x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Aeroportul de la Sibiu, un pericol public

0
Autor: Dan Tomozei 03 Aug 2010 - 00:00
Aeroportul de la Sibiu, un pericol public Dan Tomozei/
Vezi galeria foto


După o investiţie de peste zeci de milioane de euro, după un proiect şi consultanţă germană, după munca depusă de firmele protejate de PDL şi Forumul Democrat al Germanilor din România (FDGR), noul Aeroport Internaţional Sibiu este refuzat de autorităţile naţionale pentru a fi trecut în lista avizelor pentru atestarea naţională la spaţiul Schengen.

Totul după ce afacerea "Aeroportul Sibiu" dovedeşte că ascunde deficienţe care pot transforma, oricând, investiţia în cimitir al avioanelor. Consiliul Judeţean Sibiu şi Primăria Sibiu, în calitate de investitori, fac presiuni inimaginabile pentru ca cineva să asigure recepţia unor lucrări care, potrivit documentelor oficiale, nu sunt conforme cu proiectele iniţiale. Faptul că din cadrul investiţiei finale lipseşte cu desăvârşire depozitul de carburanţi şi 20 de metri din lungimea construită a aeroportului poate părea infracţiune minoră în comparaţie cu faptul că întreaga reţea electrică a construcţiei se află sub apă. Aceasta însemnând că balizajul pistei, care asigură decolarea şi aterizarea aeronavelor, dar şi comunicarea cu aparatele aflate în zbor, este pus în pericol în orice moment.

Proiectul la noul Aeroport Internaţional Sibiu a fost demarat în anul 2006, când autorităţile locale avansau o cifră de investiţie de 53 de milioane de euro. Apoi, cifra a urcat la 69 de milioane de euro şi în final a ajuns la 118 milioane de euro, totul făcut pe jumătate, la iniţiativa primarului de Sibiu, Klaus Iohannis, şi a preşedintelui Consiliului Judeţean Sibiu, Martin Bottesch, ambii membri ai FDGR. În urma unor licitaţii şi atribuiri de lucrări, Aeroportul Sibiu a fost realizat după un proiect al Obermeyer Planen+Braten GmbH din Germania, având ca manager de proiect pe Guido Retter de la Dornier Consulting GmbH, tot din Germania. Constructor al lucrării a fost desemnată societatea Dafora SA din Mediaş, o firmă de casă a PDL-iştilor din judeţul Sibiu, la care s-a adăugat SC Max Boegl, ca o contribuţie a prieteniei locale româno-germane.

La recepţia din 17 septembrie 2007 s-a constatat că lipseşte staţia de carburanţi aviaţie-auto şi că postul trafo nu este finalizat, motiv pentru care, cu excepţia reprezentanţilor Consiliului Judeţean şi ai Primăriei, care au votat pentru recepţia lucrării, reprezentanţii aeroportului, cei care urmau să asigure activitatea, au votat împotriva recepţiei lucrărilor. Între cei care refuzau să recepţioneze lucrările se afla şi actualul comandant al aeroportului, Augustin Sava. Deşi lipseau depozitul de carburanţi şi postul trafo, comisia de recepţie nu recomanda constructorului să intre în legalitate, cu tot cu celelalte 21 de lucrări nefinalizate la termen. Documentul consemnează, la pagina 11, şi faptul că în aeroport "se înregistrează scurgeri ale rezervorului de apă şi că se inundă camera pompelor". Este prima menţiune făcută cu privire la pericolul pe care îl poate genera existenţa apei în noua construcţie.

La aproape doi ani de la prima recepţie a lucrărilor, la 21 aprilie 2009, Comisia verifică din nou stadiul lucrărilor. Sesizând gravitatea situaţiei, preşedintele CJ Sibiu, Martin Bottesch (FDGR), se retrage din comisie, lăsând locul vicepreşedintelui CJ, Constantin Şovăială (PDL). Dar, din motive care vizau aceleaşi deficienţe sesizate în urmă cu doi ani, comisia decide din nou amânarea recepţiei până la data de 14 mai 2009. În procesul-verbal nr. 4.658 încheiat la 21.04.2009 se consemnează că "la inspecţia vizuală a lucrărilor au fost sesizate acumulări de apă, în partea de nord, la ambele capete ale pistei".

Acestea au condus la tasarea straturilor de pământ aduse pentru prelungirea pistei şi, în consecinţă, "mărirea rosturilor de dilataţie a unor plăci betonate până la 50 mm". La rândul său, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), prin adresa 9441/15.04.2009, lansează o serie de avertismente legate de siguranţa în exploatare a Aeroportului Sibiu. AACR semnala acumularea de apă şi, pentru prima oară, se vorbea despre "prezenţa apei în canalele de vizitare ale instalaţiilor electrice". Mai mult, Autoritatea Aeronautică consemna şi "tasarea terenului în zona căminelor de canalizare şi balizaj, unele denivelări din banda pistei".

