x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii

0
13 Apr 2004 - 00:00

Lastun, automobilul de mic litraj - o initiativa laudabila - a fost vitregit din cauza dorintei conducatorului iubit de a reduce cu orice pret costurile de fabricatie.

Era o vreme in care economia devenise cuvantul de ordine al societatii romanesti. Elevii colectau fier vechi, maculatura, sticle si borcane, pensionarii predau pana si ambalajul pastei de dinti sau tubul gol de la deodorantul Mozaic. Nu se mai produceau aeroterme pentru ca oamenii sa nu mai consume curent electric. Iar regimul comunist in frunte cu primul fiu al tarii se declara preocupat de „grija fata de om" si de „asigurarea bunastarii materiale a intregului popor".

Intaiul descalecat

Si cum autoturismul a fost intotdeauna un simbol al bunastarii, Ceausescu s-a gandit sa ne daruiasca unul econom. Facuta din materiale foarte ieftine - carpa, lemn si fibra de sticla - si cu un consum mic de benzina, aceasta masina trebuia sa fie „pentru tot poporul". Impins de acest vis maret, Ceausescu i-a adunat la Bucuresti, la Institutul National de Motoare Termice (INMT), pe cei mai mari specialisti romani din industria usoara si de automobile si le-a cerut sa conceapa „autovehiculul ideal": din tabla ca cea folosita la cutiile de bere. „Cea mai subtire tabla folosita in industria de automobile este cea de 0,7. Ceausescu a zis: „Tovarasi, sa facem o tabla de 0,4!". Ori tabla de 0,4 este tabla de cutie de bere, pe care o strangi in mana. Nu se poate prelucra", a declarat Constantin (Bobita) Hlebovschi, inginer in echipa de probe de cale pentru automobilul de mic litraj.

Stopati risipa!

In goana lui dupa reducerea cu orice pret a costurilor de fabricatie, Ceausescu a mai cerut ca bordul noii masini sa fie facut din lemn si in loc de placa de bord sa se monteze o policioara de lemn. Si scaunele trebuiau sa fie din lemn sau sa se foloseasca cele de tramvai. In cel mai bun caz ar fi acceptat „risipa" unui cadru de fier, care, in loc de sezut si de spatar, sa aiba panza ca la scaunele de gradina. Au iesit pana la urma scaune tapitate, dar cu vinilin, nu cu piele, pentru ca ar fi costat mai mult pielea scaunelor decat masina", a povestit Hlebovschi. Si dotarea Lastunului cu mochete de 3 milimetri grosime a fost considerata paguboasa pentru economie. A cerut sa fie subtiate la 1,5 milimetri.

Compromis

Desi a fost biciuit cu „indicatii pretioase", colectivul de proiectare a muncit cu entuziasm, zi si noapte, timp de patru ani. „Pentru noi a fost o ocazie care ti se ofera o data in viata: sa participi la nasterea unui automobil", a declarat Hlebovschi. „Tineam cont cat puteam de indicatiile de sus - aveam o multime de supraveghetori care urmareau daca respectam indicatiile. Am facut tot felul de compromisuri pentru ca masina sa iasa bine. Sa fie totusi un automobil, nu un tractor", a adaugat acesta.

„Nu proiecte ne trebuie"

Ca orice ctitorie a epocii de aur, noua masina trebuia sa fie gata in cinstea memorabilei zile de 23 august. „Aveti turnatorie in Bucuresti, piesele se pot turna intr-o zi, doua, la orice fabrica, pentru cinci motoare si, in iunie, cel mai tarziu, sa fie masina aici, in fata sediului Comitetului Central. Primele doua-trei bucati sa fie gata pana la 23 august, ca sa putem iesi cu ele la demonstratie. Adica trebuie inceput imediat, luat un model de motor mic si facut schita, nu spun proiect, nici nu vorbesc de proiect. Schita sa fie facuta din lemn sau din tabla, imediat pregatit si pe urma, intr-o saptamana, sa incepeti sa turnati piesele, fara calcule, fara proiectare. Nu proiecte ne trebuie, ci trebuie gandit sa lucram operativ: sa poti lucra in trei luni ceea ce se lucra inainte in trei ani", le explica Ceausescu inginerilor, in timpul primei intalniri de lucru.

