane de oameni
Dragoș Frumosu, liderul Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, a Băuturilor, Tutunului și Ramuri Conexe „SINDALIMENTA”, luptă de două decenii pentru industria alimentară și pentru cei peste...

Emil Lungeanu, autorul romanului ”Jocul”, care apare cu Jurnalul: „Scriitorul îşi câştigă existenţa într-un singur fel: prin posteritate” 

Emil Lungeanu, autorul romanului ”Jocul”, care apare cu Jurnalul: „Scriitorul îşi câştigă existenţa într-un singur fel: prin posteritate” 
Galerie Foto Emil Lungeanu - romancier, eseist, poet, autor de piese de teatru, critic la revista Uniunii Scriitorilor. Conform referințelor, este cel mai versatil scriitor român, manifestându-se în toate genurile și speciile...
Serviciul de email marketing furnizat de