x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Mondial, holera si cenzura

Mondial, holera si cenzura

de Dana Andronie    |    13 Mar 2006   •   00:00
Mondial, holera si cenzura

Depoul de tramvaie Dudesti. Aici munceste un "mondial". Dragos Vasiliu este numele lui si este sef exploatare la RATB, transport electric. Odata a fost chitarist…

BIBELOU DE PORTELAN
Depoul de tramvaie Dudesti. Aici munceste un "mondial". Dragos Vasiliu este numele lui si este sef exploatare la RATB, transport electric. Odata a fost chitarist…

Mondial s-a nascut in 1966, pe langa Clubul Politehnicii, 303, la initiativa studentilor politehnisti Filip Merca - chitara bass, Dragos Vasiliu - chitara acompaniament, Florin Dumitru - percutie, Gabriel Dragan - voce, la care s-au alaturat Gabriel Litvin de la Institutul de Constructii - chitara solo, Radu Stoica - Institutul de Arhitectura - voce, Romeo Vanica - Conservator - compozitor, si mai apoi Mircea Dragan - Conservator - clape. "Mondialii" au crescut si s-au maturizat la "Grigore Preoteasa", Casa de Cultura a Studentilor.

CORONITA. Prima formula i se datoreaza intr-o oarecare masura lui Dragos Vasiliu. "Eu stateam pe Mircea Vulcanescu la numarul 110, iar la 104 locuia Mihai Constantinescu, care a fost si el solistul trupei, alaturi de Gabi Dragan. Mihai canta «Primavara», iar Gabi era cu «Iubire, bibelou de portelan». S-au schimbat multe garnituri in trupa. Se modificau nu neaparat din neseriozitate, ci si pe baza de prietenie. In locul lui Romica Vanica a venit la clape, in 1967, Mircea Dragan, care avusese o colaborare cu Sideral. Baietii s-au dus acasa la Misu Cernea, care era elev in clasa a XII-a, si l-au intrebat daca vrea sa vina in Mondial. A zis DA. Iar Florin Dumitru s-a dus, pe baza de imprumut, la Phoenix, care ramasesera fara baterist, pentru ca plecase in armata. Dupa mai multe incercari s-a incropit o trupa care a mers destul de bine. In 1968, la Festivalul trupelor pop-rock de la Iasi, Phoenix a luat marele premiu, Mondial - Premiul I, Premiul II nu s-a dat, iar Premiul III - Rosu si Negru, cu Nancy Brandes, Ovidiu Lipan Tandarica si Liviu Tudan. Poate asa va dati seama de valoarea Mondialului de atunci", si-a inceput Dragos Vasiliu "pledoaria".

TURNEU TRIUMFAL IN… CAPITALA. Trupa se inchegase, iar spectacolele se tineau lant. Doar ca Mondial n-avea acces, ca de altfel toate celelalte trupe romanesti, in Bulgaria si Iugoslavia. De ce nu puteau sa treaca dincolo, chiar la tarile venice si "pretene"? Simplu! O zi pe saptamana din Bulgaria se trecea in Turcia, iar din Iugoslavia o zi pe saptamana se trecea in Italia. Riscul era prea mare ca Mondialul (si multe alte surori de-ale ei) sa-si ia zborul spre Vest. In 1970, s-a multumit, totusi, cu un turneu in URSS. "Se facea misto de noi, iar la spectacole eram prezentati astfel: «Mondial s-a intors dintr-un turneu triumfal atat din tara, cat si din Capitala». Dar am trait niste momente de neuitat in turneul din URSS. La Teatrul Verde din Chisinau, care avea 7.000 de locuri, veneau in fiecare seara cate 12.000 de oameni. Nu mai voiau sa iasa din teatru. Doar Militia calare reusea sa-i scoata afara din sala. Dupa primul spectacol ne-au mutat la motelul Struguras, care se afla la 8 kilometri de Teatrul Verde. Autoritatilor le-a fost frica de reactia publicului. Moldovenii voiau sa ne conduca, cu miile, pe strazi", ne-a povestit fostul chitarist.

