x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Varsta de aur a flotei

0
30 Aug 2004 - 00:00

Octombrie 1945: flota comerciala romana era in pragul disparitiei si mai avea doar doua nave maritime. Dupa 43 de ani, la 31 decembrie 1989, flota atinsese maxima ei dezvoltare, avand 311 vase, cu o capacitate de 6.185.101 tone. Timpul ce desparte aceste repere cronolo-gice cuprinde perioada cea mai dinamica, dar si cea mai dramatica, din toata istoria marinei romanesti.

VASILE SURCEL

Conditiile militare si economice inrobitoare impuse Romaniei la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial au lovit grav si Marina Comerciala. La inceputul lui 1945, sovieticii au pretins ca navele comerciale romanesti sa le fie predate, in baza Conventiei de Armistitiu semnate la 13 septembrie 1944. Din cele 16 nave ce formasera cu doar cativa ani inainte flota noastra comerciala, singura care reusise sa scape rechizitiilor sovietice era motonava "Transilvania". In urma unor tratative diplomatice deosebit de laborioase, ei i s-a adaugat si "Ardeal’", un cargou readus din docurile de la Istanbul, unde fusese trimis pentru reparatii.

In aceste patru decenii, navigatorii romani au revenit pe rutele maritime mondiale. Ei au fost nevoiti sa infrunte atat salbaticia marilor si oceanelor dezlantuite, cat si propriile lor slabiciuni. Au fost ani cumpliti, in care, printre multe altele, au fost nevoiti sa invete cum sa supravietuiasca avand cheltuieli minime, dar si sa evite capcanele intinse de agentii Securitatii infiltrati in echipaje ca sa "vaneze" orice incercare de a castiga un ban in plus. Si peste toate au avut de infruntat cei mai perfizi dusmani ai marinarilor de cursa lunga: departarea de cei dragi si singuratatea. Dusmani redutabili care, nu de putine ori, au destramat familii si au sfaramat destine.

SOVROM-UL MARINARESC. Chiar si in conditiile dificile de la sfarsitul razboiului, tara noastra a incercat sa se reintoarca pe marile trasee maritime. La 26 noiembrie 1945, autoritatile sovietice de ocupatie au acceptat ca motonava "Transilvania" sa-si reia cursele regulate pe traseul Constanta-Marsilia.

Acesta a fost insa doar un marunt gest de bunavointa. Cu cateva luni inainte se incheiase un acord comercial care prevedea infiintarea unei societati de tip "SOVROM" care urma sa coordoneze activitatea navala. La fel ca si in industrie si agricultura, acesta nu a fost decat un soi de "firma capusa", al carei rol era sa sporeasca controlul economic exercitat de sovietici. Acel hibrid s-a numit "Sovromtransport", societate la care sovieticii au participat cu patru cargouri prapadite, care abia se mai puteau mentine pe suprafata apei. In schimb, Romania a fost obligata sa puna la dispozitia societatii mixte Santierele Navale de la Constanta, Turnu Severin si Braila, precum si vasele "Transilvania" si "Ardeal", ultimele doua nave maritime care mai aveau voie sa circule sub pavilion tricolor.

Prima dintre navele puse la dispozitie de sovietici a fost "Plehanov", un cargou de 5.200 TDW, construit in anul 1900 in Anglia. Dupa reparatii indelungate si extrem de costisitoare, a navigat pana in 1964, cand a fost radiat din Registrul Matricol al Portului Constanta. Cea de a doua nava adusa de rusi a fost "Dimitrov", rebotezat in ’62 "Oltenia", un cargou de 6.096 TDW, construit in 1920 la Rotterdam. A navigat pana in 1971, cand a fost radiat, clasat si dezmembrat. Cel de-al treilea a fost "Friedrich Engels", de 5.500 TDW. Construit la Sankt Petersburg, in anul 1930, acesta a navigat pana in 1957, cand a fost bagat in reparatii capitale care au durat pana in 1960. Ultima dintre nave a fost "Berezina" de 4.849 TDW. Construita in Anglia in 1918, aceasta nava a stat mai mult prin santierele de reparatii, de unde nu a mai iesit decat in 1958. Incepand cu 1961 a fost rebotezata "Eforie".

