x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bădăranii

0
Autor: Loreta Popa 20 Sep 2009 - 00:00
Bădăranii
Vezi galeria foto

Un mare artist, care nu şi-a dezamăgit publicul niciodată, spunea că umorul este înfrângerea tristeţii. Mai ales când este umor de calitate. Meseria de comediant este foarte frumoasă, dar parşivă. Pierzi într-o seară ce ai arat într-o vară. Dacă dezamăgeşti publicul o singură dată, el nu te iartă. Dacă în schimb reuşeşti să-ţi faci cât de cât un nume, la menţinerea lui se munceşte mai rău ca la galere. Astfel s-a întâmplat cu actorii din "Bădăranii", realizat de Sică Alexandrescu în 1960.



Într-o vreme când Bucureştii aveau teatre cu actori mari, desăvârşiţi, restaurante cu orchestre şi dizeuri, cârciumioare de cartier cu grătar special şi câteva personaje pitoreşti care stârneau amuzament, dar şi un pic de compasiune, maestrul Sică Alexandrescu realiza unul dintre cele mai îndrăgite filme româneşti, "Bădăranii". Celebra comedie de Carlo Goldoni a avut parte de o distribuţie de neînlocuit: Grigore Vasiliu Birlic, Carmen Stănescu, Nicki Atanasiu, Alexandru Giugaru, Cella Dima, Sanda Toma, George Calboreanu, Silvia Dumitrescu Timică, Marcel Anghelescu, Radu Beligan, Nineta Gusti. Celebrul dramaturg italian este considerat de critică drept unul dintre cei mai valoroşi autori europeni de teatru, fiind recunoscut pe plan internaţional.

La închiderea stagiunii 1956-1957, Teatrul Naţional primea o invitaţie la prestigiosul Festival Goldoni din Veneţia, cu prilejul a 250 de ani de la naşterea autorului. În repertoriu nu exista nici o piesă a lui Goldoni şi cum o asemenea invitaţie nu putea fi ratată, Sică Alexandrescu a telegrafiat prompt organizatorilor că Naţionalul bucureştean va participa la festival cu "Bădăranii". Era un proiect mai vechi al maestrului şi nu se putea găsi un prilej mai fericit decât acesta pentru a putea fi pus în practică. În numai 12 zile, cu  faimoasa lui echipă, în frunte cu formidabilul trio Calboreanu - Giugaru - Vasiliu Birlic, muncind fără întrerupere zi şi noapte, s-a putut realiza unul dintre cele mai uimitoare spectacole de comedie din cea de-a doua jumătate a veacului trecut. Arta cu care românii au interpretat cunoscutele personaje ale lui Goldoni, dar mai ales verva şi prospeţimea, naturaleţea jocului i-au făcut pe italieni să nu se ridice de pe scaune şi să asculte actul al treilea sub o ploaie torenţială. Presa italiană scria în termeni superlativi despre trupa bucureşteană care încântase asistenţa prin stilul şi plasticitatea montării, cum de altfel se întâmplase şi cu "Revizorul", ovaţionat şi considerat un adevărat triumf la Moscova. Spectacolul a fost înregistrat la Radio (1958), la Televiziune (1960) şi transpus pe peliculă pentru marele ecran (1960) şi discuri Electrecord. Iniţiativa de a se realiza şi un film după acest spectacol era o consecinţă firească a nevoii de a imortaliza triumful lui.

