x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sarbatoare - Ziua celor Trei Ierarhi si anul patriarhului Ioan Gura de Aur

Sarbatoare - Ziua celor Trei Ierarhi si anul patriarhului Ioan Gura de Aur

de Daniela Cârlea Şontică    |    30 Ian 2007   •   00:00
Sarbatoare - Ziua celor Trei Ierarhi si anul patriarhului Ioan Gura de Aur

Ortodoxia ii sarbatoreste astazi pe Sfintii Trei Ierarhi - Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare si Grigorie Teologul. Anul 2007 este anul Sfantului Ioan Gura de Aur, fapt pentru care ii vom evoca personalitatea in randurile de fata.

Un sfant de 1.600 de ani

Ortodoxia ii sarbatoreste astazi pe Sfintii Trei Ierarhi - Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare si Grigorie Teologul. Anul 2007 este anul Sfantului Ioan Gura de Aur, fapt pentru care ii vom evoca personalitatea in randurile de fata.

Traditia bisericeasca a randuit sarbatorirea celor trei mari ierarhi impreuna, pentru ca asa le-a fost dorinta. Sunt la fel de mari, la fel de importanti pentru noi prin modelul vietii lor si prin scrierile lasate. Crestinatatea de Rasarit dedica anul 2007 Sfantului Ioan Gura de Aur, pentru ca se implinesc 1.600 de ani de la trecerea sa la cer. Prin intermediul raspunsurilor date de parintele profesor Constantin Coman intrebarilor noastre, vom incerca sa aflam prin ce a fost atat de mare sfantul pe care contemporanii lui l-au supranumit Gura de Aur.

UNIVERSAL. Pr. prof. Constantin Coman: "Sfantul Ioan Gura de Aur a fost dintotdeauna si este receptat ca o personalitate cu o iradiere universala. Este recunoscut in egala masura in Biserica Rasariteana si in cea Apuseana. De obicei, ne cam impartim Parintii pe traditii: rasariteni si apuseni, dar in cazul Sfantului Ioan Gura de Aur exista aceasta recunoastere generala. Crestinii occidentali simt ca nu-i mai reprezinta sfintii pe care noi, ortodocsii, ii cinstim. Nu-i mai exprima, s-a produs o distantare, aceasta s-a produs cu riscul pierderii unor elemente si a unor aspecte complementare care dadeau intregul si o zona a Bisericii a ramas vaduvita de anumite trasaturi, accente in doctrina, iar cealalta parte a ramas si ea vaduvita de alte aspecte. Biserica Romano-Catolica se intemeiaza pe Augustin si pe Toma d’Aquino, doctori si invatatori prin excelenta, iar noi avem traditia exprimata in mod special de cei Trei Mari Ierarhi - Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Ioan Gura de Aur - si de un sir intreg de Sfinti Parinti: Dionisie Areopagitul, Maxim Marturisitorul, Ioan Damaschin, Simeon Noul Teolog, Grigore Palama si alti parinti, Nicodim Aghioritul, Cuviosul Siluan, Paisie Velicicovschi".

INTERPRET. Acelasi parinte vorbeste despre calitatea de mare interpret al Scripturilor a Sfantului Ioan Hrisostom. "Este cel mai mare exeget al Sfintelor Scripturi din toate timpurile si cu greu isi poate cineva inchipui ca-l mai poate ajunge sau egala. Din opera lui, care este uriasa, de 18 volume, 11 sunt comentarii la Vechiul si Noul Testament. Este receptat ca atare si de traditia occidentala, inclusiv de neoprotestanti. Comentatorii contemporani care se respecta nu pot ignora comentariile Sfantului Ioan Gura de Aur in materie. Sunt multe de spus despre opera sa exegetica. In primul rand ca nu este facuta la masa de scris, la birou, ci este un comentariu articulat spatiului bisericesc, misionar, pastoral, deci este constituit din omilii rostite de Sfantul Ioan Gura de Aur catre poporul credincios. El explica Scriptura credinciosilor. Lucrul acesta confera comentariilor un dramatism extraordinar, il scuteste de aspectul arid, uscat deseori al discursului stiintific".