Vreme de aproape noua ani, pana in octombrie 1954, toate activitatile navale si tranzactiile comerciale derulate prin Portul Constanta s-au facut doar prin intermediul "Sovromtransport", iar sta-tul roman nu a avut nici un fel de control, nici macar asupra evidentelor contabile. Astfel se face ca nici pana acum nu s-a putut afla concret cu ce s-au indeletnicit acolo ocupantii rusi atata amar de vreme.

"RENASTEREA" ROMANEASCA. In afara infrastructurii portuare, Romania a fost obligata, pe timpul "SOVROM"-ului naval, sa mai contribuie si cu patru cargouri. Doua dintre acestea ("Midia" si "Sulina") au fost construite pe santierele navale din Braila si Turnu Severin. Inceputa inca din 1942, constructia lor s-a incheiat abia in 1950. Urmatoarele doua au fost "Constanta" si "Mangalia", construite la santierele navale din Budapesta. Dupa desfiintarea "Sovromtransport", aceste vase au ramas in dotarea flotei comerciale romane. Catre sfarsitul deceniului sase, flota noastra maritima ajunsese sa aiba in compunere zece nave diferite, cu un deplasament total de 43.327 TDW.

Incepand cu 1960, conducerea de stat comunista s-a hotarat sa dezvolte si sa modernizeze aceasta componenta strategica deosebit de importanta. Santierul Naval Galati a devenit, pentru aproape patru decenii, unul dintre cei mai importanti furnizori de nave maritime.

Indiferent unde ar fi fost facut, inainte de a fi trimis sa infrunte marile si oceanele lumii fiecare vas era botezat si inscris in registrele navale cu nume romanesti. Intre 1961 si 1965, in dotarea flotei noastre maritime au intrat 28 de nave, cu un deplasament total de 160.506 TDW. Este vorba despre cargouri construite mai ales pe santierele navale Galati si Turnu Severin. Primele nave maritime cu adevarat importante au fost insa "Ploiesti" si "Prahova", tancuri petroliere, fiecare dintre ele avand o capacitate de 19.324 tone fiecare, construite in 1964 in Suedia si mineralierul "Resita’", de 25.817 tone, construit la santierele navale din Japonia.

Pe parcursul "Epocii de Aur", Ceausescu s-a preocupat in mod deosebit de dezvoltarea sectorului maritim. Incepand cu 1971, Romania a apelat din ce in ce mai rar la specialistii straini, iar comenzile au fost incredintate mai ales santierelor navale proprii. In fiecare cincinal aici au fost construite cateva zeci de nave de capacitate medie care, adunate an dupa an, au adus flota nationala la capacitatea sa maxima, inregistrata la sfarsitul anului 1989. Cele mai mari succese ale industriei romanesti de constructii navale s-au chemat insa "Independenta", "Unirea", "Libertatea", "Biruinta" si "Oltenia", petroliere de peste 150.000 de tone, construite la Santierele Navale Constanta si lansate la apa in anii 1977, 1979, 1981, 1984 respectiv 1987.

MARILE RUTE MARITIME. Dupa 1985, flota maritima comerciala s-a specializat mai ales in transportul de materii prime, necesare diverselor ramuri indu-striale. Catre sfarsitul anilor ’80, ponderea era detinuta de produsele petroliere si de minereurile metalifere, mai ales de fier. Plecate din Portul Constanta, vasele romanesti au ajuns pana in cele mai indepartate colturi ale lumii si au facut escale in peste 1.200 de porturi. Tancurile petroliere aduceau titei brut din Libia, Egipt, Siria, URSS, Angola precum si din Iran si Irak. Minereul de fier, bauxita, cocsul si carbunele erau aduse, "pe banda rulanta", prin curse regulate, din Brazilia, India, Canada, SUA, Germania, Polonia si, de la un moment dat, de la celalalt capat al lumii, din Australia si Noua Guinee.

Cargourile plecau de acasa incarcate cu otel, aluminiu, cupru, utilaje indu-striale, produse chimice, animale vii ori produse ale industriei alimentare. Rutele catre Extremul Orient porneau din Constanta si se incheiau in China, Shanghai, Singapore, Tsin Tao, in Japonia, la Tokyo si Yokohama, in India, la Calcutta, ori tocmai in Australia, la Melbourne. Curse regulate uneau tara noastra cu marile porturi din vestul Europei, zona Mediteranei, Golfului Persic, ori din America Centrala si de Sud.