LA ODESA! Probabil ca turneul din Moldova sovietica s-a lasat cu "scandal" la Chisinau si pentru ca Mondial era prima trupa romaneasca care evolua acolo dupa razboi. La ambasada din Moscova ajunsese zvonul ca Mondial ar fi cantat "Desteapta-te, romane!". Ceea ce nu era adevarat, se cantase doar prelucrarea dupa Beatles Back in USSR. Primiti in republicile din sud ca o trupa capitalista, "mondialii" au fost opriti inainte de Moscova. La Europa Libera se vorbise chiar de prima contrarevolutie la Chisinau, dupa concertele lor! Cum nu mai avea viza pentru marile orase din Uniunea Sovietica, Mondial a fost primita la Odesa. "Imediat dupa spectacol, pe la 12:00 noaptea, autoritatile ne-au scos cu avionul din oras. A doua zi se inchidea Odesa pentru doua saptamani, intrand in carantina din cauza holerei", ne-a mai povestit Dragos Vasiliu.

CLAVITONUL LUI ROMEO. Dupa trei decenii de la spectacolul din Chisinau a fost organizata o intalnire "mondiala". "Am avut surpriza sa intalnesc un cuplu care fusese la acel spectacol memorabil din ’70. Cei doi si-au deschis si un caf... bar, care se numeste chiar Mondial. La concertul nostru s-au cunoscut si tot acolo au luat impreuna bataie de la militieni. Dupa atatia ani, oamenii si-au adus aminte ca noi am avut cel mai mare succes dupa Maria Lataretu, care cantase la Chisinau inaintea noastra cu doi ani", ne-a marturisit Vasiliu. In anii ’70, in plina era a comunismului, publicul trata muzica regeste! Nu conta ca instrumentele erau rudimentare chiar si pentru vremea aceea, iar astazi par niste caricaturi. "Romeo Vanica avea un claviton, facut de Fabrica Doina. Era, de fapt, un amplificator romanesc cu difuzor bulgaresc. Avea 12 wati si jumatate. Era o caricatura de pian electric. Nu era nici orga, nici pian... Se canta la microfoane de magnetofon! Instrumentele costau foarte scump. O leafa de inginer stagiar era de aproximativ 700 de lei, iar noi am dat pe un amplificator 14.500 de lei. Mama lui Mircea Dragan, doamna Teodorescu, care era si poeta si inginera, ne spunea mereu ca suntem una dintre cele mai prost imbracate trupe din tara", isi aduce aminte fostul chitarist, actualmente sef la RATB.

Dragos Vasiliu, membru fondator Mondial

In primavara lui 1995, vocea de aur a Mondialului, Gabriel Dragan, trece in lumea dreptilor. In memoria lui si pentru relansarea valorilor a ceea ce a fost Mondialul, Fundatia Culturala Mondial a organizat, in 1998, Festivalul-Concurs National Studentesc de Pop-Rock "Iubire, bibelou de portelan". Viata i-a despartit, dar formatia Mondial o sa existe in continuare, atat pentru cei care au iubit-o, cat si pentru cei care au facut parte din ea, la un moment dat.

"La Teatrul Verde din Chisinau, care avea 7.000 de locuri, veneau in fiecare seara cate 12.000 de oameni. Nu mai voiau sa iasa din teatru. Doar Militia calare reusea sa-i scoata afara din sala. Dupa primul spectacol ne-au mutat la motelul Struguras, care se afla la 8 kilometri de Teatrul Verde. Autoritatilor le-a fost frica de reactia publicului" - Dragos Vasiliu, fost chitarist

