x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Şoseaua incompetenţei

0
Autor: Diana Rucinschi 01 Noi 2007 - 00:00
Şoseaua incompetenţei


Se ia una bucată de drum, se accesează 17 milioane de euro din fonduri Phare pentru o lucrare de reabilitare. Se face lucrarea, apar gropi. Inspecţii, rapoarte: prost, se refuză recepţia lucrării. Se cărpeşte lucrarea. Alte inspecţii, alte rapoarte. Tot prost. Comisia Europeană ameninţă că va cere banii inapoi. Se fac alte cărpeli. Din bani de la buget de data aceasta, pentru că scrisorile de garanţie au fost lăsate să expire.



Se ia una bucată de drum, se accesează 17 milioane de euro din fonduri Phare pentru o lucrare de reabilitare. Se face lucrarea, apar gropi. Inspecţii, rapoarte: prost, se refuză recepţia lucrării. Se cărpeşte lucrarea. Alte inspecţii, alte rapoarte. Tot prost. Comisia Europeană ameninţă că va cere banii inapoi. Se fac alte cărpeli. Din bani de la buget de data aceasta, pentru că scrisorile de garanţie au fost lăsate să expire.


DN1, intre Veştem - Miercurea Sibiului, octombrie 2007. O porţiune de drum de pe coridorul IV Pan-European nici mai bună, nici mai rea decăt alte şosele din Romănia. Denivelări, ceva gropi, foarte multe plombe in asfalt. Şoferii care circulă pe acolo nici nu bănuiesc insă căte discuţii, conflicte, rapoarte a generat reabilitarea acelei bucăţi de drum. Imediat după finalizarea lucrării au apărut şi gropile, iar la trei ani de la acea dată se constata că defectele apărute in perioada de garanţie nu fuseseră remediate. In timp ce Comisia Europeană avertiza că va cere banii inapoi, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (beneficiarul lucrării) se declara mulţumită şi lăsa scrisorile de garanţie să expire neatinse. In consecinţă, reparaţiile au fost făcute pe bani de la buget.

Este foarte posibil ca situaţia să se repete, chiar cu efecte vizibile, avănd in vedere faptul că nici pănă acum nu a ajuns la Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov "cartea construcţiei", adică setul de documente care cuprinde de la A la Z toate operaţiunile făcute de constructor pe acea porţiune de drum. Fără ele, Direcţia va lucra practic in orb.


LUCRAREA ŞI GROPILE.
Telenovela porţiunii de drum de pe DN1, dintre Veştem şi Miercurea Sibiului, a inceput la 15 decembrie 1999, cănd a fost semnat contractul C 403 intre Compania Naţională de Autostrăzi şi contractorii Italstrade Spa cu SC CCCF SA, in valoare de peste 17 milioane de euro. In calitate de consultant găsim un alt parteneriat romăno-străin, SC Consitrans SRL cu Hyder Ltd, iar proiectantul a fost SC Iptana SRL. Lucrările incepute in martie 2000 au fost finalizate cu o intărziere de vreo trei luni, in august 2003. Potrivit raportului intocmit de Agenţia ISPA din cadrul companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia, datat 6 octombrie 2006, gropile au apărut in asfalt la doar căteva luni de la finalizarea lucrărilor. Din acel moment a inceput un veritabil circ, in care actorii implicaţi, Compania Naţională de Drumuri Naţionale, constructorul, proiectantul şi consultantul, au fost mai preocupaţi să arunce pisica dintr-o parte in alta decăt să remedieze problemele.

Spre exemplu, imediat după apariţia gropilor in proaspăt reabilitata şosea, Compania Naţională de Autostrăzi le-a cerut constructorului (CCCF SA), consultantului (Hyder Ltd) şi proiectantului (Iptana) să prezinte un raport comun care să explice cauzele lor şi să vină cu soluţii. Cele trei părţi nu au reuşit insă să se pună de acord, aşa că fiecare a prezentat un raport propriu cu ceea ce a considerat că a determinat apariţia craterelor in asfalt. CCCF SA a acceptat să facă o serie de reparaţii, dar şi acestea au fost contestate. Căteva luni mai tărziu, Compania Naţională de Autostrăzi a angajat un laborator să facă o serie de analize ale compoziţiei asfaltului, care au relevat că acesta nu ţinea cont de particularităţile geografice ale zonei in care se făcea lucrarea. Mai exact, erau porţiuni de drum expuse riscului alunecărilor de teren, lucru care se şi intămplase.