Sică Alexandrescu s-a născut la 15 august 1896, la Bucureşti  şi a murit la 6 august 1973, la Cannes-Franţa.  Poate cel mai mare şi mai important regizor al teatrului românesc, maestrul s-a format la şcoala realistă a lui Paul Gusty. A fost de două ori distins cu titlul de "Laureat al premiului de stat". Fiu al unui actor de la Naţionalul bucureştean, care a jucat în prezenţa lui I.L. Caragiale la prima montare a piesei "O scrisoare pierdută", Sică Alexandrescu a crescut în perioada emancipării regiei de teatru. Aceasta ieşea din tiparele rigide ale secolului al XIX-lea. A valorificat, ca nimeni altul, piesele lui Caragiale. Sub bagheta sa, piesele au devenit tot atât de populare ca şi opera tipărită a lui nenea Iancu. Era un bun regizor de farse în genul bulevardier, de divertisment în gustul epocii, în fond, adaptări moderne ale tradiţiei vodevilului. Prelucra, dramatiza, regiza cu îndemânare şi cu imediat succes la public. Ioana Bogdan, director editorial TVR MEDIA, a realizat un interviu cu distinsa actriţă Carmen Stănescu despre personajul cumetrei Felice, consoarta onorabilului jupân Canciano, cu ocazia lansării DVD-ului "Bădăranii" de TVR Media. "Personajul ăsta a avut, la noi la teatru, o istorie de necrezut!", mărturisea Carmen Stănescu. "Eu n-am jucat la premiera din Italia, pusă în scenă de Sică Alexandrescu la Teatrul Naţional într-un timp-record, pentru «Festivalul Carlo Goldoni» de la Veneţia. Acolo, rolul Felice a fost interpretat de Nina Diaconescu. Fiind vorba de o deplasare în străinătate, pe mine mă scoseseră din discuţie ca nefiind o persoană de încredere. Aveam o mătuşă la Paris şi exista suspiciunea că nu m-aş mai întoarce în ţară. La festival, performanţa  şi succesul actorilor români au entuziasmat întreaga lume a teatrului european. Dar... stupoare! Nina a fugit şi nu s-a mai întors ea în ţară. La venirea în Bucureşti, pentru premiera românească, Sică m-a distribuit pe mine în rolul carismaticei Felice. Am lucrat textul în numai trei zile şi am urcat pe scenă. Ce personaj...! L-am iubit nespus de mult, mai ales că-l aveam ca partener pe minunatul şi inegalabilul Grigore Vasiliu Birlic. Păi, cum să nu râdă publicul în hohote? Imaginaţi-vă că meşterul Birlic îmi ajungea până sub umăr... De la «înălţimea aia» tuna şi fulgera jupân Canciano făcând eforturi de a-şi tiraniza consoarta... Pe deasupra, moda rochiilor somptuoase, cu crinolină, accentua mai mult comicul de situaţie... S-a jucat mult, s-a făcut film, s-a înregistrat la Radio, s-a transpus pe disc de vinil. Publicul, presa, erau entuziasmaţi; bătaie pe bilete, cronici laudative...Multă vreme oamenii au folosit în vorbirea curentă replici nostime din piesă: «să nu zic vorba aia» şi «cum te văd şi cum mă vezi»... Nu-i de mirare! Sică făcuse o distribuţie de monştri sacri! La un an după premiera bucureşteană, s-a turnat filmul în studiourile de la Buftea. Scenografii au dat dovada unei măiestrii de excepţie. S-a alocat un buget considerabil pentru decor şi costume. Mi-amintesc că era vară, vacanţă, şi noi filmam într-o căldură sufocantă, mai ales când se aprindeau uriaşele reflectoare din platou. Sică Alexandrescu a păstrat distribuţia din teatru şi pentru  film. Da! Păi, cum să renunţi la genialii Calboreanu, Giugaru, Marcel Anghelescu, Birlic pentru a da viaţă «bădăranilor»? Nu se putea! Erau extraordinari. Dar eu vreau să aduc acum un elogiu fierbinte talentului şi uriaşului farmec personal al marilor actriţe care au interpretat personajele feminine din piesă. Un trio cochet şi adorabil, de un haz năucitor, irepresibil. Doamnele erau un fel de «sufragete» avantla lettre, folosind discret armele aflate la îndemână - frumuseţea, feminitatea şi inteligenţa... Cu «armele» astea au câştigat personajele noastre războiul cu obtuzitatea, prostia, meschinăria şi laşitatea «soţilor lor». Nu pot vorbi de «Bădăranii» fără să nu remarc, în mod deosebit, jocul inspirat şi replicile Silviei Dumitrescu-Timică, pe care ea le transforma în curcubee scânteietoare de râs copios, sănătos cu puternice ecouri moralizatoare. în spatele numelui celebru, marea doamnă a teatrului românesc era şi un om minunat. Avea atâta har, atâta  vitalitate, inventivitate în cheia comică, atâta generozitate şi modestie... Alături de ea, de splendida Cella Dima, de debutanta Sanda Toma (un fluture inocent, graţios şi înamorat) am trăit - datorită marelui regizor şi om de cultură Sică Alexandrescu - momente de uriaşă bucurie şi performanţă profesională. Celor plecaţi să le fie amintirea luminoasă şi de neuitat!!! Nu ştiu dacă le-am spus îndeajuns colegilor mei cât de mult i-am iubit, i-am admirat şi preţuit, cât de fericită am fost alături de ei sub reflectoare; nu am măsurat amplitudinea plecăciunii mele în faţa publicului, dar vreau să închei interviul ăsta oferind cu reverenţă toată gratitudinea mea celor care mi-au prilejuit fericirea de a fi actriţă", încheia actriţa Carmen Stănescu.