După un alt an, la data de 26 mai 2010, tot în absenţa preşedintelui CJ Sibiu, este dat un nou termen final de execuţie, pentru data de 26 august 2010. Pentru ca activitatea comisiei să meargă ceas, conform sloganului impus de administraţia FDGR, la 26 mai 2010, structura comisiei de recepţie a fost modificată, aşa încât Consiliul Judeţean avea patru membri, Aeroportul Sibiu - trei, Primăria Sibiu - trei, iar firma germană care a asigurat managementul lucrării - cinci. Chiar şi aşa, comisia a constatat alte zeci de deficienţe la terminalul de pasageri, la turnul de control şi la clădirea aeroportului. Aspectul legat de inundarea acestuia şi a reţelei electrice este din nou consemnat, astfel că, la pagina 5, se arată că "acestea sunt inundate", dar, din nou, nimic despre absenţa depozitului de combustibili.

Comisia nu a consemnat nimic nici despre apariţia, din cauza acumulărilor de apă, a florei şi faunei acvatice la capătul pistei, motiv pentru care o serie de operatori aviatici au reclamat ciocnirea aparatelor de zbor cu păsările.

Cât de mândră este comunitatea sibiană, nimeni nu ştie cu precizie. Cert este că primul care a vorbit public despre problemele existente la Aeroportul Sibiu, prof. univ. dr Corneliu Bucur, a fost executat imediat. PDL a dispus, în urmă cu câteva zile, excluderea din partid şi automat din funcţia de consilier judeţean. "Este de neacceptat să investeşti zeci de milioane de euro şi să nu reuşeşti nici la trei ani să ai lucrarea la cheie cu toate obiectivele realizate. Aici, interesele sunt uriaşe", declară Bucur. Din calitatea de consilier judeţean, a solicitat, în numeroase rânduri, autorităţilor locale documentele care să ateste faptul că pentru lucrare au fost executate studiile geo, studii care ar fi arătat că Aeroportul Sibiu stă pe o falie de argilă cu o grosime de 7 m, care nu permite absorbţia apei şi care ar fi trebuit să determine o proiectare specială a construcţiei.

Cât priveşte lipsa depozitului de carburanţi, "aceasta poate fi lămurită numai de Curtea de Conturi sau organele de anchetă penală", crede fostul consilier judeţean Corneliu Bucur, singurul dispus să vorbească cu cărţile pe faţă despre afacerea "Aeroportul Sibiu".


Sava: "Cablurile de balizaj pot funcţiona şi în apă"
5851-128364-sibiuaugustinsavacomaeroportsibiu.jpgDespre pericolul generat de inundarea reţelelor electrice, care poate duce până la căderea reţelei de balizaj şi coordonare a zborurilor, directorul Aeroportului Internaţional Sibiu, Augustin Sava (foto), încearcă să vorbească pe ocolite. Ca subordonat al Consiliului Judeţean Sibiu, Augustin Sava şi-a schimbat poziţia avută în 2007.
Sava susţine, printr-un comunicat de presă, că "s-au efectuat drenaje care să rezolve problema acumulărilor, din păcate insuficiente, şi la această dată se pune în operă drenajul care să rezolve definitiv problema acumulărilor de apă". Mai mult, "cablurile de balizaj sunt în apă, dar există garanţia dată de constructor că aceste cabluri au capacitatea să funcţioneze în apă", susţine comandantul Augustin Sava.

Despre absenţa terminalului de combustibil, Sava declară că acesta nu a mai fost construit din cauză că nu au mai ajuns banii alocaţi investiţiei. "În limita banilor putea fi construit doar un terminal la dimensiuni insuficiente", ca şi cum Consiliul Judeţean Sibiu şi Primăria Sibiu nu au semnat un împrumut de peste 100 de milioane de euro pentru toate dotările şi utilităţile necesare. "Comunitatea sibiană poate fi mândră de realizarea acestui obiectiv, dar observăm că, mai nou, toată lumea se pricepe nu numai la fotbal şi politică, ci şi la aviaţie", finalizează comandantul Sava.

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

De trei săptămâni, membrii Cabinetului Orban își țin averile la secret

De trei săptămâni, membrii Cabinetului Orban își țin averile la secret
Galerie Foto Niciunul dintre membrii Cabinetului Orban nu și-a depus declarațiile de avere și de interese pe site-ul Guvernului României, deși au trecut 17 zile de la învestire. Dacă în cazul unora dintre membrii noului...

Regina nebunilor, între ficţiune şi realităţile din spitalele româneşti

Regina nebunilor, între ficţiune şi realităţile din spitalele româneşti
Galerie Foto „Regina nebunilor” este un roman cutremurător, despre subiecte şi întâmplări din spitalele româneşti, care ne vor surprinde. Pe lângă radiografia dureroasă din aceste instituţii, avem parte de mistere...

Cazul „Caracal”, pe muchie de cuțit. Gheorghe Dincă poate fi liber în ianuarie 2020

Cazul „Caracal”, pe muchie de cuțit. Gheorghe Dincă poate fi liber în ianuarie 2020
Galerie Foto Avocații victimelor tragediei de la Caracal atrag atenția că evoluția dosarului aflat în instrumentarea DIICOT – Structura Centrală, riscă să creeze o situație paradoxală, în care suspectul Gheorghe Dincă...

