x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special SD - Scooby-Doo mania ataca Romania!

SD - Scooby-Doo mania ataca Romania!

de Roxana Ioana Ancuta    |    21 Ian 2007   •   00:00
SD  -  Scooby-Doo mania ataca Romania!

Personajul fenomen. Copiii il plac pentru ca: "este frumos, este serios, rade nostim si rezolva mistere." Isteria Scooby-Doo a cuprins toata tara.

Personajul fenomen. Copiii il plac pentru ca: "este frumos, este serios, rade nostim si rezolva mistere."

Isteria Scooby-Doo a cuprins toata tara. Scooby-Doo la televizor, Scooby-Doo in revista, Scooby-Doo pe tarabe, in rafturi, ciocolata Scooby, Scooby in sus, Scooby in jos. Scooby-Doo mania! Scooby, d’unde nebunia asta? "Scooby Dooby Doo, unde esti tu? Azi suntem pusi pe treaba! Scooby Dooby Doo, unde esti tu? Vino cu noi degraba! Haide Scooby-Doo, nu fugi tu, Problema se complica! Scooby Dooby Doo, nu fugi tu, Chiar daca iti este frica!"

"Veneau parintii la noi la magazin si-l cereau, intai de toate, pe Scooby: «Avem comanda de Scooby!»", povesteste Gabi Gherbali, sef de magazin. Marea inghesuiala pentru Scooby "s-a intamplat", ce-i drept, cu putin timp inaintea Sarbatorilor de iarna. In perioada aceea, jucariile Scooby s-au dat ca painea calda. Articolul, fabricat in mai multe marimi, are cea mai mare cautare printre copiii de pana la 8-9 ani, fetite si baieti. La scurt timp dupa invazia lui Scooby pe piata de jucarii din Romania au aparut si produsele contrafacute, care s-au vandut (si se vand inca) peste tot, in magazine importante, la tarabe, la chioscurile de ziare sau in en-gross-uri.

Vanzatorii din magazinele cu articole pentru copii recunosc faptul ca s-au vandut si "falsurile" din cauza pretului mai accesibil, dar spun ca din punct de vedere calitativ, sunt mari diferente intre acestea si jucariile originale. Cum poate fi recunoscut veritabilul Scooby? Prima eticheta, cu logoul Warner Bros, este cusuta sub coada, iar cea de-a doua este color si prinsa de ureche. Cusaturile sunt foarte rezistente, ochii sunt cusuti, si nu lipiti, coada este batoasa (nu moale) si tesatura este densa.

50.000 DE SCOOBY ORIGINALI IN TOATA TARA. Articolele Scooby au aparut pe piata din Romania acum aproximativ sapte luni, iar singura firma care detine licenta de distributie a originalului Scooby-Doo (SD) in tara noastra are ca principal obiect de activitate (de vreo 15 ani) materialele de constructii. Inspirat de pasiunea puternica pentru SD pe care a observat-o la unul din cei doi copii ai sai, Eric Behar (patronul societatii comerciale) a pornit la vremea respectiva demersurile pentru a-l aduce pe meleagurile mioritice pe legendarul personaj din desenele animate. "Casa" jucariilor Scooby se afla in Anglia. Este vorba despre compania Character Options, licentiata in lume pe gama de SD.

"La inceput am importat un singur container. Asta inseamna cam 300 de bucati «de Scooby». Acum am ajuns la 50.000 de bucati in toata tara si avem o cifra de afaceri de 1,6 milioane de dolari pana in prezent, cifra de afaceri care a depasit-o pe cea a firmei de constructii", apreciaza Behar. Vanzarile pe care le-a avut cu SD l-au clasat in topul primelor cinci firme de jucarii din Romania. Preturile originalului SD, intre 25 RON si 160 RON, sunt rezultatul unei strategii care, spune importatorul, se adreseaza intregii populatii. "Oricum, la noi se vand la jumatate de pret fata de Anglia." Marfa este adusa in principal din China, Anglia si, ocazional, din Polonia. "Noi am ramas fara marfa inca de la 5 decembrie. Am fost nevoiti sa mai aducem, in regim de urgenta, din depozitele tarilor vecine. Imediat ce l-am importat pe SD in Romania, primii care l-au comandat au fost cei de la hipermarketuri si supermarketuri, acolo unde se vand cel mai bine."

Ce vad copiii la Scooby-Doo!? "Spre deosebire de alte jucarii, in ceea ce-l priveste pe SD nu putem vorbi despre violenta sau sexualitate. Este prietenos si se adreseaza oricarei varste. Este extrem de sigur din punctul de vedere al mesajelor pe care le transmite", explica Behar.

