x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sovata - statiunea data pe nimic, nu privatizata

Sovata - statiunea data pe nimic, nu privatizata

de Gabriel Burlacu    |    Eugen Ciufu    |    08 Mar 2006   •   00:00
Sovata  -  statiunea data pe nimic, nu privatizata

Interesele vizavi de privatizarea statiunii strategice Sovata au fost imense. Au castigat investitorii asa-numiti strategici din Ungaria, intr-o afacere in care multi ar putea face puscarie pentru acte de coruptie. De parca s-ar fi executat un ordin, cei implicati in procesul de vanzare au eliminat toti concurentii firmei SC Salina Invest SA, mergandu-se pana acolo incat, in final, maghiarii sa ramana singurii ofertanti, si chiar sa li se ceara (atentie!) sa faca o oferta mai mica decat cea initiala.

Statiunile romanesti au fost vandute in ultimii ani in functie de interesele unor clanuri sau, mai grav, in functie de interesele unor state. Cel din urma caz este cel al statiunii balneoclimaterice Sovata, una dintre cele mai vestite din Europa. Statiunea la care romanii, laolalta cu turistii straini, se bucurau de darurile tamaduitoare ale naturii este astazi deschisa doar turistilor straini (preponderent maghiari). Presa a semnalat, la momentul privatizarii, o serie de ilegalitati. Astazi se confirma! Un raport al Curtii de Conturi, institutia abilitata de lege sa faca control postprivatizare, demonteaza pas cu pas privatizarea ilegala a acestei statiuni de interes national. Aceeasi institutie arata ca persoanele implicate in aceasta privatizare trebuie sa raspunda in fata legii.

CONTROLUL. Din analiza raportului reiese ca statiunea Sovata a fost pregatita special pentru a fi cumparata de SC SALINA INVEST SA. Curtea de Conturi a efectuat recent controlul cu privire la respectarea de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), in prezent Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), a legalitatii metodelor si procedurilor utilizate in cazul privatizarii, SC Balneoclimaterica SA. Sovata prin vanzarea actiunilor detinute de stat la aceasta societate, precum si asupra modului in care s-a asigurat respectarea clauzelor stipulate prin contractul de privatizare. Controlul a fost unul temeinic, inspectorii deplasandu-se "la fata locului", documentarea extinzandu-se si la nivelul situatiei economico-financiare si patrimoniale postprivatizare a SC Balneoclimaterica SA Sovata. De asemenea, in vederea verificarii modului de indeplinire a obligatiilor asumate de cumparator s-a efectuat o actiune de documentare-verificare la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.

INTRUSUL. Lipsa transparentei acestei privatizari este una dintre cele mai nevinovate ilegalitati, daca am compara-o cu faptul ca ulterior s-a descoperit ca in aceasta operatiune au fost depistate chiar persoane infiltrate care au jucat rolul unor agenti de influenta. Prima mutare pentru oferirea statiunii Salinei Invest SA a fost primenirea Comisiei de privatizare. Asa se explica faptul ca hotararile Comisiei, modul de selectare a ofertantilor, conditiile de vanzare si clauzele contractului de vanzare cadru au fost luate in lipsa reprezentantilor institutiilor publice de specialitate (Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Turism) care ar fi trebuit sa aiba un rol important in stabilirea vanzarii. "Reconstituirea" acestei comisii s-a facut in urma comunicarilor primite de la institutiile publice implicate in privatizarea SC Balneoclimaterica SA Sovata. Membrii Comisiei sunt urmatorii: Imre Benedik - director al Directiei de Sanatate Publica Mures (desemnat de Ministerul Sanatatii), Anghel Penciu - director al Oficiului de Autorizare si Control in Turism (desemnat de Autoritatea Nationala pentru Turism) si Attila Demeter - reprezentant al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala. Cel de-al treilea, Demeter Attila, poate fi considerat a fi intrusul, din moment ce inspectorii Curtii de Conturi au descoperit ca "in documentatia prezentata nu exista nici un document din care sa rezulte ca nominalizarea domnului Attila Demeter a fost facuta de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala". Intrebarea fireasca este cum a ajuns acest domn in Comisia de privatizare si care a fost rolul sau. In fine, ciudat este si faptul ca singurul document care atesta existenta Comisiei de privatizare este "Nota privind propunerea de vanzare a actiunilor gestionate de Fondul Proprietatii de Stat la SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures", din care a reiesit faptul ca prin Hotararea nr. 76/24.07.2000 Comitetul de Directie al Sucursalei Teritoriale Brasov a aprobat urmatoarea componenta a Comisiei de privatizare: Torok Ernest - reprezentant FPS si presedinte comisie, Ungur Ibolya - reprezentant FPS si secretar al comisiei, Penciu Anghel - reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Turism, membru, Benedek Imre - reprezentant al Ministerului Sanatatii, membru, Demeter Attila - reprezentant al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, membru, Popa Mihai Ovidiu - membru supleant si Frondes Simona - membru supleant.