Plimbare fara ambreiaj

Prima varianta a masinii a fost botezata Egreta si era mai colturoasa decat Lastunul. Ea a fost montata si prezentata la expozitie in ajun de 23 august 1980. „Ceausescu l-a vazut, i-a placut si ne-a spus sa continuam", isi aminteste Bobita Hlebovschi. De altfel, in 30 decembrie 1980, cu ocazia prezentarii unui model imbunatatit al Egretei, Ceausescu a facut prima si ultima lui plimbare cu autoturismul de mic litraj. „Am stat patru zile si patru nopti sa-l punem la punct pentru ca vizita se anuntase in ultimul moment.

Dupa ce l-am montat si l-am finisat, am constatat ca are o defectiune - nu functiona ambreiajul. Nu mai aveam timp sa remediem pentru ca trebuia sa apara Ceausescu si plimbarea lui prin curtea institutului s-a facut fara ambreiaj. Ceausescu era langa mine, in dreapta, si Avram, ministrul Constructiilor de Masini, un tip foarte inalt si corpolent, imi sufla in ceafa. Nu au observat ca nu am ambreiaj. Ceausescu a fost incantat si a spus ca masina este foarte buna daca Avram a reusit sa intre pe bancheta din spate", povesteste Hlebovschi.

Cadou iubitului conducator

Prototipul a fost definitivat in 1984, dupa numeroase testari si imbunatatiri. Fabricatia in serie a inceput in 1986, la Timisoara, pe structura fostei fabrici „Tehnomet", care la vremea respectiva producea si vopsea custi pentru iepuri si baterii avicole. In acel moment, automobilul de mic litraj pe care proiectantii il alintau „fiara soselelor" si-a primit numele de scena Dacia 500 Lastun. El a fost scos la vanzare in 26 ianuarie 1988, de ziua lui Ceausescu.

Insa dupa numai doi ani de viata, Lastunul a fost scos din fabricatie. Dar vanzarile au continuat pana la epuizarea masinutelor din stoc. In 1992, guvernul a stins lumina la Autoturisme Timisoara, motivănd ca Lastunul nu mai este competitiv si nu mai reprezinta poporul roman.

Insa dupa numai doi ani de viata, Lastunul a fost scos din fabricatie. Dar vanzarile au continuat pana la epuizarea masinutelor din stoc. In 1992, guvernul a stins lumina la Autoturisme Timisoara, motivănd ca Lastunul nu mai este competitiv si nu mai reprezinta poporul roman.

Florina Zainescu


INEDIT

Lastunul, masinarie de razboi

Desi poate parea o gluma, cei care conduceau destinele Armatei in acea perioada au vrut sa transforme automobilul de mic litraj in masina de lupta. Influentati de entuziasmul lui Ceausescu vizavi de „Fiara soselelor", au vrut sa vada si ei minunea. „Prima masinuta - Egreta - a fost vizionata de o comisie de la Armata. Erau interesati de ea pentru ca, fiind micuta, ar fi fost usor de parasutat in zonele de conflict si s-ar fi putut strecura foarte bine pe linia frontului. Voiau sa o foloseasca ca autovehicul decapotat, cu ajutorul caruia sa transporte munitia in linia intai si sa adune ranitii." , povesteste Boby Hlebovschi. De altfel, in multe tari exista autoturisme de mic litraj militare.


100% romanesc

„Am intrat in hora, abia dupa ce castigasem un concurs de caroserii. Tin minte ca cei din Industria Chimica au propus doua variante de caroserie pentru Dacia 500, dar s-a ales cea de poliester armat cu fibra de sticla", isi aminteste proiectantul, Adrian Marian. „Proiectul masinii a fost elaborat la Bucuresti, iar in 1986, Ceausescu ne-a mutat pe toti la Timisoara, pentru ca aici erau cei mai buni specialisti in montaj. Inchipuiti-va ca Lastunul se facea din piese care proveneau 99% de pe plan local. Asa se explica de ce costurile acestei masini erau atat de mici", a adaugat Adrian Marian. (Tiberiu Kiss)


Istorie

An de aparitie: 1988

  • Dacia 500 A trecut cu brio toate testele de manevrabilitate, de rasturnare, de franare, de vant lateral sau de impact
  • Greutate: 525-550 de kilograme
  • Motor cu 2 cilindri raciti cu aer (22,5 CP)
  • Consum: 3,3 l/100 km
  • Viteza maxima: 106 km/h
  • Capota motor si hayonul spate (capacul porbagajului) din fibra de sticla si panouri de usi din material plastic
  • s-au vandut circa 6.000 de exemplare in 4 ani
  • Pretul de vanzare: 52.000 de lei

    Bancuri

    - Ce se intampla cu un Lastun cand i se face plinul? - I se dubleaza valoarea.

