x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scriitorul periferiei româneşti

0
Autor: Claudia Daboveanu 28 Iul 2009 - 00:00
Scriitorul periferiei româneşti Dan Marinescu/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto

Criticul şi istoricul literar Valeriu Râpeanu a făcut o pasiune încă din liceu pentru scrii­tura lui G.M. Zamfirescu. Prof. Râpeanu vor­beş­te cu admiraţie despre "scriitorul periferiei româneşti".



● Jurnalul Naţional: Domnule profesor, ce ne puteţi spune despre conjunctura literară în care a apărut "Maidanul cu dragoste"?
● Valeriu Râpeanu:
"Maidanul cu dragoste" a apărut în 1933, anul fast în care romanul românesc a urcat pe o culme din păcate încă nemai­a­tinsă până atunci. Am în faţă Revista Fun­da­ţi­i­lor Regale, nr. de la 1 februarie 1934, unde Şerban Cioculescu publica la pagina 455 un articol pe care pot să-l consider istoric şi pe care-l recomand tuturor profesorilor şi cer­ce­tă­torilor: "Romanul românesc în 1933". E o sinteză la înălţimea acestui mare critic, în care tre­ce în revistă romanele care au apărut în acest an. Pare incredibil că pe o distanţă de nu­mai 12 luni au ieşit romane nu doar multe, ci şi foarte bune. Citez din Şerban Cioculescu: "Anul 1933 a reprezentat în grafica producţiei noastre epice treapta cea mai înaltă până în prezent. Vom e­numera, după romancierii consacraţi de publi­cul cumpărător, pe domnii Liviu Rebrea­nu, Mi­ha­il Sadoveanu, Gala Galaction, Ionel Teodo­reanu, Cezar Petrescu, Damian Stănoiu; profesionişti derivaţi din teatru, domnii Camil Pe­tres­cu şi George Mihail Zamfirescu; din po­li­tică, domnul Constantin Stere; din eseistică, domnul Mircea Eliade; din critică, domnii Lovinescu şi Dragomirescu; din nuvele, domnii Gib Mihăescu şi Tudor Teodorescu Branişte etc."...


● Şerban Cioculescu îi vedea aşadar pe Camil Petrescu şi pe G.M. Zamfirescu proveniţi din zona teatrului şi nu întâmplător. Cei doi au scris dramaturgie înainte de a apuca să rămână în conştiinţa cititorilor ca romancieri...
● Vedeţi, G.M. Zamfirescu se impune în lite­ratura noastră în anul 1927, cu piesa "Domnişoara Nastasia", jucată pe scena Companiei Dramatice Bulandra, cu Manolescu-Maximilian-Storin. Piesa făcea un contrast net cu majoritatea repertoriului. Era prima piesă românească ce se petrecea în lumea periferiei. Eroii principali trăiau în lumea periferiei, începând cu domnişoara Nastasia. La fel şi Vulpaşin, şi Ion Sorcovă. Această piesă a cunoscut un succes ieşit din comun şi datorită distribuţiei, dar mai ales a textului. Spectacolul a fost reluat în 1932 şi l-a impus pe G.M. Zamfirescu drept scriitorul periferiei româneşti. Sigur, şi înainte se mai scrisese despre periferie (Vasile Demetrius, Felix Aderca), dar aceasta este prima piesă cu  personaje care trăiesc la periferie. În 1933 apare "Maidanul cu dragoste", roman pe care G.M. Zamfirescu îl concepuse drept primul făcând parte dintr-un ciclu...


SUBIECT PITORESC

● "Bariera"...
● Exact! Numai că el a murit prematur - iată, anul acesta, în octombrie, vor fi 70 de ani de la moartea lui, iar faptul că dvs. tipăriţi acum ro­ma­nul său este un binemeritat gest omagial - fiind măcinat de boli şi sărăcie. El însuşi spune că n-a mimat suferinţa, ci a suferit în mod real!

A fost un om din periferie, s-a ridicat de aco­lo cu patima scrisului... Chiar prima frază din volumul I, "Un copil cântă cu ochii în soare", în­cepe cu o mărturisire autobiografică: "Desti­nul meu începe mizer, într-o mahala cu nume ru­şi­nos. Închid ochii şi revăd decorul, ca un desen în cărbune peste care a trecut apăsat mâna unui copil nebunatec". Şi de-aici se desfăşoară această melopee a periferiei româneşti, legată - pe coordonate geografice - de Gara de Nord (mulţi eroi sunt hamali), fabrica de bere Luther şi maidanul cu dragoste, care era cam pe unde se află acum Carrefour Orhideea... Evadarea co­piilor avea loc dincolo de orizontul Gării de Nord, cu fumul locomotivelor şi zgomotul atelierelor, spre Cotroceni...


