x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scriitorul periferiei româneşti

0
Autor: Claudia Daboveanu 28 Iul 2009 - 00:00
Scriitorul periferiei româneşti Dan Marinescu/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto

Criticul şi istoricul literar Valeriu Râpeanu a făcut o pasiune încă din liceu pentru scrii­tura lui G.M. Zamfirescu. Prof. Râpeanu vor­beş­te cu admiraţie despre "scriitorul periferiei româneşti".



● Jurnalul Naţional: Domnule profesor, ce ne puteţi spune despre conjunctura literară în care a apărut "Maidanul cu dragoste"?
● Valeriu Râpeanu:
"Maidanul cu dragoste" a apărut în 1933, anul fast în care romanul românesc a urcat pe o culme din păcate încă nemai­a­tinsă până atunci. Am în faţă Revista Fun­da­ţi­i­lor Regale, nr. de la 1 februarie 1934, unde Şerban Cioculescu publica la pagina 455 un articol pe care pot să-l consider istoric şi pe care-l recomand tuturor profesorilor şi cer­ce­tă­torilor: "Romanul românesc în 1933". E o sinteză la înălţimea acestui mare critic, în care tre­ce în revistă romanele care au apărut în acest an. Pare incredibil că pe o distanţă de nu­mai 12 luni au ieşit romane nu doar multe, ci şi foarte bune. Citez din Şerban Cioculescu: "Anul 1933 a reprezentat în grafica producţiei noastre epice treapta cea mai înaltă până în prezent. Vom e­numera, după romancierii consacraţi de publi­cul cumpărător, pe domnii Liviu Rebrea­nu, Mi­ha­il Sadoveanu, Gala Galaction, Ionel Teodo­reanu, Cezar Petrescu, Damian Stănoiu; profesionişti derivaţi din teatru, domnii Camil Pe­tres­cu şi George Mihail Zamfirescu; din po­li­tică, domnul Constantin Stere; din eseistică, domnul Mircea Eliade; din critică, domnii Lovinescu şi Dragomirescu; din nuvele, domnii Gib Mihăescu şi Tudor Teodorescu Branişte etc."...


● Şerban Cioculescu îi vedea aşadar pe Camil Petrescu şi pe G.M. Zamfirescu proveniţi din zona teatrului şi nu întâmplător. Cei doi au scris dramaturgie înainte de a apuca să rămână în conştiinţa cititorilor ca romancieri...
● Vedeţi, G.M. Zamfirescu se impune în lite­ratura noastră în anul 1927, cu piesa "Domnişoara Nastasia", jucată pe scena Companiei Dramatice Bulandra, cu Manolescu-Maximilian-Storin. Piesa făcea un contrast net cu majoritatea repertoriului. Era prima piesă românească ce se petrecea în lumea periferiei. Eroii principali trăiau în lumea periferiei, începând cu domnişoara Nastasia. La fel şi Vulpaşin, şi Ion Sorcovă. Această piesă a cunoscut un succes ieşit din comun şi datorită distribuţiei, dar mai ales a textului. Spectacolul a fost reluat în 1932 şi l-a impus pe G.M. Zamfirescu drept scriitorul periferiei româneşti. Sigur, şi înainte se mai scrisese despre periferie (Vasile Demetrius, Felix Aderca), dar aceasta este prima piesă cu  personaje care trăiesc la periferie. În 1933 apare "Maidanul cu dragoste", roman pe care G.M. Zamfirescu îl concepuse drept primul făcând parte dintr-un ciclu...


SUBIECT PITORESC

● "Bariera"...
● Exact! Numai că el a murit prematur - iată, anul acesta, în octombrie, vor fi 70 de ani de la moartea lui, iar faptul că dvs. tipăriţi acum ro­ma­nul său este un binemeritat gest omagial - fiind măcinat de boli şi sărăcie. El însuşi spune că n-a mimat suferinţa, ci a suferit în mod real!

A fost un om din periferie, s-a ridicat de aco­lo cu patima scrisului... Chiar prima frază din volumul I, "Un copil cântă cu ochii în soare", în­cepe cu o mărturisire autobiografică: "Desti­nul meu începe mizer, într-o mahala cu nume ru­şi­nos. Închid ochii şi revăd decorul, ca un desen în cărbune peste care a trecut apăsat mâna unui copil nebunatec". Şi de-aici se desfăşoară această melopee a periferiei româneşti, legată - pe coordonate geografice - de Gara de Nord (mulţi eroi sunt hamali), fabrica de bere Luther şi maidanul cu dragoste, care era cam pe unde se află acum Carrefour Orhideea... Evadarea co­piilor avea loc dincolo de orizontul Gării de Nord, cu fumul locomotivelor şi zgomotul atelierelor, spre Cotroceni...


