x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Vrei să MIROŞI A BANI, a şa de cal sau a multinaţională? Vezi cum se vinde şi cât costă un parfum rar

Vrei să MIROŞI A BANI, a şa de cal sau a multinaţională? Vezi cum se vinde şi cât costă un parfum rar

de Alina Turcitu    |    30 Aug 2012   •   04:57
Vrei să MIROŞI A BANI, a şa de cal sau a multinaţională? Vezi cum se vinde şi cât costă un parfum rar

“Buna ziua, caut un parfum care sa miroase a camasa curata sau a pudra de bebelus sau a ceva in genul asta... ceva mai altfel, sa nu miros a toata lumea. Sau poate un parfum cu aroma de cearceafuri curate'. Alexandra Paven ii zambeste: “Dar cu Cocolino merge?'. Fara sa clipeasca, se indreapta ca teleghidata spre o sticluta de parfum de pe raft si in secunda urmatoare pulverizeaza cativa stropi pe bratul Brandusei: “Uite, asta e facut de americani sa miroasa a camasa curata. E genul ala de miros pe care il folosesc ei cand lucreaza intr-o multinationala si unde trebuie sa ai mirosuri neutre ca nu te lasa cu tot felul de nebunii'. Brandusa isi adulmeca bratul si, cand deschide ochii mai bine si vede intreg buticul - o mare de sticlute aranjate cochet printre bijuterii, inele, lanturi si obiecte patinate, din argint – parca ar vrea sa incerce tot ce-i acolo. Alexandra o citeste si, fara sa-i mai ceara voie, ii ia celalalt brat si ii pulverizeaza alt parfum: “Mai uite unul uleios, adica o saptamana iti miroase a parfum patul, dulapul. Mirosul de mare il vrei? Sau l-ai putea incerca si pe asta (merge intr-un colt al buticului si se intoarce cu alta sticluta) care acum miroase a vanilie. Dupa o vreme ai sa vezi ca o sa se transforme intr-un miros de pudra si o sa te duca cu gandul la peruci pudrate. Ei bine, asta e parfumul care te machiaza – chiar daca tu nu te machiezi, toata lumea te va percepe ca totusi esti aranjata din cap pana in picioare'. Toate sunt parfumuri rare, neobisnuite, cu nume aproape necunoscute publicului din Romania si costa de la 400 de lei pana la cateva sute de euro.

Parfumul care “miroase a bani': “Il urasti, dar il iubesti'

Hm, grea alegere pentru Brandusa. Locuieste cu sotul ei in Australia si acum, ca a venit intr-un concediu in tara, a vrut sa-si cumpere ceva deosebit. Ai ei au trimis-o glont in buticul cu parfumerie artizanala al Alexandrei Paven. Dar acum, vazandu-se inconjurata de atatea parfumuri atipice, habar n-are care-i place mai mult. E firesc, nu si-a cumparat niciodata parfumul dintr-un astfel de butic, ci numai din parfumeriile obisnuite. “Sau poate vrei unul cu miros de Romania, asa', mai incearca Alexandra. Ii pulverizeaza mai bine de zece parfumuri, explicandu- i- le pe fiecare in parte. “Daca vrei sa tina, nu-ti lua un citric ca asta. Citricul e molecula usoara, dupa 15 minute nu mai e nimic, dispare, se evapora, nu-l mai simti', “...si sa stii ca poti sa le schimbi intre ele. Nu exista parfumuri universal valabile pe care sa le porti o viata, corpul ti se schimba de o mie de ori. Cand folosesti unul singur este ca si cum ai avea in dulap 70 de pulovere negre si le-ai purta pe rand in fiecare zi'.

Ia o pauza de tigara, dar e ochi si urechi la reactiile clientilor ei. Ca in fiecare zi, si astazi are o misiune grea: trebuie sa-i citeasca si sa-i descifreze care parfum li se potriveste cel mai bine. Le urmareste fiecare gest, mimica si intonatie, fiecare sclipire a ochilor. Toate astea spun mai mult decat cuvintele. Il vede pe Ciprian, partenerul Brandusei, ca-si miroase bratul incantat: “Parfumul asta are ceva… il urasti, dar il iubesti', zice el. Pai normal, e un parfum care cam miroase a bani, caci e facut pentru seici, e oriental, simandicos. Are in el 145 de ingrediente, il simti imediat ca are o finete...', ii explica Alexandra. Un astfel de parfum costa putin peste 200 de euro.