● Cum vă explicaţi că succesul la publicul ci­ti­tor a fost tot atât de mare ca valoarea litera­ră pe care i-au recunoscut-o criticii?
● Voi spune că pentru orice scriitor e măgulitor să-i apară un roman într-o asemenea cons­te­la­ţie, în acelaşi an cu "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", cu "Răscoa­la", "Ru­soaica", "Velerim şi veler, Doamne" şi atâtea altele. Dar, inevitabil, eşti şi comparat cu ele. Aceste romane n-au apărut pe un vid lite­rar, într-un moment în care publicul, neavând alternativă, vine spre tine. Iată ce spune Eugen Lovinescu: "Prima jumătate a volumului I redă admirabil atmosfera mahalalei cu o mare pu­tere de evocare lirică valabilă, întrucât e trecută prin sensibilitatea vibrantă a micului său erou". Revin cu numai câteva rânduri la Şer­ban Cioculescu: "Atmosfera colectivă de periferie e redată impresionant în primul pătrar al romanului în structura realistă a căruia sub­zis­tă puţine elemente eterogene romantice sau de roman rusesc". Ştiţi că a fost comparat cu Gorki, în ceea ce priveşte scriitura acestui ro­man. Acea "lume de la fund" a fascinat cititorii.
● Un subiect pitoresc, cu care publicul nu prea era obişnuit la acea vreme...
● Era o lume prea puţin cunoscută... Bu­cu­reş­tiul era foarte stratificat în acea vreme. După primul război mondial, în 1919, Vlahuţă a scris un articol superb, "Lume amestecată", care are valoarea unui semnal a ceea ce se întâmpla. "Dincolo" era necunoscutul, era o lume care abia venise.  De la el a rămas expresia "Bucureştiul este un mic Paris într-un mare sat", pentru că micul Paris însemna câteva cartiere: Calea Victoriei (Podul Mogoşoaiei), Cotrocenii, Armenească, până pe Moşilor... De la Cimitirul Bellu încolo şi dincolo de Mihai Bravu începea o altă lume. Erau nişte insule des­pre care nu se ştia... şi acum e la fel, să nu ne amăgim... Revenind, succesul de public rezidă şi din talentul său liric. Era un evocator care tră­ia o dată cu eroul său. El spune "destinul meu începe mizer"... Publicul urmărea ro­ma­ne­le care aveau şi o componentă sentimentală, dar şi una de adevăr uman, care nu exalta aceas­­tă lume, nu-i conferea trăsături pe care nu le avea. Oamenii erau şi răi, şi buni. Femeile din soborul ţaţelor, despre care vorbeşte, erau cicălitoare, bârfitoare... Descrie casele de tole­ranţă... Iorga a fost de-a dreptul revoltat de acest lucru, considerând că e ultima treaptă pe care se putea ajunge, chiar îl apropia de Arghezi, prin pornografie.


● Ce a urmat după "Maidanul cu dragoste"?
● A continuat ciclul epic cu romanul în două volume "Sfânta mare neruşinare", la Editura Cartea Românească. "Cântecul destinelor. Popas între anotimpuri", volumul III, la Editura Naţională Ciornei. A avut iarăşi un mare succes piesa lui, "Idolul şi Ion Anapoda", reluată în anii '60-'70-'80. Şi acum se joacă la TNB... După moartea sa, asupra lui o perioadă se pogoară tăcerea. Două momente au marcat readucerea sa în actualitate: spectacolul "Domnişoara Nastasia", de la Teatrul Muncitoresc CFR Giuleşti, regizat de Horea Popescu. În rolul principal, Marga Anghelescu, în Vulpaşin - Nicolae Si­re­teanu, Ion Sorcovă - Colea Răutu. Un spectacol de marcă, a trecut de 200 de re­pre­zen­taţii. Îmi aduc aminte, în seara premierei au fost prezenţi în sală directorul de onoare al teatrului, maestrul Ion Manolescu, Tudor Vianu, Ion Marin Sadoveanu, toţi cronicarii epocii... Era în sală, pe de altă parte, un public popular, mai ales la balcon - oameni care parcă erau din piesă... se făcea o translaţie foarte uşoară. Acesta a fost primul moment care l-a relansat.


