x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Santa, de la Coca-Cola la Bergenbier

Santa, de la Coca-Cola la Bergenbier

de Eliza Dumitrescu    |    15 Dec 2007   •   00:00
Santa, de la Coca-Cola la Bergenbier

Tot mai mult un icon al societăţii de consum intr-o perioadă in care frenezia consumistă atinge apogeul, Santa Claus şi corespondentul său romănesc, Moş Crăciun, care ii calcă din ce in ce mai mult pe urme, au surse mitologice.

Tot mai mult un icon al societăţii de consum intr-o perioadă in care frenezia consumistă atinge apogeul, Santa Claus şi corespondentul său romănesc, Moş Crăciun, care ii calcă din ce in ce mai mult pe urme, au surse mitologice.

Santa a preluat atribute ale unor figuri din imaginarul colectiv religios. Sfăntul Nicolae, Sfăntul Vasile cel Mare, Ded Moroz (sursa rusească a comunistului Moş Gerilă) ori germanul Vaterchenn Frost au in comun ideea de a dărui in perioada sfărşitului de an, iar atributele fizice (barba albă, lungă, haina roşie, ghetele de blană) par a proveni de la Ded Moroz. Imaginea Moşului a cunoscut o sinteză importantă şi un proces de amplă răspăndire o dată cu desenele graficianului american Thomas Nast in secolul al XIX-lea. Apoi, in secolul al XX-lea, Coca-Cola a inceput prin a utiliza intens reclame cu un Moş creionat de artistul Haddon Sundblom, care a dus mai departe imaginea impusă de Nast. De-a lungul timpului au existat voci care l-au contestat pe Santa ori ca "goblin păgăn" (clericul Paul Nedergaard in 1958), ori ca imagine a unei atitudini prea materialiste (diverse reacţii ale bisericilor creştine).

Ideea că Santa Claus este o invenţie a Coca-Cola e doar o legendă, brandul fiind doar cel care a recurs inspirat la această asociere şi cel care a impus o imaginea-standard a Moşului.

După Coca-Cola, probabil că nu există brand care să nu fi folosit la un moment dat in perioada Sărbătorilor de iarnă această imagine in comunicare. Proliferarea moşuleţilor incepe de la sfărşitul lui noiembrie mai nou, şi figura jovială e de regăsit pe pungile de plastic branduite, in vizualurile şi spoturile audio ale mărcilor. Cum era de aşteptat in calupurile publicitare ale momentului, avem de-a face cu o inflaţie a figurii lui Santa.

CAMPANIE SOCIALĂ. Amuzant este spotul la Bergenbier semnat de McCann Erickson. Camera goală in aşteptarea Moşului realizează un moment de suspans. Capul de ren se incadrează firesc in ambianţă, urmănd ca finalul să dezvăluie accidentul Moşului consumator de bere cu alcool. Fără un risc major de a afecta imprevizibilul, poate ar fi fost mai bine ca zidul din care răsare capul renului să prezinte mai multe urme ale coliziunii. Asumarea firescului are uneori mai multă greutate decăt recursul la o anume cosmetizare de dragul efectului cu orice preţ. Alexandru Dumitrescu, Associate Creative Director la McCann Erickson a declarat despre campanie: "De Crăciun nu prea poţi aborda o temă socială in tonul obişnuit al majorităţii campaniilor de gen. Noi am incercat o abordare cu impact vizual şi insight emoţional, care totuşi să nu le strice oamenilor Sărbătorile".

O cameră virtuală care să il aştepte pe Moş este ideea creativă a jocului de pe site-ul Proges. Site-ul pune la dispoziţia vizitatorilor elemente decorative virtuale. Campania se va incheia cu premierea celei mai reuşite camere. "Prin acţiunea Camera de Crăciun Proges, traficul pe site a crescut cu peste 150%, şi această rată este in ascensiune. In week-end, de exemplu, traficul a crescut de trei ori peste medie. Numărul de persoane inscrise la concurs a ajuns la 1.000 şi este in creştere, copiii mai au la dispoziţie o săptămănă pentru a pregăti «Camera» pentru Moş Crăciun, deoarece campania se desfăşoară in perioada 1-17 decembrie", a declarat Annamaria Anton-Bako, director Marketing la Proges. "Este o campanie de imagine. Vrem să asociem produsele noastre cu căldura căminului de Sărbători. Targetul nostru este reprezentat de familiile tinere (25-40 ani) care investesc in propria casă. Avem o abordare mai puţin «intruzivă», vrem să ne adresăm clienţilor noştri prin joc, şi nu prin oferte speciale", a explicat Annamaria Anton-Bako. Proges e o companie specializată in distribuţia de materiale de amenajări interioare. La un joc de sezon pe site-ul propriu a recurs şi Provident, parte a International Personal Finance, un lider internaţional in furnizarea de credite de consum. "10% din traficul de pe site este reprezentat de vizitatorii joculeţului. Jocul «Bulgăraşul» va fi online pănă la 31 decembrie inclusiv. Pănă in prezent, numărul de persoane inscrise in concurs este de 1.500", ne-a declarat Adriana Sărbu, Digital Media & Consumer PR Supervisor la Provident.

eliza.dumitrescu@jurnalul.ro

Brandul şi felicitarea

"Nu avem atăt de multe cereri pentru felicitări electronice căte am putea face, şi oricum cele care există nu folosesc nici pe departe potenţialul tehnologiilor online. Majoritatea clienţilor işi doresc felicitări tipărite şi cel mult vor şi o variantă electronică - de cele mai multe ori o simplă declinare a vizualului din print. Puţine sunt proiectele care folosesc specificul internetului intr-o măsură mai mare decăt ataşarea unei imagini la un e-mail. Un proiect interesant au fost felicitările făcute pentru noi (Speed Promotion) anul trecut, care trimiteau la un site dedicat momentului - www.sorcova.ro. Felicitările sunt proiecte de creaţie ca oricare altele - există un brief, lucrează o echipă art + copy care realizează două-trei variante iniţiale care se propun clientului. In funcţie de feed-back-ul primit se operează modificări şi se ajunge la varianta aprobată de client. Bineinţeles că valorile brandului trebuie intotdeauna respectate, dar, in cazul felicitărilor electronice, ne mai permitem mici devieri" - Dorin Boerescu, Managing Partner Speed Promotion.

×
Subiecte în articol: sufletul comertului santa