HOTEL BRADET. In 2006, hotelul arata la fel ca pe vremea comunismului. Acelasi mobilier, aceleasi servicii

SUBEVALUAREA. Comisia fiind constituita, nu a mai ramas decat sa se lucreze pentru pregatirea statiunii pentru Salina Invest si stabilirea unui pret mult mai mic decat cel real. Probabil ca toata lumea, mai putin procurorii, stia cum se faceau subevaluarile societatilor ce trebuiau privatizate cu dedicatie. Metoda era simpla: evaluare simplificata. Este o metoda legala pentru ca a fost special inventata. Cert este ca prin aceasta metoda artizanii unor astfel de privatizari nu mai stau cu frica intocmirii unui raport de evaluare. La fel s-a procedat si in cazul Sovata. "In acest mod institutia publica (FPS - n.n.) si-a asumat riscul fundamentarii adjudecarii vanzarii, fara a avea informatii cu privire la valoarea reala a societatii si care i-ar fi permis o evaluare corecta a raportului valoare/pret, obtinut din negocierea cu SC Salina Invest SA", se arata in raportul Curtii de Conturi. Nimic nu a contat pentru cei care au "operat". Chiar daca era vorba despre o statiune strategica, de interes national. Conform strategiei nationale de privatizare pentru anul 2000, aprobata prin HG nr. 1014/2000, la punctul 2.21, responsabilitatea desfasurarii procesului de privatizare revenea Autoritatii Nationale pentru Turism, Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala si Fondului Proprietatii de Stat, ca institutie care administra actiunile detinute de stat la aceste societati. De asemenea, tinand cont de faptul ca SC Balneoclimaterica SA Sovata detinea o pozitie principala pe piata balneara din Romania, cu profil reumatismal si ginecologic, prin HG nr. 688/1999 a fost declarata statiune turistica de interes national. Amplasarea acesteia in zona lacurilor saline terapeutice Ursu, Alunis, Negru, Rosu si Mierlei si existenta resurselor si rezervelor de namol si apa sarata confereau societatii un caracter de unicat in Europa. Se mentioneaza ca perimetrul respectiv a fost declarat "zona naturala protejata" prin Legea nr. 5/6.03.2000.

GAFE. Pesemne ca interesele au fost atat de mari in aceasta afacere (bani sau politica), incat artizanii ei, disperati fiind, nu au mai fost atenti nici macar sa-si acopere cat de cat ilegalitatile. Asa se explica faptul ca, desi privatizarea trebuia sa fie stopata pana in momentul finalizarii unor procese de revendicare, nimeni nu s-a sinchisit si afacerea a fost in continuare derulata. Nu a contat faptul ca existau hotarari judecatoresti definitive prin care se suspenda privatizarea, la fel cum nu a contat nici faptul ca nu FPS trebuia sa privatizeze aceasta statiune, ci Autoritatea Nationala pentru Turism, institutie la care trebuia sa fie transferate actiunile detinute de FPS.

De altfel, in raportul Curtii de Conturi se mentioneaza negru pe alb: "Continuarea procesului de privatizare si finalizarea vanzarii s-au facut de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului prin incalcarea cadrului legal aplicabil in cazul societatilor comerciale din turism. In ceea ce priveste procesele de care aminteam in cele de mai sus, inspectorii Curtii precizeaza ca privatizarea a mers mai departe, desi ea era suspendata ca urmare a unor actiuni promovate in instanta si ale caror cauze nu erau solutionate la data reluarii privatizarii. Procedand in acest mod, institutia publica si-a asumat riscul ca privatizarea in cauza sa nasca suspiciuni de natura a-i prejudicia imaginea si credibilitatea".