● Cum vă explicaţi că succesul la publicul ci­ti­tor a fost tot atât de mare ca valoarea litera­ră pe care i-au recunoscut-o criticii?
● Voi spune că pentru orice scriitor e măgulitor să-i apară un roman într-o asemenea cons­te­la­ţie, în acelaşi an cu "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", cu "Răscoa­la", "Ru­soaica", "Velerim şi veler, Doamne" şi atâtea altele. Dar, inevitabil, eşti şi comparat cu ele. Aceste romane n-au apărut pe un vid lite­rar, într-un moment în care publicul, neavând alternativă, vine spre tine. Iată ce spune Eugen Lovinescu: "Prima jumătate a volumului I redă admirabil atmosfera mahalalei cu o mare pu­tere de evocare lirică valabilă, întrucât e trecută prin sensibilitatea vibrantă a micului său erou". Revin cu numai câteva rânduri la Şer­ban Cioculescu: "Atmosfera colectivă de periferie e redată impresionant în primul pătrar al romanului în structura realistă a căruia sub­zis­tă puţine elemente eterogene romantice sau de roman rusesc". Ştiţi că a fost comparat cu Gorki, în ceea ce priveşte scriitura acestui ro­man. Acea "lume de la fund" a fascinat cititorii.
● Un subiect pitoresc, cu care publicul nu prea era obişnuit la acea vreme...
● Era o lume prea puţin cunoscută... Bu­cu­reş­tiul era foarte stratificat în acea vreme. După primul război mondial, în 1919, Vlahuţă a scris un articol superb, "Lume amestecată", care are valoarea unui semnal a ceea ce se întâmpla. "Dincolo" era necunoscutul, era o lume care abia venise.  De la el a rămas expresia "Bucureştiul este un mic Paris într-un mare sat", pentru că micul Paris însemna câteva cartiere: Calea Victoriei (Podul Mogoşoaiei), Cotrocenii, Armenească, până pe Moşilor... De la Cimitirul Bellu încolo şi dincolo de Mihai Bravu începea o altă lume. Erau nişte insule des­pre care nu se ştia... şi acum e la fel, să nu ne amăgim... Revenind, succesul de public rezidă şi din talentul său liric. Era un evocator care tră­ia o dată cu eroul său. El spune "destinul meu începe mizer"... Publicul urmărea ro­ma­ne­le care aveau şi o componentă sentimentală, dar şi una de adevăr uman, care nu exalta aceas­­tă lume, nu-i conferea trăsături pe care nu le avea. Oamenii erau şi răi, şi buni. Femeile din soborul ţaţelor, despre care vorbeşte, erau cicălitoare, bârfitoare... Descrie casele de tole­ranţă... Iorga a fost de-a dreptul revoltat de acest lucru, considerând că e ultima treaptă pe care se putea ajunge, chiar îl apropia de Arghezi, prin pornografie.


● Ce a urmat după "Maidanul cu dragoste"?
● A continuat ciclul epic cu romanul în două volume "Sfânta mare neruşinare", la Editura Cartea Românească. "Cântecul destinelor. Popas între anotimpuri", volumul III, la Editura Naţională Ciornei. A avut iarăşi un mare succes piesa lui, "Idolul şi Ion Anapoda", reluată în anii '60-'70-'80. Şi acum se joacă la TNB... După moartea sa, asupra lui o perioadă se pogoară tăcerea. Două momente au marcat readucerea sa în actualitate: spectacolul "Domnişoara Nastasia", de la Teatrul Muncitoresc CFR Giuleşti, regizat de Horea Popescu. În rolul principal, Marga Anghelescu, în Vulpaşin - Nicolae Si­re­teanu, Ion Sorcovă - Colea Răutu. Un spectacol de marcă, a trecut de 200 de re­pre­zen­taţii. Îmi aduc aminte, în seara premierei au fost prezenţi în sală directorul de onoare al teatrului, maestrul Ion Manolescu, Tudor Vianu, Ion Marin Sadoveanu, toţi cronicarii epocii... Era în sală, pe de altă parte, un public popular, mai ales la balcon - oameni care parcă erau din piesă... se făcea o translaţie foarte uşoară. Acesta a fost primul moment care l-a relansat.