Au intrat amandoi acum o ora si nu se mai dau dusi din butic. Iar Alexandrei nu-i tace gura o secunda. Aproape ca le tine un curs intreg: “Daca ne alegem cu totii acelasi parfum dintr-un butic (nu vorbim de cele din retelele industralizate care miros toate la fel) si ne dam cu el, o sa miroase diferit de la unul la altul. Apoi, pe tine poate sa stea 12 ore, pe mine doar cateva ore. Toate astea sunt chimie. Depinde ce mananci, cat dormi, ce fel de piele ai... de pilda, e bine sa nu vii sa-ti cumperi parfum dimineata daca toata seara ai baut. N-o sa iasa ce trebuie, poate chiar o sa miroase pe piele acru si greu'.

Acum, clientii ar vrea sa stie care e diferenta intre o parfumerie obisnuita, cu produse ale brandurilor cunoscute si micul butic al Alexandrei. “Pai genul asta de parfumuri (artizanale) sunt facute in productie mica, iar compozitia e total diferita fata de cele de larg consum. De aceea, daca vrei sa ai mirosul tau, il gasesti in genul asta de parfumerie. Iar parfumurile de felul asta le mai gasesti in lume doar in alte parfumerii de acelasi tip... de pilda, stiu unul la Viena, in State si vreo 300 in Italia', le explica.

Cu bebelusul printre parfumuri

Alexandra Paven si-a deschis buticul acum cinci ani si recunoaste ca e o afacere foarte buna. Traieste bine din asta si nu numai, caci parfumul este una dintre marile pasiuni ale vietii ei. Atat de mult isi indrageste munca, incat mai demult si-a adus si bebelusul de cateva luni la serviciu, cu ea. Aici a deschis ochii baietelul ei, in buticul mamei sale din centrul Capitalei, inconjurat de oameni eleganti si imbracati frumos, de domni si doamne cu gusturi rafinate si de cunoscatori care se dau in vant dupa aromele cele mai ciudate din magazin: parfumul cu note de petrol si cel cu miros de sa de cowboy tabacita.

Dar cum a facut ea de a ajuns specialista in parfumuri? “Jur ca nu stiu', zice. Insa a studiat, a cercetat, a mirosit, a cumparat, a vizitat parfumerii din intreaga lume si a mers pe la targurile din afara. Toate astea au convins-o ca in acest moment menirea ei este sa-i invete pe oameni sa-si aleaga parfumul care-i completeaza.

“Nu, eu nu sunt parfumier. Un parfumier e ala care creeaza, eu doar vand. Exista in lume vreo 300 de parfumieri, dintre care 20 sunt foarte talentati. Restul reinventeaza aceleasi piese clasice. Unii au capacitatatea de a diferentia chiar si 3000 de mirosuri. Adica ei nu zic: asta e trandafir, ci spun ca e trandafir de mai bulgaresc, din anul cutare, recolta cutare. Ei bine, ca sa ajungi la nivelul asta trebuie sa mirosi non stop. E exact ca la dresajul de caini sau ca un antrenament, cumva. Eu una nu vreau sa inmagazinez mirosuri, ci sa-mi dau seama daca un parfum e bun sau prost, sa stiu cum o sa evolueze pe piele si daca i se potriveste sau nu unei persoane', adauga Alexandra. Caci daca nu i se potriveste, atunci a cheltuit degeaba banii pe el, pentru ca oricum n-o sa-l poarte.

Pentru clientul care poarta parfumuri usor de gasit, sa zicem, sa cumpere de la mine este o mare greseala. De aceea se intampla uneori sa intre o gramada de oameni care sarmanii n-au ce cauta. Stai si explici omului si ii arati si-l pui sa miroasa, cand, dupa ce a mirosit 20 de parfumuri, obosit, zice ca sa scape: bine, mi-a placut asta. Ajunge acasa si sotia ii spune: mai, dar mirosi ingrozitor. Si acum, daca lui nu i-a placut intr-adevar, nu si-l poate asuma. Si o sa ramana din toata experienta cu o sticluta pe un raft si el o sa se dea in continuare cu Armani. Caci zona lui de confort e un parfum pe care lumea il recunoaste pe strada, deci lui nu-i e frica', povesteste Alexandra.

Nu mai stie de cate ori se parfumeaza pe zi, la serviciu. Uneori, poate, de zeci de ori. Acum a ajuns un fin cunoscator. Ce inseamna, insa, cunoscator cand vine vorba de parfumuri? “De pilda, sa nu crezi ca un parfum bun e doar ala care tine trei zile si trei nopti. Pentru ca sunt unele doar ca o boare, facute sa le tii pe tine trei ore, ca sa le poti schimba cu altele. Asta, daca iti schimbi locul de mai multe ori pe zi si vrei sa mirosi altfel de fiecare data. Ei bine, atunci n-o sa te duci niciodata spre un parfum pe care, daca te speli de sapte ori, n-o sa poti sa-l dai jos de pe tine'.

Insa, cand ajunge seara acasa, finul cunoscator nu mai vrea parfumuri. Tanjeste sa simta doar mirosul copilului sau, sau al cearceafurilor sau al casei intregi.

×