x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Emil Boc a pus monopol pe publicitatea de stat

Emil Boc a pus monopol pe publicitatea de stat

de Dorian Cobuz    |    26 Feb 2010   •   00:00
Emil Boc a pus monopol pe publicitatea de stat
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Premierul Boc s-a numit cenzor pe publicitatea finanţată din fonduri europene. Fiecare contract trebuie să obţină semnătura personală a şefului Guvernului, deşi finanţările pentru promovare fac parte din mecanismele aprobate de Comisia Europeană.

Potrivit unei decizii a Guvernului României, autorităţilor publice li se interzice să-şi facă reclamă. Iar dacă totuşi există vreun proiect pe fonduri europene, premierul Emil Boc trebuie să decidă personal dacă este cazul să accepte promovarea acestuia. Cu alte cuvinte, Emil Boc va cenzura personal ceea ce Comisia Europeană a decis deja să finanţeze.

Decizia încalcă însă regulamentele pe baza cărora se obţin finanţările europene. Fiecare Program Operaţional are un buget separat pentru publicitarea acestuia, iar fiecare proiect în parte include un buget de promovare. De altfel, promovarea proiectului este unul dintre criteriile de evaluare folosite la acordarea finanţărilor pe fonduri europene.

"TĂTUCUL PUBLICITĂŢII" CU FINANŢARE EUROPEANĂ
Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a transmis o notificare către toate autorităţile publice să le atenţioneze de ghiduşia emisă de Guvernul României. Documentul semnat de Cristina Trăilă menţionează că "Executivul a decis anularea tuturor procedurilor de atribuire aflate în derulare la momentul aprobării" Memorandumului nr. 398, datat 17 februarie 2010.

Mărinimos, Emil Boc lasă deschisă o portiţă în cazul proiectelor cu finanţare europeană. "Prin excepţie, autorităţile contractante care au în derulare sau care intenţionează să iniţieze o procedură de atribuire a unui contract de publicitate şi/sau promovare care implică fonduri structurale sunt obligate să solicite acordul prealabil al prim-ministrului Emil Boc".

În acest fel, Emil Boc şi-a asumat personal rolul de cenzor al contractelor europene finanţate de Comisia Europeană. O decizie asemănătoare a lui Adrian Năstase a fost aspru criticată de întreaga societate civilă în 2004, când a ieşit la iveală faptul că premierul îşi atribuise rolul de a aproba fiecare proiect de publicitate publică în parte.




Controlul finanţărilor de acest tip către instituţiile media a ridicat problema dependenţei presei de finanţările publice şi riscul subordonării acesteia prin măsuri financiare.

COMISIA FINANŢEAZĂ, PREMIERUL CONDIŢIONEAZĂ
5574-114796-notificare.jpgProstia deciziei Guvernului Boc este însă că premierul nu numai că a decis să controleze personal cine şi cum primeşte publicitate din fonduri europene, dar ea încalcă chiar regulamentele prin care se acordă aceste finanţări. Astfel, fiecare program operaţional are un capitol de finanţare special dedicat promovării. Emil Boc devine prin decizia Guvernului României cenzor al acestor finanţări europene.

Mai mult, vizibilitatea unui proiect, modul în care el este prezentat în comunitatea în care se aplică, este unul dintre criteriile de evaluare a proiectelor aprobate de Comisia Europeană prin instituţiile care administrează aceste fonduri - autorităţi de implementare. De regulă, fiecare proiect are un buget propriu prevăzut pentru promovare de 5% din valoarea finanţării. Potrivit Regulamentului 1083 al Consiliului Europei, cheltuielile de promovare şi publicitate sunt eligibile.

Cu alte cuvinte, se asigură finanţare pentru promovarea fiecărui proiect în parte din banii europeni. Prin urmare, publicitatea este aprobată cu fiecare proiect în parte, în cadrul mecanismelor de finanţare stabilite de Comisia Europeană. Prin Memorandumul nr. 398, fiecare astfel de finanţare ar trebui să fie aprobată, încă o dată, de premier personal.

Memorandumul nu precizează nici un fel de mecanism pentru aprobările premierului-cenzor şi nici criteriile după care vor fi aceste contracte acceptate. Contactat de Jurnalul Naţional, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean, a insistat că nu este vorba despre fondurile europene în acel Memorandum, deşi documentele oficiale dovedesc contrariul.

"Trebuie evitate abuzurile care se pot ascunde sub masca contractelor de publicitate"
Ioan Maria Muntean purtător de cuvânt , al Guvernului

×
Subiecte în articol: observator publicitate emil boc monopol