SECURITATEA SI "VAPORENII"

Un fost comandant de cursa lunga ne-a relatat cateva amanunte legate de controlul strict pe care-l exercita Securitatea asupra marinarilor. "Primul informator, cel oficial, era chiar comandantul navei. La sosirea din cursa, el trebuia sa prezinte "organului" un raport scris detaliat, referitor la tot ce s-a petrecut pe vas in cursul voiajului. Asta este! Era sarcina de serviciu. Dar, intotdeauna, comandantul era chemat la raport la exact o ora dupa sosirea din cursa. Acela era timpul in care dadeau "extemporal" adevaratii turnatori, cei care isi dadeau in gat propriii colegi. Cam 80 la suta dintre ei se recrutau dintre telegrafisti. Secretarii organizatiilor de partid de pe vas, prestau acest "serviciu" aproape benevol, ca un fel de anexa la contractul de munca".

FOTO

MANDRIE. Feribotul a fost una din prioritatile regimului

POLITICA. Ceausescu a pus mare pret pe flota maritima si nu a ratat nici o ocazie sa se pozeze in port

LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)

Doua milenii in slujba lui Neptun

Varsta de aur a flotei

Prostituate si trafic, pacate de marinar

"S-ar fi putut salva 50 de vapoare"

Portul Constanta, poarta albastra

Ultimele zile de domnie

Lupii aristocrati

Oamenii-amfibie lupta pe pipaite

"Betivii" adancurilor

Submarinele uitate

Catastrofe care au indoliat marile
Citeşte mai multe despre:   special,   constanta,   navale,   nave,   santierele,   maritime

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Statul i-a închis Elenei Udrea firma care a lucrat pământurile lui Băsescu

Statul i-a închis Elenei Udrea firma care a lucrat pământurile lui Băsescu
Galerie Foto Firma pe care Elena Udrea a înfiinţat-o, în anul 2013, care a lucrat, în arendă, terenurile pe care Ioana Băsescu le-a achiziţionat în localitatea Nana, judeţul Călăraşi, a fost închisă de Tribunalul...

Povestea omului care a făcut din modă un show planetar

Povestea omului care a făcut din modă un show planetar
Galerie Foto Creatorul de geniu, personajul enigmatic şi designerul plin de vervă creatoare, Karl Lagerfeld, a plecat din această lume marți, la vârsta de 85 de ani. Stilistul şi fotograful cel mai cunoscut din lume, directorul...

Firma din Ploieşti s-a împrumutat la bănci înainte de a plăti avionul privat pentru Jakarta

Firma din Ploieşti s-a împrumutat la bănci înainte de a plăti avionul privat pentru Jakarta
Galerie Foto Compania Conti SA Ploieşti, care a plătit, la cererea lui Sebastian Ghiţă, în aprilie 2011, mare parte din contravaloarea cursei aeriene a Ţiriac Air, pentru aducerea din Indonezia a lui Nicolae Popa, s-a...

Martin Sodomka, de la inginer, la scriitor de cărţi pentru copii

Martin Sodomka, de la inginer, la scriitor de cărţi pentru copii
Oare cum se construieşte un automobil? Doi prieteni, şobolanul Arnie şi vrăbioiul Bill, îi învaţă pe cei mici care sunt piesele din care e compusă o maşină. Povestea a fost imaginată de scriitorul ceh Martin...

De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană

De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană
Părinţii se îngrijorează şi dau fuga la medic cum li se pare ceva nelalocul lui în coloana copiilor, la picioruşele micuţilor. Unele alarme sunt nejustificate. Interviu cu profesor doctor Mihai Jianu,...

Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu

Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu
Galerie Foto Dosarul în care Laura Codruţa Kovesi este acuzată de luare de mită, abuz în serviciu şi mărturie mincinoasă devoalează modul în care operaţiunea “Jakarta” a fost pusă la punct şi fabricată, cu scopul...

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

Audit pentru angajați, de la distanță

Audit pentru angajați, de la distanță
Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...
Serviciul de email marketing furnizat de