x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Săvârşitu’ lumii

Săvârşitu’ lumii

de Iulia Gorneanu    |    18 Mar 2011   •   14:29
Săvârşitu’ lumii

De câte ori ajung prin sate uitate de timp şi de lume întreb întotdeauna oamenii locului despre solomonari, strigoi, fata pădurii şi omul nopţii, despre vedenii, plante de leac, descântece, despre facerea şi sfârşitul lumii.

Ascunşi prin sate ce trăiesc încă "în za­riştea cosmică", ei mă surprind în­tot­dea­u­na cu răspunsuri bine ticlui­te, cu întrebări neaşteptate şi po­veşti nemaiauzite. În urmă cu doi ani, la o stână de pe Muntele Şatra l-am întrebat pe Teofil-ciobanul ce crede el despre sfârşitul lumii. S-a uitat la mi­ne pieziş, cu tot cerul Maramu­re­şu­lui în privire, şi mi-a răspuns sec: "Ce să cred? Sfârşitul lumii e când mor eu. Că dară nu ne-am născut tăţi odată ca să plecăm împreună. Atâta-i tăt".

În imaginarul popular românesc, sfârşitul lumii apare cel mai frecvent ca o pedeapsă divină binemeritată ce va veni curând drept urmare a pier­de­rii credinţei. Însă la fel de grav şi aspru pedepsită poate fi şi neîm­pli­nirea ritualurilor străvechi transmise de mii de ani prin generaţii graţie ui­mitorului cod al culturii de sorginte orală. În nordul Ardealului, bătrânii spun că "diavolul cel mare tot una întreabă: se mai scriu ouă de Paşti?", iar de află că tradiţia nu mai e respectată, va veni pe pământ şi va fi "săvâr­şi­tu’ lumii". Tot de la ei am aflat că atunci când nu se vor mai auzi colindele peste sat "se va găta lumea, iar dracii vor pune stăpânire pe ea" şi că n-ar trebui să uităm nici să postim, că doar "săvârşitu’ lumii o fo când s-or plinit 2000 de ani. Dar atunci ne-am rugat tot satu’ la Maica Domnului să ceară de la Ficioru’ ei să ne mai îngăduie încă o sută…".

În majoritatea culturilor populare, miturile escatologice vorbesc despre sfârşitul lumii prin cataclisme ce ating proporţii cosmice precum po­to­pul, prăbuşirea munţilor, zguduirea pământului, ploaia de foc, toate acestea venind ca răspuns al mâniei De­miurgului provocată de degenerarea lentă şi constantă a creaţiei sale. Inte­re­sant este faptul că în cazul acestor mituri nu avem de-a face cu un apo­ca­liptic sfârşit colectiv, ci mai degrabă cu o recreare a lumii, deoarece întotdeauna va supravieţui cel puţin un cu­plu de oameni care va face posibilă re­naşterea vieţii paradiziace pe pă­mânt. În mitologia mai multor po­poa­­­re apare ideea distrugerii şi creării ci­cli­ce a lumii ca năzuinţă spre "per­fec­ţiu­nea începuturilor", însă extraor­di­nară, prin plasticitate şi simbolisti­că, mi se pare povestea unui ţăran din Bu­covina, consemnată de Elena Ni­cu­liţă-Voronca acum mai bine de 100 de ani. 

Răchita şi balaurul
"La sfârşitul lumei are să iasă îm­pă­ratul Constantin cu oastea lui şi are să bată pe toţi împăraţii şi apoi bătălie n-are să mai fie. Lumea asta are să mai fie 100 de ani şi apoi i se sfârşeşte ve­leatul, căci, cum are omul timp ho­tă­rât de trăit, aşa şi lumea. Mai întăi, are să fie bătălie aşa mare, că s-or îm­pu­ţina oamenii, pe urmă, vor mânca vârcolacii soarele, că nu s-a mai videa pe lume nicidefel şi atunci au să iasă paserile cele cu clonţul de fer, de au să mănânce pe oameni. Oamenii s-or as­cunde în pământ, în pivniţe, dar de dânsele nu se poate nime ascunde, căci ele şi pe sub pământ vor umbla. Atunci are să deie Dumnezeu ploaie de foc, de are să fie curat şi după ce va arde pământul, are să se răstoarne şi s-a înturna cu partea cea de sub noi deasupra, cu partea cea curată – şi atunci Domnul Hristos iar va veni pe pământ, dacă va fi curat, şi va face oameni, tot aşa doi ca dintăi, să se înmulţească şi să fie lume."