"ATAT DE FRAGEDA" NU EXISTA...
Gabi Dragan, in anul 1968
In anii ’70, nu se invata la scoala Ion Minulescu. Dar Mondial preda publicului poezia lui. "Nu ne facem titlu de glorie ca ne-am ocupat si de culturalizarea romanilor, dar l-am cantat pe Eminescu, pe George Toparceanu, pe Octavian Goga", ne-a spus Dragos Vasiliu. Dar comunistii nu l-au interzis doar pe Octavian Goga, ci si pe Mihai Eminescu! N-am fost lasati sa cantam "Atat de frageda", pana cand n-am scos prima strofa, "Atat de frageda, te-asemeni/ Cu floarea alba de cires,/ Si ca un inger dintre oameni/ In calea vietii mele iesi". Astfel ca, desi "mondialii" au cantat "Atat de frageda", ea nu se regaseste deloc in text. "Ce nebunie sa ajungi sa-l cenzurezi pe Eminescu! Dar bine ca au scos prima stofa si au lasat-o pe ultima, in care se regaseste Fecioara Maria! «S-o sa-mi rasai ca o icoana/ A pururi verginei Marii,/ Pe fruntea ta purtand coroana/ Unde te duci? Cand o sa vii?»", ne-a spus Vasiliu.

Oricum, aceasta melodie a marcat vietile multor tineri. Un elev chiar recunostea, de curand, ca a scapat de corigenta la Limba romana, pentru ca a recitat "Atat de frageda", pe care o stia datorita Mondialului.

CATEVA VOCI DIN TRUPA

In 1969 Mondial inregistreaza primul disc cu melodiile: "Romanta fara ecou", "Atat de frageda", "De va veni la tine vantul" si "Primavara". In 1970, Dragos Vasiliu a parasit trupa si a ales meseria de inginer. Dupa plecarea lui au venit Vlad Gabrielescu, Iuliu Merca si Doru Tufis, care a fost solist si chitarist intre 1974 si 1976. Din 1998 pana in 2001 Claudiu Mirica a fost solistul Mondial, iar din 2001 pana astazi, Radu Ghencea este vocea "mondiala". De retinut ca Mondialul mai canta doar la anumite reuniuni si emisiuni televizate.

UNA DINTRE FORMATIILE NEDREPTATITE DE SOARTA

La "Preoteasa" cantau odinioara patru trupe in acelasi timp: Mondial, Cometele, Coralul, Olimpic ’64. Iata ce scria Nelu Stratone in "C-asa-i rock-ul pe la noi!" despre "olimpici": "Erau muzicieni de rasa, avangardisti atrasi de lucrari muzicale de proportii, simbolistica, arhetipuri folclorice si filozofie indiana, cu mult inainte de aparitia «modei» autohtone a transcedentalilor. Suitele rock «Decameronul focului alb» si «Karma Kalyoga», prezentate la cele doua festivaluri Club A (in ’69 si ’71), precum si spectacolele de la Teatrul Tandarica au ramas vii in memoria spectatorilor. Poate tocmai de aceea, casatoria si plecarea in Austria ale lui Piki Inglessis au lasat un gol care nu a mai putut fi astupat de colegii sai, ei imprastiindu-se pe la alte trupe. Dorin Liviu Zaharia nu avea sa mai apara decat rareori pe scena, retragandu-se in studiile sale filozofice si in muzica de film, iar singura inregistrare discografica ramasa de la Olimpic ’64, «Ziua bradului de noapte»/ «Cantic de haiduc», nu reuseste sa ofere o imagine completa a calitatilor trupei. Cred ca este una dintre formatiile nedreptatite de soarta care, intr-o alta conjunctura politica, ar fi avut multe lucruri interesante de spus".

ROMANTICII SI MARSAILLIESA

"Fosti membri Mondial, Mircea Dragan si Doru Tufis cunosteau «reteta succesului», transpunerea pe muzica a unor versuri de Eminescu sau Macedonski… La «Gala Rock TVR», din 1973, cand pornind de la piesa «The Letter», Romanticii au improvizat, trecand prin «Marsailliesa», avand solo-uri de pian cu laba piciorului si de chitara cu limba, totul inregistrat de televiziune… S-a tras cortina Salii Palatului. Dar baietii au continuat sa cante in spatele cortinei, pana cand cineva a intrerupt instalatia de sunet", a consemnat Nelu Stratone.
×