x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină

0
Autor: Mara Raducanu 06 Feb 2008 - 00:00
Turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină


REZULTATE ANCHETÅ ● Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate

Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, când un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe Aeroportul Otopeni, intrat în posesia Antenei 3 şi prezentat ieri în exclusivitate în emisiunea "La ordinea zilei‘‘, confirmă dezvăluirile Jurnalului Naţional. De la haosul şi rubedeniada din turnul de control, în care controlorii se acoperă unii pe alţii în detrimentul siguranţei traficului aerian, până la identificarea persoanei pe tura căreia maşina a fost uitată pe pistă, nimic nu lipseşte din documentul citat.



REZULTATE ANCHETÅ ● Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate
Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, când un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe Aeroportul Otopeni, intrat în posesia Antenei 3 şi prezentat ieri în exclusivitate în emisiunea "La ordinea zilei‘‘, confirmă dezvăluirile Jurnalului Naţional. De la haosul şi rubedeniada din turnul de control, în care controlorii se acoperă unii pe alţii în detrimentul siguranţei traficului aerian, până la identificarea persoanei pe tura căreia maşina a fost uitată pe pistă, nimic nu lipseşte din documentul citat.


Accidentul aviatic petrecut  cu o zi înainte de trecerea în 2008 în "ograda‘‘ Aeroportului Internaţional "Henri Coandă‘‘, când  o aeronavă de peste 60 de tone a lovit o maşină aflată pe pistă, a fost "scânteia‘‘ care a deschis un adevărat "show‘‘ al dezbaterilor şi controverselor. După incident, responsabilităţile au fost pasate dintr-o parte în alta, iar cei care ar fi trebuit să-şi asume vina nu au făcut altceva decât să  ridice din umeri.

Singura aşteptată să facă lumină în acest caz părea să fie Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor, însă mult-aşteptatele rezultate  întârziau şi ele să apară. Deşi cercetările comisiei (destul de controversate!) s-au lăsat aşteptate, dezvăluirile făcute în articolul "Aoleu, am uitat de maşină‘‘, publicat în Jurnalul Naţional la data de 8 ianuarie 2008, coincid şi confirmă concluziile prezentate în draftul raportului comisiei de investigare prezentat ieri în exclusivitate la Antena 3.


NEPOTISME ŞI FAVORURI. Nemulţumirile din partea părţilor (grupul de firme UTI, instituţie de care aparţine echipei de balizaj şi Romatsa, aparţine turnului de control) implicate în ecuaţia aviatică aveau să apară încă de la începutul cercetărilor declanşate de Ministerul Transporturilor. Deşi fiecare dintre ei avea în comisie câte un membru cu statut de observator, accesul la informaţii  s-a făcut în mod preferenţial.

"Noi am cerut la data de 31 Ministerului Transportului să fim nominalizaţi în această comisie ca observator, având un statut clar, consemnat de lege. Am primit acest acord şi, pe bună dreptate, am întrebat cine e comisia, care e lista comisiei, cui mă adresez, unde înregistrez hârtiile. Nu am primit-o nici până în ziua de astăzi. Eu, ca membru, nu ştiu cu cine stau de vorbă. Am semnat un acord de confidenţialitate, dar nu mi s-a spus care e componenţa comisiei. Vi se pare normal?‘‘, declara revoltat Ion Obloja, directorul general al Diviziei de mentenanţă UTI. Mai mult, surse apropiate anchetei au susţinut atunci că nominalizarea lui Vasile Ţocu, de la Romatsa, ca membru plin al comisiei ar fi fost o tentativă de înclinare a balanţei în favoarea Romatsa (de care ar fi apropiaţi atât directorul Cătălin Radu, membru în Consiliul de Administraţie, cât şi Mircea Ciucă, preşedintele comisiei). După scandalul iscat, ordinul de numire al lui Ţocu a fost revocat, acesta rămânând doar simplu membru observator din partea Romatsa. În acelaşi articol, surse neguvernamentale declarau în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional că punctul-cheie pentru elucidarea situaţiei  rămâne (ne)difuzarea înregistrării convorbirilor din triunghiul turn de control – maşină de intervenţie – avion. Înregistrări în care, potrivit aceloraşi surse, o voce feminină din turnul de control ar fi strigat, îngrozită: "Aoleu, am uitat de maşină‘‘. Mai mult, aceeaşi persoană, panicată de situaţia creată şi de gravitatea ei, nu i-ar fi contactat pe cei doi piloţi ai Tarom, ci pe ocupanţii maşinii de balizaj, aflată pe pistă. Îngroziţi de faptul că la numai 300 de metri aeronava de 60 de tone, cu o viteză de peste 170 km/h, se îndrepta "flămândă‘‘ spre ei, au fugit, reuşind în cele din urmă să se salveze. Sunt lucruri care, puse cap la cap, coincid cu rezultatele prezentate ieri în draftul raportului final al comisiei.