NEMULŢUMIRILE UE.
Haosul din jurul lucrării a determinat Comisia Europeană să angajeze un consultant propriu, care să dea un verdict de incredere. Concluziile consorţiului Alanet/Alatec nu mai necesită nici un comentariu: "Calitatea lucrărilor executate de constructor, in special stratul de uzură de tip MASF 16 aşternut pe DN1, este sub standard. Umiditatea excesivă din stratul de uzură a favorizat absorbţia apei in pori, făgaşe, porozităţi şi apariţia de gropi in stratul de uzură, din cauza mixturii necorespunzătoare. Existenţa unor reparaţii necorespunzătoare ale stratului de uzură". Cu toate că aceleaşi probleme ii erau semnalate şi de propria filială (DRDP Braşov), Compania Naţională de Autostrăzi a contestat raportul auditorului independent pe motiv că este "insuficient fundamentat, nereuşind să facă legătura intre degradările apărute şi problemele abordate (analiza mixturii, nivelul apei freatice şi trafic)". Circul a continuat şi in 2005. La 21 aprilie a fost organizată o nouă inspecţie, la care a participat şi un reprezentant al Comisiei Europene. Oficialii europeni au transmis un raport dur, in care ameninţau cu solicitarea returnării fondurilor, susţinănd că "sectorul de drum nu indeplineşte nici pe departe standarde decente, ceea ce poate determina CE să solicite rambursarea fondurilor Phare acordate". Din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi, lucrarea se vedea in tonuri de roz, responsabilii exprimăndu-şi mulţumirea "faţă de modul de remediere a defectelor".


PA, PA, GARANŢII!
La sfărşitul lui septembrie 2005, consultantul a emis "certificatul de remediere a defectelor", care marca practic finalizarea lucrărilor cu tot cu reparaţiile făcute. Lucrările nu erau insă finalizate, pentru că tot consultantul a redactat in aceeaşi zi o scrisoare prin care transfera Companiei Naţionale de Autostrăzi responsabilitatea pentru lucrările neexecutate. Tot in aceeaşi perioadă, la 30 septembrie, mai exact, urmau să expire şi scrisorile de garanţie. Cu toate că problemele din jurul contractului C 403 erau căt se poate de bine cunoscute la centru, Compania Naţională de Autostrăzi şi-a "amintit" de scrisorile de garanţie abia la 27 octombrie 2005, cănd acestea, evident, expiraseră. Contractul avea ataşate trei tipuri de garanţii in valoare totală de 1,6 milioane de euro, bani cu care puteau fi făcute reparaţiile, dar care s-au dus pe apa sămbetei. Direcţia Regională Braşov n-a avut altă soluţie decăt să plombeze drumul cu bani de la buget şi din fonduri proprii.


UE DIXIT!
"Sectorul de drum nu indeplineşte nici pe departe standarde decente, ceea ce poate determina CE să solicite rambursarea fondurilor Phare acordate"
poziţia Comisiei Europene


CNADNR DIXIT!
"Raportul final - audit tehnic elaborat de consorţiul ALANET/ ALATEC a fost analizat de Direcţia Calitate, care il consideră insuficient fundamentat, nereuşind să facă legătura intre degradările apărute şi problemele abordate (analiza mixturii, nivelul apei freatice şi trafic)"
poziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia

Reabilitările vin şi trec, gropile rămăn

Despre defectele apărute in perioada de garanţie se mai vorbea şi in 2006, cănd acelaşi raport al Agenţiei ISPA, din cadrul Ministerului Transporturilor, menţiona că "in urma inspecţiei din data de 26.01.2006, DRDP Braşov a constatat că defectele apărute in perioada de garanţie nu au fost remediate in totalitate". Recepţia finală a lucrării nu s-a făcut, deoarece nimeni nu a dorit să-şi asume răspunderea. Consecinţele acestui fapt care pare lipsit de importanţă s-ar putea să se vadă in curănd. In momentul in care se va decide o nouă reabilitare, Direcţia Regională Braşov va avea nevoie de "cartea construcţiei", care trebuie să conţină toate datele unei lucrări: ce operaţii au fost făcute, ce compoziţie a avut asfaltul etc. Fără ele, Direcţia şi constructorul ce se va ocupa de reabilitare vor trebui să lucreze la nimereală.


Citeşte mai multe despre:   special,   naţionale,   compania,   naţională,   drum,   autostrazi,   naţională autostrăzi,   compania naţională,   garantie,   garan

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net
Galerie Foto S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor...

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips
Recent, fostul preşedinte al României, Emil Constantinescu, a căzut în casă pe o podea spălată şi udă, traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula. A trebuit să fie...

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție
Galerie Foto APADOR-CH, una dintre organizațiile neguvernamentale care activează în domeniul apărării drepturilor omului care a participat la negocierile din Parlament, a identificat cel puțin șapte hibe pe care legea...
Serviciul de email marketing furnizat de