    - De ce nu te lasa la PECO sa pui benzina in Lastun? - Este interzis in recipiente de plastic.

    - De ce ai nevoie daca doua Lastunuri fac accident? - De un faras si o matura...

    - De ce se Lastunurile se vindeau mai bine la sfarsitul lunii Martie? - Urma 1 aprilie...

    - Care e cea mai mica piesa dintr-un Lastun? - Creierul proprietarului...

    Merge Bula cu taica-su la plimbare intr-un Lastun. La un moment dat, intreaba Bula: - Tata, tata, chestia aia din dreapta este Marele Zid Chinezesc? - Nu, Bula, aia este bordura...


    CONTINUARE: Zimbrul Carpatilor

  • Citeşte mai multe despre:   special,   ceausescu,   masina,   lastunul

     

    Ştiri din .ro















    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Statul i-a închis Elenei Udrea firma care a lucrat pământurile lui Băsescu

    Statul i-a închis Elenei Udrea firma care a lucrat pământurile lui Băsescu
    Galerie Foto Firma pe care Elena Udrea a înfiinţat-o, în anul 2013, care a lucrat, în arendă, terenurile pe care Ioana Băsescu le-a achiziţionat în localitatea Nana, judeţul Călăraşi, a fost închisă de Tribunalul...

    Povestea omului care a făcut din modă un show planetar

    Povestea omului care a făcut din modă un show planetar
    Galerie Foto Creatorul de geniu, personajul enigmatic şi designerul plin de vervă creatoare, Karl Lagerfeld, a plecat din această lume marți, la vârsta de 85 de ani. Stilistul şi fotograful cel mai cunoscut din lume, directorul...

    Firma din Ploieşti s-a împrumutat la bănci înainte de a plăti avionul privat pentru Jakarta

    Firma din Ploieşti s-a împrumutat la bănci înainte de a plăti avionul privat pentru Jakarta
    Galerie Foto Compania Conti SA Ploieşti, care a plătit, la cererea lui Sebastian Ghiţă, în aprilie 2011, mare parte din contravaloarea cursei aeriene a Ţiriac Air, pentru aducerea din Indonezia a lui Nicolae Popa, s-a...

    Martin Sodomka, de la inginer, la scriitor de cărţi pentru copii

    Martin Sodomka, de la inginer, la scriitor de cărţi pentru copii
    Oare cum se construieşte un automobil? Doi prieteni, şobolanul Arnie şi vrăbioiul Bill, îi învaţă pe cei mici care sunt piesele din care e compusă o maşină. Povestea a fost imaginată de scriitorul ceh Martin...

    De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană

    De ce fetele sunt predispuse la deviaţiile de coloană
    Părinţii se îngrijorează şi dau fuga la medic cum li se pare ceva nelalocul lui în coloana copiilor, la picioruşele micuţilor. Unele alarme sunt nejustificate. Interviu cu profesor doctor Mihai Jianu,...

    Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu

    Operaţiunea “Jakarta”. Cum a ”lucrat”  Kovesi, în aceeaşi zi, şi extrădarea lui Popa, şi arestarea lui Vîntu
    Galerie Foto Dosarul în care Laura Codruţa Kovesi este acuzată de luare de mită, abuz în serviciu şi mărturie mincinoasă devoalează modul în care operaţiunea “Jakarta” a fost pusă la punct şi fabricată, cu scopul...

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

    Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
    Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

    Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
    Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

    Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
    Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

    Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
    Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

    Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
    Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

    Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
    Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

    Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
    Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

    Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
    Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

    Audit pentru angajați, de la distanță

    Audit pentru angajați, de la distanță
    Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...
    Serviciul de email marketing furnizat de