ORATOR. "Explicarea lui este una aplicata, dinamica, foarte vie, bisericeasca prin excelenta, pentru ca el a fost preot, patriarhul Constantinopolului. Patriarh prin excelenta. Care si-a asumat absolut totul prin prisma acestei calitati a lui de slujitor, de preot. Si este cunoscuta rigoarea lui in a-si exercita atributiunile de ierarh al Bisericii, rigoare care l-a condus in cele din urma la conflictul cu autoritatile bisericesti si cu cele imperiale, si in cele din urma la exil. Asadar, are o opera uriasa. Pe langa cea exegetica, o opera neintrecuta. Opera lui ocupa 18 volume din colectia care i-a insumat pe toti autorii de clasici greci si latini si, ca sa va dati seama ce opera are, dupa el este Origen, cu sapte sau noua volume (in functie de anumite criterii de evaluare), deci la jumatate aproape. Eusebiu de Cezareea are sase volume, Vasile cel Mare, Grigore Teologul au cate patru volume, Fotie - patru, Ioan Damaschin, Grigorie de Nissa - trei volume. Noi ne-am propus la Facultatea de Teologie - ca si Biserica noastra, in general - in anul acesta dedicat Sfantului Ioan Gura de Aur sa facem programe extinse de cercetare a operei Sfantului Ioan Gura de Aur, opera care trebuie tradusa in limba romana. Nu avem inca tradusa toata opera sa! Am avut traducatori de mare cuprindere si adancime a operei sale, avem traduceri din secolele al XVII-lea, al XVIII-lea, poate si mai devreme. Ultima a fost cea a unui mare elenist care a fost parintele Dumitru Fecioru, care ne-a lasat o serie de traduceri in manuscris, care sunt la editura Institutului Biblic, «Omiliile la Matei», o capodopera a Sfantului. I s-a spus Gura de Aur, pentru ca el exceleaza prin oratorie. Opera lui n-a fost scrisa la birou, ci receptata de scribi, cu mijloacele vremii, si dupa aceea difuzata. Este probabil ca el sa nu o fi revazut. Dar va puteti inchipui ce grija a putut avea Dumnezeu de aceasta opera, ca nu s-a pierdut mai nimic din ce a vorbit el", a subliniat parintele Constantin Coman.

TRIADA DE AUR
SFINTII TREI IERARHI: Vasile, Ioan si Grigorie
"Este important anul acest an de comemorare a Sfantului Ioan Gura Aur, pentru ca ne-a oferit o oarecare provocare de a-l disocia un pic pe Sfantul Ioan Gura de Aur de cei doi ierarhi, Vasile cel Mare si Grigorie Teologul, nu in sensul impotrivirii noastre la traditia de veacuri a Bisericii, care i-a asezat impreuna, ci de dragul de a atentiona ca fiecare in parte face mai mult decat facem cu toti impreuna. Daca este vreunul nedreptatit in studierea teologica intre cei trei ierarhi, acela este Sfantul Ioan Gura de Aur. Sfintii Vasile si Grigorie, avand o opera de mai mica intindere, au fost tradusi si cercetati mai mult. Sa se bucure deci de aceeasi atentie si Sfantul Ioan Gura de Aur", a aratat parintele Coman, profesor la Facultatea de Teologie din Bucuresti. Sfantul Vasile cel Mare a trait intre anii 330 si 379 si este considerat intemeietorul filantropiei crestine. Sfantul Grigorie de Nazianz (309-390) a predicat impotriva arianismului, a fost patriarh al Constantinopolului si marele prieten al Sfantului Vasile.

EXEGETUL IUBIRII
"Sfantul Ioan Gura de Aur le asaza impreuna, este un exeget in cele din urma al vietii, in plenitudinea ei, al vietii crestinului, umane, al vietii universului, ca relatie directa si imediata dintre om si Dumnezeu. El nu este teologul ideii de Dumnezeu, ci al relatiei mele personale cu El, ceea ce este cu totul altceva. De aceea, conceptele teologice ale Sfantului Ioan Gura de Aur sunt iubirea, pocainta, iertarea, ascultarea, lucruri care descriu viata in sine. Este, cred, cel mai mare teolog al iubirii dumnezeiesti. N-a scris nimeni dupa Sfantul Pavel asa de frumos despre dragoste precum Sfantul Ioan Gura de Aur"
Constantin Coman
preot profesor
TINERILOR DE AZI
"Cred ca Sfantul Ioan Gura de Aur le-ar spune tinerilor de azi urmatorul lucru: sa ia bine seama cine merge pe picioarele lui si cine este in capul lui? Sa se intrebe fiecare pe sine: cine sunt eu? Ce este Dumnezeu pentru mine, ce reprezinta ceilalti pentru mine:parintii, fratii, colegii, vecinii, cei de alta religie, cei de alt neam? Si va constata ca nu e sigur deloc sa-ti construiesti o constiinta de sine. Sa fie atenti, caci nu orice tendinta majora a societatii este si pozitiva"
Constantin Coman
preot profesor
×