REACŢII. După ce Tiberiu Urdăreanu, preşedintele grupului UTI, declara la începutul anchetei că se încearcă muşamalizarea incidentului din 30 decembrie 2007 şi "scoaterea operatorului din turnul de control ca fiind nevinovat‘‘, acesta s-a declarat extrem de mulţumit de rezultatele comisiei. "Pe parcursul cercetărilor noi am avut doar un rol decorativ. Dacă acestea sunt rezultatele înseamnă că oamenii au făcut treabă bună. Se puseseră prea multe în cârca noastră.‘‘ Nu aceeaşi mulţumire a avut-o şi Aleodor Frâncu, director general în cadrul Romatsa.

"Nu am spus că nu ne asumăm o parte din vină. Însă, nu mă pot pronunţa, deoarece noi, ca parte implicată şi ca membru cu statut de observator, nu avem încă rezultatele oficiale. Aşteptăm raportul comisiei, despre care domnul preşedinte Ciucă a spus că va apărea la începutul săptămânii viitoare.‘‘ La rândul lui, Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de anchetă, a declarat că nu poate comenta sub nici o formă concluziile apărute, deoarece raportul nu este încă finalizat. "Intenţionez să finalizez raportul către sfârşitul acestei săptămâni. Nu cunosc ce aveţi, nu ştiu cine vi l-a pus la dispoziţie, însă eu nu fac nici un fel de comentarii în legătură cu nişte informaţii cu caracter neoficial.‘‘



Filmul accidentului

  • Ora 10:00. Echipa de balizaj a cerut permisiunea turnului de control de a intra pe pistă, pentru a face verificările normale la lămpile axiale. Se obţine acceptul celor din turn, iar cei patru lucrători intră pe pistă.
  • Ora 10:15. Turnul cere echipei de balizaj să părăsească locul, deoarece urma să aterizeze un avion
  • Ora 10:25. Oamenii care se ocupau cu balizajul au cerut din nou turnului permisiunea de a reintra pe pistă. Au primit acceptul, continuându-şi munca.
  • Cele două maşini s-au aliniat pe axul pistei. Între timp, aeronava a garat la linia de start, la bareta stop. Primul vehicul al echipei de balizaj se afla la 400 de metri de avion, iar cel de-al doilea la 900 de metri.
  • Ora 11:26. Este ora la care turnul de control autorizează decolarea aeronavei. Se trage de manşă şi avionul pleacă. "După 33 de secunde, timp în care aeronava începuse să se pună în mişcare, turnul de control întreabă echipele de balizaj: «Mai sunteţi pe pistă?». Oamenii mei aveau maşina la un metru de axul pistei. Auzind un zgomot şi văzând avionul venind spre ei, unul a luat-o în dreapta, iar celălalt a fugit pe partea stângă.‘‘


Concluziile investigaţiei

Conform concluziilor apărute în draftul raportului comisiei de investigare referitoare la accidentul  aviatic din 30 decembrie 2007, haosul, rubedenia din turnul de control, autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai 4 sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".Incidentul s-a produs datorită autorizării eronate a rulajului şi decolării aeronavei, fără a fi asigurate eliberarea pistei şi îndeplinirea condiţiilor specifice de operare  în condiţii de vizibilitate redusă.Procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervisor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt.Management defectuos al resurselor umane în cazul celor aflaţi în turnul de control. Conform raportului "capacitatea numerică a echipei de de controlori de trafic în ziua producerii accidentrului nu au permis realizarea unei succesiuni pe posturile de dirijare", deoarece în loc de minimum cinci persoane pe tură erau doar patru. Mai mult, aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.
 
 
 
Cititi materialele publicate de Jurnalul National pe aceasta tema:


 
Citeşte mai multe despre:   special,   comisiei,   pistă,   control,   balizaj,   turnul

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Ochii se simt bine dacă sunt solicitaţi la capacitate maximă”

„Ochii se simt bine dacă sunt solicitaţi la capacitate maximă”
În privinţa ochilor, în populaţie circulă versul acela din poezia lui Topârceanu: „Lung prilej de vorbe şi de ipoteze”. Multe ziceri în popor despre ochi sunt neclare, încercăm să limpezim o serie de...

Statul român, creditor la firma lui Mircea Băsescu, complet dezinteresat de prețul de vânzare a bunurilor datornicului

Statul român, creditor la firma lui Mircea Băsescu, complet dezinteresat de prețul de vânzare a bunurilor datornicului
Galerie Foto Ghinion pentru Mircea Băsescu, în legătură cu cea de-a doua companie pe care o patronează și care se află, în prezent, în procedura falimentului. Propunerea lichidatorului judiciar al SC MB Consult Company SRL C...

Cum au “spălat-o pe “zeița anticorupție” procurorii lui Nicolae Solomon. CSM susține, într-un document oficial, că Laura Kovesi nu a semnat protocolul cu SRI din 2009. Actul arată că da

Cum au “spălat-o pe “zeița anticorupție” procurorii lui Nicolae Solomon. CSM susține, într-un document oficial, că Laura Kovesi nu a semnat protocolul cu SRI din 2009. Actul arată că da
Galerie Foto Într-un mod scandalos, Secția de Procurori de la CSM notează, într-un document oficial, faptul că fostul procuror general al României, Laura Codruța Kovesi, nu și-a asumat, prin semnătură, protocolul secret...