Întâlnim aici imaginea războiului, metaforă a haosului primordial, a pu­ri­ficării prin foc, apoi imaginea apo­ca­liptică a lumii pe dos, pentru ca în fi­nal escatologia să configureze o re­instaurare a Paradisului pierdut. Astfel, în imaginarul popular, timpul este circular, un timp al întoarcerii eterne, iar lumea este nemuritoare tocmai prin moarte şi renaştere ciclică, cheie atât a ritualurilor de trecere, cât şi a celor de intrare într-un nou interval de timp, o dată cu schimbarea anotimpurilor.

Alte poveşti ţărăneşti despre "să­vâr­şitul lumii" aduc în prim-plan ba­la­u­rul, scorpia, fiara care înghite lu­mea, făcând-o prizonieră în pântecul ei. În acest caz, întunericul locului de recluziune nu e altceva decât întune­ri­cul nopţii premergătoare creaţiei. "La sfârşitul lumei are să iasă scorpia care e legată în fundul mărei de Sf. Gheor­ghe. El s-a fost dus cu calul să-l adape şi scorpia ieşind, Sf. Gheorghe i-a în­fipt suliţa în gură, a legat-o ş-a pe­cet­luit-o acolo; dar să nu fi fost Sf. Gheor­ghe, mânca toată lumea." Elena Nicu­li­ţă-Voronca, "Datinile şi cre­din­ţele poporului român". O altă uimitoare poveste despre sfârşitul lumii şi ba­laur a fost culeasă de acelaşi reputat et­nolog la sfârşitul secolului al XIX-lea, de la Ghiţă Vasiliu, fânaragiu din ju­de­ţul Botoşani. "La Suliţă (districtul Bo­toşani) se află un balaur de când s-a făcut lumea. Pe şerpe câte punte sunt, de atâţia ani este. Balaurul acela stă într-un deal lung. Gura, pe unde el iese, e zidită şi acolo se află pe o piatră o inscripţie, – iar lângă ieşire este o ră­chită, care e totdeauna verde. În in­scrip­ţia ceea spune că balaurul, când va fi sfârşitul lumei, se va duce de aco­lo şi răchita se va usca; – pe aceasta să cu­noască oamenii că e sfârşitul lu­mei. Dealul acela împrejur e îngrădit, căci se primejduiesc vitele care pasc pe acolo, se otrăvesc şi oamenii ame­ţesc. Dealul acesta e spre Storeşti."

Am întâlnit prin sate nenumărate practici şi poveşti în care axis-mundi (columna cerului, centrul pământului) indica începutul creaţiei, mar­când totodată locul de întemeiere, spa­­­­ţiul în care se va forma o nouă lu­me, acesta fiind prezent mai întotdea­una şi în mediul pastoral. Niciodată însă începutul şi sfârşitul lumii, în jo­cul circular, nesfârşit şi infinit repetat al Demiurgului nu a fost mai straniu imaginat ca în povestea culeasă de Ele­na Niculiţă-Voronca în urmă cu mai bine de un veac. "Când va fi sfâr­şi­tul lumei, are să fie o turmă ş-un păs­tor. Dumnezeu are să înfigă un băţ în pământ şi de va fi cineva voinic să-l scoată, va mai lăsa lumea, de nu va ar­de-o de 9 arşini. Şi după noi, au să fie aşa oameni, cât jumătate de deget, că 12 vor rostogoli un ou, aşa are să le pa­ră de greu – şi 12 vor îmblăti într-un cuptor."

Semne şi credinţe populare
"Când va fi să se sfârşească lumea, ploaie nu va fi trei ani – şi pământul va fi ca fierul. Atunci Diavolul va um­bla cu leşia ce să face vinerea şi va adăpa oamenii şi-i va în­semna cu pecete roşă pe degetul cel mezin şi are să ste­ie 32 de ani. Da’ Sf. Ilie, păn’ atunci, are să ucidă pe toţi dracii care sunt pe lume şi atunci se va coborî pe pă­mânt cu Samson cel tare, ce ţine ceriul pe umere, şi încă cu unul – şi diavolul îl va omorî cu sabia lui. Pă­mântul s-a aprinde şi după ce va fi curat, vor face judecata. Ape­le se vor preface în sticlă, zic unii… Apele vor fi de aur, zic alţii; – galbeni şi ruble vor fi prin bălţi, prin râuri, dar oa­menii nu se vor uita, vor fi lihniţi de foame şi de sete. Dum­nezeu va trimite şerpi zburători şi paseri cu clonţul de fier să-i mănânce şi oamenii vor merge la mor­mân­turi şi vor zice: «Sculaţi voi, morţilor, să întrăm noi, viii!»"

Citiţi toate articolele din Ediţia de colecţie a Jurnalului Naţional - Sfârşitul lumii

×
Subiecte în articol: editie de colectie - sfarsitul lumii