x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Norul de cenuşă vulcanică va traversa Ungaria, România, Slovenia şi Croaţia

Norul de cenuşă vulcanică va traversa Ungaria, România, Slovenia şi Croaţia

de Carmen Plesa    |    16 Apr 2010   •   00:00
Norul de cenuşă vulcanică va traversa Ungaria, România, Slovenia şi Croaţia
Sursa foto: Arni Saeberg/Reuters

Organizaţia europeană pentru securitatea navigaţiei europene, Eurocontrol estimează că norul de cenuşă vulcanică din Islanda urmează să afecteze sâmbătă dimineaţă nordul Italiei şi ţările situate mai la est, inclusiv România, urmând să evite sudul Europei.

"În cazul în care previziunile de sâmbătă vor fi menţinute, norii de cenuşă vor traversa Elveţia, nordul Italiei, România, Ungaria, Slovenia şi Croaţia, îndreptându-se în direcţia est", a anunţat Kenneth Thomas, purtătorul de cuvânt al Eurocontrol.

"Pare improbabil să fie afectate toate aeroporturile din Europa. Va fi afectată partea de nord a Europei. Chiar dacă se va ajunge mai jos de nordul Italiei, totuşi sudul Europei nu va fi afectat. Coasta de Azur, spre exemplu, nu va fi atinsă", subliniază oficialul Eurocontrol.

"Meteorologii şi Centrul de informare despre cenuşa vulcanică afirmă că direcţia vântului va depinde de presiunea puternică de deasupra Oceanului Atlantic, iar această presiune rămâne stabilă. Celălalt factor este vulcanul. Dacă erupţia va continua, situaţia nu se va schimba foarte mult", subliniază oficialul citat.

Emil Boc a convocat Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă pentru a discuta problemele care ar putea să apară în urma pătrunderii norilor de cenuşă pe teritoriul României.

Premierul a declarat că momentan nu există riscul ca cenuşa să se depună la sol, cel puţin în acest moment. Comitetul pentru Situaţii de urgenţă va monitoriza evoluţia fenomenului şi va face recomandările necesare.

Boc a solicitat tuturor aeroporturilor din România să actualizeze pe site-urile de internet lista curselor anulate sau care urmează să fie anulate.

Ion Sandu, directorul ANM a declarat că, în prezent nu există riscul apariţiei unor formaţiuni noroase care să "spele" norul de cenuşă vulcanică, astfel ca aceasta să ajungă la sol, prin intermediul picăturilor de ploaie.



0-118073-rtr2cv8h.jpg
Imagine din satelit - Reuters/NASA


Traficul aerian în Europa probabil va fi perturbat mai multe zile din cauza norilor de cenuşă

Traficul aerian european probabil va fi perturbat mai multe zile din cauza norului de cenuşă vulcanică provenind din Islanda, anunţă Asociaţia pentru gestionarea traficului aerian (Canso).

"Consecinţele norilor de cenuşă vulcanică asupra Europei de Nord probabil vor perturba spaţiul aerian european mai multe zile. Traficul va trebui reorganizat sau deviat, iar zborurile, reprogramate, totul într-un mod imprevizibil", a anunţat Canso, asociaţia companiilor de control al traficului aerian.


Cenuşa islandeză aduce transportului aerian pierderi de peste 200 milioane de dolari pe zi
Impactul financiar al norului vulcanic asupra companiilor aeriene este de peste 200 de milioane de euro pe zi, potrivit unei estimări preliminare făcute vineri de Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA).

Industria transportului aerian trece prin perturbări majore de două zile, din cauza eruperii vulcanului din Islanda, care a emis în atmosferă un nor de cenuşă periculos pentru avioane.

În afară de pierderile de venituri suferite ca urmare a anulării curselor, companiile aeriene au cheltuieli suplimentare şi cu devierea altor curse, cu asistenţa acordată fie pasagerilor rămaşi pe aeroporturi, fie aeronavelor nevoite să staţioneze în diverse părţi ale lumii.

0-118086-ruteafectate.jpg

0-118085-problemeproduse.jpg





CAZURI CELEBRE

Problemele grave pe care le poate cauza cenuşa vulcanică au fost deja probate în două cazuri celebre din istoria aviaţiei. În 1982, piloţii unui jumbo-jet al British Airways au avut surpriza să constate că toate cele patru motoare ale aeronovei s-au oprit, după ce aparatul a intrat într-un nor de cenuşă vulcanică.

Un eveniment aproape identic s-a petrecut la 15 decembrie 1989, când unui Boeing de mare capacitate al KLM, care făcea o cursă între Amsterdam şi Anchorage (Alaska) i s-au oprit toate cele patru motoare, în momentul în care zbura deasupra vulcanului Redoubt, aflat în erupţie. Motoarele au pornit brusc după ce avionul a ieşit din zona cu cenuşă vulcanică.
×
Subiecte în articol: externe