x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Să ne mobilizăm toate resursele

Să ne mobilizăm toate resursele

de Catalin Pruteanu    |    04 Iul 2008   •   00:00
Să ne mobilizăm toate resursele

Cum ne organizăm timpul de pregătire pentru examen, la ce trebuie să fim atenţi şi care sînt cele mai bune metode pentru a spori concentrarea? Este bine să învăţăm noaptea sau să bem multă cafea?

Cum ne organizăm timpul de pregătire pentru examen, la ce trebuie să fim atenţi şi care sînt cele mai bune metode pentru a spori concentrarea? Este bine să învăţăm noaptea sau să bem multă cafea?

 
Prosop umed pe cap şi picioare în lighean cu apă rece. Manuale subliniate cu creioane colorate, ani de domnie, formule şi citate repetate la duş, în somn şi pe balcon. Înveţi la greu, mai ai două luni, o lună, o săptămînă pînă la examen şi ai trecut “doar” de o sută de ori prin materie şi nu ştii nimic, ai uitat tot, tot, şi mai trebuie să repeţi conjugările de cel puţin cincizeci de ori. Mai bagi un energizant, mai o cană cu cafea, mai rezolvi nişte grile. Întrebi de metode de învăţat şi le încerci pe toate, robinetul din baie picură şi ţi-a făcut praf concentrarea, pixul preferat nu mai scrie şi mai sînt doar cîteva zile.
 

FACEŢI UN PROGRAM PE HÎRTIE. Psihologul Oana-Maria Udrea, de la Ambulatoriul Spitalului de Urgenţă pentru Copii “Grigore Alexandrescu”, crede că esenţial în pregătirea pentru examenul de admitere este managementul timpului, organizarea programului. Concentrarea, stăpînirea emoţiei şi motivaţia sînt de asemenea importante. “Putem să ne facem un program în ceea ce priveşte studiul, somnul, micile obligaţii familiale, timpul de relaxare, o evaluare a timpului care se consumă în aceste activităţi este foarte utilă. Să punem pe hîrtie chiar aspectele tipice pentru o săptămînă, în aşa fel încît să subliniem care sînt priorităţile. Un calendar al examenului este important”, spune Oana-Maria Udrea. Micile aspecte de rutină sînt foarte importante, crede psihologul. “Este un lucru bun, într-o perioadă în care încercăm să ne mobilizăm toate resursele, să conştientizăm: care este locul în care mă simt cel mai bine, care este locul în care am reuşit să mă detaşez de telefon, cînd am reuşit să mă concentrez cel mai bine. Şi să încerc să mă ţin de acea rutină, să diversific subiectele, în fiecare zi voi învăţa atît timp la acea materie, în alta, la cealaltă materie. E bine să încerci să nu te axezi o săptămînă pe o materie, o săptămînă pe alta”, sfătuieşte Oana-Maria Udrea.
 

RECOMPENSE. Uneori e bine să ne acordăm nişte mici gratificări. “În momentul în care ne evaluăm că am fost eficienţi, că am reuşit să ne ţinem de program, ne putem oferi o mică recompensă. Douăzeci de minute, o jumătate de oră în care să facem ceva plăcut. E bine să ne gîndim că avem perioade de pauză. În planificarea iniţială nu includem de obicei şi perioadele de pauză şi apoi avem senzaţia că rămînem în urmă”, crede specialista. Preferabil ar fi să evităm jocul la calculator. Este o activitate care ne poate “fura” destul de mult timp. Putem, în schimb, să facem o plimbare, să ieşim cu rolele, să încercăm să anticipăm ce-ar putea să ne distragă, ca pauza programată pentru o jumătate de oră să nu ajungă la două ore. Altfel, putem rămîne în urmă şi acest lucru amplifică starea de tensiune, firească în anumite limite.

 
EXPERIENŢA ANTERIOARĂ. “Putem vorbi de cîteva aşa-zise reguli de gestionare, printre care se numără autoevaluarea rezultatelor din trecut ale diferitelor teste: cum am procedat înainte la alte examene, în ce situaţii m-am descurcat cel mai bine. Trebuie să te simţi bine în acea stare de alertă. E un lucru firesc să simţi starea aceea de emoţie. Păstreză-ţi încrederea în propria capacitate”, spune Oana-Maria Udrea. La examen trebuie să citim clar instrucţiunile, să fim atenţi la formulări. Detaliile de genul aşezării legitimaţiei pe masă, instrucţiunile standard ale supraveghetorilor par neimportante, dar ne introduc în atmosfera examenului şi, trecînd printr-o asemenea procedură, ne putem concentra mai uşor asupra rezolvării subiectelor. “Sînt candidaţi care se află în sala de examen, profesorul le spune unde să-şi treacă numele, iar ei încearcă să recapituleze repede materia. E o situaţie care trebuie evitată. O strategie de a răspunde la întrebări creşte încrederea. Putem să începem cu lucrurile uşoare, pe care le ştim. Încrederea în propria capacitate se face prin combaterea aşa-zisei anxietăţi de examen. Trebuie să luăm în consideraţie aspectele de presiune exterioară, să le conştientizăm şi să ne propunem să le facem faţă”, este de părere psihologul Oana-Maria Udrea.

 

Cafeaua nu ajută

În perioadele de pregătire pentru examen, mulţi sînt tentaţi să consume excesiv cafea şi alte stimulente şi energizante. “E de preferat ca aceste lucruri să fie evitate şi e utilă o discuţie cu medicul de familie în perioada premergătoare examenului. E un lucru firesc să ne mobilizăm cu tot ce putem, inclusiv să luăm medicamente-minune, dar efectele secundare – întărirea stării de agitaţie – pot să-şi spună cuvîntul în mod aproape distructiv asupra examenului”, spune psihologul Oana Maria Udrea. În perioada premergătoare examenului trebuie să încercăm să ne reglăm ritmul somnului şi al alimentaţiei în vederea unei funcţionări optime la ora examenului. “Dacă sîntem obişnuiţi să învăţăm noaptea şi acela e momentul principal de eficienţă, dimineaţa, cînd se va ţine examenul, organismul nostru va fi obişnuit să doarmă”, spune psihologul.

 

Rutină

“Într-o perioadă în care încercăm să ne mobilizăm toate resursele trebuie să conştientizăm: care este locul în care mă simt cel mai bine, care este locul în care am reuşit să mă detaşez de telefon, cînd am reuşit să mă concentrez cel mai bine. Şi să încerc să mă ţin de acea rutină”

 

Încredere

“Trebuie să te simţi bine în acea stare de alertă. E un lucru firesc să simţi starea aceea de emoţie. Păstreză-ţi încrederea în propria capacitate”
Oana-Maria Udrea, psiholog

×
Subiecte în articol: ediţie specială udrea putem sînt