x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Destinul cireşarilor nu s-a încheiat o dată cu jocurile în reţea

0
Autor: Monica Andronescu 30 Iun 2010 - 00:00

Cel care nu citeşte cărţile potrivite fiecărui anotimp al tinereţii pierde totul



Unul dintre cei mai importanţi scriitori contemporani, distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Dramaturgie, Horia Gârbea, este un veşnic îndrăgostit de lumea "cavalerilor florii de cireş". Despre Constantin Chiriţă şi despre "Cireşarii", cel mai iubit roman pentru adolescenţi care s-a scris vreodată în lite­ra­tura română, am stat de vorbă cu Horia Gârbea, prefaţatorul ediţiei care apare astăzi în colecţia BPT.


● Cine mai are nevoie azi de Ci­re­şari? Ce şanse mai au "cavalerii florii de cireş" în epoca jocurilor pe calculator?

● Experimentul "Cireşarii" a izbutit în epoca în care a fost creat, dar o car­te bună pentru copii rămâne o car­te bună vreme de secole, mai ales dacă o citesc şi adulţii. Faptul că azi este cu totul imposibil ca un adolescent să coboare mile întregi, pe o plută, pe Mississippi nu anulează nicicum farmecul poveştii lui Huckleberry Finn. Oricare dintre noi ar renunţa la confortul urban pentru a le repeta experienţa. Destinul ci­re­şa­rilor nu s-a încheiat o dată cu jo­cu­rile în reţea. Mai degrabă un programator iscusit ar scoate bani creând un joc în care consumatorul să devină "cireşar" şi să
pornească într-o aventură speologică ori pe urmele "Fetei în alb".

Întrebat de mine, în faţa unor rafturi cu cărţi pentru copii, ispititoare prin diversitate, ce carte şi-ar dori, fiul meu (3 ani şi jumătate) mi-a răs­puns răspicat: "O carte cu monştri!". Cărţile "cu monştri" pot captiva co­piii şi tinerii, constituie o alternativă pe care libertatea se cuvine să le-o ofere. Dar eroismul şi binele structural, victoria asupra naturii pot­riv­ni­ce şi rezolvarea enigmelor sunt proprii oricărui om, mai ales tinerilor.


● Vă amintiţi prima dumneavoastră întâlnire cu "Cireşarii"?

● Sigur, n-o pot uita. Aveam 10 ani. Am citit la început volumele 2, 3 şi 5, luate de la un anticariat de buna mea mătuşă. Le-a găsit aşa, desperecheate. Când eram în clasa a V-a a apărut din nou seria completă, în ediţie re­vă­zută, şi am împrumutat de la un co­leg volumele 1 şi 4 înainte de a avea eu însumi ediţia respectivă, pe care o păs­trez şi acum. Una tipărită pe hârtie proastă, cu coperta ilustrată de Sabin Bă­laşa, neinspirat în opinia mea.


● Care e scena din "Cireşarii" pe care n-aţi putea s-o uitaţi niciodată?

● Sunt multe scene memorabile. Pe unele îmi făcea plăcere să le recitesc şi mai târziu, în adolescenţă, când aveam lecturi foarte diverse din marea literatură. Şi totuşi, erau zile când aveam poftă să revin la "Ci­re­şa­rii". Îmi amintesc meciul de box al lui Ursu din volumul 1, finalul spectaculos al volumului 3, când cireşarii re­gă­sesc statuetele furate şi Victor le dă cheia misterului la ultimul rând al cărţii. Scena mea favorită rămâne des­ci­frarea de Ursu şi Victor a ma­nuscrisului care-i va face să des­co­pere calea spre castelul "Fetei în alb". Trebuie să recunoaştem: au­to­rul a avut momente de mare ingeniozitate.


● Care a fost secretul succesului pe care romanul l-a avut în epocă?

● Nici un roman pentru copii şi tineret nu se poate compara, la noi, ca audienţă şi forţă de fascinaţie cu "Cireşarii". Constantin Chiriţă a avut ideea magistrală - a şi reuşit să o rea­li­zeze - de a nu face compromisuri politice şi nici propagandă în "Ci­re­şa­rii". "Cavalerii florii de cireş" nu au probleme ideologice. Personajele secundare, unele excelent por­tre­ti­za­te, sunt de asemeni "ale zilelor noastre", pozitive. Cireşarii, lipsiţi, prin voinţa autorului, de idei politice clare, despre care nu aflăm nici măcar dacă sunt membri în organizaţiile inevitabile de pionieri şi utecişti, au totuşi o idee care convenea şi cititorilor, şi supraveghetorilor ideologici ai vremii: binele. Ei "se implică", mo­ti­va­ţia lor e tocmai nobleţea binelui gratuit. Toţi răspândesc în jur căldură şi duioşie.