CE SPUN COPIII? DAR PARINTII? Ema (6 ani si jumatate) are acasa toata colectia revistelor Scooby-Doo (publicatia, adresata copiilor si editata de DeAgostini, se vinde la chioscuri din prima zi a aparitiei pe taraba, iar una din principalele griji ale parintilor, in fiecare zi de marti, este sa o cumpere pentru micutii lor). "Imi place pentru ca este serios", spune Ema. "Pentru ca se teme de monstri si de zombie si pentru ca spune «Scooby Dooby Doooo!»" "Mie imi place pentru ca imi place. Este frumos si rezolva, din intamplare, toate misterele. Imi lipsesc doar doua numere din revista, dar pe Scooby mic il am acasa. L-am primit sub brad", spune si Valentina, o fetita de 7 ani.

"Scooby este tare. As vrea sa fiu si eu in echipa lui. Poate am fi prieteni. Sigur am fi prieteni, pentru ca am cumparat toate numerele din revista Scooby si am colectie cu cartile surpriza" (Dani, 7 ani si jumatate). Victor are 9 ani si jumatate si se declara unul dintre marii fani ai lui SD. Prima data s-a indragostit de el vazandu-l la desene, pe micul ecran, apoi a inceput "sa-l citeasca" in revista care-i poarta numele. "Nu pierde nici un numar al revistei, iar eu am obligatia sa o cumpar in fiecare zi de marti", spune tatal lui Victor. Si, in cele din urma, l-a descoperit pe Scooby jucarie (din silicon), pe care Mos Craciun a avut amabilitatea si inspiratia sa i-l aduca.

Mihalea C. are 34 de ani si este o admiratoare a lui SD. "Televizorul din dormitor «merge» numai pe desene animate, iar eu trebuie sa ma uit la ele de fiecare data cand se uita si baietelul meu, Lucian Ionut, care are 4 ani si jumatate. Am vazut toate episoadele din Scooby-Doo. De SD imi place pentru ca este haios, prietenos, imprevizibil si ma amuza tare mult cum face atunci cand ii este frica."

"Copiii sunt foarte atrasi de cadourile-surpriza pe care le gasesc in revista. Fiecare numar ii surprinde cu cate ceva", declara o vanzatoare de carti. Serialul de desene animate care la noi in tara se difuzeaza pe Cartoon Network trebuia, initial, sa se numeasca "Who’s Scared and Mysteries Five". In versiunea initiala, "Who’s Scared", Scooby era doar un personaj secundar si urma sa fie un caine hippie, care canta la bongo si se numea Too Much (Prea Mult).

Filmul "Scooby-Doo" a realizat incasari de peste 54,2 milioane USD, ocupand locul doi in topul celor mai mari lansari din luna iunie a oricarui an din istoria box office-ului american!

Legendara aparitie canina, superdetectivul Scooby-Doo, a primit premiul Guinness World Record pentru "Cele mai multe episoade ale unei serii comice de animatie", inlocuind astfel "Familia Simpson" (335 de episoade), pe primul loc in acest top. In clasament se mai afla "Tom & Jerry" (cu 209 episoade), "The Flinstones" (166) si episoadele clasice din Disney "Mickey Mouse" (120 de episoade).

SD, celebru in intreaga lume, a aparut pentru prima data pe ecranele tv in 1969, cu "Scooby-Doo - Where Are You?". A fost primul desen animat care a combinat un format action-adventure cu personaje umane in rolurile secundare. Prima serie s-a incheiat abia in anul 1991, fiind cea mai lunga serie de animatie difuzata vreodata in istoria televiziunii. Acest Mare Danez fricos, care poate fi convins sa faca orice daca i se promite un Scooby Snack, este intotdeauna pe urmele unei noi aventuri supranaturale, insotit de gasca lui de prieteni devotati: Fred, Daphne, Velma si Shaggy.

