x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene

0
Autor: Maria Coman 07 Noi 2019 - 11:11
Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene Victor Stroe
Vezi galeria foto


Orașele României sunt sufocate, la propriu, de mașini. Nu e o exagerare, în București se vede asta cu ochiul liber. Nu mai poți admira nimic din arhitectura orașului, pentru că totul e practic acoperit de mașini. În ciuda eforturilor făcute până acum, alternativele de transport nu au prins atât de mult avânt ca în alte orașe europene.

 

În Amsterdam, de exemplu, 65% din călătoriile zilnice se fac cu bicicleta, iar acum administrația a decis să nu mai reînnoiască alte peste 10.000 de permise de parcare, pentru a înlocui locurile de parcare cu spații verzi. În Tokyo, locuitorii merg zilnic aproximativ 6 kilometri pe jos. În Capitala României, însă, în interminabilele coloane din trafic, fiecare autoturism are de obicei un singur ocupant. Mai jos, câteva dintre soluțiile găsite de marile orașe pentru a reduce aglomerația.

 

Fără maşini în centru

În Oslo, parcarea mașinilor în centrul orașului a fost pur și simplu interzisă. La începutul acestui an, peste 700 de locuri de parcare au fost desființate, fiind înlocuite cu piste de biciclete sau părculețe. Cu această măsură și cu interzicerea completă a circulației pe anumite străzi, au rămas foarte puțini șoferi care să ajungă în zona respectivă. Toate acestea sunt menite ca, pe termen lung, să îmbunătățească aerul și să combată schimbările climatice, dar, spun localnicii, schimbările în calitatea vieții lor au fost mult mai rapide. Ce e drept, schimbările au început în anii ’70, atunci când primele străzi au devenit pietonale, iar apoi au fost făcute investiții masive în transportul în comun. În 2015 s-a propus interzicerea totală a mașinilor, pentru că cei mai mulți dintre locuitorii capitalei nu conduceau, însă cei care au afaceri în oraș au protestat, așa că planul respectiv a fost amânat.

 

Loc pentru vehicule electrice

Municipalitatea Madridului a început în decembrie anul trecut să restricționeze accesul mașinilor pe benzină mai vechi de anul 2000 – sau 2006, în cazul mașinilor diesel. Excepție fac doar mașinile care au deja un loc de parcare. De anul viitor, însă, niciun autoturism de acest tip nu va mai avea dreptul să circule în oraș. În cazul taxiurilor similare, interdicția intră în vigoare în anul 2022, moment în care mașinile hibride vor avea garantat accesul gratuit. Amenda prevăzută pentru cei care nu respectă aceste reglementări este de aproximativ 100 de euro. Deja, după doar jumătate de an de la introducerea noilor măsuri, calitatea aerului s-a îmbunătăţit.

În Paris, mașinile de dinainte de 1997 nu mai au voie în centrul orașului în zilele săptămânii, iar de anul viitor, pe unele străzi vor putea circula doar mașini electrice.

 

Taxă auto şi camere video

Capitala Danemarcei ar putea beneficia, din 2030, de interzicerea totală a vânzării mașinilor noi pe benzină sau motorină. Oricum, Copenhaga este un oraș extrem de prietenos cu bicicliștii. Jumătate din populație merge la serviciu pe două roți, au fost construite autostrăzi speciale pentru biciclete și există foarte multe zone pietonale. Copenhaga are printre cei mai puțini proprietari de mașini din Europa.

La Bruxelles a fost introdusă recent o taxă de aproximativ 400 de euro pentru mașinile diesel care ajung în zona centrală, unde sunt impuse restricții pentru emisiile de gaze. Respectarea regulilor se face cu ajutorul a sute de camere video. Se are în vedere interzicerea tuturor autoturismelor diesel în următorii 10 ani. Bruxellesul a luat și măsuri pentru a promova formele alternative de transport, printr-un plan care prevede ca metroul, autobuzele și tramvaiele să poată fi folosite gratuit în zilele în care poluarea este peste limite.