ZIAR MAGHIAR... INTERNATIONAL. Pentru ca Salina Invest sa ramana singurul ofertatnt, s-a ales metoda clasica. In raport se arata ca "timpul scurt alocat acestor etape a determinat eliminarea a trei ofertanti conducand in final la negocierea cu un singur ofertant si in lipsa unui mediu concurential adecvat care ar fi permis optimizarea raportului pret/valoare". In documentele aflate in dosarul de privatizare a SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures, organele de control au constat existenta unor documente prin care FPS a anuntat doar intentia de vanzare a pachetului de actiuni de 82,170% din capitalul social al SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures. Un exemplu elocvent este "Lista nr. 27 cu societatile comerciale oferite de FPS la privatizare", unde la pozitia 2 figureaza SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures, cu 82,170% din capitalul social oferit la vanzare, publicata in ziarul Romania Libera, din data de 20 noiembrie 2000, in aceeasi zi cu anuntul publicitar. Un alt exemplu este anuntul de vanzare publicat, in ziua de 20 noiembrie 2000 in ziarele Evenimentul Zilei si Transilvania, iar la data de 21 noiembrie, in ziarul... Cuvantul. In ceea ce priveste obligativitatea mediatizarii privatizarii intr-un ziar de circulatie internationala s-a optat pentru... ziarul maghiar Nepusag. Inspectorii considera ca publicarea in ziarul maghiar a anuntului de vanzare a SC Balneoclimaterica SA Sovata poate fi apreciata ca avand mai mult un caracter formal, neputand sa-si atinga scopul de a atrage investitorii straini de pe piata externa. In acest context, inspectorii Curtii de Conturi isi exprima rezerve "asupra modului in care Fondul Proprietatii de Stat a organizat si desfasurat actiunile de prospectare, promovare si publicitate, vizand vanzarea actiunilor detinute de stat la SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures, contrar celor aprobate prin Nota privind propunerea de vanzare a pachetului de actiuni detinut de stat la SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures".

DISCRIMINARE. Doar turistii cazati la Hotelul Sovata pot face tratament balnear pe timp de iarna

ELIMINAREA CONCURENTILOR. Motivand lipsa unor documente obligatorii prezentate in dosarul de prezentare, comisia a eliminat de la negocierea trei ofertanti, acceptand sa negocieze cu o firma care nu indeplinea conditiile de investitor strategic si care la randul ei nu prezentase documente credibile din care sa rezulte "bonitatea financiara" si experimenta in domeniu documente care probau calitatea de investitor strategic: Salina Invest SA. La acea data, SC Salina Invest SA era o societate comerciala inregistrata conform certificatului de inmatriculare la 28.11.2000 si care la data-limita de depunere a ofertei (20.12.2000) avea calendaristic 30 de zile de activitate, perioada prea scurta pentru a putea sa furnizeze informatii financiare suficiente si credibile pentru o analiza a indicatorilor de bonitate pe care ii presupune un astfel de document. In aceste conditii era normal ca "scrisoarea de bonitate", eliberata de BRD, Sucursala judeteana Harghita, sa prezinte indicatori de bonitate favorabili, fara sa se faca referire la faptul ca analiza avea la baza rezultatele financiare realizate de societate pentru o perioada de numai trei zile. In aceste conditii, comisia de privatizare, constatand ca SC Salina Invest SA nu a prezentat documente credibile care sa probeze calitatea de investitor strategic, a solicitat documentele suplimentare privind situatia financiara si activitatea desfasurata de actionarii acesteia, "documente care nu au un suport legal si nici nu au fost precizate, ca posibile, in dosarul de prezentare. Procedand in acest mod, institutia publica in loc sa respecte prevederile legale si cele stabilite prin Dosarul de prezentare a acceptat negocierea, asumandu-si riscul ca rezultatele negocierii sa fie influentate de lipsa mediului concurential", se arata in raport. Mai mult, se mentioneaza faptul ca SC Danubius Hotels Grup, actionarul principal al SC Salina Invest SA, a achizitionat dosarul de prezentare si a semnat angajamentul de confidentialitate fara ca ulterior sa depuna oferta de cumparare.

PREA MULT! Culmea tupeului in aceasta afacere este atinsa de artizanii care, chipurile, reprezentau statul roman, atunci cand au anuntat Salina Invest SA sa-si "reconsidere" oferta finan- ciara in timpul sedintei de negociere. Adica, in momentul in care Salina Invest SA stia ca este singurul ofertant acceptat la negociere, deci nu avea cum sa ofere mai mult, ci dimpotriva i s-a sugerat sa scada din pret, daca nu exista alt concurent care sa supraliciteze. "Desi comisia de negociere nu detinea si nu ar fi trebuit sa aiba informatii cu privire la continutul «ofertei financiare» depusa de investitorul SC Salina Invest SA, aceasta fiind in plic inchis si sigilat, invocandu-se prevederile HG nr. 443/2001, comisia de negociere a solicitat ofertantului sa-si «reconsidere» oferta financiara depusa initial. Organele de control considera ca solicitarea comisiei de negociere in acest moment este inoportuna, intrucat SC Salina Invest SA avea deja informatia ca a ramas singurul ofertant admis pentru negociere, fapt care a creat premisele ca acesta sa-si «reconsidere» oferta financiara, in favoarea sa. Aceasta afirmatie este sustinuta si de faptul ca in procesul-verbal nu se prezinta elementele ofertei financiare initiale desi se afirma ca a fost desigilata si analizata cu aceasta ocazie", se arata in raport.