● Cel de-al doilea, din câte ştiu, s-a produs în etape şi e legat de dvs...
● Încă din liceu aveam o pasiune pentru G.M. Zamfirescu. Mai târziu, prof. Alexandru Balaci m-a în­trebat ce vreau să fac, iar eu i-am vorbit despre G.M. Zamfirescu. A vorbit cu familia, cu regretata actriţă Raluca Zamfirescu şi cu Ga­bri­e­la Zamfirescu - decorator, fiicele scriitorului, astfel încât mergeam zilnic la ele acasă, unde îmi puseseră biblioteca şi arhiva la dispoziţie. Astfel am tipărit un volum de teatru şi "Maidanul cu dragoste", prima ediţie, apărută în 1957, în­grijită de doamna Florenţa Zamfirescu şi pre­fa­ţa­tă de mine. De aici au început poveştile. În vre­mea aceea, pentru apariţia unei cărţi, di­recţia presei - adică cenzura - dădea două avize. Unul pentru manuscris, iar manuscrisul putea pleca la tipar. Când era în formă de carte, se dădea un aviz pentru bunul de difuzat. Mai târziu, direcţia presei a renunţat la acesta din urmă. Când să se dea bunul de difuzat, o "doamnă", nu pot să-i dau numele, a decretat: pornografie! Astfel, cartea nu s-a difuzat câteva luni, a stat legată la Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Aveam un tiraj de 20.000 de exemplare. Alexandru Balaci a protestat, dar ceilalţi erau mult mai puternici. Până la urmă s-a dat drumul, pentru că s-a zis că se furaseră foarte multe exemplare, deci cartea circula oricum pe piaţa neagră. Aşa era pe atunci, ceea ce era interzis stârnea curiozitatea... Aceasta a făcut ca editurile să fie inhibate, iar o a doua ediţie să apară abia peste 10 ani, în 1967, la Biblioteca pentru toţi, într-un tiraj de 70.000 de exemplare. În momentul în care cartea a ajuns pe masa cuiva mare de la C.C. a fost oprită pentru pornografie! I s-a dat drumul până la urmă... Dar mai trebuie să ştiţi că, pe lângă pornografie, cărţii i se imputa faptul că nu vorbeşte despre lupta clasei muncitoare. A proletariatului! Nu uitaţi că acel cartier era acelaşi cu cel în care se desfăşuraseră grevele de la Griviţa, în 1933, pe care şi le revendicau Gheorghiu Dej, Chivu Stoica, oameni cu funcţii... Chiar dacă Dej murise, ei tot vedeau că-n roman nu se vorbeşte despre aşa ceva. Era o lume paralelă... Unele pasaje erau de un tragism extraordinar, mai puternice decât lupta clasei muncitoare şi propaganda politică: scenele de tortură, mizeria. Dar nu se spunea "expresis verbis" despre proletariat! Bref, abia prin 1984 s-a mai scos o ediţie, la Editura Junimea din Iaşi. După '89 avem două ediţii, apărute la Editura Porto Franco din Galaţi, respectiv la Gramar... Consider iniţiativa Bi­bliotecii pentru toţi una fericită, pentru că leagă ceea ce s-a întâmplat în 1967, când a apărut pentru prima dată "Maidanul..." în această colecţie. Prin această carte şi prin altele, puneţi la îndemâna publicului capitole din cel mai glorios moment al romanului românesc: perioada interbelică.
Citeşte mai multe despre:   lume,   zamfirescu,   biblioteca pentru toţi,   g.m. zamfirescu,   maidanul cu dragoste,   maidanul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ana Morodan - lecții de fashion în Asia Express

Ana Morodan - lecții de fashion în Asia Express
Deși este concurent în Asia Express, cel mai dur reality show al momentului, contesa digitală Ana Morodan nu renunță sub nicio formă la elementele de fashion care îi sunt caracteristice. Chiar dacă are mereu...

Un pictor cu handicap la mâini gătește la ”Chefi la cuțite”

Un pictor cu handicap la mâini gătește la ”Chefi la cuțite”
Galerie Foto Marian Basa este unul dintre concurenții ce nu cunoaște limite, iar diseară, de la 20:00, vine la ”Chefi la cuțite” să ofere o lecție de curaj și de ambiție. Deși s-a născut cu un grav handicap la mâini,...

Miercuri, 21 noiembrie, exclusiv cu Jurnalul. "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern"

Miercuri, 21 noiembrie, exclusiv cu Jurnalul. "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern"
Unul dintre cei mai mari savanţi români are, bineînţeles, o poveste fabuloasă. Jurnalul vă oferă miercuri, 21 noiembrie, cartea "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern", cu dezvăluri...

Aproape 2,3 milioane de români s-au uitat luni seară la „Chefi la cuțite”

Aproape 2,3 milioane de români s-au uitat luni seară la „Chefi la cuțite”
Galerie Foto Luni, 19 noiembrie, „Chefi la cuțite” a fost lider de piață cu aproape 2,3 milioane de români care priveau emisiunea în minutul de maximă audiență de la 20.49. Telespectatorii Antena 1 au avut parte de...