 

Se desfiinţează parcările

În Roma, calitatea aerului este atât de proastă, încât pune în pericol monumentele istorice din oraș. Un studiu din 2017 arată că peste 3.600 de monumente din piatră și 60 de sculpturi de bronz s-ar putea deteriora semnificativ din cauza poluării. În consecinţă, municipalitatea a decis să interzică mașinile diesel, etapizat, până în 2024. De asemenea, s-au instituit diverse interdicţii temporare.

Atena și-a propus, la rândul său, să interzică mașinile diesel până în 2025. Se pune, de asemenea, problema interzicerii totale a mașinilor în centrul orașului.

Guvernul olandez vrea ca până în 2030 să permită doar accesul mașinilor nepoluante, iar între timp se iau măsuri suplimentare pentru a îmbunătăţi infrastructura pentru biciclete, de la parcări la căi de acces. Ministrul Transporturilor declara recent că speră ca numărul deja mare al bicicliștilor să se majoreze cu încă aproximativ 200.000.

La Londra se iau an de an noi măsuri pentru reducerea poluării și a aglomeraţiei. Dacă, de exemplu, ar fi desfiinţate toate parcările, s-ar putea construi nu mai puţin de 80.000 de locuinţe pe spaţiile rămase libere. Orașul a delimitat, la începutul acestui an, o nouă zonă în care nu au voie decât mașinile cu emisii foarte mici şi în care autoturismele poluante pot intra doar contra unor taxe. De la introducerea măsurii, în doar câteva luni, poluarea s-a redus pe unele segmente cu aproape o treime.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Mierea şi prunele uscate, de ajutor în constipaţie

Mierea şi prunele uscate, de ajutor în constipaţie
Constipaţia este afecţiune frecventă, care poate duce la suferinţe şi complicaţii. Însă utilizarea purgativelor zilnic, perioade lungi, creează pericole. Constipaţia se declară când există mai puţin de...

Soția lui Blejnar a renunțat la o afacere de lux, după ce a fost trimisă în judecată pentru complicitate la mită

Soția lui Blejnar a renunțat la o afacere de lux, după ce a fost trimisă în judecată pentru complicitate la mită
Galerie Foto Soția fostului șef al ANAF, din perioada lui Traian Băsescu, Sorin Blejnar, a făcut parte, până în toamna anului trecut, din acționariatul unui magazin care se ocupă cu în chirierea și vânzarea unor haine, ac...

Document oficial: DNA a pus presiune pe peste 1.900 de judecători. Abuzuri și ilegalități pe bandă rulantă

Document oficial: DNA a pus presiune pe peste 1.900 de judecători. Abuzuri și ilegalități pe bandă rulantă
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii trecute, CSM a redactat și publicat în registrul intern motivarea Hotărârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 225/2019, prin care, în 15 octombrie, a fost aprobat Raport...

Maria Jarda: de la pictura în gând, la expoziții în Italia

Maria Jarda: de la pictura în gând, la expoziții în Italia
Galerie Foto Născută într-o zonă săracă din inima Moldovei, într-o familie cu 7 copii, trimisă la muncă la numai 16 ani, la brutăria din sat și apoi la un coafor de la marginea Capitalei, Maria Jarda a găsit puterea...

„Paradită” de gașca lui Onea și „Portocală”, fosta șefă a AEP a fost achitată de justiție

„Paradită” de gașca lui Onea și „Portocală”, fosta șefă a AEP a fost achitată de justiție
Ana Maria Pătru, fosta șefă a Autorității Electorale Permanente, arestată, la sfârșitul anului 2016, anchetată de vestita „Unitate de Elită” a DNA de la Ploiești și trimisă în judecată pentru trafic...

Dosarul „Caracal”, verificat de Parchetul General. Familiile victimelor cer infirmarea rechizitoriului

Dosarul „Caracal”, verificat de Parchetul General. Familiile victimelor cer infirmarea rechizitoriului
DIICOT a finalizat rechizitoriul în dosarul „Caracal” și a dispus trimiterea în judecată a lui Gheorghe Dincă pentru săvârșirea a două infracțiuni de omor. Șefa interimară a DIICOT, Georgiana Hosu, a...