● Cel de-al doilea, din câte ştiu, s-a produs în etape şi e legat de dvs...
● Încă din liceu aveam o pasiune pentru G.M. Zamfirescu. Mai târziu, prof. Alexandru Balaci m-a în­trebat ce vreau să fac, iar eu i-am vorbit despre G.M. Zamfirescu. A vorbit cu familia, cu regretata actriţă Raluca Zamfirescu şi cu Ga­bri­e­la Zamfirescu - decorator, fiicele scriitorului, astfel încât mergeam zilnic la ele acasă, unde îmi puseseră biblioteca şi arhiva la dispoziţie. Astfel am tipărit un volum de teatru şi "Maidanul cu dragoste", prima ediţie, apărută în 1957, în­grijită de doamna Florenţa Zamfirescu şi pre­fa­ţa­tă de mine. De aici au început poveştile. În vre­mea aceea, pentru apariţia unei cărţi, di­recţia presei - adică cenzura - dădea două avize. Unul pentru manuscris, iar manuscrisul putea pleca la tipar. Când era în formă de carte, se dădea un aviz pentru bunul de difuzat. Mai târziu, direcţia presei a renunţat la acesta din urmă. Când să se dea bunul de difuzat, o "doamnă", nu pot să-i dau numele, a decretat: pornografie! Astfel, cartea nu s-a difuzat câteva luni, a stat legată la Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Aveam un tiraj de 20.000 de exemplare. Alexandru Balaci a protestat, dar ceilalţi erau mult mai puternici. Până la urmă s-a dat drumul, pentru că s-a zis că se furaseră foarte multe exemplare, deci cartea circula oricum pe piaţa neagră. Aşa era pe atunci, ceea ce era interzis stârnea curiozitatea... Aceasta a făcut ca editurile să fie inhibate, iar o a doua ediţie să apară abia peste 10 ani, în 1967, la Biblioteca pentru toţi, într-un tiraj de 70.000 de exemplare. În momentul în care cartea a ajuns pe masa cuiva mare de la C.C. a fost oprită pentru pornografie! I s-a dat drumul până la urmă... Dar mai trebuie să ştiţi că, pe lângă pornografie, cărţii i se imputa faptul că nu vorbeşte despre lupta clasei muncitoare. A proletariatului! Nu uitaţi că acel cartier era acelaşi cu cel în care se desfăşuraseră grevele de la Griviţa, în 1933, pe care şi le revendicau Gheorghiu Dej, Chivu Stoica, oameni cu funcţii... Chiar dacă Dej murise, ei tot vedeau că-n roman nu se vorbeşte despre aşa ceva. Era o lume paralelă... Unele pasaje erau de un tragism extraordinar, mai puternice decât lupta clasei muncitoare şi propaganda politică: scenele de tortură, mizeria. Dar nu se spunea "expresis verbis" despre proletariat! Bref, abia prin 1984 s-a mai scos o ediţie, la Editura Junimea din Iaşi. După '89 avem două ediţii, apărute la Editura Porto Franco din Galaţi, respectiv la Gramar... Consider iniţiativa Bi­bliotecii pentru toţi una fericită, pentru că leagă ceea ce s-a întâmplat în 1967, când a apărut pentru prima dată "Maidanul..." în această colecţie. Prin această carte şi prin altele, puneţi la îndemâna publicului capitole din cel mai glorios moment al romanului românesc: perioada interbelică.
Citeşte mai multe despre:   lume,   zamfirescu,   biblioteca pentru toţi,   g.m. zamfirescu,   maidanul cu dragoste,   maidanul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la Târgul Internaţional de Carte de la Beijing

România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la Târgul Internaţional de Carte de la Beijing
România va fi prezentă cu peste 600 de titluri la a XXVI-a ediţie a Târgului Internaţional de Carte de la Beijing (BIBF), care se va desfăşura de miercuri până duminică şi la care ţara noastră are statut de ...

Serviciul de streaming al grupului Disney va fi lansat în Canada şi Olanda, în noiembrie

Serviciul de streaming al grupului Disney va fi lansat în Canada şi Olanda, în noiembrie
Walt Disney Co a anunţat luni că va lansa noul său serviciu de streaming video, Disney+, în Canada şi Olanda, pe 12 noiembrie, aceeaşi dată la care va avea loc şi lansarea acestuia în Statele Unite, informează...

Dwayne Johnson s-a căsătorit în secret, duminică, în Hawaii

Dwayne Johnson s-a căsătorit în secret, duminică, în Hawaii
Actorul american Dwayne Johnson, supranumit "The Rock", a anunţat că s-a căsătorit cu partenera lui de viaţă, cântăreaţa Lauren Hashian, în cadrul unei ceremonii secrete, care a avut loc duminică în Hawaii,...