Autorul a avut apoi inteligenţa de a nu ocoli ivirea atracţiei erotice, dar şi de a trata subiectul în limita de­pli­nei pudori şi castităţi, în caz contrar des­tinul cărţilor fiind expus unei cenzuri care nu cunoştea menajamente. Constantin Chiriţă a izbutit să fie credibil fără a şarja renunţarea la iu­bire de dragul unui "scop mai înalt". Ci­re­şarii sunt veşnic îndrăgostiţi, ceea ce-i face simpatici. Un alt secret pe care autorul "Ci­re­şarilor" l-a intuit este acela al conturării unei echipe. Ci­re­şarii ac­ţi­o­nează într-o direcţie unică, fiind însă diverşi. Iar cititorul îşi poate selecta fa­vo­ritul sau favoriţii în funcţie de propria personalitate.


● "Cireşarii" este doar un roman pentru copii? Sau, mai bine spus, în ce cheie/chei poate fi citit de un ochi adult?

● "Cireşarii" este un roman pentru o anumită vârstă a copilăriei.  Poate fi citit cu plăcere şi de un adult prin prisma părţii lui de thriller, prin interesul oricărui cititor pentru mister. Sau pentru a descoperi procedeele prin care autorul îşi cucereşte publicul. Dar, sigur, ceea ce-i va face pe adulţi să recitească toate volumele este nostalgia copilăriei pe care o avem cu toţii.


● Ce loc ocupă (sau ar trebui să ocupe) Constantin Chiriţă şi romanul "Cireşarii" în literatura română?
● În peisajul literar dezolant al epo­cii comuniste, cititorii care ieşeau din co­pilăria mică nu găseau decât două ope­re autohtone care le puteau sti­mu­la imaginaţia şi dorinţa de identificare cu eroi exemplari. Acestea au fost "Toate pânzele sus"  de Radu Tu­doran (1954) şi "Cireşarii" de Con­stantin Chiriţă.

Practic, nu există nici un român născut sub comunism care să ignore aceste două cărţi. Celor do­uă capete de serie li se adaugă, la ma­re distanţă, "Operaţiunea Hercule" de Ovidiu Zotta şi "Racheta Albă" de Ludovic Roman. În fine, putem ci­ta povesti­rile, puţine, ale lui Mircea Sântimbreanu din "Recreaţia mare".

Mai straniu mi se pare că în cei 20 de ani de libertate nu s-a scris nici o carte pentru copii şi tineret care să se apropie măcar de valoarea şi popu­la­ri­tatea "Cireşarilor". Competiţia pentru egalarea acestui ciclu de romane rămâne deschisă şi aş dori să particip eu însumi la ea.


● Ce fel era omul care a scris "Cireşarii"?

● Nu l-am cunoscut pe Constantin Chiriţă decât din evocările colegilor. Se pare că era un om blând pe care succesul uriaş al "Cireşarilor" (a fost şi unul financiar) şi ascensiunea importantă în rândul breslei nu îl schimbaseră. Mulţi şi-l amintesc ca pe un coleg exemplar. Era probabil un om şi un tată bun. Şi-a mitizat cei trei copii, făcând din ei personaje me­morabile.


● Ce pierde cine nu citeşte nici­odată "Cireşarii"?

● Nu cred că sunt mulţi cititori de la noi care să nu fi parcurs aceste romane. Ele constituie, ca şi poveştile lui Creangă sau, la altă vârstă, marile romane de aventuri ori cele ale SF-ului clasic, praguri obligatorii în accesul unui tânăr la literatură.  

Lectura "Cireşarilor" şi a altor cărţi, pe pa­li­e­rele de vârstă cuvenite, educă şi do­cu­mentează asupra a ceea ce sunt li­te­ratura şi rostul ei în lume. Cel care nu citeşte "Cireşarii" pierde o experienţă plăcută şi folositoare. Cel care nu citeşte mai nimic din cărţile potri­vite fiecărui anotimp al tinereţii pier­de totul - şansa de a se apropia de li­te­ra­tură dintr-o perspectivă adecvată, benefică vieţii sale.
Mai importantă decât în­tâm­plările din "Ci­re­şarii" este pledoaria lor impli­cită pentru experienţa fascinantă a lecturii.
Citeşte mai multe despre:   cireşarii,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes

Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes
Netflix va absenta şi în acest an la Festivalul de Film de la Cannes, unde gigantul din domeniul streamingului video nu va avea niciun film în competiţie, nici în afara competiţiei, în pofida faptului că...

Începe festivalul "I love Lipatti"

Începe festivalul "I love Lipatti"
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită, între 19 și 24 martie 2019, la cea de-a treia ediție a Festivalului "I Love Lipatti", ce se va desfășura între orele 18.00 şi 21.00...