Sorin Brotnei și Daniel Chiriță au făcut echipă după ”Ultimul Trib”

Sorin Brotnei și Daniel Chiriță au făcut echipă după ”Ultimul Trib”
Galerie Foto Dacă în Madagascar, în ”Ultimul Trib”, emisiune difuzatã în fiecare joi, de la 20.00, la Antena 1, fac parte din echipe adversare, Sorin Brotnei și Daniel Chiriță și-au descoperit o pasiune comună în...

Cocuța, Bogdan Boantă, CRBL și Oase au inventat o nouă metodă de a opri mașini în „Asia Express”

Cocuța, Bogdan Boantă, CRBL și Oase au inventat o nouă metodă de a opri mașini în „Asia Express”
Galerie Foto Transportul este una din marile provocări în Asia Express, cel mai dur reality show, difuzat în curând de Antena 1. Faptul că nu au bani și trebuie să facã autostopul nu e deloc ușor, de aceea concurenții...

Mihai Călin: “Este o experiență fantastică să fii tată”

Mihai Călin: “Este o experiență fantastică să fii tată”
Mihai Călin, care poate fi urmărit de telespectatori în “Fructul oprit”, serialul difuzat miercurea la Antena 1, mărturisește că viața i s-a îmbogățit de când a devenit tată. Actorul susține că postura...

Bontea, Dumitrescu și Scărlătescu, deciși să își schimbe regimul alimentar

Bontea, Dumitrescu și Scărlătescu,  deciși să își schimbe regimul alimentar
Galerie Foto Arome îmbietoare, farfurii de 3 cuțite, preparate speciale și combinații neașteptate de gust, toate se vor regăsi printre ingredientele ediției ”Chefi la cuțite” din seara aceasta, difuzată de la 20:00, pe...

O nouă amuletă va schimba strategiile chefilor: ”Trebuie să vă luptați până la sânge!”

O nouă amuletă va schimba strategiile chefilor:  ”Trebuie să vă luptați până la sânge!”
Luni seară, de la 20:00, Gina Pistol le va da strategiile peste cap celor trei chefi, în cea mai nouă ediție a show-ului culinar de la Antena 1. Sorin Bontea, Florin Dumitrescu și Cătălin Scărlătescu încă nu...

În ultimele episoade din ”Insula Iubirii”, Mirela îi dezvăluie lui Mircea cel mai bine păstrat secret al său

În ultimele episoade din ”Insula Iubirii”, Mirela îi dezvăluie lui Mircea  cel mai bine păstrat secret al său
Galerie Foto În ultima seară la Minitel, fetele și-au dat seama că tot ceea ce este frumos se termină, iar Mari, Cati și Mirela și-au abținut cu greu lacrimile. Momentele au fost cu atât mai grele pentru Mirela, care...

Irina Rimes lansează piesa „Nu știi tu să fii bărbat”

Irina Rimes lansează piesa „Nu știi tu să fii bărbat”
Video Irina Rimes, artista care s-a impus cu stilul său muzical aparte și cu imaginea conceptuală, a lansat noul său single. „Nu știi tu să fii bărbat” este o piesă de suflet, pe care artista a compus-o și care...

Italia vrea să renegocieze condițiile prin care împrumută Luvrului tablourile sale de Leonardo da Vinci

Italia vrea să renegocieze condițiile prin care împrumută Luvrului tablourile sale de Leonardo da Vinci
 Italia vrea să renegocieze acordul prin care împrumută Luvrului în 2019 tablourile sale semnate de Leonardo da Vinci, pentru o expoziţie ce va marca 500 de ani de la moartea artistului, a informat presa...

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"
Scriitorul şi romancierul american William Goldman, care a semnat scenariile mai multor filme de succes ca ''All the President's Men" sau "Marathon Man", a murit vineri, la vârsta de 87 de ani, a anunţat familia lui...

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"
Scriitorul şi romancierul american William Goldman, care a semnat scenariile mai multor filme de succes ca ''All the President's Men" sau "Marathon Man", a murit vineri, la vârsta de 87 de ani, a anunţat familia lui...

Carla’s Dreams și-a ales concurenții pentru duelurile ”X Factor”: ”Are toate șansele să câștige! Orice ar face, el este artist!”

Carla’s Dreams și-a ales concurenții pentru duelurile ”X Factor”:  ”Are toate șansele să câștige! Orice ar face, el este artist!”
Galerie Foto Echipa de băieți sub 24 de ani a lui Carla’s Dreams a trecut seara trecută prin mari emoții, dar juratul a ales patru pentru a trece în etapa următoare ”X Factor”, iar juratul crede că are deja arma...
Serviciul de email marketing furnizat de