Regizorul Costa-Gavras va fi distins cu Premiul Jaeger-LeCoultre, la Mostra di Venezia

Regizorul Costa-Gavras va fi distins cu Premiul Jaeger-LeCoultre, la Mostra di Venezia
Galerie Foto Bienala de la Veneţia a anunţat că anul acesta Premiul Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker îl va onora pe cunoscutul regizor francez de origine greacă Costa-Gavras. Cineastul va primi distincţia în 31 august,...

„Lunga vară fierbinte a marilor festivaluri” la Teatrelli – Octavian Saiu îi aduce în fața publicului pe directorii a două importante festivaluri de teatru

„Lunga vară fierbinte a marilor festivaluri” la Teatrelli – Octavian Saiu îi aduce în fața publicului pe directorii a două importante festivaluri de teatru
O întâlnire cu cărțile pe față despre fenomenul festivalier din România, dar și din străinătate. Ce tipuri de evenimente merită urmărite? Ce este supraevaluat? Care este rolul festivalurilor pentru public...

Juriul de concurs al Galei Tânărului Actor HOP, 2019

Juriul de concurs al Galei Tânărului Actor HOP, 2019
UNITER anunță juriul de concurs pentru ediţia a XXII-a a evenimentului mult așteptat de tinerii actori și nu numai – GALA TÂNĂRULUI ACTOR, HOP. Cei 50 de concurenți pășesc în universul GIGI CĂCIULEANU

Ştefan Bănică: “La Cerbul de Aur am avut şansa să-i ascult şi să-i cunosc personal pe Cindy Lauper şi pe Jerry Lee Lewis!”

Ştefan Bănică: “La Cerbul de Aur am avut şansa să-i ascult şi să-i cunosc personal pe Cindy Lauper şi pe Jerry Lee Lewis!”
Galerie Foto La Cerbul de Aur şi-a cunoscut idolul copilăriei! A întâlnit-o pe Cyndi Lauper! A urmărit recitaluri ale lui Tom Jones, Pink, James Brown! Şi, tot la Cerbul de Aur, va urca pe scenă pentru a parta oară! Toate i...

"Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus Plus", la Festivalul UNDERCLOUD!

"Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus Plus", la Festivalul UNDERCLOUD!
Galerie Foto Au mai rămas doar câteva zile până când vă veți putea întâlni cu două dintre spectacolele Teatrului Apropo, "Căsuța din ceață" și "Cadranul Plus-Plus",  în ediția a XII-a a...

O nouă mărturie arhitectonică despre Mănăstirea Văcărești

O nouă mărturie arhitectonică despre Mănăstirea Văcărești
Muzeul Municipiului București invită persoanele interesate să participe la vernisajul expoziției tematice „Memoria arhitecturii: Mărturiile unor arhitecți despre Mănăstirea Văcărești”, eveniment care va...

Fascinante broderii din bogata tradiţie bizantină din România, la Luvru 

Fascinante broderii din bogata tradiţie bizantină din România, la Luvru 
Galerie Foto                                                Muzeul Luvru a găzduit, timp de trei luni, o impresi...

40 de ani de la primul show color al Televiziunii Române

40 de ani de la primul show color al Televiziunii Române
Galerie Foto Moment aniversar pe scena Festivalului Internaţional Cerbul de Aur 2019. În urmă cu 40 de ani, „Eu sunt Corina”, un spectacol de televiziune produs de regretatul Tudor Vornicu, alături de echipa sa, devenea...

Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara

Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara
Muzeul Național de Artă al României a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute,  mini expoziția–investigație având ca temă misterioasa „dispariție” a portretului poetului avangardist Tristan...

Doliu în lumea muzicii populare. A murit cântăreața Ana Maria Pop

Doliu în lumea muzicii populare. A murit cântăreața Ana Maria Pop
Cântăreaţa de muzică populară Ana Maria Pop, în vârstă de 37 de ani, a murit duminică seara, în urma unui accident rutier produs pe DN 1C, pe raza comunei Cicârlău, a precizat Biroul de comunicare al IPJ...

Lungmetrajul "Vitalina Varela" este marele câștigător al Festivalului de la Locarno

Lungmetrajul "Vitalina Varela" este marele câștigător al Festivalului de la Locarno
Lungmetrajul "Vitalina Varela", al regizorului portughez Pedro Costa a câștigat premiul Leopardul de Aur (Pardo d'oro) la Festivalul de film de la Locarno (Elveţia). Filmul prezintă povestea Vitalinei, o...

Netflix va produce un serial de animație dedicat lui Elvis Presley

Netflix va produce un serial de animație dedicat lui Elvis Presley
Compania americană Netflix va produce serialul de animație pentru adulți "Agent King", dedicat împlinirii a 42 de ani de la moartea celebrului cântăreț, Elvis Presley. Acesta se va realiza în...
Serviciul de email marketing furnizat de