Monica Pop: „Sunt interzise pentru spălarea ochilor ceaiurile, mierea, zeama de varză şi alte nebunii”

Monica Pop: „Sunt interzise pentru spălarea ochilor ceaiurile, mierea, zeama de varză şi alte nebunii”
Conjunctivitele se întâlnesc destul de des. Deşi nu conduc la pierderea vederii şi nu sunt o urgenţă medicală, ele trebuie diagnosticate şi tratate doar de medicul oftalmolog. De câte tipuri este această...

Prima misiune a lui Aurescu, transferat de la Cotroceni la MAE – blocarea acțiunii lui Dragnea la CEDO

Prima misiune a lui Aurescu, transferat de la Cotroceni la MAE – blocarea acțiunii lui Dragnea la CEDO
Galerie Foto Proaspăt numit în funcția de ministru al Afacerilor Externe în  Guvernul Orban, fostul consilier prezidențial al lui Klaus Iohannis, Bogdan Aurescu, a decis ca printre primele măsuri pe care să le ia în acea...

„10 august 2018”, „Lebăda Neagră” prin care se mizează pe crearea unei emoții în vederea turului II al alegerilor

„10 august 2018”, „Lebăda Neagră” prin care se mizează pe crearea unei emoții în vederea turului II al alegerilor
Una dintre posibile „bombe” de campanie, prelucrată în laboratoarele electorale pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale care va avea loc la sfârșitul săptămânii viitoare a făcut implozie. În...

Microbii se simt bine acolo unde nu ajunge periuţa de dinţi

Microbii se simt bine acolo unde nu ajunge periuţa de dinţi
Interviu cu doctor Dan Găucan, stomatolog Faţă de hrana crudă, tare a omului primitiv, trăitorul în vremurile moderne mănâncă alimente tot mai moi, care nu-i mai solicită aşa mult structura cavităţii...

Lovitură de proporții. Înalta Curte, pusă în genunchi de Comisia Europeană. Judecătorii trebuie să respecte Constituția

Lovitură de proporții. Înalta Curte, pusă în genunchi de Comisia Europeană. Judecătorii trebuie să respecte Constituția
Galerie Foto Tertipurile incredibile prin care anumiți judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție încearcă să perpetueze practica ilegală de la această instanță, prin încălcarea Constituției României și a...

Mihai Gane, scriitor spaniol de origine română: „Poezia mi-a salvat viaţa”

Mihai Gane, scriitor spaniol de origine română: „Poezia mi-a salvat viaţa”
Galerie Foto Mihai Gane, un tânăr de origine română, este noua senzaţie literară în Spania. Acolo, este cunoscut ca Miguel Gane şi a publicat două volume de poezii primite cu mare entuziasm de public. În 2017, a fost...

Gruparea „aviatică” a lui Ludovic Orban și legăturile pe axa Cotroceni-Palatul Victoria

Gruparea „aviatică” a lui Ludovic Orban și legăturile pe axa Cotroceni-Palatul Victoria
Galerie Foto Cel mai important om al Partidului Național Liberal conduce, din punct de vedere administrativ, întregul aparat guvernamental. Nu este vorba despre Ludovic Orban, care este premier al României, ci de Antonel Tănase,...

Mircea Băsescu, milionar din falimentul fabricii de împachetat pui din Portul Constanța

Mircea Băsescu, milionar din falimentul fabricii de împachetat pui din Portul Constanța
Galerie Foto Zilele trecute, la Tribunalul București a fost depus tabelul definitiv al creanțelor acceptate cu privire la compania SC Fattoria Terrantica SRL, societate pe care Mircea Băsescu, fratele fostului președinte al...

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene

Sfârşitul epocii maşinilor în ţările europene
Galerie Foto Orașele României sunt sufocate, la propriu, de mașini. Nu e o exagerare, în București se vede asta cu ochiul liber. Nu mai poți admira nimic din arhitectura orașului, pentru că totul e practic acoperit de mașini...

Lista „trădătorilor” și „traseiștilor” care i-au instalat lui Iohannis Guvernul lui

Lista „trădătorilor” și „traseiștilor” care i-au instalat lui Iohannis Guvernul lui
Galerie Foto 16 voturi îi lipseau lui Ludovic Orban pentru a-și trece, luni, Guvernul de votul Parlamentului. Așa cum „Jurnalul” a prezentat, cu o zi înainte de plen, toate partidele care au încheiat acorduri cu premierul...

Doina Ruști: Iubirea este la îndemâna tuturor

Doina Ruști: Iubirea este la îndemâna tuturor
Galerie Foto Doina Ruști este una dintre cele mai apreciate voci ale literaturii contemporane din România. Cuvintele sale magice au primit numeroase premii literare, iar romanele sale au fost traduse în peste 9 limbi. Acum, Doina...

Chirurgie prin gaura cheii

Chirurgie prin gaura cheii
Sperietura unor pacienţi că ajung la bisturiul chirurgului s-a mai diminuat odată cu extinderea intervenţiilor minim invazive, a laparoscopiei cu incizii mici. Interviu cu profesor doctor Nicolae Iordache, de...
Serviciul de email marketing furnizat de