PLICUL. Desi in procesul-verbal se afirma faptul ca "oferta financiara contine patru file" cu informatii referitoare la pretul/actiune, modalitatea de plata, volumul investitional total si esalonarea acestuia pe doi ani, in documentele arhivate si aflate in dosarele de privatizare, organele de control nu au identificat aceasta oferta cu patru file. In arhiva s-au gasit doua plicuri desigilate apartinand ofertantului SC Salina Invest SA, neinregistrate la FPS, cu mentiunea "oferta financiara" fara a fi semnate de comisia de privatizare. Se mentioneaza ca plicul datat 20.12.2000 are alaturat trei file iar plicul datat in 17.05.2001 are alaturat o singura fila, fara ca acestea sa fie semnate de comisia de negociere. De asemenea s-a descoperit faptul ca, in timp ce procesul-verbal incheiat de Comisia de privatizare la data de 21.12.2000, preciza ca plicul continand documentele SC Salina Invest SA de participare la negociere continea 44 de file, la data de 17 mai 2001 ora 10, cand noua comisie de negociere a verificat aceste documente, constata ca el continea 48 de file fara a se sesiza in legatura cu cele doua file constatate in plus.

VINOVATII
"Deficientele constatate s-au datorat persoanelor implicate in aprobarea, negocierea dupa reluarea procesului de privatizare si finalizarea prin incheierea contractului de vanzare-cumparare nr. 6/2001"
din raportul Post-Privatizare al Curtii de Conturi
INTRUSUL
"Nu exista nici un document din care sa rezulte ca nominalizarea domnului Attila Demeter a fost facuta de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala"
Raportul Curtii de Conturi despre unul dintre membrii Comisiei de privatizare

DEZINFORMAREA CENTRULUI
O alta cale de favorizare a SC Salina Invest SA a fost dezinformarea. Inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca departamentele de specialitate, si in mod special Departamentul juridic, nu au furnizat toate datele necesare pentru ca factorii de decizie ai APAPS sa decida in cunostinta de cauza fie pentru continuarea procesului de privatizare, fie pentru transferarea pachetului de actiuni la Ministerul Turismului, institutie abilitata sa realizeze privatizarea societatilor comerciale din turism.

EVALUARE
Obiectul principal de activitate al SC "Balneoclimaterica" SA Sovata, inainte de privatizare, era turismul balnear. Potrivit situatiilor financiare incheiate la 30.09.2000, inainte de privatizare, societatea avea un capital social reevaluat de 29.451.425 lei, din care capitalul social detinut de stat reprezenta 82,170%, respectiv un numar de 962.856 actiuni cu o va- loare totala de 24.071.400 lei, o cifra de afaceri de 17.837.235 lei, un profit brut de 95.421 lei si un numar de 191 salariati. Acum, dupa privatizare, preturile practicate de actualul proprietar atat la cazare cat, mai ales, la baza de tratament au alungat turistii de rand din statiune. Operatorii locali de turism se plang de faptul ca privatizarea le-a distrus afacerile.
TACERE
Jurnalul a facut demersuri pentru a obtine punctul de vedere al actualei conduceri a SC "Balneoclimaterica" SA, la care actionar majoritar este SC "Salina Invest". Nici unul dintre directorii acestei societati nu a fost dispus sa discute cu reprezentantii Jurnalului National depre afacerea in speta. Directorul general, Fulop Janos, ne-a refuzat telefonic intrevederea, pe motiv ca se afla in concediu in Ungaria. L-a recomandat, in schimb, pe directorul sau adjunct. La randul sau, acesta a tot amanat intrevederea, desi eram cazati in hotelul in care societatea isi are sediul. In cele din urma a dat bir cu fugitii: "Nu mai sunt in hotel si nu ma intorc decat peste cateva zile...", ne-a anuntat intr-un tarziu. Este si asta un raspuns...
×