Prof. Univ. Dr. Norina Forna: „Rectorul unei Universităţi trebuie să fie, înainte de toate, un bun manager”

Prof. Univ. Dr. Norina Forna: „Rectorul unei Universităţi trebuie să fie, înainte de toate, un bun manager”
Galerie Foto Din poziţia de decan al Facultății de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, prof. univ. Norina Forna a adus pregătirea studenţilor stomatologi la...

Gheorghe Dincă le dă procurorilor DIICOT cu complicii în cap. A scris că Luiza este traficată

Gheorghe Dincă le dă procurorilor DIICOT cu complicii în cap. A scris că Luiza este traficată
Presupusul asasin al celor două tinere dispărute, anul trecut, la Caracal, Gheorghe Dincă, s-a ținut de cuvânt și le dă grele bătăi de cap procurorilor DIICOT. În condițiile în care, până pe 27 ianuarie...

Cazul „Caracal” se dezintegrează, înainte de a fi trimis în instanță. Scenariul prin care Dincă poate scăpa de pușcărie

Cazul „Caracal” se dezintegrează, înainte de a fi trimis în instanță. Scenariul prin care Dincă poate scăpa de pușcărie
Dintr-un dosar construit, cu greu, în șase luni, în mare parte pe declarațiile lui Gheorghe Dincă, cauza „Caracal” riscă să se dezintegreze. Suspectul, aflat în arest preventiv din 27 iulie 2019, a anunțat...

Liviu Dragnea apelează la Convenția Drepturilor Omului, contestând încarcerarea sa în penitenciar

Liviu Dragnea apelează la Convenția Drepturilor Omului, contestând încarcerarea sa în penitenciar
Galerie Foto Profesorul de drept Corneliu Liviu Popescu și avocata Flavia Teodosiu au formulat, în numele și pentru fostul președinte al PSD, Liviu Dragnea, două acțiuni prin care acesta reclamă deținerea ilegală în...

Întreruperea tratamentului în hipertensiune are consecinţe grave

Întreruperea tratamentului în hipertensiune are consecinţe grave
Hipertensiunea este cauza accidentelor vascular cerebrale (AVC), principala cauză de deces la noi în ţară. Hipertensiunea esenţială este cea mai frecventă, fiind întâlnită în aproximativ 90% din cazuri, şi ar...

David: „Kartingul este viața mea!” 

David: „Kartingul este viața mea!” 
Galerie Foto David Cosma Cristofor (10 ani) și Bogdan Cosma Cristofor (8 ani) au fost premiați, în luna noiembrie, la Gala Campionilor Karting Masters, pentru întreaga activitate competițională din 2019, fiind campioni Karting...

Patroană de firmă abonată la contracte cu statul, numită de Orban secretar de stat la Cancelaria Primului Ministru

Patroană de firmă abonată la contracte cu statul, numită de Orban secretar de stat la Cancelaria Primului Ministru
Galerie Foto În ajunul Anului Nou, premierul liberal Ludovic Orban a decis să-și numească, în Cancelaria de la Palatul Victoria, ca secretar de stat, pe fata unui fost deputat PNL, apropiată a vicepreședintelui ALDE Daniel...

Predoiu a “consultat” magistrații la mișto în legătură cu desființarea SIIJ. Decizia era luată deja de 16 zile

Predoiu a “consultat” magistrații la mișto în legătură cu desființarea SIIJ. Decizia era luată deja de 16 zile
Galerie Foto La sfârșitul lunii noiembrie, ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a întreprins o așa-zisă consultare a instanțelor și Parchetelor cu privire la menținerea sau la desființarea Secției pentru Investigarea...

Repararea vertebrelor deformate cu ciment sau substituent osos

Repararea vertebrelor deformate cu ciment sau substituent osos
Durerile de spate sunt cele mai frecvente motive de consult al medicilor, coloana este încărcată cu un mănunchi de forţe apărute şi ca urmare a ridicării fiinţei umane în poziţie verticală,...
Serviciul de email marketing furnizat de