Iwao Takamato (care a murit, de curand, la varsta de 81 de ani, in urma unui infarct) i-a creat pe Scooby-Doo si pe bunii prieteni ai celebrului patruped animat la sfarsitul anilor ’60, cand lucra la studioul de animatie Hanna-Barbera. Takamato este, de asemenea, creatorul lui Great Gazoo, un extraterestru verde din alt serial animat celebru, "The Flinstones". Iwao T. s-a nascut in 1925 la Los Angeles (din parinti imigranti japonezi). Chiar in perioada in care SUA intrau in razboi, Takamoto a absolvit liceul. Impreuna cu familia, parintele lui Scooby a fost inchis in lagarul de concentrare Manzanar din desertul californian. Acolo, Takamoto a invatat sa deseneze de la ceilalti detinuti. Dupa razboi s-a angajat la studiourile Disney (a fost pimul sau loc de munca), unde a colaborat la realizarea unor productii devenite clasice, precum "Peter Pan" si "Cenusareasa". In 1961 s-a mutat la Hanna-Barbera (compania Time Warner), iar in ultimii ani de viata a fost vicepresedintele Warner Bros Animation. Artistul a povestit ca ideea personajului Scooby-Doo i-a venit dupa o lunga discutie pe care a avut-o cu un crescator de caini, care se ocupa in mod special de rasa Marele Danez. Desi avea toate datele despre aceasta rasa de caini, desenatorul a decis sa schimbe o serie de trasaturi specifice Marelui Danez. Psihologul Aurora Liiceanu crede ca "fenomenele legate de moda subculturilor de varsta coreleaza cu orice moda culturala de larga respiratie. Copiii sunt si ei vulnerabili la contagiune sociala. Cred ca distanta intre generatii - respectiv lipsa comunicarii sau comunicarea precara - face in asa fel incat sa creasca solidaritatea intre copii, evident, pe segmente de varsta, astfel incat moda, mimetismul intre generatii pare firesc.

Se creeaza aspiratii, placeri, comportamente pentru fiecare segment de varsta. Fenomenul Potter, ca si Scooby-Doo sau alte versiuni culturale sunt percepute ca apartinand unei categorii de varsta si contureaza identitatea varstei. Ele creeaza ceea ce se numeste «noi» si «voi». Este expresia unei coeziuni sociale la nivelul varstei. Si mai conteaza, desigur, si globalizarea, pentru ca astazi, chiar daca unda influentei, a contagiunii vine mai tarziu, se poate vorbi despre «copilul global»".
"Imi place Scooby-Doo pentru ca este serios, pentru ca se teme de monstri si de zombie si pentru ca spune «Scooby Scooby Doooo!»"
  • Ema, 6 ani si jumatate
  • "Mie imi place pentru ca imi place. Este frumos si rezolva, din intamplare, toate misterele. Imi lipsesc doar doua numere din revista, dar pe Scooby mic il am acasa. L-am primit sub brad"
  • Valentina, 7 ani
  • SCOOBY-DOO, caine de 12 labe inaltime

    NUMELE: Scoobert
    PORECLE: Scooby-Doo, Scooby
    ADRESA: Cusca din spatele casei lui Shaggy
    SEXUL: Masculin
    VARSTA: 7 (in ani canini)
    PARUL: Maro cu pete negre
    INALTIMEA: 12 labe inaltime
    GREUTATEA: 31 kilograme
    OCHII: Negri
    COSTUMATIA: Zgarda albastra cu medalion auriu, rombic, imprimat cu initialele "SD"
    EXPRESII PREFERATE: "Scooby-Dooby-Doo!", "Gustarica Scooby?"
    OCUPATIA: Cel mai bun prieten al omului (dar si al lui Daphne si Velma)
    COPII: Nu are
    RUDE: Scooby-Dum, Scooby-Dee, Yabba-Doo, Dooby-Dooby, Dixie-Doo, Mommy-Doo, Daddy-Doo, Rooby, Howdy si Skilly
    PREFERINTE: Gustari Scooby, pizza, inghetata si junk food-ul asortat de rigoare
    ANTIPATII: Orice face "bum" in noapte, inclusiv vrajitoare, demoni, spiridusi si monstri

    Asadar, adevaratul nume al lui Scooby este Scoobert. Scooby este un caine din rasa Marele Danez si rezolva, intotdeauna, misterele cu care se confrunta. Mancarea lui preferata este Scooby Snack. Scooby a fost creat in 1969 de Studiourile Santa Barbara, pentru CBS. Prima serie cu Scooby a fost "Scooby-Doo - Where are You?", iar sursa de inspiratie a expresiei "Scooby Dooby Doo" a constituit-o melodia lui Frank Sinatra "Strangers in the night". Prima serie din "Scooby-Doo" este cea mai lunga serie de animatie din istoria televiziunii si printre aparitiile episodice celebre din acest serial se numara Familia Addams, Batman si Robin, Dick Van Dyke, The Harlem Globetrotters si Cher. Scooby Doo trebuia sa se numeasca initial "Who’s Scared and Mysteries Five". In versiunea initiala, "Who’s Scared", Scooby era doar un personaj secundar si urma sa fie un caine hippie, care canta la bongo si care se numea Too Much (Prea Mult).
    ×
    Subiecte în articol: special place scooby scooby-doo scooby dooby