în "Bădăranii" asistăm la eternul conflict dintre generaţii, la victoria nu atât a femeii asupra bărbatului, cât a sentimentului asupra egoismului. Acţiunea se petrece la Veneţia, în anul 1760. Negustorul Lunardo, un bărbat grosolan şi foarte sever, impune soţiei sale, Margarita, şi fiicei din prima căsătorie, Lucietta, o viaţă austeră. Ignorând sentimentele fiicei sale, Jupân Lunardo hotărăşte căsătoria Luciettei cu Filippetto, fiul bogătaşului Maurizio. Viitorii cuscri interzic copiilor lor să se cunoască înainte de logodnă. Soţiile hotărăsc în schimb să le dea celor doi negustori o lecţie usturătoare. Ele sunt sprijinite de frumoasa Felice, consoarta lui Jupân Canciano, şi el un membru al trio-ului de "bădărani". Doamnele pun la cale o întâlnire între cei doi tineri. Bărbaţii hotărăsc să-şi demonstreze autoritatea, să-şi pedepsească consoartele şi să anuleze căsătoria tinerilor. Dar aceştia se iubesc, iar doamnele, dorind fericirea lor, îşi impun voinţa folosind tot arsenalul feminin pe care îl stăpânesc la perfecţie.

Mulţumim doamnelor Ioana Bogdan - director editorial TVR MEDIA - şi Georgeta Chira - redactor TVR MEDIA - pentru sprijinul acordat în realizarea acestui material.

Citeşte mai multe despre:   cinemateca

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020
Situaţia de excepţie în care apare primul număr din 2020 al revistei „Film”este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat„Distopia”: „Cred că mulţi dintre cinefilii cu vechi...

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război
Jon Bon Jovi, şi fostul prinţ britanic Harry, au lansat o melodie caritabilă al cărei mesaj reprezintă o chemare la arme, datorie şi sacrificiu. De fapt, noua versiune a cântecului „Unbroken”, cu prinţul...

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online
Galerie Foto În contextul pandemiei de coronavirus, de Ziua Mondială a Teatrelor, 27 martie, la Bucureşti, teatrele sunt închise pentru marele public. Iubitorii de teatru se vor putea delecta, însă, vineri seara, cu spectacole...

Azi e Ziua Mondială a Teatrului

Azi e Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto „În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor...

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului
Galerie Foto Pentru prima dată, în cadrul binecunoscutului proiect „ReUniuni Teatrale” realizat de Teatrul Național Iași în parteneriat cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, spectacolul dedicat Zilei...

Artiști Împreună în luptă cu pandemia

Artiști Împreună în luptă cu pandemia
Centrul Cultural Clujean lansează un proiect național care implică artiștii români în lupta cu pandemia COVID-19. Platforma Artiști Împreună răspunde inițiativei Observatorului Român de Sănătate de a...

Teatrul de Comedie VINE la voi!

Teatrul de Comedie VINE la voi!
Teatrul de Comedie a lansat în cadrul programului COMEDIA ÎN CARANTINĂ, un proiect derulat exclusiv pe platformele de facebook și instagram, prin care își propune ca, alături de echipa artistică, să vină în ca...

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine
Teatrul EXCELSIOR se mută în spațiul online, ca răspuns la nevoia de continuitate a activității sale și de reinventare, în contextul distanțării sociale care se impune în această perioadă delicată, a...

Cântăm de acasă, pentru sibieni!

Cântăm de acasă, pentru sibieni!
Galerie Foto Stagiunea online a Filarmonicii de Stat Sibiu continuă cu noi producții prezentate publicului, în mediul virtual. Programul „Stage@home” a mobilizat artiștii sibieni, care au creat clipuri educative sau...

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online
Săptămânile de izolare forţată dau ocazia oricui doreşte să se plimbe virtual prin cele mai cunoscute încăperi de la Vatican, săli care altfel ar fi fost accesibile numai după ore sau chiar zile de...

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul de la Fatima

România, consacrată Sfintei Fecioare Maria,  la Sanctuarul de la Fatima
Galerie Foto România a fost consacrată, în seara de miercuri, 25 martie a.c., Preasfintei Inimi a lui Isus şi Inimii Neprihănite a Sfintei Fecioare Maria, la Sanctuarul marian de la Fatima, în Portugalia. Actul consacrării va...

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly

Endurace. Un an în spațiu, o viață de descoperiri de Scott Kelly
Galerie Foto Endurance. Un an în spațiu, o viață de descoperiri este povestea incredibilă a unui om care şi-a mobilizat întreaga voinţă pentru împlinirea unui vis ce părea imposibil. O misiune spaţială NASA...
Serviciul de email marketing furnizat de