Marele public şi scriitori, îndrăgostiţi de lectură şi-au dat întâlnire la Standul României de la Paris 

Marele public şi scriitori, îndrăgostiţi de lectură şi-au dat întâlnire la Standul României de la Paris 
Galerie Foto A doua zi la Standul României a fost dedicată legăturilor dintre artă şi literatură, corespondenţei dintre Pallady şi Matisse Spaţiul românesc a fost animat la fiecare lansare de carte şi dezbatere,...

Nopţi incandescente de teatru

Nopţi incandescente de teatru
Galerie Foto După o îndelungată absenţă, comedia PREŞUL de Ion Băieşu revine pe afişul bucureştean!  Teatrul Naţional din Bucureşti anunţă premiera spectacolului Preșul de Ion Băieşu, în regia...

„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, la Bucharest Fashion Film Festival

„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, la Bucharest Fashion Film Festival
Galerie Foto Documentarul McQueen, un portret fascinant al vizionarului designer britanic, și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului...

O premieră în Festivalul Internațional „George Enescu”: Festivalul Copiilor

O premieră în Festivalul Internațional „George Enescu”: Festivalul Copiilor
Ediția din 2019 a Festivalului „George Enescu” aduce o nouă premieră - Festivalul „George Enescu” pentru Copii – posibilă datorită parteneriatului cu Opera Comică pentru Copii din București. Peste...

Prima zi la Livre Paris 2019 - ministrul francez al Culturii a vizitat standul ICR: Este un mare succes!

Prima zi la Livre Paris 2019 - ministrul francez al Culturii a vizitat standul ICR: Este un mare succes!
Galerie Foto Cel mai mare eveniment dedicat cărţii în Franţa, Livre Paris, ediţia a 39-a, s-a deschis joi seară, la Porte de Versailles, în prezenţa unui public numeros, celebrând Europa şi valorile ei. La standul ICR,...

MIRA, pictată din cap până-n picioare pentru clipul noii sale piese, „Cum de te lasă”

MIRA, pictată din cap până-n picioare  pentru clipul noii sale piese, „Cum de te lasă”
În ciuda dezamăgirilor, visurile trebuie să-și croiască drum în viețile tuturor, acesta este mesajul pe care îl transmite MIRA odată cu noua ei piesă, „Cum de te lasă”. Vocea caldă a artistei și ritmul...

Cântăreţul britanic Sam Smith dezvăluie că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani

Cântăreţul britanic Sam Smith dezvăluie că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani
Cântăreţul britanic Sam Smith a dezvăluit că şi-a făcut o operaţie de liposucţie la vârsta de 12 ani, relatează Press Association. Sam Smith a stabilit două recorduri mondiale Guinness cu ajutorul...

A fost vândută colecția de artă a cântărețului George Michael

A fost vândută colecția de artă a cântărețului George Michael
Colecţia de artă a cântăreţului britanic George Michael, decedat în 2016, s-a vândut cu 9,26 de milioane de lire sterline (10,86 milioane de euro), taxe incluse, în cadrul unei licitaţii organizate la Londra, a ...

Evenimente speciale la One World Romania 12

Evenimente speciale la One World Romania 12
Galerie Foto Între 15 și 24 martie are loc cea de-a 12-a ediție a Festivalului One World Romania, în șase locații din centrul Bucureștiului. Ca în fiecare an, pe lângă proiecțiile de filme pregătim...

Rodica Lazăr se alătură distribuției serialului “Fructul oprit”

Rodica Lazăr se alătură distribuției serialului “Fructul oprit”
Îndrăgita actriță Rodica Lazăr se alătură echipei “Fructul oprit”, urmând să aibă prima apariție în serial, miercuri – 20 martie, de la ora 20.00, la Antena 1. Telespectatorii o vor putea vedea pe aceas...

Oana Moșneagu este Bihter în “Fructul oprit”: “Fără inhibiții, seducătoare”

Oana Moșneagu este Bihter în “Fructul oprit”: “Fără inhibiții, seducătoare”
Oana Moșneagu este noua actriță pe care telespectatorii o vor putea urmări, începând din această săptămână, în serialul “Fructul oprit”. Absolventă UNATC, tânăra o va interpreta pe Bihter în serialul...

S-a lansat Dirty Nano x The Motans – „Invitat”

S-a lansat Dirty Nano x The Motans – „Invitat”
După o piesă-statement și un videoclip revoluționar, The Motans și Dirty Nano lansează remixul single-ului „Invitat”. Sound-ul fresh, ritmat și optimist duce cu gândul la petrecerile din serile călduroase î...

Evidenţierea scriitorilor de mâine, la Salonul Cărţii de la Paris

Evidenţierea scriitorilor de mâine, la Salonul Cărţii de la Paris
Galerie Foto Cea mai mare manifestare literară din Franţa, Salonul Cărţii, se va desfăşura anul acesta între 15 şi 18 martie, în Parcul Expoziţiilor de la Porte de Versailles, cu o programare bogată, exigentă şi...
Serviciul de email marketing furnizat de