Salariul, primele, diurnele și bonificațiile încasate de fratele Laurei Kovesi de la Transgaz, trecute la secret

Salariul, primele, diurnele și bonificațiile încasate de fratele Laurei Kovesi de la Transgaz, trecute la secret
Galerie Foto Odată cu mutarea, cu arme și bagaje, a fostei șefe a DNA, Laura Codruța Kovesi, la Luxemburg, în calitatea ei de procuror general al Parchetului European, și familia acesteia de la Mediaș a făcut două mișcări...

Klaus Iohannis se contrazice pe el însuși și numește în funcții pe procurorii-șefi respinși de CSM

Klaus Iohannis se contrazice pe el însuși și numește în funcții pe procurorii-șefi respinși de CSM
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis acționează identic cu Traian Băsescu în privința numirii șefilor marilor Parchete și, în ciuda avizului negativ al CSM, a semnat, ieri, decretul de numire în funcția de procuror...

Dr. Iosif Niculescu: Menopauza, o perioadă a vieții în care femeile au mare nevoie de ajutor

Dr. Iosif Niculescu: Menopauza, o perioadă a vieții în care femeile au mare nevoie de ajutor
La femei, în general, afecţiunile cardiace apar cu 5-7 ani mai târziu decât la bărbați, iar acest avantaj se datorează efectului protector al estrogenilor, hormonii sexuali feminini având şi funcție de...

Chirițoiu și-a angajat partenerii de afaceri ca să apere concurența

Chirițoiu și-a angajat partenerii de afaceri ca să apere concurența
Galerie Foto Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, și-a adus în subordinea sa, la instituția publică pe care o conduce, familia de prieteni, alături de care deține atât proprietăți imobiliare, dar...

„Vezica biliară este o «grenadă» pe care fiecare o poartă în raniţă”

„Vezica biliară este o «grenadă» pe care fiecare o poartă în raniţă”
Îndepărtarea vezicii biliare este o operaţie des întâlnită, deoarece medicamentele pentru dizolvarea calculilor nu sunt eficiente. Se discută multe despre această intervenţie, astfel că propunem limpezirea...

Jaf bugetar: o instituție a dat prime de 10.000 lei/angajat

Jaf bugetar: o instituție a dat prime de 10.000 lei/angajat
Galerie Foto Cu doar câteva zile înainte ca Guvernul Orban să fie demis, de Parlament, prin moțiune de cenzură, în Monitorul Oficial a fost publicată o Ordonanță de Urgență prin care Executivul a modificat Legea...

Cum dai jos miniștri doar cu acuzația de plagiat

Cum dai jos miniștri doar cu acuzația de plagiat
Războiul plagiatelor nu a-nceput în România, în anul 2012, ci în țările din vestul Europei, apoi s-a extins. Urmărind evoluția cazurilor de acuzații de plagiat la nivel înalt, constatăm că toate au același...

Cum l-a scăpat imunitatea prezidențială pe Iohannis de un nou dosar privind casele de la Sibiu

Cum l-a scăpat imunitatea prezidențială pe Iohannis de un nou dosar privind casele de la Sibiu
Galerie Foto Președintele României, Klaus Iohannis, un autointitulat adversar al practicii de utilizare a legilor sau a procedurilor legale de către politicieni, pentru a se pune la adăpost de eventuale anchete, a beneficiat el...

Capii Parchetelor și strania coincidență a legăturilor de afaceri cu oameni politici

Capii Parchetelor și strania coincidență a legăturilor de afaceri cu oameni politici
Galerie Foto Giorgiana Hosu, unul dintre procurorii propuși de demisul ministru al Justiției Cătălin Predoiu pentru preluarea șefiei DIICOT, este legată, prin intermediul familiei sale, de afacerile unui cunoscut liberal. Mama,...

Migrenele durează până la 72 de ore şi îşi anunţă venirea

Migrenele durează până la 72 de ore şi îşi anunţă venirea
Lumea încă nu a tras hotarul, în sfera durerilor de cap, între migrene şi nevralgii. Profesor doctor Dorin Sarafoleanu ne lămureşte care sunt deosebirile dintre cele două afecţiuni frecvent...

Războiul plagiatelor - împotriva sistemului universitar, nu a imposturii

Războiul plagiatelor - împotriva sistemului universitar, nu a imposturii
Mulți au crezut în nevoia de a face epurare în sistemul universitar și în nevoia de a elimina impostura, prin dovedirea unor plagiate. Datele și faptele arată însă că nu a fost vorba despre o luptă împotriva...

La Braşov, reclamarea abuzurilor se sancţionează cu dosare

La Braşov, reclamarea abuzurilor se sancţionează cu dosare
Galerie Foto La mai bine de jumătate de an de când un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani, instrumentat de Curtea de Apel Braşov, a ajuns în atenţia Ministerului Justiţiei şi a Secţiei pentru Investigarea...
Serviciul de email marketing furnizat de